Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...

Vierailija
30.06.2020 |

ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?

Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?

Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.

Kommentit (567)

Vierailija
421/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ylipäätään kutsuu muita kylään, jos kokee sen vaivaksi? Minusta ap:n lähtöolettama on jo väärä eli koska kukaan ei voi pakottaa kutsumaan, niin miksi kutsut, kun kuitenkin koko ajan mietit sitä, millaisen ison vaivan näit ja haluaisit itse istua valmiiseen pöytään. Pienemmällä tuskalla varaat itsellesi ravintolasta pöydän, syöt ja juot yksiksesi ja olet tyytyväinen siihen, että tarjoilija tai kokki näkevät kaiken vaivan.

Sinulla ei raukka parka taida olla yhtään ystävää kun et kykene tätä vastsavuoroisuuden ajatusta ymmärtämään. Ystävyyden ylläpito vaatii "vaivaa". En tarkoita, että sellaista epämieluisaa työntekemista, mutta vaivannäköä, ei ne suhteet itsekseen pysy yllä. Pidemmän päälle aika kurjaa, jos se ystävyyden ylläpito ja vaivannäkö sen suhteen eteen jää jatkuvasti vain toisen harteille. Ap:n aloituksestakin ymmärtää, että nämä kutsuttavat kyllä tulevat mielellään (kun itse itseäänkin ap:lle kutsuvat), mutta eivät ole itse valmiita näkemään vaivaa sen ystävyyden eteen. Eikä tässä ole kyse nyt siitä, että kuka tarjosi peuran paistia ja millä kilohinnalla tai kuka osti pikkuleipiä niin ja niin monella eurolla.   

Ohis...ystävyyden ylläpitämiseen ei vaadita mitään kotiin tai mökille kutsumisia eikä ravintolaillallisten isännöintejä. Ystävyyden ylläpitämiseen riittää oikein hyvin, että soitellaan, viestitellään ja tavataan välillä. Tavata voi vaikka lenkillä, käydä yhdessä shoppailemassa, risteilyllä, leffassa, ravintolassa syömässä tai kahvilassa kahvilla jne. Molemmat maksavat itse omat kustannuksensa, niin kumpikaan ei jää toiselle mitään velkaa. Omat ystävyyssuhteeni ovat toimineet tällä tavalla jo vuosikymmeniä.

Juuri näinhän aloituksessakin on sanottu. Mutta kun ei tapahdu mikään noista mainitsemistasi asioista. 

Jos luit ketjua pidemmälle, niin oletettiin, että se kotiin tai mökille kutsuttu sitten vastavuoroisesti maksaa koko lystin. 

No ymmärrätkö, että siinä on pieni ristiriita, että jos toinen kyllä menee mieluusti syömään toisen tarjoamaa illallista, mutta ei ole vastavuoroisesti valmis tarjoamaan ystävälleen edes jollain lailla samaa? Jos ei halua maksella toisten illallisia, niin sitten ei pidä itsekään mennä syömään toisten tarjoamia illallisia. Vaikka kuinka oltaisiin ystäviä, niin onhan tuo jo vähän taloudellista hyväksikäyttöä, jos aina vain toinen saa olla maksumiehenä.

Ei kannata järjestää sellaisia illallisia, joita ei ole vara tarjota. Voi myös miettiä ketä haluaa kutsua. Jos jotkut harmittaa, älä kutsu.

Ymmärrätkö ettei ole kyse siitä, ettei ole varaa. Vaan siitä, että jos itse tarjoaa aina, ja joku ei koskaan, se tuntuu yksipuoliselta, ja sitä alkaa miettiä, miksi tämä on yksipuolista. Ja nimenomaan se seurustelu ei ole yksipuolista, mutta vaivannäkö on.

Ihan perinteisesti vieraanvaraisuutta on pidetty hyveenä, ja kunnioituksen ja välittämisen osoituksena muita kohtaan. Voiko siis olla, että vieraat eivät muka ymmärrä tätä?

Jos vieraat eivät arvosta tai halua osoittaa ystävyyttään ja vieraanvaraisuuttään näin, he voivat aina kieltäytyä kutsusta, ehdottaa jotain muuta tilalle, tai välillä suostua kutsuun, ja välillä itse ehdottaa / nähdä vaivaa?

Kyllähän se kuullostaa kitsaalta kun valittaa että aina joutuu tarjoamaan ja laittamaan. Vaikka itse on aina kiusaamassa toisia kutsuillaan. Et sinä voi määrätä, että kaikki leikkii sinun keksimilläsi säännöillä. Jos tämä kutsuttujen ja kohteliaisuudesta kutsua noudattavien syöttäminen ja juottaminen tuntuu vaivalta, yksipuoliselta tai hyväksikäytöltä niin minkä ihmeen vuoksi jatkatte tätä toimintaa, jota muut ei edes välttämättä halua. Älä pyydä jos sinusta tuntuu, että jäät saamapuolelle.

Vierailija
422/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap pyytää näitä ihmisiä tulemaan vähän aikaisemmin ja auttamaan järjestelyissä? Silloin ei olisi niin paljon vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmaiseva ketju kaikenkaikkiaan. Mitä ihmeen asianvierestä jankuttajia täällä on?

Ymmärrän aloituksen liittyvän siihen, että aloittaja haluaisi, että nämä muutkin ystävät näkisivät joskus vaivaa ystävyyden eteen, kun he kuitenkin usein tulevat myös nauttimaan vaivannäöstä.

Eikö kommentoijien mielestä ystävyyden molempien osapuolien tule nähdä vähän vaivaa ystävyyden eteen?

Minäkin ymmärsin tämän samalla tavalla, mutta aloittaja ihan itse vei keskustelun väärille urille noilla "voi isännöidä ja maksaa ravintolaillalliset" - jutuillansa. Tuosta saa sen kuvan, että tärkeintä on saada se maksettu illallinen takaisin, ei nähdä ystäviä.

Jos ystävyys ei missään suhteessa ole vastavuoroista, niin toki kannattaa miettiä, onko järkevää itse panostaa noin paljon. Ketään ei ole pakko kutsua kylään. Jos haluaa kutsua kylään, niin se pitää tehdä ihan sen takia, että itse haluaa nähdä ystäviä kotonaan. Tarjoilut sen mukaan, mihin on itsellä varaa ja jaksamista, eikä toinen jää näiden tarjoilujen takia mitään "velkaa".

Itse olen järjestänyt illanviettoja kotonani, enkä odota vastakutsua. Tykkään olla kotona ja tarjoilujen tekeminen pääasiassa mukavaa puuhaa, joten en koe juhlien järjestämistä raskaana. Meillä myös hyvät puitteet juhlien järjestämiseen. Ja suurin osa vieraista on aina kohteliaita eli kysyvät, mitä voivat tuoda tullessaan. Ilman tuomisiakin saa tulla toki, ihmiset ne tärkeintä illanvietossa ovat.

Läheskään kaikki näistä vieraista ei järjestä omassa kotonaan juhlia, ja se on minulle täysin ok. Ymmärrän, että on erilaisia elämäntilanteita (työt, lapset, pieni asunto jne), joten kaikilla juhlien järjestäminen ei onnistu. Tälläisten ihmisten kanssa voidaan käydä vaikka koirien kanssa lenkillä. Eli ystäviltä voi olettaa jonkunlaista vastavuoroisuutta eli ehdotetaan näkemistä vuorotellen. Mutta ei se tarkoita, että jos minä olen tarjonnut kotonani illallisen, niin ystäväni täytyisi tarjota minulle illallista tai muutakaan vastaavaa. Ajatushan se on tärkein ja ystävän näkeminen, ei materia ja raha.

Vierailija
424/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmaiseva ketju kaikenkaikkiaan. Mitä ihmeen asianvierestä jankuttajia täällä on?

Ymmärrän aloituksen liittyvän siihen, että aloittaja haluaisi, että nämä muutkin ystävät näkisivät joskus vaivaa ystävyyden eteen, kun he kuitenkin usein tulevat myös nauttimaan vaivannäöstä.

Eikö kommentoijien mielestä ystävyyden molempien osapuolien tule nähdä vähän vaivaa ystävyyden eteen?

Harvoin kaikki haluaa sitä ystävyyttä ylläpitää yhtä kiihkeästi. Toisille voi riittää vähempikin ja jatkuva kyläily ja tarjoomusten kilpavarustelu vaan ei nappaa. Apn ja muiden kalstaisensa kannattaisi etsiä ystävikseen samanhenkisiä ihmisiä, jotka nauttivat tuollaisesta kanssakäymisestä. Me miut taas seurustelemme vapaamuotoisemmin ja rennommin.

Vierailija
425/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ystävyyden pitää rakentua vastavuoroiselle maksamiselle? Eikö ystävyys voisi olla ihan vain ilmaista? Ja jos ei, niin kerro hyvä ihminen sille ystävällesi, että haluat tämän maksavan takaisin ystävyydestäsi!

Vierailija
426/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ymmärsin tämän samalla tavalla, mutta aloittaja ihan itse vei keskustelun väärille urille noilla "voi isännöidä ja maksaa ravintolaillalliset" - jutuillansa. Tuosta saa sen kuvan, että tärkeintä on saada se maksettu illallinen takaisin, ei nähdä ystäviä.

Jos ystävyys ei missään suhteessa ole vastavuoroista, niin toki kannattaa miettiä, onko järkevää itse panostaa noin paljon. Ketään ei ole pakko kutsua kylään. Jos haluaa kutsua kylään, niin se pitää tehdä ihan sen takia, että itse haluaa nähdä ystäviä kotonaan. Tarjoilut sen mukaan, mihin on itsellä varaa ja jaksamista, eikä toinen jää näiden tarjoilujen takia mitään "velkaa".

Itse olen järjestänyt illanviettoja kotonani, enkä odota vastakutsua. Tykkään olla kotona ja tarjoilujen tekeminen pääasiassa mukavaa puuhaa, joten en koe juhlien järjestämistä raskaana. Meillä myös hyvät puitteet juhlien järjestämiseen. Ja suurin osa vieraista on aina kohteliaita eli kysyvät, mitä voivat tuoda tullessaan. Ilman tuomisiakin saa tulla toki, ihmiset ne tärkeintä illanvietossa ovat.

Läheskään kaikki näistä vieraista ei järjestä omassa kotonaan juhlia, ja se on minulle täysin ok. Ymmärrän, että on erilaisia elämäntilanteita (työt, lapset, pieni asunto jne), joten kaikilla juhlien järjestäminen ei onnistu. Tälläisten ihmisten kanssa voidaan käydä vaikka koirien kanssa lenkillä. Eli ystäviltä voi olettaa jonkunlaista vastavuoroisuutta eli ehdotetaan näkemistä vuorotellen. Mutta ei se tarkoita, että jos minä olen tarjonnut kotonani illallisen, niin ystäväni täytyisi tarjota minulle illallista tai muutakaan vastaavaa. Ajatushan se on tärkein ja ystävän näkeminen, ei materia ja raha.

Tämä. Näille marttyyriemännille ei kelpaa mikään muu kuin pulla pullasta ja illallinen illallisesta. Sentilleen ja aina vuorotellen. Ystävyys on ihan jotain muuta. Sitä että ymmärretaan toisen lähtökohdat, eikä pakoteta jotain tiettyä pakkoseurustelua vaihtareina.

Vierailija
427/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmaan ei tunnu toisten kotona vierailu enää vaan kuuluvan. Ja sitä ei oikein enää ymmärretä, että kutsutaan kylään, ellei ole kyse jostain juhlista, esim. synttärit, ja siihen ei tiettykään vastavuoroisuus kuulu, synttäreitä vietetään tai ei vietetä. Ihanaa, että joku jaksaa ja haluaa kutsua kylään ja pitää tätä perinnettä yllä (muutakin kuin minä ja ihan samoilla kokemuksilla kuin AP)!

Vierailija
428/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun ja silmäni avautuivat. Yhteiskunnassamme vallalla oleva poliittinen asenneilmasto on totta, ja voi pulskasti. Tämä ketju on elävä esimerkki syvistä kansanriveistä; siitä mihin ollaan tultu ja mihin ollaan vielä menossa.

Surullinen kehitys, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
429/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmaan ei tunnu toisten kotona vierailu enää vaan kuuluvan. Ja sitä ei oikein enää ymmärretä, että kutsutaan kylään, ellei ole kyse jostain juhlista, esim. synttärit, ja siihen ei tiettykään vastavuoroisuus kuulu, synttäreitä vietetään tai ei vietetä. Ihanaa, että joku jaksaa ja haluaa kutsua kylään ja pitää tätä perinnettä yllä (muutakin kuin minä ja ihan samoilla kokemuksilla kuin AP)!

Nykyisin on muitakin paikkoja tavata ystäviään kuin toisen koti. 

Vierailija
430/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tapaamisia voi järjestää myös ihan reilusti nyyttäriperiaatteella: tyyliin toinen tekee suolaista syötävää ja toinen makeaa. Ja me usein tehty myös niin, että ruuaksi valitaan sellainen, minkä jokainen voi tehdä mieleisekseen, kuten esimerkiksi pizza, tortillat, hampurilaiset jne. Jokainen tuo siis itselleen sopivia täytteitä (meidän järjestäjien puolelta kaikki muu). Tämä ratkaisee myös eri ruokavalioihin liittyvät ongelmat: esim. itse olen vegaani, joten en osta enkä laita liharuokia, mutta vieras voi halutessaan tuoda siihen pizzan päälle kinkkua tms. Niiden pizzojen tms teko myös mukavaa puuhastelua yhdessä :)

Vierailija
431/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ystävyyden pitää rakentua vastavuoroiselle maksamiselle? Eikö ystävyys voisi olla ihan vain ilmaista? Ja jos ei, niin kerro hyvä ihminen sille ystävällesi, että haluat tämän maksavan takaisin ystävyydestäsi!

Mun mielestä ystävyys on aina ilmaista. Jos joku haluaa laittaa ystävyyteen rahaakin, toki hän saa sen tehdä. Mutta se ei kuitenkaan velvoita toistakin maksamaan ystävyydestä.

Vierailija
432/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuonne jonnekin ketjun alkuun, että olisin itsekin voinut aloittaa tämän keskustelun. En ollut tajunnut, millaiset luokkaerot tässä maassa on. Kiitos tästä valaistumisesta! Ap :lle hyvää kesää ja kippis🥂 Poistun.

Vierailija
433/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tuonne jonnekin ketjun alkuun, että olisin itsekin voinut aloittaa tämän keskustelun. En ollut tajunnut, millaiset luokkaerot tässä maassa on. Kiitos tästä valaistumisesta! Ap :lle hyvää kesää ja kippis🥂 Poistun.

Hyvää kesää sinullekin. Nyt osaat seuraavalla kerralla kutsua ihmisiä vain omasta luokastasi. Problem solved. 

Vierailija
434/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OCD. On aika ylitsepääsemätöntä kutsua ihmisiä omaan kotiin. Harmittaa ja tiedän että on epäkohteliasta olla kutsumatta. Välillä mietinkin milloin joku katkaisee välit, kun en itse kotiini kutsu ketään. Vien kyllä aina jotain mennessäni illanistujaisiin, tarkoitukseni ei ole lokkeilla

Mulla sama. Tällaista vaihtoehtoa moni tuskin osaa edes ajatella, ja varmaan on vielä monia muitakin yhtä "outoja" syitä. Olen aina tiedostanut, miltä tällainen vastavuoroisuuden puuttuminen vaikuttaa. Tavatkaa tällaisia ihmisiä kahviloissa ja ravintoloissa tms, niin molemmat osapuolet ovat varmaan tyytyväisempiä.

Vierailija
435/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja ap kirjoitti, että jos ei kotona tavata, niin miksei sitten vaikka piknikillä, terassilla tai ravintolassa?

Minä olen ikisinkku, enkä viitsi järjestellä mitään pienessä yksiössäni. Ystävissäni on paljon pariskuntia, jotka (onneksi sinkkuudestani huolimatta) kutsuvat minua syömään ja illanistujaisiin. Koska minulla ei ole lapsiakaan, vietän paljon esim juhlapyhiä yksinäni, ja minusta on kiva jos saan vaikka jouluna kutsun jonakin päivänä heille joulupöytään.

Vastavuoroisuuden nimissä vien aina tuliaisen, ja pyrin kerran vuoteen tarjoamaan isäntäparille valitsemassani (suht edullisessa) ravintolassa ruuat, ja joskus tarjoan kahvit jos näemme kahvilassa. Mielestäni tämä toimii hyvin, ja nämä isäntäparit ovat aina erittäin otettuja ja kiitollisia siitä, että heitä huomioidaan tarjoamalla, edes sen kerran vuodessa.

Mitä kitsasta porukkaa täällä on, jotka eivät koskaa halua tarjota omille rakkaille ystävilleen yhtään mitään?

Vierailija
436/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Se vaan on niin juntti-w&t:ä laskea ystävyydelle hintoja ja pitää kirjaa ettei vaan anna enemmän kuin saa. Sivistyneillä ihmisillä on laajempi ajatus eikä pelkkää itsekeskeistä minäminä -ulinaa.

Vierailija
437/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja ap kirjoitti, että jos ei kotona tavata, niin miksei sitten vaikka piknikillä, terassilla tai ravintolassa?

Minä olen ikisinkku, enkä viitsi järjestellä mitään pienessä yksiössäni. Ystävissäni on paljon pariskuntia, jotka (onneksi sinkkuudestani huolimatta) kutsuvat minua syömään ja illanistujaisiin. Koska minulla ei ole lapsiakaan, vietän paljon esim juhlapyhiä yksinäni, ja minusta on kiva jos saan vaikka jouluna kutsun jonakin päivänä heille joulupöytään.

Vastavuoroisuuden nimissä vien aina tuliaisen, ja pyrin kerran vuoteen tarjoamaan isäntäparille valitsemassani (suht edullisessa) ravintolassa ruuat, ja joskus tarjoan kahvit jos näemme kahvilassa. Mielestäni tämä toimii hyvin, ja nämä isäntäparit ovat aina erittäin otettuja ja kiitollisia siitä, että heitä huomioidaan tarjoamalla, edes sen kerran vuodessa.

Mitä kitsasta porukkaa täällä on, jotka eivät koskaa halua tarjota omille rakkaille ystävilleen yhtään mitään?

Ehkäpä tässä onkin kyseessä vähemmän rakkaat ystävät.

Vierailija
438/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen asenne, että ei voisi tarjota kenellekään mitään, ja kaikki maksakoon omat ruokansa. Oksettavaa pihiyttä ja itsekeskeisyyttä.

Saituus on sairaus, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
439/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aivan uskomaton ketju tämä. Vaikka olen palstaan vuosien mittaan tottunut, niin en olisi uskonut.

Ap kun aivan perustellusti peräänkuulutti yleistä vastavuoroisuutta ja tasapainoa, niin itseään täynnä olevat käytöstavattomat juntit hyökkäävät joukolla kimppuun ja haukkuvat milloin lapselliseksi, milloin laskelmoivaksi. Kouraisiko omastatunnosta, kun pitää alkaa keksimään aivan älyttömiä "lasket varmaan jokaisen pikkuleivänkin, että menee tasan" -juttuja?

Kuvitteletteko ihan oikeasti, että "vastavuoroisuutta" on suvaita ilmestyä paikalle, kun joku näkee vaivaa ja kutsuu teidät luokseen? Siis niin kuin maailman pyörisi teidän napojenne ympärillä ja muut ihmiset anoisivat kyynel silmässä teiltä audienssia. Ja se mukananne tuoma lähihuoltamon alekorista napattu päiväysvanha pullapitko on jotain kultaa kalliimpaa?

Sitten vielä teeskennellään ystävää, kun oikeasti ei ole sen vertaa kanttia että sanoisi suoraan, jos se kutsuun vastaaminen ja paikalle tuleminen on niin hirveää vaivaa ja tuskaa? Älä tule, jos ei kiinnosta. Ei tuollaisia feikkaajia kukaan kaipaa.

Mun puolestani saatte kaikki epäsosiaaliset käytöstavattomat tollot vaikka hypätä järveen. Eiköhän ap:lla ystäviä riitä ihan tarpeeksi ilman teitä kivirekiä.

Lihavoimassani kohdassa on koko asian ydin. Jos kutsumisestani aiheutuu niin paljon vaivaa, että minun pitää siitä sitten myöhemmin jollain tavalla maksaa, on parempi olla kutsumatta. En halua olla kenellekään vaivaksi. Minä kutsun kotiin ihmisiä, joiden seurassa haluan olla. En kutsu sellaisia, joiden kutsumisesta kokisin olevan vaivaa. 

Ihmettelin muutamankin hetken mitä on tämä lihavoima...

Vierailija
440/567 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ylipäätään kutsuu muita kylään, jos kokee sen vaivaksi? Minusta ap:n lähtöolettama on jo väärä eli koska kukaan ei voi pakottaa kutsumaan, niin miksi kutsut, kun kuitenkin koko ajan mietit sitä, millaisen ison vaivan näit ja haluaisit itse istua valmiiseen pöytään. Pienemmällä tuskalla varaat itsellesi ravintolasta pöydän, syöt ja juot yksiksesi ja olet tyytyväinen siihen, että tarjoilija tai kokki näkevät kaiken vaivan.

Sinulla ei raukka parka taida olla yhtään ystävää kun et kykene tätä vastsavuoroisuuden ajatusta ymmärtämään. Ystävyyden ylläpito vaatii "vaivaa". En tarkoita, että sellaista epämieluisaa työntekemista, mutta vaivannäköä, ei ne suhteet itsekseen pysy yllä. Pidemmän päälle aika kurjaa, jos se ystävyyden ylläpito ja vaivannäkö sen suhteen eteen jää jatkuvasti vain toisen harteille. Ap:n aloituksestakin ymmärtää, että nämä kutsuttavat kyllä tulevat mielellään (kun itse itseäänkin ap:lle kutsuvat), mutta eivät ole itse valmiita näkemään vaivaa sen ystävyyden eteen. Eikä tässä ole kyse nyt siitä, että kuka tarjosi peuran paistia ja millä kilohinnalla tai kuka osti pikkuleipiä niin ja niin monella eurolla.   

Ohis...ystävyyden ylläpitämiseen ei vaadita mitään kotiin tai mökille kutsumisia eikä ravintolaillallisten isännöintejä. Ystävyyden ylläpitämiseen riittää oikein hyvin, että soitellaan, viestitellään ja tavataan välillä. Tavata voi vaikka lenkillä, käydä yhdessä shoppailemassa, risteilyllä, leffassa, ravintolassa syömässä tai kahvilassa kahvilla jne. Molemmat maksavat itse omat kustannuksensa, niin kumpikaan ei jää toiselle mitään velkaa. Omat ystävyyssuhteeni ovat toimineet tällä tavalla jo vuosikymmeniä.

Juuri näinhän aloituksessakin on sanottu. Mutta kun ei tapahdu mikään noista mainitsemistasi asioista. 

Jos luit ketjua pidemmälle, niin oletettiin, että se kotiin tai mökille kutsuttu sitten vastavuoroisesti maksaa koko lystin. 

No ymmärrätkö, että siinä on pieni ristiriita, että jos toinen kyllä menee mieluusti syömään toisen tarjoamaa illallista, mutta ei ole vastavuoroisesti valmis tarjoamaan ystävälleen edes jollain lailla samaa? Jos ei halua maksella toisten illallisia, niin sitten ei pidä itsekään mennä syömään toisten tarjoamia illallisia. Vaikka kuinka oltaisiin ystäviä, niin onhan tuo jo vähän taloudellista hyväksikäyttöä, jos aina vain toinen saa olla maksumiehenä.

Ei kannata järjestää sellaisia illallisia, joita ei ole vara tarjota. Voi myös miettiä ketä haluaa kutsua. Jos jotkut harmittaa, älä kutsu.

Ymmärrätkö ettei ole kyse siitä, ettei ole varaa. Vaan siitä, että jos itse tarjoaa aina, ja joku ei koskaan, se tuntuu yksipuoliselta, ja sitä alkaa miettiä, miksi tämä on yksipuolista. Ja nimenomaan se seurustelu ei ole yksipuolista, mutta vaivannäkö on.

Ihan perinteisesti vieraanvaraisuutta on pidetty hyveenä, ja kunnioituksen ja välittämisen osoituksena muita kohtaan. Voiko siis olla, että vieraat eivät muka ymmärrä tätä?

Jos vieraat eivät arvosta tai halua osoittaa ystävyyttään ja vieraanvaraisuuttään näin, he voivat aina kieltäytyä kutsusta, ehdottaa jotain muuta tilalle, tai välillä suostua kutsuun, ja välillä itse ehdottaa / nähdä vaivaa?

Kyllähän se kuullostaa kitsaalta kun valittaa että aina joutuu tarjoamaan ja laittamaan. Vaikka itse on aina kiusaamassa toisia kutsuillaan. Et sinä voi määrätä, että kaikki leikkii sinun keksimilläsi säännöillä. Jos tämä kutsuttujen ja kohteliaisuudesta kutsua noudattavien syöttäminen ja juottaminen tuntuu vaivalta, yksipuoliselta tai hyväksikäytöltä niin minkä ihmeen vuoksi jatkatte tätä toimintaa, jota muut ei edes välttämättä halua. Älä pyydä jos sinusta tuntuu, että jäät saamapuolelle.

Kuullostaa?? Mitä se tarkoittaa?