Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Minkälaisia puhdistusaineita käytätte? Ketjussa on mainittu tuota maagista Viledaa, Universal Stonea... ym. Onko teillä paljon eri tarkoituksiin puhdistusaineita, vai yleispesuainetta joka paikkaan, sitten jotain noita spesiaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia puhdistusaineita käytätte? Ketjussa on mainittu tuota maagista Viledaa, Universal Stonea... ym. Onko teillä paljon eri tarkoituksiin puhdistusaineita, vai yleispesuainetta joka paikkaan, sitten jotain noita spesiaaleja?
Minä olen tuo Vileda Magicalin käyttäjä ja sitä ei ehkä enää tunnu olevan missään myynnissä. Eli kun se loppuu, pitää sitten vain kiillotella hanoja paremmin, mitään muuta ekstraa se ei pinnalle tee kuin kalvon, jolloin pisarajäljet eivät näy.
Käytössä tällä hetkellä:
-Fairy
-Keittiön puhdistussuihke
- em. Vileda Magical, kun loppuu, tilalle joku kylppärin puhdistussuihke
- Universal stonen tapainen onxon-puhdistusaine, en osta uutta kun loppuu.. Hankala huuhdella eikä puhdistusteho ole erityinen. Ällöttää hinkata likaista sientä ”kiven” pintaan. Universal Stone on kuulemma parempi
- ikkunanpesusuihke, en osta uutta kun loppuu
- wc-pöntön puhdistusaine
- kertakäyttöisiä puhdistusliinoja vessanpytylle
Mun siivousarsenaali:
-cillit bang, kylppärissä
-kloriitti, käytän joskus kylppärissä ja keittiössä
-kiilto keittiö-suihke, tässä hyvä tuoksu, käytän kaikkeen pyyhkimiseen
-fairy
-keraamisen liedn puhdistusaine, käytän, jos kiilto ei tehoa.
-ikkunanpesuaine, merkillä ei väliä, peilit pesen aina tällä
-laminaatinpesuaine, merkillä ei väliä
-etikka ja ruokasooda, milloin mihinkin
-saunanpesuaine
-varsi-imuri
-viledan moppi, jossa varressa laminaatin pesuaine
-swiffer duster
-mikrokuituliinoja, vessaan siniset
-lakanan ja pyyhkeenpalasia kertakäyttöpesuun
Vierailija kirjoitti:
Heitin pois 500 esinettä ja jo tämä riitti yleissiisteyden vaikutelmaan. Sekalainen roina jota et tarvitse vain tukkii kotisi, on aina epäjärjestyksessä, ja siivouksen tiellä. Paljaat ja puhtaat pinnat kuten joku hylly tulee myös pyyhittyä useammin kun ei ole mitään tiellä pois nosteltavaksi.
500 esineen poisto kesti minulla yhden iltapäivän, kävin systemaattisesti läpi kaikki pinnat, korit, säilytysboksit ja heitin surutta pois (roskiin/kierrätykseen) jos esineellä ei ollut selkeää hyötyä minulle.
Kannattaa hakea täällä aihe vapaalla oleva valtavan pitkä "tavarapaljous"-otsikolla oleva keskustelu ja lukea se läpi. Turha sälä ja ylimääräinen tavara "tukkii" tilan ja saa kaiken näyttämään sotkuisemmalta. Jos ei muuta niin pitää edes tasot ja pinnat puhtaina niin sekin jo auttaa. Jos pystyy poistamaan yhdenkin huonekalun tarpeettomana, näkee selvän eron. Itselläni on makkarissa vain vaatekaappi, sänky ja 2 yöpöytää. Aiemmin siellä oli lipastoa ja sängynpäätykaappia ja ties mitä. Nyt siellä on ihanan avaraa ja voin heittää jumppamaton lattialle ja treenata - siisteys vaikuttaa myös omaan mielialaan ja terveyteen! Esim. jos keittiö on sotkuinen, kaapit pursuavat tavaraa jne niin miten laihduttava/parempiin ruokatapoihin pyrkivä jaksaa siellä opetella uusia rutiineja? Siivotut kaapit, puhtaat välineet, tyhjät tasot - ja jo onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Oma suosikki listalla on Mummi ja minä -merkin Polkkakarkki-tuoksuinen käsisaippua ja siivoussuihke. Sen tuoksu on niin ihana, että mielellään suihkauttaa keittiön tasot että saa nuuhkia sitä.
Sitten meiltä löytyy parketin hoitosuihketta, ikkunanpesusuihketta, Universal stonea, taikasieniä, pölyhuiska, Pirkan saippuavillaa uunin ja peltien pesuun, wc-pöntön puhdistustabletteja ja jotain yleispesuainesuihketta. Sekä Dysonin animalpro-imuri, joka pelastaa eläintalouden päivän. Se karvan määrä mikä eläimistä voi tulla on ihan järjetön. Karvat ovat sohvissa ja kaikissa tekstiileissä sekä omissa vaatteissa, eli teippirulla on myös must.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt kysyä tätä: Lajitteletteko te roskat kuten kuuluu ja miten se onnistuu ilman, että keittiössä näyttää epäsiistiltä?
Kyllä, roska-astioita on tarpeeksi, mutta kaikki eivät mahdu roskakaappiin, joten pahvien keräysastia on keittiön nurkassa. Ja suurin ongelma: ne roskathan täytyy huuhtoa ennen roskikseen laittoa, esim. maitotölkit ja muovit. Muuten haisevat eikä likaisia edes kannata kierrättää.
Tästä johtuen tiskipöydällä on aina pari maito- , jugurtti- ja muuta tölkkiä ja purkkia kuivumassa.
Minulla on
- 2 isoa muoviämpäriä sekajätteille ja muoville (molemmissa toki roskapussi)
- 1 pieni ämpäri biojätteelle
- 1 paperipussi kartongille
Entäpä lasi, metalli, paperi? Huuhtaisen kevyesti lasipurkit ja metallitölkit ja laitan roskisten viereen alakaappiin. Kun niitä on n. 3 nappaan ne mukaan viedessäni roskapusseja. En siis jemmaa niitä mihinkään, vaan pyrin viemään ne muiden ohella nopealla aikataululla. En myöskään jynssää niitä putipuhtaiksi, koska ohjeen mukaan huuhtaisu riittää ja nopea roskiin vieminen ehkäisee hajuongelmat. Paperijäte eli käytännössä mainokset (meille ei tule lehtiä, se on myös vinkki :)) kerään pieneksi kasaksi yhdelle pöydälle ja vien ne niin usein, että pinkka sopii käteen. Kartongit huuhtaisen, painelen kasaksi ja heitän paperipussiin.
Ratkaisu on siis nopea kierrätys. Jätteitä ei tarvitse pestä putipuhtaiksi eikä mielestäni edes kuivattaa. Kunhan lajittelee ja vie usein roskikseen.
Otan roskiskäynnit arkiliikuntana. Juoksen pussien kanssa tai juoksen useamman kerran. Portaita loikkiessa ne kuihtuneet pakaralihakset saavat edes vähän jumppaa.
Keittiössä on oma kaappi limsoille jne ja toinen kaappi keräyspulloille ja -tölkeille. Jälkimmäisessä kaapissa on ovikoukussa iso ikean muovipussi, johon on helppo heitellä pullot ja napata pussi sitten auton perälle kun se on tarpeeksi täynnä. Kovin isoksi se ei pysty kaapissa kasvamaan mikä on vain hyvä asia.
Minua kiusaa se, että ostan kuplavettä ja mies ostaa sokeritonta limsaa. Molemmat ovat käytännössä tarpeetonta tavaraa, ja turhaa roskaa. Mutta meillä ei ole juurikaan paheita ja olen ajatellut, että ehkä tämä saa olla meidän herkkupahe. Muut ostavat alkosta perjantaipullon, minä sihautan Lidlin vesipullon auki ja mies korkkaa sokerittoman limun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.
Näitä minä haluan tehdä, ihanan kuuloinen idea! Mutta mitä on imurointipuuteri? Mistä (luontaistuotekaupasta) kannattaa ostaa noita laventelinkukkia? Vaikka ne ei varmaan ole pakollisia? Ovatko ne vain koristeeksi, vai tuoksuvatko ne oikeasti? Eteerisiä öljyjä mulla on ja ruokasoodaa, joten voin tehdä jonkinsortin raikastimia vaikka heti.
En ole tuon kirjoittaja, mutta itse ripottelen aromaöljyä tai hajuvettä pieneen paperisilppuun ja imaisen sen sitten imuriin kun aloitan siivouksen. Tuoksu leviää sieltä imurista sitten taloon. Ja imurin roskasäiliön putsaan jokaisen imuroinnin jälkeen, että se on puhdas ja pyörii kunnolla (dyson).
Mä lopetin tänä vuonna ihmesienen, karhunkielen yms. käytön, kun mummo näytti, että vedellä kostutettu sokeripala on tehokkaampi mutta samalla pinnoille ja käsille hellävaraisempi puhdistaja. Olen yhä positiivisen järkyttynyt siitä, miten paljon parempi menetelmä tämä on! Sokeripala ei jätä mitään naarmuja pintaan ja täysi luonnontuote, lapset voi ottaa mukaan siivoamaan, pakkausjätettä tulee se yksi pieni pahvirasia sitten aikanaan.
Oli kyllä aika ällöä hangata kostutetulla sokeripalalla melkein päivittäin käyttämäni kattila ja tajuta, että se on oikeasti ollut tosi pinttynyt. Tuli ihan hohtavaksi. Samoin lasivuoat tuli hyvin kirkkaiksi. Hellasta en viitsi edes kertoa, te tiedätte... Jaiks.
Mutta nyt ovat puhtaita.
En käytä kahvissa palasokeria, niin en ollut edes tajunnut, että palasokeri on myös tuollainen ekologinen, naarmuttamaton hankaustuote.
Tämä ketju on inspiroinut minua ottamaan rohkeasti tällaisia kokeiluja, kiitos ap:lle ja teille muille asiallisille keskustelijoille!
Olen ketjun myötä alkanut ymmärtää myös sen, että siivoaminen voi olla hyvänkintuoksuinen, tunnelmallinen asia. Nimittäin olen rohkaistunut käymään ekokaupoissakin, missä on kiva tunnelma ja myyjä auttaa tuoksuttelussa ja tuotteiden valinnassa. Palvelukulttuuria ja sellainen tunne itsellekin, että en olekaan Prismassa loisteputkilamppujen alla ruuhkassa hampaat irvessä valitsemassa jotain kemikaalia isossa rumassa perhepakkauksessa vaan olenkin nätissä värikkäässä pikkuliikkeessä mistä saan katsetta kestävän pullon jotain minun nenään oikein hyvän tuoksuista tiskiainetta tms. Pullo kerrallaan kokeilen nyt kaikkia ihanuuksia.
Tuo yllä mainittu Polkkakarkki on todella ihana minustakin!
Roskien lajittelussa olen aina tykännyt kerätä vähän isomman määrän ennen kuin käyn keräyspisteellä. On jostain syystä tullut hyvä fiilis siitä, että lataa sitä lasia, metallia, muovia tms. sinne vähän enemmän kerralla.
Tänä kesänä muutin kuitenkin tätä tottumusta. Nyt en hilloa jätteitä kotiin, vaan vien melkeinpä päivittäin, jotta koirattomana etätyöläisenä saisin vähän enemmän arkiliikuntaa. Ensin tuntui ihan järjettömältä kävellä viemään jotain yhtä peltipurkkia ja lehtinippua, mutta nyt se on jo tapa.
Joskus ehkä taas vaihdan takaisin tuohon kerralla enemmän -tapaan.
Lajittelen kaiken mahdollisen. Biojätteelle olen ruvennut harkitsemaan omaa kompostoria, koska olisi hauska seurata sitä lasten kanssa. Heillä on ollut päivähoitopaikassa lierokompostikokeilu (muoviboksi, jossa on kierrätyskeskuksesta ostettuja lieroja, joille sitten laitetaan kaikki paitsi sitrushedelmät; valmis multa kaavitaan kukille). Ajatukseen totuttuani kiinnostuin jopa sellaisesta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi olla nauramatta, mutta miettikää kun Iltasanomista lukijat tulevat klikkaamaan tätä ketjua ja lukemaan näitä viimeisimpiä sivuja, niin täällä on kaikkea muuta kuin siivousvinkkejä! On enemmän ruodintaa ap:n hösellyksistä, kusevasta ukosta ja Batmanista. Koko Suomi siivoaa Batmania myöten.
Ei saa naurattaa yötä vasten!
Mua ei jostain syystä naurata ollenkaan ajatus siitä, että ketju menee aloittajan kiusaamiseksi sen sijaan, että juteltaisiin siitä siivoamisesta...
Ei kirjoja, lehtiä, eikä mitään muitakaan tavaroita, vain ihan muutama lelu per lapsi, jotta lelujen keräämiseen ei kulu 30 sekuntia kauempaa. Vaatteita vain yksi koneellinen per lapsi, vanhat kierrätetään oitis ja uusia ostetaan vasta kun niitä tarvitaan. Tämän avulla tavaroiden järjestely on nopeaa, ja jää hyvin aikaa pyyhkiä lattiat ja muut pinnat kostealla vaikka päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
1h+kk+kissa kirjoitti:
The Joy kirjoitti:
Itse asun yksin neljän elukan kanssa, joten meillä on tiptop siistiä vain heti siivouksen jälkeen, kun ei ole yhtäkään karvaa ehditty heittää ilmoille, jos silloinkaan siis... Sitähän sanotaan, että koti saa olla sen näköinen, että siellä asutaankin. Kun vieraita tiedossa, niin siivoan aina mahdollisimman puhtaaksi ja raikkaaksi kodin. Muulloin ei oo niin justiin.
Niin siis en nyt vastannut kyllä yhtään kysymykseesi, mutta halusin jakaa ajatuksia tästä. :)
Mun mielestä on vain kivaa, että kaikki osallistuu! Itse muutin kuukausi sitten yksiöön kissan kanssa ja tuntuu ettei MITÄÄN ole vielä valmiina. Toisaalta vikat tavaratkin hain vasta eilen varastosta pois, joten taas on pieni kämppä pullollaan pahvilaatikoita...
En edellisestä asunnosta pois muuttaessani ehtinyt mitenkään ajatuksen kanssa karsimaan tavaraa, vaikka paljon jo siinäkin vaiheessa karsin. Nyt on sitten edessä loppunäytös karsimisessa ja tämän yksiön sisustaminen oikeaksi kodiksi. Olen saanut jo valtavasti inspiraatiota tästä ketjusta ja janoan lisää! :D
Ei nyt liity karsimiseen, mutta siivousvinkki millä pölyjen pyyhkimisestä tulee kivaa ja helppoa - osta pölymiekka.
Ihanaa, kiitos! Ostin semmoisia Swiffer tomuttimia ja niillä ainakin saa kuin unelma vaan kaikki pölyt pois pinnoilta ja jopa lipaston laatikoista. Nämä ovat kuitenkin suht kertakäyttöisiä ja kalliitakin, joten kestävämpi pölymiekka kuulostaa kiinnostavalta!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko neuvoja sisääntuleva tavaran estämiseksi? Ongelma ei ole vanhasta luopumisessa, vaan siinä, että ostan koko ajan uutta. On huono omatunto siitä, että osallistun tähän kulutusjuhlaan. Olen keskituloinen, eikä maku ole mitenkään kallis, pidän kauniista esineistä ja vaatteista. En oikeastaan juuri nyt tarvitse mitään, mutta kun menen kauppaan, aina tarttuu jotain mukaan. Esimerkkinä eilen ostin 2kpl pyyhkeitä ja olin laittamassa vanhempia siivousräteiksi, kun tajusi, että vanhimmatkin pyyhkeet on alle kaksi vuotta vanhoja! Todellakaan ole mitenkään huonossa kunnossa, uudet on vaan nyt nätimmät. Ostan koko ajan lisää ja laitan edellisiä toimivia pois. En koe, että olisi kyse pakonomaisesta ostamisesta, jos en mitään kivaa näe, en osta ja välillä on viikkojakin, kun en osta. Mutta kaupat on vain täynnä niin kauniita esineitä ja jotenkin aina kivempia, kuin ne mitä jo on.
Joko tyylisi ei ole kovin muotoutunut, tai sulla ei ole kovin kivoja esineitä. Kannattaisi panostaa
a - miettimään ja päättämään se oma tyyli, mahdollisimman tarkasti.
b - ostat vain täydellisiä esineitä, hinnasta välittämättä. Esim. ne kaksi vuotta sitten ostamasi pyyhkeet eivät voi olla kovin kivoja, jos jatkuvasti löytyy kivempia. Älä osta mitään mistä ei tule lempiesinettä! "Ihan kivan" ostamisesta seuraa nimenomaan se, että jatkuvasti löytyy vähän kivempia, mutta ei kuitenkaan täydellisiä.
Minulla on Sini-tuotteen kierrätyskasseja. Tiskialtaan alla on astiat pahville, metallille, lasille ja pieni kompostiastia. Kun ne on täynnä, asettelen kaikki yhteen kierrätyskassiin. Päälle saa vielä paperit. Näin saan kerralla kaikki taloyhtiön roskiksille (vai onko se nykyään kierrätyspiste?). Muovinkeruu ja sekajäte vielä erikseen muovipusseissa.
Yksi kierrätyskassi on komerossa palautepulloille, yksi ongelmajätteelle ja muutama vaatehuoneessa kirppiskamoille.
Tyhjinä menevät kasaan, täysinä ovat siistin näköisiä, helppo kuljettaa ja tarvittaessa pestä.
Näin säilöntäaikana on mahtavaa, kun kaupoissa ja apteekeissa on sitruunahappopusseja esillä ja vihdoinkin muistan ostaa niitä. Kahvinkeitin, vedenkeitin, pesukone ja kaakelit kiittävät. Samoin lompakko! (Maksoi tänään n. 80 senttiä pussi!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko neuvoja sisääntuleva tavaran estämiseksi? Ongelma ei ole vanhasta luopumisessa, vaan siinä, että ostan koko ajan uutta. On huono omatunto siitä, että osallistun tähän kulutusjuhlaan. Olen keskituloinen, eikä maku ole mitenkään kallis, pidän kauniista esineistä ja vaatteista. En oikeastaan juuri nyt tarvitse mitään, mutta kun menen kauppaan, aina tarttuu jotain mukaan. Esimerkkinä eilen ostin 2kpl pyyhkeitä ja olin laittamassa vanhempia siivousräteiksi, kun tajusi, että vanhimmatkin pyyhkeet on alle kaksi vuotta vanhoja! Todellakaan ole mitenkään huonossa kunnossa, uudet on vaan nyt nätimmät. Ostan koko ajan lisää ja laitan edellisiä toimivia pois. En koe, että olisi kyse pakonomaisesta ostamisesta, jos en mitään kivaa näe, en osta ja välillä on viikkojakin, kun en osta. Mutta kaupat on vain täynnä niin kauniita esineitä ja jotenkin aina kivempia, kuin ne mitä jo on.
Joko tyylisi ei ole kovin muotoutunut, tai sulla ei ole kovin kivoja esineitä. Kannattaisi panostaa
a - miettimään ja päättämään se oma tyyli, mahdollisimman tarkasti.
b - ostat vain täydellisiä esineitä, hinnasta välittämättä. Esim. ne kaksi vuotta sitten ostamasi pyyhkeet eivät voi olla kovin kivoja, jos jatkuvasti löytyy kivempia. Älä osta mitään mistä ei tule lempiesinettä! "Ihan kivan" ostamisesta seuraa nimenomaan se, että jatkuvasti löytyy vähän kivempia, mutta ei kuitenkaan täydellisiä.
Olen miettinyt, että oma tyylinen on joko aika geneerinen tai juuri nyt muodissa. Koska tiedän vahvasti mistä pidän ja mistä en ja ostokset sopii tosiaan kotiin.
Sitten myös pelottaa, että käy samoin kuin vaatteille, ostin niitä muutamia vuosia sitten hirveällä tahdilla, kun kaikki oli kivoja, nyt ei löydy mitään. Olen ollut yli vuoden ilman housuja, kaikki on ihan hirveitä. Toki sisustusesineet yleensä säilyy pidempään kuin housut. Varsinkin, kun ei meillä ole pieniä lapsia rikkomassa.
Mutta nyt on viikon verran ostolakkoa mennyt. Hyvin on sujunut, kun ei ole mennyt mihinkään ja pysynyt poissa nettikaupoista. Mutta kai tässä joskus pitää mennä sinne missä on houkutuksia, ei kai niistä muuten opi kieltäytymään.
Kertokaahan mulle, mitä ovat sisustusesineet?
En ole koskaan, ikinä, milloinkaan ostanut yhtään esinettä jolla ei olisi käyttötarkoitusta. Siis, että se olisi vain sisustusesine.
Muutaman maljakon olen saanut lahjaksi, mutta niilläkin on toiminnallinen tarkoitus. Itse olen ostanut kynttilänjalat ja niilläkin on tarkoituksensa, käytän niitä pimeiden iltojen tullen. Jotain tuikkuastioita niin ikään on tullut lahjaksi ja ne otan myös käyttöön talvella.
Pari tyynyä - verhoihin sopivat - on sohvalla, mutta käytön niitä löhöillessä niskan tukena. Muutamat pöytäpamput, ne valaisevat ja auttavat näkemään lukiessa. Oikein pohtimalla pohdin, vaan ei, en keksi yhtään esinettä jolla ei olisi käyttötarkoitusta.
En ihan oikeasti tiedä enkä ymmärrä ostavatko jotkut esineitä vain, noh, esineen vuoksi.
Mulla on pari nättiä eläinhahmoa koristeena. Tai no taitaa löytyä neljä. Matkatuliaisia. Ei muuta funktiota.
Onko tätä tuotetta jossain vielä saatavilla? Olen etsinyt kaupoista tätä ja en löydä.