Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
1281/1330 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen sisustusesineisiin

Verhot - pelkillä sälekaihtimillakin pärjäisi

Sohvatyynyt - ei tarvitsi kuin sohvan mukana tulleet

Kynttilät ja tuikkukipot - valolla näkee

Valaisimet - hehkulampulla näkisi

Matot

Kasvit

Taulut ja valokuvat

Vaasit, kipot, vadit

Peilit

Näiden lisäksi minulla on koristeena miekka, lasikukko, barbi, kumiankka, valosarja, kuparipannun, mummon vanhat kahvikupit ja taskumatti.

Vierailija
1282/1330 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös käyttöesineet ovat usein sisustusesineitä, pyyhkeet, astiat ja kodin tekstiilit. Samoin jos laittaa vaikka vanulaput johonkin astiaan kylppärissä tms.

Vaikka esineillä on funktio, niin usein ovat kuitenkin sisustuselementteinä myös. Ne kuitenkin valitaan suurelta osin ulkonäön perusteella. Ja ihan hyvin pärjäisi ilmankin tai rumilla mitä on ollut aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1330 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulut, huonekasvien suojaruukut ja koriste-esineet, joista suurin osa on taide-esineitä.

Vierailija
1284/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin tänä vuonna ihmesienen, karhunkielen yms. käytön, kun mummo näytti, että vedellä kostutettu sokeripala on tehokkaampi mutta samalla pinnoille ja käsille hellävaraisempi puhdistaja. Olen yhä positiivisen järkyttynyt siitä, miten paljon parempi menetelmä tämä on! Sokeripala ei jätä mitään naarmuja pintaan ja täysi luonnontuote, lapset voi ottaa mukaan siivoamaan, pakkausjätettä tulee se yksi pieni pahvirasia sitten aikanaan.

Oli kyllä aika ällöä hangata kostutetulla sokeripalalla melkein päivittäin käyttämäni kattila ja tajuta, että se on oikeasti ollut tosi pinttynyt. Tuli ihan hohtavaksi. Samoin lasivuoat tuli hyvin kirkkaiksi. Hellasta en viitsi edes kertoa, te tiedätte... Jaiks.

Mutta nyt ovat puhtaita.

En käytä kahvissa palasokeria, niin en ollut edes tajunnut, että palasokeri on myös tuollainen ekologinen, naarmuttamaton hankaustuote.

Tämä ketju on inspiroinut minua ottamaan rohkeasti tällaisia kokeiluja, kiitos ap:lle ja teille muille asiallisille keskustelijoille!

Olen ketjun myötä alkanut ymmärtää myös sen, että siivoaminen voi olla hyvänkintuoksuinen, tunnelmallinen asia. Nimittäin olen rohkaistunut käymään ekokaupoissakin, missä on kiva tunnelma ja myyjä auttaa tuoksuttelussa ja tuotteiden valinnassa. Palvelukulttuuria ja sellainen tunne itsellekin, että en olekaan Prismassa loisteputkilamppujen alla ruuhkassa hampaat irvessä valitsemassa jotain kemikaalia isossa rumassa perhepakkauksessa vaan olenkin nätissä värikkäässä pikkuliikkeessä mistä saan katsetta kestävän pullon jotain minun nenään oikein hyvän tuoksuista tiskiainetta tms. Pullo kerrallaan kokeilen nyt kaikkia ihanuuksia.

Tuo yllä mainittu Polkkakarkki on todella ihana minustakin!

Voitko suositella joitain hyviä ekokauppoja, joista saa hyväntuoksuisia siivousaineita näteissä pulloissa? Mulla on vaan lähinnä Eco Cleania ja Methodia, joita ostan Prismasta, mutta olis tosi kiva kokeilla muitakin aineita! Mua ainakin hyväntuoksuiset ja mieleiset siivoustuotteet innostaa siivoamaan. :)

Vierailija
1285/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan mulle, mitä ovat sisustusesineet?

En ole koskaan, ikinä, milloinkaan ostanut yhtään esinettä jolla ei olisi käyttötarkoitusta. Siis, että se olisi vain sisustusesine.

Muutaman maljakon olen saanut lahjaksi, mutta niilläkin on toiminnallinen tarkoitus. Itse olen ostanut kynttilänjalat ja niilläkin on tarkoituksensa, käytän niitä pimeiden iltojen tullen. Jotain tuikkuastioita niin ikään on tullut lahjaksi ja ne otan myös käyttöön talvella.

Pari tyynyä - verhoihin sopivat - on sohvalla, mutta käytön niitä löhöillessä niskan tukena. Muutamat pöytäpamput, ne valaisevat ja auttavat näkemään lukiessa. Oikein pohtimalla pohdin, vaan ei, en keksi yhtään esinettä jolla ei olisi käyttötarkoitusta.

En ihan oikeasti tiedä enkä ymmärrä ostavatko jotkut esineitä vain, noh, esineen vuoksi.

Kyllä ostavat.  En ole varma, mutta ehkä sullakin on sellaisia, vaikkapa tauluja.  Niillähän ei ole mitään muuta funktiota, kuin olla olemassa ja näyttää joltakin.

Meillä on esillä itänaapurissa asuvilta sukulaisilta saatu kaunis samovaari.  Sitä voi ihan kyllä käyttääkin, mutta koristeena se meillä vain on.

Mummolta saatu kaunis ruusuryijy on seinällä.  Se on siis todella kaunis.  Missä sitä pitäisi, ellei seinällä?

Kivoja taalainmaan hevosia on esillä muutama.  Niiden tarkoitus on siis olla nättejä ja antaa silmälle iloa.

Ollaan kerätty myös joitakin vanhoja kauniita kipsitauluja.  Eikö sulla ole seinillä yhtään mitään?

Aito lapinnukke ja Tallinnasta neukkuaikana ostettu kaunis käsintehty kansallispukuinen nukke katselee meitä yhden kaapin päältä.  

No onko esim. kukilla mitään muuta funktiota, kuin olla koristeena?  Sulla kuitenkin on maljakoitakin, miksi?  Jos ei ikinä ole mitään, millä ei ole varsinaista käyttötarkoitusta, niin eihän sulla ole sitten kukkiakaan eikä mitään kasveja, mitä niihin maljakoihin laittaisit.

Meillä on lattialämmitys, joten emme tarvitsisi mattoja mihinkään lämmityksen takia.  Mutta niitäkin meillä kyllä on, vaikka niitten funktio on siis vain olla olemassa sen takia, että ne näyttää kivalta.  Paljaat lattiat on minusta kalseat ja mitättömän näköiset.  Edes pienikin matto jossain antaa heti kodikkuuden tunteen.

Eikä verhojakaan siis tarvita mihinkään, jos on kaihtimet.  Miksi sitten verhot, ellei ihan vaan ulkonäön takia?

Kattolamppukin valaisee parhaiten ilman minkäänlaisia varjostimia, mutta onhan ne aika ikävän näköisiä ilman.  

Vierailija
1286/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h+kk+kissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans yksi vessanpytty aika epätoivoisessa kunnossa. Musta harpic? Onko muita vinkkejä?

Mä nyt kerron, miten mä sen tein. Olen kyllä saanut pyyhkeitä tästä, joten omalla vastuulla ja maalaisjärjellä sitten. Vessanpönttöni oli sekä edellisen asukkaan, että minun omilta jäljiltäni aivan hirveässä kunnossa. En tarkoita irtolikaa, vaan jotain suorastaan pöntön pohjalle kivettynyttä ainesta johon sitten tarttui kaikki kiinni ja se oli aivan värjäytynyt kammottavaksi. No niin:

Ensinnäkin, käytä lämmintä vettä käsisuihkusta. Monet putsaavat pöntön vain sen omalla kylmällä vedellä. Tämä tietysti toimii ihan hyvin ylläpitosiivouksessa, mutta kun kyse on epätoivoisesta pinttymästä, ensin lämmin ja asteittain niin kuuma vesi kuin hanasta tulee. Pese ensin kunnon jäykällä tiskiharjalla irtoava lika kaikkialta millä tahansa pesuaineella. Vessaharja on tähän hommaan aivan liian heppoinen.

Tämän jälkeen tilanne minulla oli hieman parempi, joskin yhä hirveä. Mietin, mikä on kotitalouden kovin myrkky! No, sehän on konetiskiaine.

Ensin sitten käsisuihkulla niin kuumaa vettä kuin tulee. Tätä veden juoksutusta pitää jatkaa niin, että sen pöntön maljaan jäävä vesi on kuumaa. Sitten sinne konetiskiainetta. Minulla ei ollut kuin tabletteja, voi olla, että nestemäinen olisi ollut parempi. Jätin koetiskiaineen likoamaan pönttöön ja lirutin vielä varovasti vedenkeittimellä kiehauttamani veden sinne pönttöön. Tee tämä hiljalleen, ettei pesuliuos valu viemäriin.

Anna vaikuttaa niin kauan kunnes vesi on jäähtynyt. Sitten vain sillä jämäkällä tiskiharjalla jynssäät. Pese, pese ja pese pesimisestä päästyäsi. Toista käsittely. Käytä myös muoviharjan "talttapäätä" kivettymien rapsutteluun. Toista vielä uudestaan. Niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Pese oikeasti voimalla. Mikään pelkkä liottelu, harjalla hieraisu ja huuhtelu ei auta. Suojaa silmät.

Oikeasti, näin sain aivan karmaisevassa kunnossa olevan pöntön hohtavan puhtaaksi. Se kimaltelee. Eikä mitään vahinkoa sille tapahtunut. Nyt se pysyy loistavan puhtaana ihan kevyellä ylläpitosiivouksella. Pinta ei kärsinyt, eikä lika tartu.

Kun olen tämän kertonut, olen tosiaan saanut moitteita. Mukamas pinta kärsii, tai pönttö voi haljeta kuumasta vedestä. Kerron nämä varoitukseksi, vaikka minun tapauksessani käsittely onnistui ilman mitään vaurioita.

Tuttavani sai yhden pöntön halki kaadettuaan sinne kuumaa keittoa. Eli EN suosittele.

Kuumalla vedellä suihkuttaen pöntön reunoja pitkin olen siivonnut 28 vuotta. Yksikään pönttö ei ole haljennut. Luulenpa, että ystäväsi on ronskisti kopistellut keittoa.

Sama täällä. No, en kyllä muista kiehuvaa vettä pönttöön kaataneeni, mutta kyllä niin kuumaa kuin hanasta tulee. Aina olen järkeillyt, että kun lavuaarikin kestää kuumaa vettä, niin miksei pönttö kestäisi?

Olen saanut kyllä aika hurjannäköisen vessanpytyn kirkkaan puhtaaksi ihan vaan Domestoksella, eli sitä kunnon hulaus pyttyyn yön ajaksi, ja aamulla hohtaa.  

Eli kloriteahan tuo Domestos on.  

En minäkään usko, että kuuma vesi halkaisisi vessanpytyn.  Eikös se ole lasitettua posliinia.  Kestäähän kahvikuppikin kuuman kahvin.  Kylläpähän se kaveri on kolhinut sitä pyttyä jollain tai se on ollut halki jo ennestään jostain syystä.  

Vierailija
1287/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan, ikinä, milloinkaan ostanut yhtään esinettä jolla ei olisi käyttötarkoitusta. Siis, että se olisi vain sisustusesine.

Muutaman maljakon olen saanut lahjaksi, mutta niilläkin on toiminnallinen tarkoitus. Itse olen ostanut kynttilänjalat ja niilläkin on tarkoituksensa, käytän niitä pimeiden iltojen tullen. Jotain tuikkuastioita niin ikään on tullut lahjaksi ja ne otan myös käyttöön talvella.

Pari tyynyä - verhoihin sopivat - on sohvalla, mutta käytön niitä löhöillessä niskan tukena. Muutamat pöytäpamput, ne valaisevat ja auttavat näkemään lukiessa. Oikein pohtimalla pohdin, vaan ei, en keksi yhtään esinettä jolla ei olisi käyttötarkoitusta.

En ihan oikeasti tiedä enkä ymmärrä ostavatko jotkut esineitä vain, noh, esineen vuoksi.

Mulle sisustusesineitä ovat kyllä sellaisetkin jutut, joille on oikea käyttötarkoitus. Esimerkiksi tuikkukipot, koristetyynýt, torkkupeitto yms. Pelkästään ihan koristekäyttöön mulla on aika vähän mitään. Yksi lukiossa kuvistunnilla savesta tekemäni naispatsas ja joitain viherkasveja, kaksi oikeaa ja kolme tekokasvia, ovat ihan vain tuodakseen viihtyisyyttä kotiin. Niillä ei ole siis oikeasti mitään muuta käyttötarklitusta kuin se sisustuksellisuus.

Tietysti ne tuikkukipot ja tyynytkin on valittu sillä perusteella, että ne käyttötarkoituksensa lisäksi tarjoavat myös iloa silmälle ja kodikasta tunnelmaa. Sillä perusteella mä toisaalta valitsen melkein kaikki tarpeelliset esineetkin. En pistä lattialle rumaa mattoa tai ikkunoihin verhoja joista en tykkää vain siksi, että matot ja verhot pitää olla. Kyllä mä ihan pikkuostoksista alkaen mietin edes vähän sitä sisustukseen sopivuutta.

Vierailija
1288/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1h+kk+kissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans yksi vessanpytty aika epätoivoisessa kunnossa. Musta harpic? Onko muita vinkkejä?

Mä nyt kerron, miten mä sen tein. Olen kyllä saanut pyyhkeitä tästä, joten omalla vastuulla ja maalaisjärjellä sitten. Vessanpönttöni oli sekä edellisen asukkaan, että minun omilta jäljiltäni aivan hirveässä kunnossa. En tarkoita irtolikaa, vaan jotain suorastaan pöntön pohjalle kivettynyttä ainesta johon sitten tarttui kaikki kiinni ja se oli aivan värjäytynyt kammottavaksi. No niin:

Ensinnäkin, käytä lämmintä vettä käsisuihkusta. Monet putsaavat pöntön vain sen omalla kylmällä vedellä. Tämä tietysti toimii ihan hyvin ylläpitosiivouksessa, mutta kun kyse on epätoivoisesta pinttymästä, ensin lämmin ja asteittain niin kuuma vesi kuin hanasta tulee. Pese ensin kunnon jäykällä tiskiharjalla irtoava lika kaikkialta millä tahansa pesuaineella. Vessaharja on tähän hommaan aivan liian heppoinen.

Tämän jälkeen tilanne minulla oli hieman parempi, joskin yhä hirveä. Mietin, mikä on kotitalouden kovin myrkky! No, sehän on konetiskiaine.

Ensin sitten käsisuihkulla niin kuumaa vettä kuin tulee. Tätä veden juoksutusta pitää jatkaa niin, että sen pöntön maljaan jäävä vesi on kuumaa. Sitten sinne konetiskiainetta. Minulla ei ollut kuin tabletteja, voi olla, että nestemäinen olisi ollut parempi. Jätin koetiskiaineen likoamaan pönttöön ja lirutin vielä varovasti vedenkeittimellä kiehauttamani veden sinne pönttöön. Tee tämä hiljalleen, ettei pesuliuos valu viemäriin.

Anna vaikuttaa niin kauan kunnes vesi on jäähtynyt. Sitten vain sillä jämäkällä tiskiharjalla jynssäät. Pese, pese ja pese pesimisestä päästyäsi. Toista käsittely. Käytä myös muoviharjan "talttapäätä" kivettymien rapsutteluun. Toista vielä uudestaan. Niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Pese oikeasti voimalla. Mikään pelkkä liottelu, harjalla hieraisu ja huuhtelu ei auta. Suojaa silmät.

Oikeasti, näin sain aivan karmaisevassa kunnossa olevan pöntön hohtavan puhtaaksi. Se kimaltelee. Eikä mitään vahinkoa sille tapahtunut. Nyt se pysyy loistavan puhtaana ihan kevyellä ylläpitosiivouksella. Pinta ei kärsinyt, eikä lika tartu.

Kun olen tämän kertonut, olen tosiaan saanut moitteita. Mukamas pinta kärsii, tai pönttö voi haljeta kuumasta vedestä. Kerron nämä varoitukseksi, vaikka minun tapauksessani käsittely onnistui ilman mitään vaurioita.

Tuttavani sai yhden pöntön halki kaadettuaan sinne kuumaa keittoa. Eli EN suosittele.

Kuumalla vedellä suihkuttaen pöntön reunoja pitkin olen siivonnut 28 vuotta. Yksikään pönttö ei ole haljennut. Luulenpa, että ystäväsi on ronskisti kopistellut keittoa.

Sama täällä. No, en kyllä muista kiehuvaa vettä pönttöön kaataneeni, mutta kyllä niin kuumaa kuin hanasta tulee. Aina olen järkeillyt, että kun lavuaarikin kestää kuumaa vettä, niin miksei pönttö kestäisi?

Olen saanut kyllä aika hurjannäköisen vessanpytyn kirkkaan puhtaaksi ihan vaan Domestoksella, eli sitä kunnon hulaus pyttyyn yön ajaksi, ja aamulla hohtaa.  

Eli kloriteahan tuo Domestos on.  

En minäkään usko, että kuuma vesi halkaisisi vessanpytyn.  Eikös se ole lasitettua posliinia.  Kestäähän kahvikuppikin kuuman kahvin.  Kylläpähän se kaveri on kolhinut sitä pyttyä jollain tai se on ollut halki jo ennestään jostain syystä.  

Mun vanhemmista jompi kumpi on 90-luvun alussa halkaisut vahingossa upouuden lavuaarin vessassa (oli muutettu muutama viikko aiemmin juuri valmistuneeseen omakotitaloon) kaataessaan sinne jotain ruuanlaittoon liittynyttä kuumaa vettä, kun keittiön altaat oli varattuja toisen tiskatessa siellä.

Vierailija
1289/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt kysyä tätä: Lajitteletteko te roskat kuten kuuluu ja miten se onnistuu ilman, että keittiössä näyttää epäsiistiltä?

Kyllä, roska-astioita on tarpeeksi, mutta kaikki eivät mahdu roskakaappiin, joten pahvien keräysastia on keittiön nurkassa. Ja suurin ongelma: ne roskathan täytyy huuhtoa ennen roskikseen laittoa, esim. maitotölkit ja muovit. Muuten haisevat eikä likaisia edes kannata kierrättää.

Tästä johtuen tiskipöydällä on aina pari maito- , jugurtti- ja muuta tölkkiä ja purkkia kuivumassa.

Minulla on

- 2 isoa muoviämpäriä sekajätteille ja muoville (molemmissa toki roskapussi)

- 1 pieni ämpäri biojätteelle

- 1 paperipussi kartongille

Entäpä lasi, metalli, paperi? Huuhtaisen kevyesti lasipurkit ja metallitölkit ja laitan roskisten viereen alakaappiin. Kun niitä on n. 3 nappaan ne mukaan viedessäni roskapusseja. En siis jemmaa niitä mihinkään, vaan pyrin viemään ne muiden ohella nopealla aikataululla. En myöskään jynssää niitä putipuhtaiksi, koska ohjeen mukaan huuhtaisu riittää ja nopea roskiin vieminen ehkäisee hajuongelmat. Paperijäte eli käytännössä mainokset (meille ei tule lehtiä, se on myös vinkki :)) kerään pieneksi kasaksi yhdelle pöydälle ja vien ne niin usein, että pinkka sopii käteen. Kartongit huuhtaisen, painelen kasaksi ja heitän paperipussiin.

Ratkaisu on siis nopea kierrätys. Jätteitä ei tarvitse pestä putipuhtaiksi eikä mielestäni edes kuivattaa. Kunhan lajittelee ja vie usein roskikseen.

Otan roskiskäynnit arkiliikuntana. Juoksen pussien kanssa tai juoksen useamman kerran. Portaita loikkiessa ne kuihtuneet pakaralihakset saavat edes vähän jumppaa.

Joo kyllähän se vähän ylimääräistä jumppaa vaatii tämä kierrättäminenkin, mutta kun itse asun kaukana kaikesta ja omakotitalossa, niin tarvitsen kyllä isommat erilliset astiat kaikelle.  Jätepaperilaatikkokin on kymmenen kilometrin päässä, joten meillä on vanha pyykkikori niitä varten.  Enkä lähde koskaan erikseen mitään näitä kierrätysroskia viemään, vaan otan mukaan kauppareissulle sitten kun lootat on täydet.  Jätefirma hakee vain poltettavan ja biojätteen, niitä saa kyllä viedä sinne roskapönttöihin vaikka kaksi kertaa päivässä.  Meillä juodaan kahvia niin paljon, että pelkistä kahvinporoista tulee jo biosanko puolilleen.  Enkä tykkää siitä, että ne alkaisi haisemaan siellä kaapissa.

Eniten olen alkanut ihmetellä, miten kauhean paljon muovijätettä tulee.  Vaikea välttää ostamastakaan mitään muoviin pakattua, kun sitä vaan on niin paljon.  Tuntuu, että melkein joka reissulla saa heittää sen täpötäyteen pakatun muovikassin sinne ekopisteeseen.  Siskoni on esimerkillinen, ja leikkaa saksilla muoviset viinirypälepakkauksetkin ymv. pieniksi paloiksi, no kyllähän ne silloin pieneen tilaan menee, mutta minusta tuntuu lähinnä, että taitaa olla ihmisellä liikaa aikaa. 

Sinänsä kyllä arvostan tätä kierrätystä.  Monesti kun heitän sen muovijätteen sinne pussiinsa, niin ajattelen, että eipähän tuokaan päädy Itämereen tai kalan suuhun.   Ihan tuntuu kuin oikeasti tekisi jonkun isommankin ekoteon.  

Rhodoksella istuskelin meren rannalla ihan vesirajassa ja katselin, kun iso matkustajalaiva meni ohitse. Sitten aloin ihmetellä, että mikä ihmeen vana sieltä laivasta lipuu tähän rantaan päin.  Kun se sitten saavutti rannan, niin näin, että se oli muovista jätettä suurimmaksi osaksi, oli siinä jotain appelsiininkuoriakin ja muuta, mutta isoja muovilaatikoita ja muovisia pusseja oli melkein suurin osa.  Ei tehnyt mieli mennä enää uimaan.

Vierailija
1290/1330 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko neuvoja sisääntuleva tavaran estämiseksi? Ongelma ei ole vanhasta luopumisessa, vaan siinä, että ostan koko ajan uutta. On huono omatunto siitä, että osallistun tähän kulutusjuhlaan. Olen keskituloinen, eikä maku ole mitenkään kallis, pidän kauniista esineistä ja vaatteista. En oikeastaan juuri nyt tarvitse mitään, mutta kun menen kauppaan, aina tarttuu jotain mukaan. Esimerkkinä eilen ostin 2kpl pyyhkeitä ja olin laittamassa vanhempia siivousräteiksi, kun tajusi, että vanhimmatkin pyyhkeet on alle kaksi vuotta vanhoja! Todellakaan ole mitenkään huonossa kunnossa, uudet on vaan nyt nätimmät. Ostan koko ajan lisää ja laitan edellisiä toimivia pois. En koe, että olisi kyse pakonomaisesta ostamisesta, jos en mitään kivaa näe, en osta ja välillä on viikkojakin, kun en osta. Mutta kaupat on vain täynnä niin kauniita esineitä ja jotenkin aina kivempia, kuin ne mitä jo on.

Älä osta mitään (ruoka yms. poislukien) ennen kuin olet vähintään viikon miettinyt tarvitsetko ja haluatko sen todella. Todennäköisesti olet viikon aikana löytänyt paljon muutakin, mitä haluaisit just sillä hetkellä ja ehkä vielä huomenna, mutta ne viikko sitten himoitsemasi jutut ovat jo unohtuneet. Tämä on aika silmiä avaavaa, kun jälkiviisaana kiinnittää siihen huomiota.

Jos viikon päästä olet edelleen sitä mieltä, että oikeasti haluat kyseisen tavaran, mutta et tarvitse sitä, mieti vielä viikko. Ja jos päätät ostaa sen, vaikkei sille ole välttämätöntä tarvetta, mieti ennen ostamista, mistä vastaavasta tavarasta luovut voidaksesi ostaa ko. tavaran.

Vierailija
1291/1330 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muita sisustusesineitä kuin pari taulua ja kymmenen viherkasvia. Leikkokukkia on aina välillä ja niitä varten kaapissa kaksi erikokoista maljakkoa. Torkkupeittoa en laske sisustusesineeksi, sillä olen nytkin sen alla. Sohvakin on sen mallinen, että irtotyynyt ovat välttämättömät sohvalla maatessa.

Tuikkukipot olen kaikki viennyt kierrätykseen eikä varsinaisia koriste-esineitä ole. Kynttilöitä on sähkökatkon varalta jäljellä muutama, niitä voi tarvittaessa polttaa millä tahansa kuumuutta kestävällä alustalla. Keittiön kaapeissa on astioita, jotka joidenkin mielestä ehkä ovat sisustusesineitä, mutta niillä on joku käytännön funktio eivätkä ne ole esillä silloin kun niitä ei käytetä.

Vierailija
1292/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en harrastanut sisustusesineitä, mutta olen nyttemmin ymmärtänyt että ilman niitä koti on helposti aika karu. Kyllä niistä syntyy se henki ja persoonallisuus kotiin, ja viimeinen silaus. Lasken näihin kaiken ns "turhan", eli taulut, viherkasvit, verhot, pöytäliinat, kynttilät jne.

Vierailija
1293/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi olla ajoittain sekaista ja tavarat hujanhajan, mutta meillä on puhdasta.

Kerran viikossa viikkosiivous, jolloin vaihdetaan petivaatteet, pyyhitään pinnat ja tasot ja pestään lattiat. Päivittäin pieni mopoaus lattioille, jos koirat ovat tuoneet sisään hiekkaa tms.

Keittiöön ei päästetä syntymään kaaosta vaan ruoanlaiton yhteydessä jäljet siivotaan samantien. Esim uuni in meillä kuin uusi, koska se siivotaan ruoanlaiton jälkeen.

Sekaisuus ei minua kiusaa, mutta likaisuus ja tunkkaisuus ja paha haju kodissa on vastenmielistä.

Vierailija
1294/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä kuullut tauluista? Ne ovat olleet melko suosittuja n. 10 000 vuotta.

Vierailija
1295/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä kuullut tauluista? Ne ovat olleet melko suosittuja n. 10 000 vuotta.

Olen sama joka ihmetteli sisustusesineitä.

Maalaustaide jossa maalaus tehtiin puulevylle tai pingotetulle kankaalle on alkanut vasta keskiajalla, eli on korkeintaan 1500 vuotta vanha juttu :D Sitä ennen on toki ollut luolamaaluksia, juu!

Mutta en tosiaankaan ottanut huomioon tauluja. En muuten ole niitäkään ostanut ainuttakaan (ne on peritty), ehkä siksi en tullut ajatelleeksi niitä. Kait nekin voidaan esineiksi laskea.

Monet ovat luetelleet sisustusesineiksi käyttötavaroita. Kai melkein jokainen joka käyttöesineen hankkii, katsoo myös sen kauneutta ja sopivuutta myös esteettisesti vaikka sillä onkin käytännöllinen tarve.

Totta kai mullakin on harkittu värit ja kuosit tekstiileihin jne. Pöytäliinat muuten ovat ihan käyttökamaa nekin. Tuukin on tarkoitus suojata pöytää. Maton lattiaa ja eristää kylmyyttä. Mulla sattuu olemaan kylmät lattiat. Sama tarkoitus on ryijyillä ollut alun perin.

Hmm... taulut siis on mulla "pelkkiä" sisustusesineitä. Pohdin vielä, olisiko muutakin. Viherkasveja mulla ei ole, en tykkää niistä. Leikkokukkia joskus joku tuo ja ne laitan niihin saatuihin maljakoihin.

Vierailija
1296/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muita sisustusesineitä kuin pari taulua ja kymmenen viherkasvia. Leikkokukkia on aina välillä ja niitä varten kaapissa kaksi erikokoista maljakkoa. Torkkupeittoa en laske sisustusesineeksi, sillä olen nytkin sen alla. Sohvakin on sen mallinen, että irtotyynyt ovat välttämättömät sohvalla maatessa.

Tuikkukipot olen kaikki viennyt kierrätykseen eikä varsinaisia koriste-esineitä ole. Kynttilöitä on sähkökatkon varalta jäljellä muutama, niitä voi tarvittaessa polttaa millä tahansa kuumuutta kestävällä alustalla. Keittiön kaapeissa on astioita, jotka joidenkin mielestä ehkä ovat sisustusesineitä, mutta niillä on joku käytännön funktio eivätkä ne ole esillä silloin kun niitä ei käytetä.

Toi onkin hyvä huomio, että kynttilöitä kannattaa olla sähkökatkon varalta. Täällä kaupungissa niitä harvoin sattuu mutta ihan hyvä varautua. Tästä tulikin mieleeni, että pitääkin tarkastaa toimiiko taskulamppuni vielä. Ainakin siitä lienee paristot purkautuneet.

Vierailija
1297/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaustaide jossa maalaus tehtiin puulevylle tai pingotetulle kankaalle on alkanut vasta keskiajalla, eli on korkeintaan 1500 vuotta vanha juttu :D Sitä ennen on toki ollut luolamaaluksia, juu!

Mutta en tosiaankaan ottanut huomioon tauluja. En muuten ole niitäkään ostanut ainuttakaan (ne on peritty), ehkä siksi en tullut ajatelleeksi niitä. Kait nekin voidaan esineiksi laskea.

Monet ovat luetelleet sisustusesineiksi käyttötavaroita. Kai melkein jokainen joka käyttöesineen hankkii, katsoo myös sen kauneutta ja sopivuutta myös esteettisesti vaikka sillä onkin käytännöllinen tarve.

Totta kai mullakin on harkittu värit ja kuosit tekstiileihin jne. Pöytäliinat muuten ovat ihan käyttökamaa nekin. Tuukin on tarkoitus suojata pöytää. Maton lattiaa ja eristää kylmyyttä. Mulla sattuu olemaan kylmät lattiat. Sama tarkoitus on ryijyillä ollut alun perin.

Hmm... taulut siis on mulla "pelkkiä" sisustusesineitä. Pohdin vielä, olisiko muutakin. Viherkasveja mulla ei ole, en tykkää niistä. Leikkokukkia joskus joku tuo ja ne laitan niihin saatuihin maljakoihin.

Joo, olisi kai pitänyt vääntää ratakiskosta taas kerran. Taulut, seinämaalaukset, maalatut kankaat, seinälautaset, reliefit, puukaiverrukset ym. seinälle ripustettavat tai suoraan seinään maalattavat tai kaiverrettavat sisustuselementit ovat olleet suosittuja n. 10 000 vuotta. Ja tässä nimenomaisessa ajassa mitä tällä hetkellä elämme, edellä mainitut elementit voidaan mielestäni asettaa otsikon "taulut" alle. Sisältäen yleisimmin maalaukset, piirrokset, taidegrafiikan, valokuvat sekä julisteet.

Harmi kun et nyt ollutkaan uniikki lumihiutale kun sitä sisustuskrääsää löytyi sinunkin seiniltäsi.

Tapetit ja verhot (poislukien pimennysverhot) ovat muuten myös vain sisustusjuttu.

Vierailija
1298/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisi kai pitänyt vääntää ratakiskosta taas kerran. Taulut, seinämaalaukset, maalatut kankaat, seinälautaset, reliefit, puukaiverrukset ym. seinälle ripustettavat tai suoraan seinään maalattavat tai kaiverrettavat sisustuselementit ovat olleet suosittuja n. 10 000 vuotta. Ja tässä nimenomaisessa ajassa mitä tällä hetkellä elämme, edellä mainitut elementit voidaan mielestäni asettaa otsikon "taulut" alle. Sisältäen yleisimmin maalaukset, piirrokset, taidegrafiikan, valokuvat sekä julisteet.

Harmi kun et nyt ollutkaan uniikki lumihiutale kun sitä sisustuskrääsää löytyi sinunkin seiniltäsi.

Tapetit ja verhot (poislukien pimennysverhot) ovat muuten myös vain sisustusjuttu.

Taidat tykätä kinaamisesta. No kinataan sitten (hyvässä hengessä tarkoitan). Jotain voi aina oppiakin.

Ei tapetit eikä verhot ole pelkästään sisustusjuttuja! Tapetit olivat alun perin kudonnaisia joiden tarkoitus oli eristää vetoa. Nämä kudotut tapetit olivat arvokkaita ja ne otettiin muutettaessa mukaan ja ripustettiin seinälle uudessa kodissa. Sivumennen sanottuna mulla ei ole tapetteja, niin kauniita kuin ne voivatkin olla.

Ja verhot, hyvänen aika sentään! Nekin eristävät ikkunalasista hohkaavaa kylmyyttä ja pokien raosta tulevaa vetoa. Kyllä niillä yhä on toiminnallinen tarkoituksensa. Eristämisen lisäksi ne suojaavat valolta. Täällä meillä kotoisessa Suomessakin. Eikä tarvitse kovin pitkälle mennä kun ne todella huomaa tarpeelliseksi. Englannissa, jossa vieläkin asennetaan yksilasisia ikkunoita, ovat verhot todella tarpeen ja usein ne ovatkin oikein paksuja uutimia. Etelämpään kun mennään, ne taas varjelevat lämmöltä ja auringon haalistavalta ja haurastuttavalta vaikutukselta.

Ja ei, en mä edelleenkään kuvittele olevani uniikki enkä koe tauluja "sisustuskrääsänä". Mikä ihme sut noin sai kilahtamaan :D Kunhan ihmettelin, mitä ovat sisustusesineet.

Vierailija
1299/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko neuvoja sisääntuleva tavaran estämiseksi? Ongelma ei ole vanhasta luopumisessa, vaan siinä, että ostan koko ajan uutta. On huono omatunto siitä, että osallistun tähän kulutusjuhlaan. Olen keskituloinen, eikä maku ole mitenkään kallis, pidän kauniista esineistä ja vaatteista. En oikeastaan juuri nyt tarvitse mitään, mutta kun menen kauppaan, aina tarttuu jotain mukaan. Esimerkkinä eilen ostin 2kpl pyyhkeitä ja olin laittamassa vanhempia siivousräteiksi, kun tajusi, että vanhimmatkin pyyhkeet on alle kaksi vuotta vanhoja! Todellakaan ole mitenkään huonossa kunnossa, uudet on vaan nyt nätimmät. Ostan koko ajan lisää ja laitan edellisiä toimivia pois. En koe, että olisi kyse pakonomaisesta ostamisesta, jos en mitään kivaa näe, en osta ja välillä on viikkojakin, kun en osta. Mutta kaupat on vain täynnä niin kauniita esineitä ja jotenkin aina kivempia, kuin ne mitä jo on.

Mun vinkki on, kun on tarpeeksi kauan karsinut ja nähnyt miten tavaran arvo tippuu, eipä sitä mene minnekään

Joskus mopo lähti kirppiksillä. Lakkasin käymästä.

Mietin ostosta viikon

Vierailija
1300/1330 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä: isoja tyylikkäitä koreja esim. X tavaroille joilla ei oikein ole paikkaa, ei loju pöydillä. Riittävästi kaappitilaa jossa säilytetään tavaroita. Lasten huoneissa ei avonaisia lokerikoita, vaan umpinaisia säilytyslaatikoita jotka kivasti nimetty esim. Legot. Kuvalliset ohjeet lapsille eli aina leikin jälkeen siivotaan, luvalla saa jättää aamuun esim. ja leikki jatkuu. Hillityt värit ja vaaleaa, kaikki turhat kamat lahjoitetaan. Kengille ja muille vaatteille ovelliset kaapit, kenkäkaappi iso. Suihkussa jättipullot shampoota ei satoja pulloja. Samaa sarjaa pyyhkeet, ei eri värejä. Kyllä se onnistuu.

Nämä vastaukset ovat aina yhtä hauskoja :'D Aloittaja kysyy miten kodin saa pysymään tiptop, ja yksi alkaa selittämään PYYHKEIDEN VÄREISTÄ :DDD

Kun pyyhkeet ja muut arkiset tekstiilit ovat samanvärisiä/-sävyisiä, koti näyttää automaattisesti siistimmältä (kokeile vaikka itse)

T. Eri kuin alkuperäinen kirjoittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi