Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Säilytysvinkkejä vanhoille paperivalokuville?
Mulla on kierrätys järjestetty seuraavasti:
Keittiön allaskaapissa on neljä lootaa, joihin menevät seuraavat: lasi + metalli (lasilootan sisässä on pieni, biojätteelle tarkoitettu sanko, jonne laitan metallin); muovi; sekajäte; kartonki. Lisäksi kaapin oveen on kaksipuoleisella teipillä kiinnitetty biojäteastia.
Käytetyille paristoille ja lampuille on oma pienehkö keräysrasiansa, jonka säilytyspaikka on varaparistojen ja -lamppujen vieressä tarvikekaapissa. Näin uudet hakiessa tulee samalla näppärästi vietyä vanhat pois.
Eteisessä on tuolin alle piilotettuna keräysloota paperille; näin postien suodattamisen yhteydessä ei tarvitse viedä mainospostia eteistä pidemmälle asuntoon. (Valitettavasti kieltotarrat eivät ole saaneet mainosvirtaa loppumaan.)
Ostin tänään sitä violettia cillit bangia, jossa lienee kloritea, jos se kylppäri nyt lähtisi puhtaaksi. Ostin myös muovilaatikot allaskaapin hyllylle niitä keittiön siivousliinoja varten. Uusin molempien vessojen vessaharjat puhtaiksi ja nyt ne myös sopivat sisustukseen.
Tokmannilla oli kristallisoodaa, mitä sillä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Joku tyylikäs rasia tai laatikko ja kuvat sinne. Tutulla on vastaava ratkaisu olohuoneessa ja sitä voi vieraatkin selailla. Laittaa sinne myös kiitoskortit.
Turhaa ne kuvat missään pölyttyy. Rasiaa kootessa voi nakella epäonnistuneet menemään ja jos jotain mitä ei halua esille, ne nätisti omaan laatikkoonsa tai kirjekuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveästi riippuu minkäikäisiä lapsia talossa, montako on. Miten siisti on puoliso. !! Miten paljon joutuu yksin tekemään, osallistuuko muut perheenjäsenet automaattisesti kotitöihin vai meneekö joka kerta innostamisen, pakottamisen, tms puolelle.
TÄMÄ! kolme lasta ja aviomies, KETÄÄN muuta ei kiinnosta kodin siisteys kuin itseäni. Ei ole yksin mahdollista työssäkäyvänä äitinä pitää isoa omakotitaloa siistinä joten olen alistunut kohtalooni :( Ehkä viimeistään sitten kun lapset muuttavat pois kotoa on siistin kodin aika. Nyt joku vastaa että olisit opettanut lapset pienestä pitäen siivoamaan, kyllä, myönnän että olisi pitänyt mutta nyt on myöhäistä. Olen aina ollut sellainen että teen mieluummin itse heti kuin että odotan että joku muu huomautuksestani tekee, mikäli se ei tapahdu just eikä heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveästi riippuu minkäikäisiä lapsia talossa, montako on. Miten siisti on puoliso. !! Miten paljon joutuu yksin tekemään, osallistuuko muut perheenjäsenet automaattisesti kotitöihin vai meneekö joka kerta innostamisen, pakottamisen, tms puolelle.
TÄMÄ! kolme lasta ja aviomies, KETÄÄN muuta ei kiinnosta kodin siisteys kuin itseäni. Ei ole yksin mahdollista työssäkäyvänä äitinä pitää isoa omakotitaloa siistinä joten olen alistunut kohtalooni :( Ehkä viimeistään sitten kun lapset muuttavat pois kotoa on siistin kodin aika. Nyt joku vastaa että olisit opettanut lapset pienestä pitäen siivoamaan, kyllä, myönnän että olisi pitänyt mutta nyt on myöhäistä. Olen aina ollut sellainen että teen mieluummin itse heti kuin että odotan että joku muu huomautuksestani tekee, mikäli se ei tapahdu just eikä heti.
Ei vielä ole liian myöhäistä! Vaivannäköä ja päättäväisyyttä se kyllä vaatii, mutta voisitko ajatella, että annat lapsillesi paremmat eväät omillaan asumiseen? Saatat uskoa, että kyllä he sitten oppivat, kun asuvat itsenäisinä, mutta se ei välttämättä ole ollenkaan niin yksinkertaista.
Meditoit itsellesi kärsivällisyyttä, harjoittelet muutaman hyvä fraasin, joilla voi kauniisti muistuttaa, ja kutsut sitten perheen koolle. Kerrot ja perustelet, miksi olisi hyvä nostaa siisteystasoa, ja annat esimerkkejä, mitä se vaatisi keneltäkin. Se saattaisi muuta perhettä jopa innostaa! Kysyt heiltä, miten tämä toteutettaisiin, laitetaanko työlista seinälle, vai olisiko muita tapoja?
Jaksamista, ajattele sitä tärkeänä panostuksena lastesi tulevaisuuteen! Jospa siitä samalla tihkuisi siisteysroposia nykyisyyteenkin. :)
Hävitä kaikki turha. Siis aivan kaikki. Koti pysyy siistinä kun ei ole kymmentä hyllyä täynnä pientä koriste-esinettä eikö ole 20 lautasta ja kuppia täyttämässä tiskiallasta. Tee/ osta vain mitä syödään, ei kerry roskaa niin paljoa, pidä tasot tyhjinä, se on 3 sekunnissa pyyhitty jos et joudu nostelemaan kaikkea mahdollista kynttilää, kippoa, telinettä jne. Lapsille oma paikka missä leikitään, lelujen määrä rajoitettu ja opettaa siivoamaan jälkensä. Likaiset vaatteet suoraan pesukoneeseen eikö mitään koreja siellä ja täällä (valkopyykille voi omansa). Mattojen sijaintia harkitse, matoton pinta on helppo mopata pölystä vaikka päivittäin, imurointi onkin on työlästä.
Tuo mattojen vähentäminen on hyvä vinkki! Itse otan kesäksi kaikki matot pois olohuoneen mattoa lukuunottamatta. Pesen matot ja pistän sitten talvella jossain vaiheessa takaisin kun koirakaan eivät enää tuo kuraa sisälle. Helpottaa siivousta. Nopeus pikasiivous ikinä - kostutan vähän vanhaa pyyhettä, heitän lattialle ja Sinin sillä levymoppiosan avulla pikapyyhkäisen lattiat.
Se koti oli siivottu sellaiseksi sinun vierailuasi varten ap :D joillain on tapana siivota tosi hyvin kun joku tulee kylään. Minulla oli tuo tapa aiemmin mutta en enää jaksa samaa menoa. Voin sanoa että välillä muuten oli ku mikäki teiniluola
Meillä on makkarista käynti parvekkeelle (kaksio), joten aina on ovi auki. Eivät kaikki missään jättitaloissa asu... Ja varmaan vaikka asuttaisiin niin silti olisi auki, koska kissalla saa meillä olla pääsy joka paikkaan.
Ketjun innoittamana siivosin ja järjestelin wc:n/kylppärin, laitoin irtotavaroita koreihin ja vaihdoin maton. Mitään uutta ei tarvinnut ostaa, ylimääräinen mattokin löytyi jo ennestään. Keittiön olen siivonnut joka ilta ja ruoanlaitoin yhteydessä/jälkeen myös. Ja astiat suoraan koneeseen. Lattiatkin pesin, ketjun vinkkien mukaan kulkuväylät mutta en mattojen alta! Aina tuntunut hirveältä operaatiolta, mutta tuolla tavoin jaksaisin useamminkin.
Yhtä jos toista tehtävää olisi vielä :) mieli tekisi shoppailla kaikkea uutta mutta yritän pitää pään kylmänä ja järjestellä ensin. Enhän edes muista, mitä kaikkea meillä jo on, kuten tuo matto joka sai juuri sopivan paikan!
Vuokra-asuja
No ainakin esim meidän sukulaisilla on kaikilla tiptop siistiä, vaikka menisi yllätysvierailulle. Ja itsekin olen tätä tottunut pitämään normina. Että ei kaikkien kotien siisteys ole välttämättä vieraita varten tehty.
Nämä olen huomannut meillä ongelmakohdiksi jos ei niitä aktiivisesti raivaa;
Mainoslehtien kertyminen,
kipot ja kupit tiskipöydällä joille ei oikein ole paikkaa (termospullo, pesua odottavat pakastepullot), jne.
Pyykkihuoneessa järjestys, ei päästetä pyykkivuorta kertymään ja kuivat kaappeihin, Vaikka nämä voi pitää oven takana piilossa, omalle mielelle haluan tämän olevan siisti ja aika usein muutenkin hujan hajan kodeissa huomaa pyykin olevan ”kesken” koko ajan.
Peilipinnat puhtaaksi, kuten myös meillä rosteriset laitteet keittiössä, sormenjäljet näyttää törkyisiltä
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään sitä violettia cillit bangia, jossa lienee kloritea, jos se kylppäri nyt lähtisi puhtaaksi. Ostin myös muovilaatikot allaskaapin hyllylle niitä keittiön siivousliinoja varten. Uusin molempien vessojen vessaharjat puhtaiksi ja nyt ne myös sopivat sisustukseen.
Tokmannilla oli kristallisoodaa, mitä sillä tehdään?
Minä en saa noilla aineilla kylppäriä puhtaaksi, voimakas tuoksu tulee mutta eipä kaapeleista lähde kalkkitahrat eikä ihorasva.
Kokeile kylppäriin ihan oikeasti sitä universal stonoea. Sen jälkeen tiedät miksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö valokuva-albumeja enää myydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vievät tilaa ja kuka niitä jaksaa selata, puhumattakaan paljonko niitä pitäisi ostaa, jos on yhtään enempää kuvia.
Kun asuin Etelä-Afrikassa, huomasin, että ihmiset olivat erityisen sotkuisia kotonaan. Tämä johtui siitä, että he olivat tottuneet, että kotiapulainen siivoaa. He eivät itse olleet tottuneet siivoamaan. Eli on tärkeää, että jokainen perheenjäsen osallistuu siivoukseen, sitä kautta syntyy "siisteydentaju", kun ymmärtää, että sotkeminen tarkoittaa lisää siivoustyötä.
Meillä on koti jaettu siivousalueisiin. Mikä tarkoittaa, että esim. meidän teini siivoaa eteisen. Niinpä HÄN on se, joka motkottaa meille, jos eteiseen kertyy liikaa kenkiä tai vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vievät tilaa ja kuka niitä jaksaa selata, puhumattakaan paljonko niitä pitäisi ostaa, jos on yhtään enempää kuvia.
Tuleeko niitä selattua sieltä laatikostakaan, jossa kaikki kuvat on samassa pinossa?
Ei kyse ole aina tavaran määrän ratkaisemissa vaan asenteesta tavaroiden paikalle laittamisessa.
Vaikka on kenkäkaappi, niin silti ne kengät jäävät sikin sokin eteisen lattialle, takit eivät osaudu naulakkoon, pipot ja hanskat lipaston päälle eikä sinne lipaston laatikoihin, eikä ole todellakaan liikoja noita edellä mainittuja. Mieheni heittää vaatteensa nojatuolin selkänojalle, keittiön tuolille, likavaatteet eivät mene pyykkikoriin vaan sen viereen. Kun otetaan jotain toimistotarviketta, jota ei olisi kuin nitoja, paperi ja lävistin, niin ne eivät mene paikalleen ellei niistä erikseen sano. On aika turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko niitä selattua sieltä laatikostakaan, jossa kaikki kuvat on samassa pinossa?
Meillä se laatikko (pieni siis, ei mikään 40 litran säilytyslaatikko) on olohuoneessa avonaisena käden ulottuvilla, joten usein sitä selailee esim. Vieraat. Sieltä voi ottaa nipun kuvia ja käydä läpi. Ei sitä itse tietysti joka päivä käy läpi, mutta hauska muistella tapahtumia vieraiden kanssa kun he löytyvät esim. Itsestään kuvia tai tapahtumasta, jossa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten kuvat säilyvät albumeissa, sillä laatikossa niitä selatessa ne nuhraantuvat ja käpristyvät. Kun lajittelee kaikki epätarkat ja tarpeettomat pois niin määräkin vähenee. Nyt ehkä tiedätte keitä kuvissa on ja missä ja milloin on otettu, mutta myöhemmin jos esim. lapset katsovat ei enää tiedäkään keitä niissä on. Siksi kirjoittakaa kuvan viereen tiedot siitä. Vuosikymmenien päästä ne ovat vielä tärkeitä, varsinkin ne vanhat mustavalkoiset!
Aplle, ei hetkessä tule valmista. Itse laitoin ensiksi kaapit mitä käytän päivittäin kuntoon ja tasot yms näkyvät siistiksi. Varastot, harvemmin käytettyjen kaappien sisustat (paitsi jos lasinen kaappi, niin näkyvillä olevat kauniiksi) ja muu semmoinen sitten pikku hiljaa, kun niitä on tarvittu ja on jaksanut. Varsinkin jos varastoa ei juuri nyt tarvitse mihinkään muuhun käyttöön, sinne voi kasata ne "ehkä säilytettävät" ja sitten varasto viimeisenä. Voi sitten itselleen nauraa, että miksi tämmöisiäkin tuli säästettyä.
Meillä on roskiskaapissa onneksi tilaa, niin mulla on aina siellä se iso kestokassi, johon omiin hedelmäpusseihin olen kerännyt lasin, metallin, muovin, patterit jne. Ja aina kauppaan lähtiessä se mukaan. Asutaan siis ok- talossa, niin pihasta lähtee vain sekajäte. Kerrostalossa asuessa oli niin paljon helpompaa, kun pysty viemään ne samantien piharoskikseen. Kestokassilla sitten ruuat kotiin. Muovikasseihin menee niin paljon rahaa ja nykyään lähes poikkeuksetta ne kaupan kassit on rikki kotiin päästessä.