Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Mäkin olen lomalla (olen yksi kirjoittaja joka mietti mitä siivoisi ja siivosin kylppärin peilikaapin). No tänään sitten pyyhin pölyt kattolampuista. Se muuten onkin yks homma mikä usein viikkosiivousta tehdessä jää väliin. Mun kun tarvitsee sitä varten kaivella esiin tikkaat. Jesh, ihan sopiva homma sadehetken askareksi.
Ap täällä. Meni äskeinen kommentti jo hyväksynnän puolelle, olikohan liian ronskia kielen käyttöä? Vit tu pitää kirjoittaa kaikki uusiksi. Saankohan mä kohta bannit tänne?! Jos mua ei kuulu, niin bannit tuli.
Tää lattia on upee!!! Tää on niin upee!! Näkisittepä!! :) Ihme kun mitään ei oo poik ki eikä rikki ei käsiä eikä jalkoja, paitsi laminaatit lattialla ja vielä oikeen mittaisina. Mä olen vienyt roinaa pois ja yks vienti kerta autossa päätin, että mä en sitä muuten enää koskaan osta enkä ota vastaan mitään ylimääräistä! Ihan vi tun iso urakka näiden kanssa. Onneksi ei ole helle.
Oli varmaan vaan joku turnajaisväsymys toi projektin hetkellinen katuminen, ukkokin lohdutteli ja sanoi kultsi miten hyvä juttu on, kun aloitin niin innokkaasti ja hyvä kun ruettiin tekemään tämä.
Kyllä toi ukko silti sotkee edelleen, nosti likaiset remppahanskat ruoka lautasensa viereen ja laittelee tavaransa sillain että ei löydä mitään. Ei tästä ihan hetkeen saada hienoo tyyli kotia, mutta ainakin vähän siistimmäksi saadaan. :) Vessa ei enää haisu ku selle, mä olen siivonnut sitä ahkeraan. Mä sanoin ukolle myös että ku sisi pönttöön eikä roiskisi pöntön reunoille.
Kiva kun olette kirjoitelleet tänne, puuhastaneet omia ja hyviä vinkkejä taas on tullut! :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan eri mieltä siitä että tyhjä koti olisi ankea tai kolkko. Meillä on lämmin ja kotoisa fiilis vaikka kaikki on mietitty aika pitkälti puhtaanapidon kannalta. Värit, tekstiilit, kontrastit, yksityiskohdat ja valaistus merkitsee paljon.
Omaan kotiin olen luonut paljon rauhallisuutta. Olohuone on kuin lämmin pesä mutta kuitenkin avara ja selkeä. Hirsitalossa on helppo sisustaa vaikkakin rajoitteita on. Rakastan sitä tunnetta kun lepään sohvalla ja mikään ympärillä ei häiritse. Vaikka en pidä tavaraa paljoa esillä, rakastun silti tavaroihin ja haluan ne esille. Tähänkin pätee se että yksi sisään yksi ulos, en hamstraa tavaraa. Joskus menee vuosia etten osta yhtään tavaraa kotiin.
Mutta esim juuri keittiön pitää yllä tasoista tyhjä, ihan käytännöllisyyden takia. Ei se näytä tyhjältä vaan juuri hyvältä, niitä koristeita ja asetelmia voi pitää muualla. Keittiön pöydälle voi hommata vaikka astetta upeamman liinan tai maljakon tai seinälle kauniin taulun. Tavaran määrä ei tee mistään kohdasta esteettiseempää.
Mahtavaa! :)
Tämä niin lämmittää sydäntä ja kolahtaa isosti: rakastan sitä tunnetta kun lepään sohvalla ja mikään ympärillä ei häiritse. <3 Toi kuulostaa just siltä mitä mä haluisin! Ton lauseen avulla jaksaa taas. Kiitos! :) ap
Mun pitää kysyy ukolta millaista sisustuksen avaruutta tai runsautta se haluaisi. ap
Vinkkejä:
Imurointipuuteri matoille, tuoksu leviää koko kotiin.
Jos haluaa jotain esille, niin tee ne asetelmaksi, ei ripotellen ympäri kodin tiloja.
Kuvittele esim silmät kiinni millaisen sisustuksen haluat, suunnittele. Hahmottele mitä ja miten pystyt toteuttamaan sen oman kotisi ja budjettisi puitteissa, millaisella aikataululla mitäkin.
Katsele kotia silläsilmällä, mihin olet tyytyväinen, entä mihin kohtaan / kohtiin haluat muutosta. Mieti miten sen pystyy toteuttamaan ja tekemään.
Mä itse en tykkää sellaisesta että lähdetään jotain peittämään, vaan tykkään enemmän siitä että tehdään muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä:
Jos haluaa jotain esille, niin tee ne asetelmaksi, ei ripotellen ympäri kodin tiloja.
No nyt tuli ihan uus juttu, ja kiinnostaa. Mikä on imurointipuuteri?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut ap:tä ja ukkoansa raivaamassa huusholliaan ja aloittanut oman kotini järjestämisen tiskialtaasta. Yritän tiskata tiskit samantien. Pari päivää on onnistunut! Jospa tästä tulisi rutiini.
Voi miten kiva, tsemppiä! :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä:
No nyt tuli ihan uus juttu, ja kiinnostaa. Mikä on imurointipuuteri?
Soodapohjaista siivousainetta, googleta.
Eteerisiä öljyjä siivouspesuveteen, aivan ihana tuoksu tulee! Rosmariini, eukalyptys, appelsiini, mänty jne. Innostaa siivoamaan. (Frantsila tms.)
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkkejä/tapoja
1. Jos jonkin siivoamiseen menee alle 5min niin tee se heti eikä myöhemmin. Esim. Paistinpannun peseminen ruuanlaiton jälkeen tai pyykkien ripustaminen
2. Aamulla juon kahvin ja laitan heti tiski/pyykkikoneen pyörimään. Viikkaan vaatteita ja aloitan tekemään päivän ruokaa. Eli yritän aamulla olla mahd. Tehokas, jotta loppupäivästä ehtii touhuta lasten kanssa, harrastaa tms.
3. Ennakoi. Jos olette lähdössä lomamatkalle, pese pyykkikorista valmiiksi kaikki pyykit. Tai tiedät on tulossa kiireinen päivä, niin tee leipiä valmiiksi ettei aamulla tule sotkua aamupalaa tehdessä.
4. Opeta lapsille että lelut ( ainakin suurin osa ) pidetään siellä omassa leikkihuoneessa, ja illalla siivotkaa lelut yhdessä.
5. Jos perheeseen kuuluu paljon ihmisiä niin jokaisen tulee osallistua jollain tapaa, teinit vie roskat jne.
Anteeksi, mutta "teinit vie roskat"? Kyllä meidän teini tekee jo paljon muutakin. Siivoaa vessoja, pesee pyykkiä, imuroi ja moppaa yläkerran..
Sellaisena 6-7 veenä vei jo roskat ja osasi viedä eri roskapussit eri kierrätysastiaan. Roskien viemisen lisäksi siivosi omaa huonettaan, auttoi siivouspäivänä vähän pölyjenpyyhinnässä ja laittoi omat astiansa koneeseen. Jo taapero pystyy viemään omat astiansa koneeseen. Aikuinen voi sitten myöhemmin asetella astiat paremmin siellä koneessa. Pääasia, että pienestä pitäen oppii siivoamaan omia jälkiään. Aina tietenkin kiitoksin ja kehujen kera, jotta asia on kivaa ja siitä tulee osa normaalia elämää ilman pakkoa.
Opettakaa niitä lapsianne jo mahdollisimman pienestä pitäen, pikku hiljaa enemmän asioita haltuun. Silloin siivoaminen ja paikkojen kunnossapito ei ole tylsä ja inhottava tehtävä, vaan ihan normaalia toimintaa.
Sitä on helposti sokea omalle kodille. Ota huoneista kännykällä kuva, niin näet miltä se näyttää ulkopuolisen silmin. Vielä parempi, katso peilillä tai käännä kuva peilikuvaksi.
olikin ap.e opettavainen kokemus. näki siistin kodin johon lapsetkin kehtaavat tuoda ystäviään. onko siisti koti tosiaan jo harvinaisuus??
Vierailija kirjoitti:
Miten siistit ihmiset pidätte keittiön lattian kunnossa? Imuroitteko jatkuvasti, moppaatteko, lakaisetteko? Olen sinkku ja muuten on siistiä, mutta laitan paljon ruokaa ja keittiö on yleensä sotkuisin huone.
Ennen lakaisin päivittän ja lattiarätillä pyyhkäisin tarvittaessa samantien jos tippui jotain. Viikottain imuroin ja moppasin.
Sitten hommasin koiran ja nyt riittää pelkkä viikkosiivous. Koira kyllä kerää murut ym. lattialta. Oikeastaan jo ennenkuin ehtivät koskettaa lattiaa :D Ikinä ollut näin helppoa keittiön "puhtaanapito". Vielä kun hommaa koiran, jos ei lähde karvaa eikä kuolaa, niin koirastakaan ei ole lisää siivoamista.
Ahkera siivouspulainen :D
Sopivasti Jyskissä tarjouksessa päiväpeitot, pennuille tulee sieltä uudet. Harkittu päätös, tarpeelliset ja 10e/kpl, en lähde kierteleen kirpputoreilta. Saadaan molemmille samanlaiset ja tulee yhtäläiset. :)
Huomenna jatketaan, eiks vaan! Vielä vähän lattioita laitettavana ja sitten olis seinien vuoro, jos jaksetaan rueta seinäurakkaan. Keittiöstä lisää roinaa pois ja jos mä ehtisin omia vaatteitakin läpikäymään. Hyvää yötä kaikille kanssasiivoojille! :) ap
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti Jyskissä tarjouksessa päiväpeitot, pennuille tulee sieltä uudet. Harkittu päätös, tarpeelliset ja 10e/kpl, en lähde kierteleen kirpputoreilta. Saadaan molemmille samanlaiset ja tulee yhtäläiset. :)
Huomenna jatketaan, eiks vaan! Vielä vähän lattioita laitettavana ja sitten olis seinien vuoro, jos jaksetaan rueta seinäurakkaan. Keittiöstä lisää roinaa pois ja jos mä ehtisin omia vaatteitakin läpikäymään. Hyvää yötä kaikille kanssasiivoojille! :) ap
Kiitos ja hyvää yötä myös sinulle Ap! Muistathan kuitenkin välillä levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.
Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap
Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.
Vanha päiväpeittomme on karsea kuvioinen! Petivaatteet vuodelta 2005. Pyyhkeet eri paria, lahjaksi saatuja, pari aina kerrallaan. On ihan perusteltua hankia yhtäläiset. Päiväpeitto on kaikkea muuta kuin siisti! Sillä ei saa hyvää yleisilmettä aikaan, vaikka kääntäisi sen nurinpäin.
Vierailupaikassa oli muuten pelkistetty makkari ilmeeltään, mutta parisängyllä oli kaunis päiväpeitto ja neljä tyynyä päällä. Kaksi tyynyä vierekkäin ja sillain ne kaksi sitten päällekäin. Sillain näytti kyllä niin tosi hyvältä. Makkaritila jäisi ehkäpä armeijankolkoksi, jos ei laittaisi koristetyynyjä. ap
Pakko kysyä, että miksi kävit vierailla makkarissa? Mun mielestä makkari on sellainen huone, mihin ei vieraat mene postailemaan. Meillä ei pedata sänkyä, koska mieluummin annetaan petivaatteiden tuulettua. Makuuhuoneen koristetyynyjä en ymmärrä lainkaan. Emme vietä makkarissa aikaa muuta kuin nukkuen ja... Joten riittää, että makkari on puhdas ja sopiva nukkumiseen ja.. no tiedätte.
Kun tulee vieraita, niin laitetaan vaan makkarin ovi kiinni. Oletan, että vieraat eivät todellakaan tunge katsomaan meidän privaattihuoneita. Olohuone, keittiö, vessa ja eteinen pidetään vieraiden silmille sopivassa järjestyksessä. Eli siinä "sisustuslehti" kunnossa. Makkari on meidän omaa aluetta, sinne ei ole vierailla asiaa eikä tod tulis mieleen laitella jotain koriatetyynyjä sinne hankaloittamaan elämää. Mitä niillä sängyssä edes tekee? Ottaa pois kun menee nukkumaan ja asetella aamuisin takaisin? Miksi? Kuka viettää makuuhuoneessaan aikaa päivisin nauttien koristetyynyasetelmistaan??
Turhaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.
Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap
Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.
Vanha päiväpeittomme on karsea kuvioinen! Petivaatteet vuodelta 2005. Pyyhkeet eri paria, lahjaksi saatuja, pari aina kerrallaan. On ihan perusteltua hankia yhtäläiset. Päiväpeitto on kaikkea muuta kuin siisti! Sillä ei saa hyvää yleisilmettä aikaan, vaikka kääntäisi sen nurinpäin.
Vierailupaikassa oli muuten pelkistetty makkari ilmeeltään, mutta parisängyllä oli kaunis päiväpeitto ja neljä tyynyä päällä. Kaksi tyynyä vierekkäin ja sillain ne kaksi sitten päällekäin. Sillain näytti kyllä niin tosi hyvältä. Makkaritila jäisi ehkäpä armeijankolkoksi, jos ei laittaisi koristetyynyjä. ap
Pakko kysyä, että miksi kävit vierailla makkarissa? Mun mielestä makkari on sellainen huone, mihin ei vieraat mene postailemaan. Meillä ei pedata sänkyä, koska mieluummin annetaan petivaatteiden tuulettua. Makuuhuoneen koristetyynyjä en ymmärrä lainkaan. Emme vietä makkarissa aikaa muuta kuin nukkuen ja... Joten riittää, että makkari on puhdas ja sopiva nukkumiseen ja.. no tiedätte.
Kun tulee vieraita, niin laitetaan vaan makkarin ovi kiinni. Oletan, että vieraat eivät todellakaan tunge katsomaan meidän privaattihuoneita. Olohuone, keittiö, vessa ja eteinen pidetään vieraiden silmille sopivassa järjestyksessä. Eli siinä "sisustuslehti" kunnossa. Makkari on meidän omaa aluetta, sinne ei ole vierailla asiaa eikä tod tulis mieleen laitella jotain koriatetyynyjä sinne hankaloittamaan elämää. Mitä niillä sängyssä edes tekee? Ottaa pois kun menee nukkumaan ja asetella aamuisin takaisin? Miksi? Kuka viettää makuuhuoneessaan aikaa päivisin nauttien koristetyynyasetelmistaan??
Turhaa työtä.
No nythän. Vierailupaikan emäntä halusi esitellä heidän makkarinsa. Olisko pitänyt sanoo että ei en mä voi katsoo teidän makkaria päinkään tai pitää silmät ummessa törmäillen päin seiniä? ap
Olen ajatellut ap:tä ja ukkoansa raivaamassa huusholliaan ja aloittanut oman kotini järjestämisen tiskialtaasta. Yritän tiskata tiskit samantien. Pari päivää on onnistunut! Jospa tästä tulisi rutiini.