Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
461/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa, taas ihan huippuideoita täällä, kiitos kaikille vinkkien jakajille ja kaikille muillekin muutenkin ketjuun osallistuneille! :)

Mä testasin tänään ruuanlaiton yhteydessä tasojen pyyhkimistä keittiöstä. Suihkepulloon tilkka astianpesuainetta plus vettä ja talouspaperilla pyyhintä. Oli nopee operaatio, vaikka ei mitenkään ekologinen toi talouspaperi. Mä oikeesti inhoon luuttuja ja noita vanhoja rättejä, joita meinasin ottaa siivoukseen mukaan. Niillä voi ehkä pyyhkiä lattioita, joskus sitten. Ei kai maailma kaadu, jos mä käytän joskus talouspaperii....

Äsken otin pölyt tv-tasolta vessapaperilla ja pesusuihkeella. Oli muuten nopeeta sekin. Ei menny taaskaan montaakaan sekuntia. Suurin haaste on ittensä liikkeelle laitto ja liika sohvan mukavuus johon jää löhöömään.

Koti on tällä hetkellä kaatopaikka. Ei enää kierrätyskeskus. Ihan älyttömän paljon laatikoita ja lähtevää joka nurkassa. Illalla sain lisää tohon lähtevien joukkoon ja huomenna kuskaan paljon johonkin. Tv-taso on karsee! Katselin jo Torista ja alta 40e olis yksi hyvännäköinen myynnissä.

Huomenna jatkuu. Hyvää yötä teille kanssasiivoojille! :) ap

Käytän keittiössä näitä https://www.tokmanni.fi/kuituliina-20-kpl-bio-6418400097089

Miten nää eroaa talouspaperista? Vai eivätkö nämä ole kertakäyttöisiä kuten talouspaperi?

Eivät ole, liina kestää kunnolla kastelua ja sen voi laittaa kuivumaan ja käyttää uudelleen. Se on tarkoitettu vaihdettavaksi joka päivä, mutta koska en puunaa tasoja kaiken aikaa, käytän jopa viikonkin samaa liinaa. Idea on siinä, että ei ole mitään vanhaa haisevaa pöpöpesää pyörimässä.

Miten tuo sitten eroaa tavallisesta pöytäluutusta? Eihän sekään ole mikään vanha haiseva pöpöpesä, jos vaihtaa tai pesee viikoittain.

Tuo on kyllä totta, olen alkanut heittää sifonetit käytön jälkeen aina pyykkiin. Siellä ne menevät sekapyykissä, sitten taittelen pinoksi siivouskaapin hyllyyn.

Ainoa että kun olisi joku kätevä "pyykkikori" niille tiskipöydän alakaapissa. Voisi puhtaiden pinosta ottaa yhden, pyyhkiä kaiken, ja heittää pyykkikoriinsa.

Vierailija
462/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mikrokuituinen tiskirätti, millä pyyhin pöydät ja tasot ja hanan ja käytön jälkeen huuhtaisen käsitiskiaineen kanssa puhtaaksi, puristan kunnolla kuivaksi ja jätän ilmavasti kuivumaan(ei siis missään altaan reunalla) ja n. viikon välein heitän pesukoneeseen 60asteeseen. Ei haise koskaan ja on aina puhdas.

Tiskialtaan pesen laittamalla käsitiskiainetta pehmeään sieneen millä hankaan altaan kauttaaltaan ja lopuksi huuhtelu samalla sienellä. Tämä siis paristi päivässä, koska allas on melkoinen pöpöpesä.

Käsitiskiaine meillä on altaan vieressä lasisessa pumppullossa, joten se on aina siinä helposti käsillä sekä sopii sisustukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkitä ap meille inspiraatioksi joku sellainen koti tai sisustus, johon pyrit :)

Sulla on tuuria kun kaikkialla on nyt ale, ja tuollaisia sisusteita saa myy helposti ja edullisesti vaikka jyskin alesta.

https://jysk.fi/sisustus/matot/isot-matot/matto-birk-200x300-vaaleanhar…

https://jysk.fi/sisustus/matot/sisa-ulkomatot/matto-balsatre-160x230-ha…

Höh sori meni harmaa matto-linkit tuonne lainauksen keskelle. Piti sanoa että nyt on erittäin hyvä hetki hankkia pari. Mä tein samoin ja laitoin vanhat räsymatot muuhun käyttöön, ihme miten koko kodin ilme valostui.

Ihan kivan näköisiä mattoja, mutta kun eivät siedä vesipesua! Meillä lähti just olohuoneen iso valkoinen matto roskiin. Vietiin sen yhden kerran pesulaan, ja kuivapesu maksoi 60 euroa.

Vierailija
464/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin nopea kirjoitti:

Miten te, jotka pesette lattianne viikoittain, kerkeätte tehdä sen? Ja miten muuten kaikki olette niin nopeita?

Silloin harvoin, kun pesen lattian, imuroin maton, rullaan sen ja vien mattotelineelle. Sitä ennen on pitänyt pyyhkiä mattoteline esim. siitepölystä ja linnunpaskasta. Sitten imuroin lattian. Sitten konttaan lattialistat, hirveä musta pöly, on koristelusta ja uria, vaikkei olisikaan koristelusta vähintään listan päällys olisi täynnä pölyä.

Sitten moppaan tai luutuan kontillaan joka sentin. Huonekaluja pitää tietty siirrellä sekä imurointi- että luutuamisvaiheessa. Olen huomannut että melkein nopeammin luutuaa kontillern kuin kaikki moppisysteemien asetteluajat jne.

(Silloin kun teen vain pikaimurointia, en isompia huonekaluja siirtele.)

Sitten hakea matto sisään ja pois luutuamisvedet ja kaikki vermeet.

Jos joskus tuolleen innostun lattioita arkena, työpäivän jälkeen, siivoamaan niin se on huone per ilta eli puolessatoista viikossa koko talo, jos kaikki huoneet yhteen putkeen. Tosin näin laskien tulee jo viikonloppu väliin, sitten kerkeää enemmän.

Mutta miten joku esim tunnissa 'pesee koko talon lattiat'? Moppaatteko aina vain mattojen välistä?

Minä en oikein ymmärrä miksi viikottain pitäisi mopata mattojen alta? Miten saat lattian mattojen alta niin likaiseksi?

Moppaan itse näkyvät lattiat viikoittain ja mattojen ja sohvien alta vain suursiivouksen yhteydessä.

Vierailija
465/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä ketjussa. Olen havainnut mistä ero sotkuisten perheiden ja meidän perheen välillä tulee, jotta meillä tavarat pysyvät järjestyksessä ja talo siistinä.

1. laita tavarat paikoilleen heti niiden käytön jälkeen ja siisti jälkesi (älä ole laiska)

2. opeta ja vaadi lapsia järjestelemään tavaransa leikkien jälkeen ja siivoamaan huoneensa (iän myötä koko ajan lisää vastuuta)

3. ole järjestelmällinen kotitöissä. Kun kokkaat keittiössä, niin siivoa samalla jälkiäsi ja järjestele tavaroita

4. jaa tehtäviä perheenjäsenten kesken. Yhdessä tekeminen on tehokkaampaa ja kivaakin. Esimerkiksi isä imuroi, lapset pesee wc:t, äiti pyyhkii pölyt 

5. älä osta kotia täyteen krääsää

Ap täällä kirjoittaa puol kuolleena ja puuduksissa ja kyllä, noi totta, koska meillä ei noi vaan ole toteutuneet ja tällä mallilla kaikki!

Ei mikään noista tuollain:

1. ei oo laitettu, ollaan oltu laiskoja

2. eivät oo oppinut

3. ai mikä järjestelmällisyys

4. omg, 90% mä tähän saakka kaiken, paitsi ukko ne ruohot

5. on saatu vallan kaikkee ja ostettu ittekkin ihan liikaa

ap

Vierailija
466/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi ikinä asumaan "asuntoesittelytalossa". Valkoiset seinät, valkoiset huonekalut, kaikki kiiltää, kaikki järjestyksessä.. ei vain toimi minulle. Eikä monille muillekaan. On pitkälti luonteesta kiinni mistä pitää järjestys/kaaos -akselilla. Jotkut tarvitsevat järjestystä, toiset enemmän "kaaosta". Sitten kun taloudessa on useampia henkilöitä, niin tilanne menee monesti vaikeammaksi ja kompromisseja vaativaksi jos mieltymykset ei täsmää. Se voi tulla monille yllätyksenä, mutta epäjärjestyksellä ei välttämättä ole mitään tekemistä laiskuuden tai välinpitämättömyyden kanssa. Jotkut pitävät siitä, jopa tarvitsevat sitä.

Mielestäni AP:n kirjoituksista huokuu hieman sellainen perisuomalainen häpeä. Eräs luterilaisen kulttuuriperimämme ominaisuuksista onkin, että vieraita varten pitäisi tehdä älyttömästi töitä ja sen pitäisi näkyä. Itse ajattelen asiaa päin vastoin: jos joku kutsuu minut kotiinsa, joka ei todellakaan ole tip-top, otan sen kohteliaisuutena. Se tarkoittaa, että kutsuja tuntee olonsa hyväksi ja rentoutuneeksi seurassani eikä kokenut ulkoisten kulissien pyynäämistä pakolliseksi estämään häpeän tunteita.

Vierailija
467/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkitä ap meille inspiraatioksi joku sellainen koti tai sisustus, johon pyrit :)

Sulla on tuuria kun kaikkialla on nyt ale, ja tuollaisia sisusteita saa myy helposti ja edullisesti vaikka jyskin alesta.

Höh sori meni harmaa matto-linkit tuonne lainauksen keskelle. Piti sanoa että nyt on erittäin hyviä hetki hankkia pari. Mä tein samoin ja laitoin vanhat räsymatot muuhun käyttöön, ihme miten koko kodin ilme valostui.

Ihan kivan näköisiä mattoja, mutta kun eivät siedä vesipesua! Meillä lähti just olohuoneen iso valkoinen matto roskiin. Vietiin sen yhden kerran pesulaan, ja kuivapesu maksoi 60 euroa.

Onneksi en tiennyt, olen pessyt tuon tyyppisiä ihan vedellä itsepalvelumattopesulassa. Vain villaisia "itämaisia" en, mutta äiti pesi sellaisenkin XD ei mennyt miksikään.

Vierailija
468/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ilmeisesti tule koskaan olemaan siistiä ja siivottua, koska olen yrittänyt jo 15 vuotta toimia niin, että se toteutuisi. Ei näytä onnistuvan. Ellei osta siivouspalvelun joltain toiselta. En vaan ehdi ja jaksa työpäivän ja muiden kotitöiden, lasten ja lemmikkien hoidon lisäksi vielä pitää siistinä näin isoa kotia. Mikään julmettu kaaos täällä ei suinkaan ole, mutta ei kyllä koskaan täysin siistiäkään. Aina on jossain jotain levällään ja jossain likaa. Joskus nuoruudessa sain siivottua kaksion vajaassa päivässä kaikin puolin siistiksi (mm. uunin ja jääkaapin pesu). Pakko hyväksyä, ei tule valmista tässä elämässä. 

Vierailija
469/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin itse opiskelijasotkussa vielä yli kolmekymppisenä, koska en vain osannut muuta eikä mulla ollut mitään arjen hallintaa ja taitoja. Mulle se ei ollut itselleni valinta eikä mitenkään rentoa, oikeasti tykkään järjestyksestä ja nätistä ja sotku ahdistaa. Piti opetella ihan alusta saakka, miten sellainen pidetään yllä niin ettei tarvitse olla sellainen perusahdistus ja stressi päällä sotkusta. Kiva kun jaatte vinkkejä! Sekin on harjoitus-ja taitolaji mitä voi opetella. Ja vähän välineurheiluakin!

Vierailija
470/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te pidätte tiskirättiä? En ole kotoa oppinut kuin sen että rätti hanan päälle, ja siinähän se sitten tuoksahtaa...

Vierailija
471/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh sori meni harmaa matto-linkit tuonne lainauksen keskelle. Piti sanoa että nyt on erittäin hyvä hetki hankkia pari. Mä tein samoin ja laitoin vanhat räsymatot muuhun käyttöön, ihme miten koko kodin ilme valostui.

Meillä on tuo alemman linkin matto terassilla ja ihan huoletta olen suihkutellut puutarhaletkulla sitä puhtaaksi, eikä ole mennyt miksikään. Aika hyvin lähtee puhtaaksi ihan kostealla liinalla pyyhkäisemällä, jos tahra on tuore. Mansikkatahran sain pois ihmesienellä hankaamalla, eikä siitäkään jäänyt mattoon jälkeäkään.

Eikä mattoja mielestäni ole tarpeen pestä niin usein, että niiden pesulassa käyttäminen veisi konkurssiin, tai että tuollaisen 60e maton suhteen ei kestäisi ottaa riskiä pestä vastoin valmistajan ohjeita.

Vierailija
472/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sysäys kunnolla järjrstelmälliseen ja siistiin kotiin oli se, kun tehtiin remontti sisällä kaikille pinnoille ja kamat vietiin varastoon siksi aikaa. Takaisin taloon tavaraa palautui varmaan viidesosa :D eli kuten täällä jo mainittu, tavaran määrä on numero 1.

Tässä samoja vinkkejä kuin aiemminkin mutta nämä toimii meillä:

- tasot mahdollisimman tyhjäksi, tämä myös helpottaa järjestelyä kun tietää että yleensä kaikki mitä tasolla on ei siihen kuulu

- mieti tarkkaan, pidätkö esim. Seinilläsi olevista tauluista oikeasti? Meillä oli ennen joka seinällä jotain koska ”kuului” olla, remontin jälkeen moni seinä jäi tyhjäksi (meillä kyllä aika pieniä yhtenäisiä seinä-alueita ja esim hirsiseinää joka ei niin välttämättä mitään kaipaa)

- meillä värit on ”tylsät” luonnonvärit luonnonvalkoinen, beige, tumma armeijanvihreä, ruskea, musta, hankinnat näissä väreissä, kaikki sopii yhteen

- säännöllinen läpi käyminen omissa ja erityisesti lasten vaatteissa, ettei vaatteet joita ei koskaan käytetä/ovat pieniä täytä kaappitilaa

- eteinen siistiksi, vaate- ja kenkävyöryt pois (mielestäni eteinen, WC ja keittiö kertoo aika hyvin, mikä on talon normaali siisteystilanne ;))

- imuroin dysonilla päivittäin lattiat joissa eniten kulkua, leivänmurut, koiranpedit ym, noin kerran viikossa perusteellisemmin

- remontin jälkeen uusin myös astiat vihdoin kaikki yhteensopiviksi ja sellaisiksi joista olin haaveillut. Rahaa meni mutta ah, nyt on astiakaappikin ilo silmälle ja ei pöydälle unohtuneen näytä niin kaamealle kuin jotkut eriparin mainos- ja tekstimukit mitä meillä aiemmin oli

- pitää tarkkailla että mainoslehtiä ym ei pääse kertymään pöydille

- kaapeissa meillä on melkein kaikille tavaroille vielä korit/laatikot, näin myös kaapit pysyy siistinä

- yhdessä lipastossa on laatikot miehen ja lapsen tavaroille jotka on jäänyt lojumaan josta tietävät etsiä jos joku on hukassa

- likaiset astiat aina heti koneeseen ja puhtaat kaappiin- ei altaassa/tiskipöydällä lojumis-vaihetta

- aamulla talon tuuletus, räppänät auki

- parittomille sukille on kodinhoitohuoneessa kori jonka läpi käyn säännöllisin väliajoin, jos ei pareja löydy, parittomat siirtyy siivouskäyttöön ja sitten roskiin

Ja itselleni siisti ja järjestyksessä oleva koti vaikuttaa kaikkeen. Tekee mieli pitää itsestään huolta ja tehdä kunnon terveellisiä ruokia, kun voi heti tarttua toimeen eikä tarvitse ensin raivata keittiön tasoa esiin että saisi leikkuulaudan hollille.

Vierailija
473/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te pidätte tiskirättiä? En ole kotoa oppinut kuin sen että rätti hanan päälle, ja siinähän se sitten tuoksahtaa...

Mulla roikkuu kuivauskaapin ritilästä S-koukulla, eikä kyllä tuoksu.

Vierailija
474/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni sysäys kunnolla järjrstelmälliseen ja siistiin kotiin oli se, kun tehtiin remontti sisällä kaikille pinnoille ja kamat vietiin varastoon siksi aikaa. Takaisin taloon tavaraa palautui varmaan viidesosa :D eli kuten täällä jo mainittu, tavaran määrä on numero 1.

Tässä samoja vinkkejä kuin aiemminkin mutta nämä toimii meillä:

- tasot mahdollisimman tyhjäksi, tämä myös helpottaa järjestelyä kun tietää että yleensä kaikki mitä tasolla on ei siihen kuulu

- mieti tarkkaan, pidätkö esim. Seinilläsi olevista tauluista oikeasti? Meillä oli ennen joka seinällä jotain koska ”kuului” olla, remontin jälkeen moni seinä jäi tyhjäksi (meillä kyllä aika pieniä yhtenäisiä seinä-alueita ja esim hirsiseinää joka ei niin välttämättä mitään kaipaa)

- meillä värit on ”tylsät” luonnonvärit luonnonvalkoinen, beige, tumma armeijanvihreä, ruskea, musta, hankinnat näissä väreissä, kaikki sopii yhteen

- säännöllinen läpi käyminen omissa ja erityisesti lasten vaatteissa, ettei vaatteet joita ei koskaan käytetä/ovat pieniä täytä kaappitilaa

- eteinen siistiksi, vaate- ja kenkävyöryt pois (mielestäni eteinen, WC ja keittiö kertoo aika hyvin, mikä on talon normaali siisteystilanne ;))

- imuroin dysonilla päivittäin lattiat joissa eniten kulkua, leivänmurut, koiranpedit ym, noin kerran viikossa perusteellisemmin

- remontin jälkeen uusin myös astiat vihdoin kaikki yhteensopiviksi ja sellaisiksi joista olin haaveillut. Rahaa meni mutta ah, nyt on astiakaappikin ilo silmälle ja ei pöydälle unohtuneen näytä niin kaamealle kuin jotkut eriparin mainos- ja tekstimukit mitä meillä aiemmin oli

- pitää tarkkailla että mainoslehtiä ym ei pääse kertymään pöydille

- kaapeissa meillä on melkein kaikille tavaroille vielä korit/laatikot, näin myös kaapit pysyy siistinä

- yhdessä lipastossa on laatikot miehen ja lapsen tavaroille jotka on jäänyt lojumaan josta tietävät etsiä jos joku on hukassa

- likaiset astiat aina heti koneeseen ja puhtaat kaappiin- ei altaassa/tiskipöydällä lojumis-vaihetta

- aamulla talon tuuletus, räppänät auki

- parittomille sukille on kodinhoitohuoneessa kori jonka läpi käyn säännöllisin väliajoin, jos ei pareja löydy, parittomat siirtyy siivouskäyttöön ja sitten roskiin

Ja itselleni siisti ja järjestyksessä oleva koti vaikuttaa kaikkeen. Tekee mieli pitää itsestään huolta ja tehdä kunnon terveellisiä ruokia, kun voi heti tarttua toimeen eikä tarvitse ensin raivata keittiön tasoa esiin että saisi leikkuulaudan hollille.

Ihailtavaa. :) Ehkä meilläki joskus tällasta, ehkä sitten kunhan tän kaaoksen alta edes joskus jotain lattiaa, seinää ja keittiöö vielä paljastuu. Kai meillä lattia on noiden laatikoiden ja säkkien alla. ap

Vierailija
475/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen imukuppihärveli seinässä. Ei ole mitenkään sisustuksellinen, mutta saa ilmavasti. En tykkää siitä, että rätinliepeet heiluvat lasissa, kun otan vettä, siksi ei hanan päällä.

Rätti ei tuoksahda, heitän sen pyykkiin kerran, pari viikossa. Maitoa tms. sillä ei pyyhitä koskaaan, maito pyyhkäistään talouspaperilla. Hyvin harvoin, koska lapset eivät enää asu kotona.

Olkaa armollisia itsellenne, te jotka ette ehdi / jaksa tehdä "tarpeeksi" työn ja lapsiperhearjen lomassa. Ajattelen, että jos keittiö ja vessa on yleensä suurinpiirtein ok, eikä roskapussit loju nurkissa, se on jo hyvä. Sitten, jos saa muut huushollissa asuvat (alaikäiset) tyypit kerran viikossa osallistumaan viikkosiivoukseen ja kuljettamaan likapyykkinsä pyykkikoriin, ollaan jo voiton puolella.

Tuntuu että meillä siivotaan nykyään paljon vähemmän ja koti pysyy siistimpänä kuin ennen.

Vierailija
476/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ritiläkaapin alareunassa on magneetilla kiinnitetty tanko, jolle saa levitettyä rätin ilmavasti, eikä se pomppaa muutenkaan ihan silmille vaan on edes hiukan huomaamattomasti. Tältä palstalta joskus luin vinkin, että tiskiharjan voi ripustaa ritilän sinne kaapin toiselle hyllylle, eli se on siis kaapin sisällä ja mitään vahinkoa ei tapahdu. :) En tiedä, miksen koskaan ollut ajatellut tuota itse. Tiskialtaalle on oma harjansa, harjaan sillä altaan puhtaaksi ja sitten vasta kuivaan hanan ja altaan reunat rätillä, itse allasta en edes kuivaa. Ajattelen altaan olevan likaisempi paikka kuin keittiön tasot ja vaikka liina huuhdotaankin, ei tule levitelleeksi altaassa ollutta likaa tasoille.

Vierailija
477/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en itse ole tajunnut tuota että kori miehen ja lapsen unohtuneille tavaroille!

Ja yksi tiskiharja vain altaan pesuun. Pesen muutenkin tiskiharjat aina välillä koneessa.

Vierailija
478/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noin nopea kirjoitti:

Miten te, jotka pesette lattianne viikoittain, kerkeätte tehdä sen? Ja miten muuten kaikki olette niin nopeita?

Silloin harvoin, kun pesen lattian, imuroin maton, rullaan sen ja vien mattotelineelle. Sitä ennen on pitänyt pyyhkiä mattoteline esim. siitepölystä ja linnunpaskasta. Sitten imuroin lattian. Sitten konttaan lattialistat, hirveä musta pöly, on koristelusta ja uria, vaikkei olisikaan koristelusta vähintään listan päällys olisi täynnä pölyä.

Sitten moppaan tai luutuan kontillaan joka sentin. Huonekaluja pitää tietty siirrellä sekä imurointi- että luutuamisvaiheessa. Olen huomannut että melkein nopeammin luutuaa kontillern kuin kaikki moppisysteemien asetteluajat jne.

(Silloin kun teen vain pikaimurointia, en isompia huonekaluja siirtele.)

Sitten hakea matto sisään ja pois luutuamisvedet ja kaikki vermeet.

Jos joskus tuolleen innostun lattioita arkena, työpäivän jälkeen, siivoamaan niin se on huone per ilta eli puolessatoista viikossa koko talo, jos kaikki huoneet yhteen putkeen. Tosin näin laskien tulee jo viikonloppu väliin, sitten kerkeää enemmän.

Mutta miten joku esim tunnissa 'pesee koko talon lattiat'? Moppaatteko aina vain mattojen välistä?

Minä en oikein ymmärrä miksi viikottain pitäisi mopata mattojen alta? Miten saat lattian mattojen alta niin likaiseksi?

Moppaan itse näkyvät lattiat viikoittain ja mattojen ja sohvien alta vain suursiivouksen yhteydessä.

Minä olen tuo joka kyseli, miten ehditte. Puhuin tai kysyin viikottaisuudesta kun niin moni sanoi viikottain ehtivänsä pestä lattiat. Minä en sanonut jaan, että viikossa menee maton alta likaiseksi. Pitemmässä ajassa kyllä menee, jo ihan roskiahan maton alukset on täynnä jos mattoja ei ikinä vie ulos ja piiskaa.

Minusta riittää ja olisin tyytyväinen jos ehtisin kerran kuussa lattiat pestä silleen kuin kirjoitin, en ikinä viikottain. Ja tuosta mattojen välistä moppauksesta: se on mulle sellaista paniikkisiistimistä jos vieraita yhtäkkiä tulossa, näkyvimmiltä paikoilta lattiat kiiltäviksi. Samoin kuin romut äkkiä kaappiin piiloon ja oikeille paikoille ja kaappien siivous myöhemmin. Minä en sano että olen oikein siivonnut silloin kun pyyhkäisen mattojen välistä.

Vierailija
479/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tekokuituisen karvamaton pessyt Tampereen Turtolan Citymarketin pesuautomaatissa, johon riittää että matossa on jäykkä pohja. Se imaisee sen rullalle ja vetää luukun kiinni. Matto tuli ulos puhtaana ja vain hiukan kosteana, ja maksoi n. 20 e, neliöhinnalla. Ei olkkarin karvalankamattoa tarvitse pestä edes joka vuosi. Ainakaan ei kannata syödä siellä mitään sotkuista.

Vierailija
480/1330 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan reipas ap ja ihanan positiivinen ketju! :)

Aloittajan tarmokkuus on niin motivoivaa, että innostuin itsekin siistimään paikkoja ja raivaamaan tavaroita.

Omana vinkkinäni suosittelen robotti-imuria. Kun imuri pyörii lattialla, voi itse samaan aikaan pyyhkiä pölyjä, järjestellä jne., ja valmista tulee puolet nopeammin. Se myös pakottaa huolehtimaan, ettei lattialla loju sinne kuulumatonta tavaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä