Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Miten olette ratkaisseet puolipitoisten vaatteiden säilytyksen?
Yksi hylly komerossa, ovinaulakko, eteisen naulakko? Mitä muita vaihtoehtoja?
Meillä on naulakko seinällä puolipitoisille vaatteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hylly komerossa, ovinaulakko, eteisen naulakko? Mitä muita vaihtoehtoja?Mulla on makuuhuoneessa vaatepuu, tämän tapainen:
https://www.nordicvintageshop.fi/product/1602/60-luvun-vaatepuu
Se on kätevä. Kevyt siirtää. Töistä tullessa vaihdan kotivaatteisiin ja siistit työvaatteet laitan vaatepuulle ikkunan eteen tuulettumaan. Ja toisin päin, kun lähden ulos, vaatepuulle kotivaatteet.
Mulla oli aikoinaan makuuhuoneessa tuoli. Se oli ihan kivan näköinen käsinojallinen korkeaselkäinen tuoli. Luojan kiitos, tuoli tuli elinkaarensa päähän ja pystyin hyvällä omatunnolla heittämään sen roskiin. Eikä nojatuolia koskaan enää tule makkariin! Miksi? Noh, ensin sille heittää yhden vaatteen, just sellaisen puolipitoisen. Siitä se alkaa.... se yksi paita vetää magneetin lailla puoleensa muita vaatteita kaverikseen ja kohta on tuolilla vaateläjä.
Lisäksi tuolille oli aivan liian helppo lastata kuivuneet kaappiin viikkausta odottavat puhtaat pyykit. Siihenhän ne jäi. Mulla oli aivan pettämätön logistiikkaketju sillä tuolilla. Selkänojalla puhtaat, käsinojilla puolipitoiset ja istuimella likapyykki :D Varsinainen röynäläjä. Enkä ikinä sillä tuolilla istunut, eikä sen kauneutta edes nähnyt kaiken alta. Ei koskaan enää. Vannon!
Onpa upea!!! Saatavuus on nyt vaan kehno tuolla, 0kpl. ap
Ostoon menee varsi-imuri ja vaateteline/vaaterekki ainakin. Robotti-imurikin olisi luxusta, mutta se myöhemmin varmaankin.
Me ollaan säästetty tänä kesänä 1500 euroa kun ei tehdä lomamatkaa. Ne rahat menee nyt kodin laittoon! Kunhan koti on laitettu, me mennään ukon kanssa hienoon ravintolaan syömään. Ei olla käyty kuin pikaruoka ravintoloissa. ap
Onko kenelläkään kokemuksia ekologisista pesuaineista? Tuleeko puhdasta niillä? ap
Enpä olisi uskonut, että minä voin kirjoittaa sisustus- tai siivousketjuun niksejä. Mutta koska olen aina ollut sotkuinen ja laiska, niin ehkä tiedän mistä puhun. Pidän hyvin minimalistisesta sisustuksesta, ja minulla ei ole muita koristeita kuin seinillä taulut sekä kukat ikkunan luona - ja kun villiksi heittäydyin, laitoin esille lapsuudenmuistoesineen, pienen lasisen linnun. Huonekalut ja verhot ja muut kamppeet on vaaleaa, harmaata ja mustaa, ja niitä on vähän, seinät ja lattiat vasta remontoidut ja siistit. Seinissä sävynä Tikkurilan Höyhen ja lattiat vaaleanharmaan tammen väriset, matot jotain harmahtavan luonnonvalkoista. Viherkasveja on sentään aika paljon, ja ne sentään tuovat kotoisuutta. Kaikella pitää olla funktio, enkä halua koristeita tai ahtautta, vaan valoisaa, vaaleaa ja raikasta. Mutta: kun on askeettista, niin kaikki normaalit käyttöesineet loimottaa ja heti näyttää sotkuiselta. Ja minä olen niitä jotka jättää kaiken hujan hajan eikä todellakaan vie mennessään ja tuo tullessaan.
Pidän toisilla hienona boheemeja ja värikkäitä koteja, joissa rojut eivät pistä silmään, kun uppoavat kotoisuuden keskelle. Minä vain en itse osaa sillä lailla sisustaa, vaan ahdistun väreistä ja krääsästä ja päädyn aina siihen askeettiseen vaaleaan ilmeeseen, josta sitten paistaa ne laturit, kaukosäätimet, lehdet, lompakot, vaatteet, käsirasvat, ruuvimeisselit ja koiranharjat, ja lisäksi jätän ihan roskia viemättä, tyyliin terveyssiteen kuoret ja vessapaperirullan hylsyt jää pesukoneen päälle.
Jostain luin neuvon, että sinne pitää laittaa säilytyspaikka mihin tavarat itsestään kertyy. Tämä vinkki muutti kaiken. Minä en todellakaan järjestele kaappeja fiksusti, eikä häiritse, että tavarat ovat sikin sokin siellä näkymättömissä. Olohuoneessa on isot vetolaatikot, joissa on kaikenlaista sälää, ja jos luettelisin mitä niistä löytyy, siinä ei olisi mitään logiikkaa. Kuitenkin niitä olen olohuoneessa tarvinnut, kun kerta ovat sinne laatikoihin päätyneet, ja sieltä myös löydän ne uudestaan. Sohvan vieressä on pieni krääsäkori, jossa nyt muun muassa kaukosäädin, laskuja, hiiri, kuulokkeet, vihko, kynä - kaiketi sitten niitä tarvitsen sohvalla ollessani. Vessaan pesukoneen päälle kertyi keko kaikkea mahdollista. Ostin siihen ison kauniin kierrätysmateriaalista tehdyn sisutuskassin, johon saan laittaa sekaisin ne meikit, harjat, rintaliivit, roskat ja kaikki. Sitten välillä tyhjennän kassista tavaroita paikoilleen, roskat roskiin ja vaatteet pyykkiin, meikit kaappiin ja taas on tilaa sotkea.
Tämä vinkki ihmisille, joista ei tule koskaan siistejä, jotka eivät itse huomaa jättäneensä tavarat pitkin poikin, ennen kuin sitten kun kämppä on jo kuin pommin jäljiltä - ja kuitenkin haluavat että on kliinistä ja askeettista ja kaunista. Tunge kaikki laatikoihin ja koreihin. Kukaan ei mene niitä aukomaan.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi uskonut, että minä voin kirjoittaa sisustus- tai siivousketjuun niksejä. Mutta koska olen aina ollut sotkuinen ja laiska, niin ehkä tiedän mistä puhun. Pidän hyvin minimalistisesta sisustuksesta, ja minulla ei ole muita koristeita kuin seinillä taulut sekä kukat ikkunan luona - ja kun villiksi heittäydyin, laitoin esille lapsuudenmuistoesineen, pienen lasisen linnun. Huonekalut ja verhot ja muut kamppeet on vaaleaa, harmaata ja mustaa, ja niitä on vähän, seinät ja lattiat vasta remontoidut ja siistit. Seinissä sävynä Tikkurilan Höyhen ja lattiat vaaleanharmaan tammen väriset, matot jotain harmahtavan luonnonvalkoista. Viherkasveja on sentään aika paljon, ja ne sentään tuovat kotoisuutta. Kaikella pitää olla funktio, enkä halua koristeita tai ahtautta, vaan valoisaa, vaaleaa ja raikasta. Mutta: kun on askeettista, niin kaikki normaalit käyttöesineet loimottaa ja heti näyttää sotkuiselta. Ja minä olen niitä jotka jättää kaiken hujan hajan eikä todellakaan vie mennessään ja tuo tullessaan.
Pidän toisilla hienona boheemeja ja värikkäitä koteja, joissa rojut eivät pistä silmään, kun uppoavat kotoisuuden keskelle. Minä vain en itse osaa sillä lailla sisustaa, vaan ahdistun väreistä ja krääsästä ja päädyn aina siihen askeettiseen vaaleaan ilmeeseen, josta sitten paistaa ne laturit, kaukosäätimet, lehdet, lompakot, vaatteet, käsirasvat, ruuvimeisselit ja koiranharjat, ja lisäksi jätän ihan roskia viemättä, tyyliin terveyssiteen kuoret ja vessapaperirullan hylsyt jää pesukoneen päälle.
Jostain luin neuvon, että sinne pitää laittaa säilytyspaikka mihin tavarat itsestään kertyy. Tämä vinkki muutti kaiken. Minä en todellakaan järjestele kaappeja fiksusti, eikä häiritse, että tavarat ovat sikin sokin siellä näkymättömissä. Olohuoneessa on isot vetolaatikot, joissa on kaikenlaista sälää, ja jos luettelisin mitä niistä löytyy, siinä ei olisi mitään logiikkaa. Kuitenkin niitä olen olohuoneessa tarvinnut, kun kerta ovat sinne laatikoihin päätyneet, ja sieltä myös löydän ne uudestaan. Sohvan vieressä on pieni krääsäkori, jossa nyt muun muassa kaukosäädin, laskuja, hiiri, kuulokkeet, vihko, kynä - kaiketi sitten niitä tarvitsen sohvalla ollessani. Vessaan pesukoneen päälle kertyi keko kaikkea mahdollista. Ostin siihen ison kauniin kierrätysmateriaalista tehdyn sisutuskassin, johon saan laittaa sekaisin ne meikit, harjat, rintaliivit, roskat ja kaikki. Sitten välillä tyhjennän kassista tavaroita paikoilleen, roskat roskiin ja vaatteet pyykkiin, meikit kaappiin ja taas on tilaa sotkea.
Tämä vinkki ihmisille, joista ei tule koskaan siistejä, jotka eivät itse huomaa jättäneensä tavarat pitkin poikin, ennen kuin sitten kun kämppä on jo kuin pommin jäljiltä - ja kuitenkin haluavat että on kliinistä ja askeettista ja kaunista. Tunge kaikki laatikoihin ja koreihin. Kukaan ei mene niitä aukomaan.
Kyllä minä tulen ja auon ne laatikot ja korit!
Eiku oikeesti, hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hylly komerossa, ovinaulakko, eteisen naulakko? Mitä muita vaihtoehtoja?Mulla on makuuhuoneessa vaatepuu, tämän tapainen:
Se on kätevä. Kevyt siirtää. Töistä tullessa vaihdan kotivaatteisiin ja siistit työvaatteet laitan vaatepuulle ikkunan eteen tuulettumaan. Ja toisin päin, kun lähden ulos, vaatepuulle kotivaatteet.
Mulla oli aikoinaan makuuhuoneessa tuoli. Se oli ihan kivan näköinen käsinojallinen korkeaselkäinen tuoli. Luojan kiitos, tuoli tuli elinkaarensa päähän ja pystyin hyvällä omatunnolla heittämään sen roskiin. Eikä nojatuolia koskaan enää tule makkariin! Miksi? Noh, ensin sille heittää yhden vaatteen, just sellaisen puolipitoisen. Siitä se alkaa.... se yksi paita vetää magneetin lailla puoleensa muita vaatteita kaverikseen ja kohta on tuolilla vaateläjä.
Lisäksi tuolille oli aivan liian helppo lastata kuivuneet kaappiin viikkausta odottavat puhtaat pyykit. Siihenhän ne jäi. Mulla oli aivan pettämätön logistiikkaketju sillä tuolilla. Selkänojalla puhtaat, käsinojilla puolipitoiset ja istuimella likapyykki :D Varsinainen röynäläjä. Enkä ikinä sillä tuolilla istunut, eikä sen kauneutta edes nähnyt kaiken alta. Ei koskaan enää. Vannon!
Meillä on makuuhuoneessa tismalleen tällainen nojatuoli! :D Kaunis, mutta eihän sitä kukaan koskaan näe, saatika istu siinä, koska se on täynnä niitä puolipitoisia ja puhtaita vaatteita. Tyhjennän sen parin päivän välein, mutta se tosiaan on kuin magneetti ja kerää kaiken puoleensa.
Olen miettinyt että hävittäisin sen ja laittaisin naulakon vaatekaapin oven sisäpuolelle, mihin voisi helposti heittää roikkumaan puolipitoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hylly komerossa, ovinaulakko, eteisen naulakko? Mitä muita vaihtoehtoja?Meillä on naulakko seinällä puolipitoisille vaatteille.
Mulla on kaksi eri kaappia, puhtaat ja kerran pari käytetyt.
Mä kaivoin vielä takaisin pussista mun muutamat kulahtaneet collegehousut mitkä meinasin heivata pois. Niistä tulee mun konttaushousut siivoukseen. ap
Hyvää yötä kaikille kanssasiivoojille! Huomenna jatkuu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään vinkkejä miten imurointi sujuisi helposti ja näppärästi? Mä olen inhonnut ottaa esille aiemmin imuria letkuineen päivineen ja se on jäänyt sitten aina olohuoneeseen moneksi päiväksi. ap
itse tilasin tarjouksesta tehokkaan varsi-imurin(roidmi, ihan kivan näköinenkin, joten tulee olemaan eteisessä esillä käden ulottuvilla). Tämä pitäisi hyvin riittää asunnon pikasiistimiseen, mulla varsinkin eteinen on jatkuvasti sen tarpeessa sillä metsäpolulta tarttuu koiran tassujen ja omien kenkien kautta kaikkea pikkuroskaa. Samoin saa keittiön pikkumurut tms lähdön.
Hain pitkään rikkaimureita ja jotenkin ärsytti hankkia taas yhtä laitetta lisää tilaa viemään. Otin vanhan kunnon harjan ja rikkalapion esille, niiden käyttely on kevyttä ja helppoa. Huomasin, että inhoan rikkaimureissa samoja asioita kuin varsinaisessa imurissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on makuuhuoneessa tismalleen tällainen nojatuoli! :D Kaunis, mutta eihän sitä kukaan koskaan näe, saatika istu siinä, koska se on täynnä niitä puolipitoisia ja puhtaita vaatteita. Tyhjennän sen parin päivän välein, mutta se tosiaan on kuin magneetti ja kerää kaiken puoleensa.
Olen miettinyt että hävittäisin sen ja laittaisin naulakon vaatekaapin oven sisäpuolelle, mihin voisi helposti heittää roikkumaan puolipitoisia.
Laita ensin se naulakko vaatekaappiin ja säästä tuoli. Kokeile josko näin onnistuisit pitämään tuolin vaatteista vapaana :D
Mulla on puolipitoosille muutama paikka.
Toimistovaatteet jota ei pestä usein, eli neuletakit, suorat housut, farkut, mulla on niille kodinhoitohuoneessa rekki johon laitan ne henkariin kotiin tultua, ja vaihdan kotiverkkareihin.
Vaihdan vaatteet aina siinä kodinhoitohuoneessa, jossa on lähekkäin korit josta saa puhtaat alusvaatteet, pyykkikaapin lankakorit joihin laitetaan likaiset, rekki johon laitan ja josta otan toimistovaatteet, ja henkarikaappi josta otan päälle toimistoon aamulla puhtaan paidan.
Pyykkikaapin vieressä pyykkikori ja kuivuri. Kun pyykkään, lopulta laitan paidan taas puhtaana henkariin ja saman tien henkarikaappiin.
Puolipitoiset kotiverkkarit ja semmoiset kotivaatteet pidän pyykkikaapissa viikattuna omalla puolipitoisten hyllyllä. Kun pesen pyykkiä, välillä heitän siitä kaiken myös pyykkiin, varsinkin jos huomaan että vaikka sää on muuttunut enkä laita shortseja moneen päivään yms.
Makuuhuoneeseen ei mene lainkaan puolipitoisia, koska viimeiseksi illalla riisun kodinhoitohuoneessa, käyn suihkussa ja puen kotitakin elikkäs kylpytakin, :ja menen se päällä hammaspesulle ja nukkumaan. Makkarissa tuolille heitetään siis vain kylpytakki, yöksi. Naulakko sille olisi tietysti vielä parempi.
Aamulla takki päälle ja suihkuun ja pukeminen kodinhoitohuoneessa.
Ei siis lainkaan puolipitoisia eikä pyykkikasoja missään muissa huoneissa.
Ai niin ja nukun siis alasti, palasin siihen heti kun lapsi oli niin iso että lakkasi tulemasta viereeni nukkumaan tai herättelemään aamuisin.
Mun kaverilla oli aina paikat tiptop, pesi ikkunat ja saunankin useamman kerran vuodessa, vaikka oli pienet lapset. Hän sai burnoutin ja todettiin ahdistuneisuushäiriö ja keskivaikea masennus. Nyt kun hän on toipunut/toipumassa, on kotona edelleen siistiä, mutta sietää myös sotkua eikä joka paikka enää kiillä. Hän itse sanoi hoitaneensa ahdistusta pakonomaisella siivoamisella, siitä saa tunteen että asiat on hallinnassa.
Toisella kaverillani on myös aina siistiä ja kaunista, heillä on uudehko, avara, skandinaavisesti sisustettu koti joka vaikuttaa yleisilmeeseen paljon. Muutama lasten lelu lattialla, myllätty sohva tai pesemättömät ikkunat ei näytä pahalla, kun on muuten nättiä. Hän toisaalta heittää aika surutta pois hyvää tavaraa, jos ei juuri sillä hetkellä ole käyttöä, mikä taas ei sovi omaan ajatusmaailmaani ollenkaan.
Oivallus: Raivaaminen ja siivoaminen ei ole vaikeeta. Kaikista vaikeinta oli aloittaa. Jos jostain tavarasta tai vaatteesta mistä mä en ole täysin 100% varma säilytänkö vai en, niin niille mä olen varannut oman pahvilaatikon ja väliaikaissäilytysnurkkauksen ja voin sitten vielä kypsytellä rauhassa jemmaanko niitä vielä vai en. Tosi paljon roinaa on suoraan sellasii mitkä saa lähtöpassit.
Tässä projektissa paljon on helpottanut se, että mä peilaan koko ajan suunnitelmaa siihen kotiin missä mä vierailin. Se jotenki vaan oli niin suuri, järisyttävä, upee, mykistävä kokemus ja silmät avautuivat todellakin, totaalisesti. Tänään jatkuu, satoi tai paistoi. ap
"Onnistuu siivoamalla, tekemällä ja ahertamalla -ohjeet". Noi vaan toimii, en mä ole osannut ajatella noin yksinkertaisesti.
Eilen illalla vaan rupesin tekeen, ja kas muutama sekunti ja wc-peili oli puhdistettu, samoin wc:n lattian putsaus.
Välineet lähellä, tartu toimeen. Mahtavaa! ap
Hetkellinen väsymys iski jossain vaiheessa alussa tätä projektia, mutta se kai kuuluu asiaan. Onko kellä kokemuksia? Hillitsen vähän tahtia ja en tee niin vauhdikkaasti, koko loma on aikaa siivota. 4viikkoa!! Tsempatkaa, jos meinaan luovuttaa! ap
Ekaksi mä meinasin laatia tälle projektille aikataulun, mutta mulle kyllä sopii paremmin tällainen tyyli että etenen siinä tahdissa mikä tuntuu hyvältä ja sopivalta. Eikä tule liikaa paineita että nyt olis jostain aikataulusta jäljessä. Oma projekti, loma aikaan. Teen tästä kivan jutun!
Tänä aamunakin oli jo paljon virkistävämpää herätä makkarissa, kun ei ollut sitä tavaramäärää kuin mitä aiemmin oli heti silmissä. ap
Nyt aamupala ja sitten projektin kimppuun. Tulkaa mukaan ja jatkakaa keskustelua! Mä palailen myöhemmin. :) ap
Mitä mieltä olette tällaisesta ideasta: olisi joku kannellinen arkku tai kaunis kannellinen puulaatikko, jonne aina laitettaisiin puolipidetyt vaatteet? Laatikossa ne olisivat piilossa ja sitä laatikkoa voisi käyttää istuimenakin. Tulisiko vaatteisiin ummehtunut haju yön aikana laatikossa? ap