Oliko naisen käytös asiallista? Kävi luonani syömässä viikonloppuna.
Ruuaksi olin valinnut savusilakoita juuri häntä varten kun hän ei lihaa syö (kalaa kylläkin), salaattia ja uusia perunoita + jälkiruuaksi jäätelöä. Hänellä oli vähän hankaluuksia kokonaisten, ruotoisten kalojen kanssa ja jälkkärinkin jälkeen vielä huonolla tuulella - ei kuulemma halua nyt nähdä vähään aikaan koska "halusin nähdä hänen sotkevan ja koheltavan ruuan kanssa". Ei voi ymmärtää.
Kommentit (135)
Ai taas tällainen "en syö lihaa, paitsi kalaa".
Newsflash, honey: kala on eläin, joten se on lihaa. Minä olisin tuollaisen dumpannut jo ennen yhtään ateriaa tuosta syystä, ei edes pysty olemaan itselleen rehellinen. Mokoma teeskentelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäystävällistä kutsua joku syömään ja olla perkaamatta kokonaiset savusilakat.
Kyllä ne oli kalastaja jo perannut. Ruotinut ei.
Ei vieraille laiteta savusilakoita tarjolle ruotimattomina. Se on kyllä junttia.
Nainen on aika huonokäytöksinen, hyvä varmasti sinulle, että tämä paljastui ajoissa, en itse haluaisi tuollaisen kanssa olla ystävä (olen siis nainen). Jatkossa jos haluat, että tarjoamasi ruoka herättää naisissa romanttisia tunteita, niin välttele sottaista halpaa ruokaa, eli sellaista josta jää jäljelle joku ruotokasa tms. Ethän sinä halua, että nainen muistaa vierailusta paremmin ne silakat kuin sinut.
Ja varmaan haluat, että hän voi keskittyä sinuun eikä näpertämiseen ruoan kanssa. Ja haluat, että hän muuttuu illan mittaan epäasialliseksi ja alkaa vilkuilla sinua viettelevästi :-)
Vierailija kirjoitti:
Eihän silakoita ruodita valmiiksi edes ravintolassa. Itse syön silakat ruotoineen mutta nehän on tavattoman helppo ruotia lautasellakin haarukalla ja veitsellä. Ensin toinen irrotat lihan toiselta puolelta ja pistät poskeesi, sen jälkeen toinen puoli ja voilà, jäljelle jää vain ruoto. Nainen taisi olla kovin nuori jos tämä tuotti hankaluuksia. Erittäin epäkohteliasta kyllä on sanoa savusilakoita "junttiruoaksi", eli sanoisin, että ei jatkoon. Tosin, saattaahan olla, että häntä vain nolotti osaamattomuutensa. Oppia ikä kaikki.
Paistettuja silakoita ei ruodita, mutta savusilakoita ei ravintolassa tarjota kokonaisina yksittäisissä annoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Jos mulle tarjottaisiin paistettuja silakoita, olisin myyty. Ja osaan ihan itte ruotia ne.
Luetun ymmärtäminen? Tarjottiin savusilakoita, paistetut voikin tarjota ruotoineen.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuiselle vieraalle tarvitse ruotia savusilakoita! Vai haluatteko samalla myös apua perunoiden kuorimisessa? Spagetin leikkaamisessa?
Joku kokonainen ahven tai kuha ehkä olisi eri asia, mutta savusilakoiden kyllä pitää onnistua. AP väisti luodin.
Ei spagettia leikata, sitä pyöritellään kerälle lusikan pesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ruotinut kaloja valmiiksi?
Oliko AP:n luona ruokailemassa pikkulapsi?
Luultavasti nainen, jonka kanssa tapailu on vasta ihan alkuvaiheessa. Minä syön mielelläni savustettua kalaa, mutta perkaan ne käsin, veitsi voi olla apuna. Se on aika sottaista puuhaa enkä mielelläni tee sitä kuin tutussa seurassa. En tarjoa vähänkään vieraammille ihmisille sellaista ruokaa, jota ei voi syödä suoraan. En ymmärrä sitäkään, että tutustumisen alussa pitää toista testailla tai tehdä pieniä ansoja tavalla tai toisella. Nuo on pikkulasten juttuja, ei aikuisten.
Itse olen nuori nainen ja olisin ollut ihan myyty, jos mulle olis tarjottu savusilakoita! Olen asunut Ranskassa ja tarjosin ranskalaiselle ystäväpariskunnalle Suomessa myös savusilakoita. Hyvin maistuivat ja jopa heidän 5-7v. lapset popsivat niitä ihan simona. Kovasti tuli kehuja!
Toisaalta mun teini-ikäiset serkut vieraili mun luona Ranskassa ja ystävieni tarjoama kalaruoka, kauhistutti heitä, koska kala-vainaalle oli jätetty pää ja erityisesti kalan ruotiminen stressasi heitä.
Raskalaiset syövät pitkään ja hartaasti ruokaansa, kun taas Suomessa on jenkkimeininki, eli hamppareita ja pitsaa. Kaiken varmaan pitää olla mahdollisimman nopeasti ja helposti syötävissä. Suoraan paketista suuhun kovalla tahdilla.
Itse rakastan savusilakoita. Ainoa miinus, minkä annan, on niiden hinta ja saatavuus! Niitä saa harvoin ja sitten ne on muistaakseni älyttömän kalliita, varsinkin kun ottaa huomioon, että suurin osa silakasta menee minkkien rehuksi. ovat lähinnä spesiaaliruokaa.
En minäkään ymmärrä tyttöystäväsi reaktiota ollenkaan. Savusilakka on erittäin maukasta mutta "neutraalia".
En tajua ruotimisesta hevonpeffaa, enkä kokkaamisesta. Mutta ruoka on hyvää ja menee alas vaikka pikku ruotoineen. Naisen käytös oli naurettavaa -> ei jatkoon.
Toisaalta mä mietin, että treffiruokana silakat ei oo kyllä kauheen romanttisia, että en olisi varmaan ekoja kertoja tavatessa niitä tarjonnut (jos siis osaisin kokata).
Mitä tästä opimme? Ensitreffeillä Suomessa kannattaa tarjota lasagnea tai makaroonilaatikkoo, tai muita "lastenruokia". Älkää yrittäkö tarjota mitään sellaista, mihin 4vuotiaan kärsivällisyys ja kordinaationkyky ei riitä.
Ruuan pitää olla sellaista, että sen saa helposti ja reippaalla tahdilla pulikoida suuhun.
Kalaruuista joku pakastealtaan sushi on kalaruuista turvallisin. toinen on purkkitonnikala.
Osalla vastaajista on kyllä käsitteet aivan hukassa. Kaikki kala on perattu ennen valmistamista. Aina. Muutamat väittivät saaneensa kalaa sisälmyksineen :D Se nyt vaan ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ei niin minkään kalalajin kohdalla. Perattaessa kalasta poistetaan sisälmykset. Fileoidessa kalasta poistetaan selkäruoto ja isommista kaloista voi vielä nyppiä pinseteillä kylkiruodot.
Ihmettelisin itsekin jos mies tarjoaisi ensitreffeillä silakoita. Juurikin siksi kun vaikeaa ja sotkuista syödä, lisäksi ovat niin arkinen ja mielipiteitä jakava ruoka. Vaikka savusiika tai lohi olisi kelvannut hyvin.
En tosin olisi alkanut ruuasta valittamaan vaan olisin kiltisti syönyt, mutta olisi voinut välit viiletä näiden treffien jälkeen.
Itse kyllä kysyin etukäteen mistä nainen pitää ja vaikka tarjoaisin esimerkkejä mitä itse olen ajatellut. Onhan se mukavampaa syödä sellaista mistä toinenkin nauttii ja deititkin menevät varmasti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kysyin etukäteen mistä nainen pitää ja vaikka tarjoaisin esimerkkejä mitä itse olen ajatellut. Onhan se mukavampaa syödä sellaista mistä toinenkin nauttii ja deititkin menevät varmasti paremmin.
Kysyisin*
Savusilakoista (ja sipulimakkarasta) tulee mieleen maalaisukot, jotka ovat tulleet kirkolle pankkiasioille. Jos on maitotili tullut, niin asiaa on yleensä myös pitkäripaiseen. Ja kun sen kaupan tuotteita on maisteltu, niin jo rupeaa hiukomaan. Siispä haetaan kaupasta savusilakoita tai jos niitä ei sattuisi olemaan, niin sipulimakkaraa. Siinä sitten istutaan linja-autoaseman ulkopuolella penkillä ja pistellään suolapalaa suoraan paperista, ennen kuin auto kotikulmille taas lähtee. Jos hyvin käy, niin paketista riittää muutama silakka tai makkarasiivu tuliaisiksi kotiväellekin. Tällainen muistikuva siis lapsuudestani.
Mutta hyviähän savusilakat ovat, jos ovat tuoreita. Ehkä olisin kuitenkin ostanut mieluummin palan lämminsavulohta, joka sekin on poikaa varhaisperunoiden ja salaatin kera. Lohelle tekisin vielä sipulinvarsisilpulla maustetun munakastikkeen. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäystävällistä kutsua joku syömään ja olla perkaamatta kokonaiset savusilakat.
Kyllä ne oli kalastaja jo perannut. Ruotinut ei.
Ei vieraille laiteta savusilakoita tarjolle ruotimattomina. Se on kyllä junttia.
Vieraalle ei yleensäkään tarjota savusilakoita, on todellakin juntti ruoka. Olisit ostanut ja laittanut vaikka lohimedaljongin ja syönyt sitä samaa itsekin.
Silakat on ihania!
Lohi ainakin itselle arkiruokaa, ja vähän tylsäkin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Naisille pitää laittaa samaa ruokaa, kuin pikkulapsille. Ei ne selviä noin vaikeista jutuista. Tai sun olisi pitänyt auttaa häntä ja ottaa ruodot nätisti pois 😂
Onko pakko yleistää koskemaan kaikkia naisia. Itse olisin selvinnyt ruodoista, mutta olisi arvostanut, jos mies olisi ne ruotinut. Olisin luultavasti ne ruotinut ne valmiiksi miehelle. Jokainen tyylillään.
Palstan naisille ei ole temppu eikä mikään yleistää yhden miehen perseilyt koko miessukupuolen harteille, mutta kun mies tekee vastaavan tempun uhriudutaan ja ulistaan loputtomasti. Kasvakaa v*ttu aikuisiksi!
Itsekään en ole mikään pikkukalan perkaaja joten vastaavassa tilanteessa olisin sinun pyytänyt perkaamaan kalan. Tuo käytös ihan turhaa, olisitko muelelläsi perannut kalan?