Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos näet sekavana hortoilevan tyypin, mitä teet?

Vierailija
12.04.2013 |

Tänään ajellessani töistä kotiin, kiinnitin huomiota hihattomassa paidassa liikkuvaan tyyppiin. Ei se ole vielä tae sekavuudesta; kyllähän jotkut liikkuu plussakelillä ilman päällysvaatteita mutta tällä kaverilla ei ollut myöskään kenkiä. Vaikka ei ollut vielä neljänruuhka, oli väkeä liikkeellä ihan ruuhkaksi asti mutta kukaan ei pysähtynyt. Ei kukaan. Käännyin u- käännöksen ja pysähdyin bussipysäkille, jossa tyyppi lepuutti itseään. Soitin hälle kyydin ja siitä eteenpäin jatkaa viranomaiset. Sitä ihmettelen, ettei tosiaan ketään kiinnostanut auttaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty!

Ilman muuta pitää auttaa, ihminenhän voi olla vaikka jonkun lääkityksen vuoksi sekava tai vaikkapa autistinen ja sen takia puhekyvytön/toistaitoinen ja hädissään.

Itse olen mennyt auttamaan yhtä pahasti cp-vamman takia liikunta- ja puhekyvytöntä miestä Forumissa, oli hukannut avustajansa.

Kaipa tuollaisissa tilanteissa moni pelkää, että tyyppi on huumeissa ja voi olla väkivaltainen.

Vierailija
2/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin kysymässä onko kaikki kunnossa. Jos ei osaisi antaa järkevää selitystä, soittaisin hätänumeroon - poliisi ja/tai ambulanssi voi sitten viedä sopivaan paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimittu ap! Varmasti monet pelkää huumehörhöjä tms. Peruspuliukot on yleensä melko harmittomia. Vähintä mitä kukin voi tehdä, on ainakin soitto hätänumeroon tuossa tilanteessa. 

Vierailija
4/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 18:30"]

Hyvin toimittu ap! Varmasti monet pelkää huumehörhöjä tms. Peruspuliukot on yleensä melko harmittomia. Vähintä mitä kukin voi tehdä, on ainakin soitto hätänumeroon tuossa tilanteessa. 

[/quote]

Mitä hyötyä pelkästä soitosta on?

Jos tyyppi hortoilee kadulla, hän on ehtinyt sen noin puolen tunnin aikana, joka pollareiden tulo voi kestää kadota jo maisemista.

Eli pitää kyllä pysähtyä itse siihen valvomaan ihmistä, että hän ei katoa paikalta, jää auton alle tms.

-2-

Vierailija
5/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 18:39"]

[/quote]

Jos tyyppi hortoilee kadulla, hän on ehtinyt sen noin puolen tunnin aikana, joka pollareiden tulo voi kestää kadota jo maisemista.

Eli pitää kyllä pysähtyä itse siihen valvomaan ihmistä, että hän ei katoa paikalta, jää auton alle tms.

-2-

[/quote]

joo, jäin odottamaan, että poliisit tuli paikalle. Itseasiassa kaveri tuli autooni sisälle ennenkin ehdin itse ulos kysymään, mikä hätänä. Otin avaimet pois ja menin itse ulos sekä laitoin ovet lukkoon. Onneksi oli rauhallinen tyyppi.

t. Ap

Vierailija
6/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spontaani ajatus "mitä teet?" kysymykseen oli, että AJAN PÄÄLLE...

No, en mä oikeesti noin kamala ole, olen kerran soittanut hätänumeroon ja ilmoittanut, missä liikkuu todellisuudesta vieraantuneen oloinen yksilö. Kiittivät tiedosta ja sanoivat että poliisi menee tsekkaamaan. En ollut eka soittaja, onneksi muutkin välitti.

Vierailija
7/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 18:39"]

[/quote]

-2-

[/quote]

joo, jäin odottamaan, että poliisit tuli paikalle. Itseasiassa kaveri tuli autooni sisälle ennenkin ehdin itse ulos kysymään, mikä hätänä. Otin avaimet pois ja menin itse ulos sekä laitoin ovet lukkoon. Onneksi oli rauhallinen tyyppi.

t. Ap

[/quote]

No just!! Oliskin tosi ihanaa, jos mun autoon pamahtais istumaan joku kajahtanut, jolla on ripulipaskat housuissa...

Vierailija
8/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pihaan (omakotitalo) tuli kerran sekava tyyppi ilman kenkiä ja veripäissäänn,meinasi tulla ikkunasta läpi,ei tullut mieleen kysellä,että mikä vaivaa.odotettiin yli tunti poliiseja.Siinä se sitten tahrasi pihakeinun lasten leikkimökin,paisko ja hajoitti leluja

Vierailija
9/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkaisen perseeseen känniläistä.

Vierailija
10/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 20:20"]

meidän pihaan (omakotitalo) tuli kerran sekava tyyppi ilman kenkiä ja veripäissäänn,meinasi tulla ikkunasta läpi,ei tullut mieleen kysellä,että mikä vaivaa.odotettiin yli tunti poliiseja.Siinä se sitten tahrasi pihakeinun lasten leikkimökin,paisko ja hajoitti leluja

[/quote]

Oiskohan nyt kumminkin niin, että riehujaa ei kukaan olekaan menossa silittelemään kuontalosta...

Ap puhui vain ihan harhailevasta, rauhallisesta ihmisestä.

Vierailija
11/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 20:20"]

[/quote]

Oiskohan nyt kumminkin niin, että riehujaa ei kukaan olekaan menossa silittelemään kuontalosta...

Ap puhui vain ihan harhailevasta, rauhallisesta ihmisestä.

[/quote]

Niin, ajattelin siinä ajellessa ja myöhemmin kääntyessäni "tarkastamaan" tilannetta, etteikö kukaan muu muka näe, ettei kaverilla ole kaikki kunnossa. Toki oletettavaa oli että on humalassa ja kenties aggressiivinen, mutta olis voinu olla myös esim. diabeetikko. Kyllähän jokainen varmaan soittaa poliisit kyselemättä, jos joku tulee pihaan riehumaan.

muutama hetki takaperin oli samankaltainen tilanne, jolloin poliisit tuli paikalle ilman kiirettä olettaen, että kyseessä on humalainen. Kun hetken päästä ajoin paikan ohi uudelleen, oli siinä jo ambulanssi. Kyllä kansalaisvelvollisuus on soittaa apua humalaisellekin. Ja voihan ne sekavat olla ympäristöllekin vaaraksi, että sikäli hyvä jos poliisit korjaa talteen.

t. Ap

Vierailija
12/15 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suututtaa kun mies joskus kotiin tullessaan kaverilta, olivat hieman maistelleet kaljaa ja mies naureskellen kertoi että siellä kaverin rappukäytävässä nukkui mies, joka aikaisemmin oli miehelle jutellut niitä näitä (kännissä kuin käki)... ja siis myöhemmin löytyi sammuneena. Ei ollut mun mielestä ollenkaan hauskaa, olis voinut soittaa poliisille tai jonnekkin.

Vierailija
13/15 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että väkeä ol ruuhkaksi asti, mutta kukaan ei pysähtynyt. Kyse on "bystander effectistä" eli suomeksi huonosti käännettynä ohikulkijavaikutuksesta. Mitä enemmän on väkeä, sitä epätodennäköisempää on, että joku auttaa. Myös autettavan henkilön pukeutuminen vaikuttaa auttamishaluun.

Katsokaa video ja tiedostakaa ilmiön olemassaolo. Ensi kerralla sinä voit olla se, joka kävelee ohi.

Vierailija
14/15 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 02:08"]

Kerroit, että väkeä ol ruuhkaksi asti, mutta kukaan ei pysähtynyt. Kyse on "bystander effectistä" eli suomeksi huonosti käännettynä ohikulkijavaikutuksesta. Mitä enemmän on väkeä, sitä epätodennäköisempää on, että joku auttaa. Myös autettavan henkilön pukeutuminen vaikuttaa auttamishaluun.

Katsokaa video ja tiedostakaa ilmiön olemassaolo. Ensi kerralla sinä voit olla se, joka kävelee ohi.

[/quote]

tarkennus: toivon, että sinä ET ole ensi kerralla se, joka kävelee ohi... mutta niin voi käydä, ellet tiedä ilmiön olemassaolosta.

Vierailija
15/15 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran kaatunut niin pahasti, etteä menetin tajuntani. Onneksi joku ohikulkija soitti ambulanssin. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen ja toivoisin voivani häntä kiittää.

Harmi, ettei kiitos taida koskaan osua oikeaan. Itse olen sen jälkeen koettanut aina olla avulias samarialainen enkä koskaan kulje ohi jos näen apua tarvittavan. Ehkä se on paras kiitos.