Halveksin aikuisia, jotka nirsoilevat ja jättävät ruokaa lautaselle
Mielestäni alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluu se, että osataan ja suostumaan syömään kaikkea, mitä on tarjolla. On mielestäni todella junttimaista sanoa, ettei "pysty syömään" tai että ei "tykkää" jostain ruoasta.
Tuli mieleen, kun anoppi ja miehen veljenpoika kävivät kylässä, ja anopilta jäi lautaselle tomaatin kuoria (niitä ei oikeasti edes huomannut ruoassa) ja lapselta taas ihan kaikkea vain siksi, ettei viitsinyt koota viimeisiä paloja yhteen. Äärimmäisen muokkamaista. Allergiat ovat sitten asia erikseen.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen periaatteessa samaa mieltä AP:n kanssa, mutta mielestäni on kyllä myös aivan äärettömän epäkohteliasta emännältä, että lautaset täytetään valmiiksi. Siis oikeasti, ei kai kukaan niin tee?!
Itseäni ärsyttää yksi kamu, joka näin 5-kymppisenäkään ei ole "oppinut" syömään esim. sieniä tai sipulia. Enkä tarkoita nyt, että pitäisi oikein valita sienipastaa tai kauhoa salaattinsa sipulia, vaan niin, että jättää esim. lihapullat syömättä työpaikkaruokalassa heti, kun bongaa murekemassasta yhden kuullotetun sipulin. Myöntää itsekin, ettei kypsennetty sipuli tai joku tölkkiherkkusieni maistu miltään, ei vaan tykkää.
Eli nirsoilu on moukkamaista ja huonoa käytöstä, kun puhutaan ihan ns. peruselintarvikkeista, mutta ei myöskään koskaan pidä täyttää vierailleen lautasia valmiiksi, jos ei ole etukäteen yhdessä sovittu tarkkaan mitä syödään.
Itse en jätä lautaselleni muuta kuin selkeästi erottuvan läskin, enkä syö possun kyljyksiä ollenkaan, käytännössä en muutakaan sian lihaa. Ja tomaateista leikkaan aina pois sen pienen vihreän osan, josta tomaatti on ollut kiinni varressaan. Tämä jälkimmäinen raivostutti exääni ;)
Huomaatko ollenkaan ristiriitaa puheessasi. Ystäväsi nirsoilu sipulia kohtaan on ärsyttävää, mutta sun nirsoilu possun kyljyksiä kohtaan on ihan ok ja ymmärrettävää?
Mun "nirsoilu" possunlihaa kohtaan johtuu eeteessisitä syistä, en syö lihaa pääsääntöisesti muutenkaan, mutta en tee siitä numeroa. Porsaankyljykset ei ole peruselintarvike ja on todella typerää tarjota tänä päivänä oletusarvoisesti jotain talouskyljyksiä vierailleen, jos ei erikseen ole näin sovittu, 70-luvulla asia oli eri. Läskiä ja herkkusieniä/kypsää sipulia ei myöskään voi millään mittapuulla verrata toisiinsa. Tomaateista otan kannat pois kotona, en kylässä tai ravintolassa.
Että ihan eeteessisitä syistä. Just.
Talouskyljykset on muuten ihan hemmetin hyvää ruokaa, todellakaan ei ole typerää niitä vieraille tarjota.
Toki jos et halua lihaa syödä, ei ole pakko, mutta talouskyljysten tarjoaminen ei sen takia ole typerää.Takerrut sitten johonkin näpyttelyvirheeseen, kun et muuten osaa argumentoida ;)
Talouskyljykset ei ole millään mittapuulla "hyvää" ruokaa vierastarjottavaksi. Siis muuta kuin edullista, mutta jos raha on lähtökohta, soijarouhetta saa edullisemmin. Jatka sinä kyljysen mussuttelua, mun tuttavapiiriin et onneksi kuulu, niin ei ole pelkoa, että tarvitsee pahoittaa emännän mieltä kieltäytymällä läskipossusta.
Ainakin minä teen ihan älyttömän herkullista ruokaa talouskyljyksistä. Mutta puputa sinä sitä pahvinmakuista tuontisoijaasi ihan rauhassa vain.
Olen eri mutta miksi nämä lihan rakastajat suuttuvat aina. Itse en syö possua ja inhoan soijaa. On niitä muitakin ruokia olemassa.
Samaa mietin, kyljysten tarjoajat loukkaantuu aina verisesti, kun joku kehtaa kieltäytyä heidän herkuistaan. Mä en ole kasvissyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa ja silloin kun sen teen, en todellakaan vedä mitään talouskyljystä tms. bulkkia, vaan valitsen huolella jotain muuta kuin sikaa.
Hillitkää vähän haukkumista, muuten ketju poistetaan varmaan kohta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen periaatteessa samaa mieltä AP:n kanssa, mutta mielestäni on kyllä myös aivan äärettömän epäkohteliasta emännältä, että lautaset täytetään valmiiksi. Siis oikeasti, ei kai kukaan niin tee?!
Itseäni ärsyttää yksi kamu, joka näin 5-kymppisenäkään ei ole "oppinut" syömään esim. sieniä tai sipulia. Enkä tarkoita nyt, että pitäisi oikein valita sienipastaa tai kauhoa salaattinsa sipulia, vaan niin, että jättää esim. lihapullat syömättä työpaikkaruokalassa heti, kun bongaa murekemassasta yhden kuullotetun sipulin. Myöntää itsekin, ettei kypsennetty sipuli tai joku tölkkiherkkusieni maistu miltään, ei vaan tykkää.
Eli nirsoilu on moukkamaista ja huonoa käytöstä, kun puhutaan ihan ns. peruselintarvikkeista, mutta ei myöskään koskaan pidä täyttää vierailleen lautasia valmiiksi, jos ei ole etukäteen yhdessä sovittu tarkkaan mitä syödään.
Itse en jätä lautaselleni muuta kuin selkeästi erottuvan läskin, enkä syö possun kyljyksiä ollenkaan, käytännössä en muutakaan sian lihaa. Ja tomaateista leikkaan aina pois sen pienen vihreän osan, josta tomaatti on ollut kiinni varressaan. Tämä jälkimmäinen raivostutti exääni ;)
Huomaatko ollenkaan ristiriitaa puheessasi. Ystäväsi nirsoilu sipulia kohtaan on ärsyttävää, mutta sun nirsoilu possun kyljyksiä kohtaan on ihan ok ja ymmärrettävää?
Mun "nirsoilu" possunlihaa kohtaan johtuu eeteessisitä syistä, en syö lihaa pääsääntöisesti muutenkaan, mutta en tee siitä numeroa. Porsaankyljykset ei ole peruselintarvike ja on todella typerää tarjota tänä päivänä oletusarvoisesti jotain talouskyljyksiä vierailleen, jos ei erikseen ole näin sovittu, 70-luvulla asia oli eri. Läskiä ja herkkusieniä/kypsää sipulia ei myöskään voi millään mittapuulla verrata toisiinsa. Tomaateista otan kannat pois kotona, en kylässä tai ravintolassa.
Miksi ei voi verrata? Herkkusienet ällöttävät minua suuresti, vielä enemmän kuin läski.
Mä en osaa päättää, kumpaa söisin mieluummin, läskiä vai sieniä. Molemmat jää lautaselle. Pelkästään en kumpaakaan, mutta varmaan pieni pala suullisessa muuta ruokaa menisi, jos pakko olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä minäkään saisi kyljyksiä alas ja sanoisin sen kyllä siellä kyläily paikassa että ei kiitos. Huh.
Eli et syö muutenkaan lihaa?
Syön mutta en kyljyksiä enkä muutenkaan possua mielellään eli vähän sama juttu kuin tuolla toisella kyljyksiä vierastavalla.
Just just. Olet niitä jauhelihatyyppejä? Vai pitääkö ihan soseuttaa?
Soseuttaa? Mitä sillä tarkoitat. En syö jauhelihaa kun sinne on jauhettu ties mitä. Viime kesänä tosin söin herkkusieniä jotka oli kääritty pekoniin. Riistaa, kalaa ja kasviksia yleensä menee. Aamuisin yritän jaksaa laiskana tehdä kanamunia ja puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan nykyään kodin ulkopuolella syömistä, kun se riippuu melkein päivästä, pystynkö syömään jotain vai en. Hyvää tarkoittavat ihmiset valmistavat ruokaa ja pettyvät sitten, kun en pystykään syömään sitä. Yritän aina sanoa, että mieluiten ei ruokaa minulle, kiitos, mutta toki ihmiset haluavat olla ystävällisiä. Välillä tulee vastaan myös tuntemattpmia ihmisiä, jotka arvostelevat ja haukkuvat. Myös se on huonoa käytöstä.
Ja nämä tällaiset nirppikset, voi jessus. Että ihan päivästä riippuu, pystyykö jotain syömään vai ei. Voi kyynel.
Ole toki syömättä vaikka kuukausi.Voi helevetti, mitä vi**upäitä taas palstalla viikonlopun kunniaksi 😠 Ei ollut mun kirjoittama viesti, mutta ois voinu olla hyvän ystäväni kirjoittama. Hänellä se syöminen ihan riippuu kuule päivästä kroonisen suolistosairauden ja pahojen allergioiden vuoksi! Jos vatsa ja suolisto on ihan ***** kipeät, juokset vessassa oksentamassa ja p****massa yli 40 krt / päivässä ja suolistosta tulee pelkkää veriripulia, niin eipä sulle maistu ees se vedessä keitetty porkkana, jolle sä et oo allerginen.
Inhoan kaltaisiasi ihmisiä, joille ruoan kunnioittaminen on pelkkä tekosyy kyykyttää, kiusata ja nöyryyttää muita.
❤👏🖒❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan eeteessisitä syistä. Just.
Talouskyljykset on muuten ihan hemmetin hyvää ruokaa, todellakaan ei ole typerää niitä vieraille tarjota.
Toki jos et halua lihaa syödä, ei ole pakko, mutta talouskyljysten tarjoaminen ei sen takia ole typerää.Takerrut sitten johonkin näpyttelyvirheeseen, kun et muuten osaa argumentoida ;)
Talouskyljykset ei ole millään mittapuulla "hyvää" ruokaa vierastarjottavaksi. Siis muuta kuin edullista, mutta jos raha on lähtökohta, soijarouhetta saa edullisemmin. Jatka sinä kyljysen mussuttelua, mun tuttavapiiriin et onneksi kuulu, niin ei ole pelkoa, että tarvitsee pahoittaa emännän mieltä kieltäytymällä läskipossusta.
Ainakin minä teen ihan älyttömän herkullista ruokaa talouskyljyksistä. Mutta puputa sinä sitä pahvinmakuista tuontisoijaasi ihan rauhassa vain.
Ai, että! Siellä taitaa olla joku Kati Nappa oikein täpisemässä kyljystensä kanssa. Jos olisit oikeasti hyvä kokki, osaisit tehdä myös soijarouheesta herkullista ruokaa. Olen syönyt Ranskassa myös mm. kateenkorvaa, vasikanmaksaa jne. ja ne olivat myös oikein herkullisia, mutta en siltikään toistamiseen haluaisi pyytämättä lautaselleni esim. vasikkaa.
Voi kamala, miten voi jollain mennä tunteisiin possunkyljykset, tais osua arkaan paikkaan =D
Miksi tekisin ruokaa soijasta, jos ei ole nälänhätä? Tiedätkö edes, miten vahingollista ja turhaa soija on?
Kyllä on hyvin asiat, kun ruuasta kehdataan urputtaa. Sitä syödään s.tana mitä eteensä saa. Syökää kotona niin kuin haluatte, mutta kylässä vedetään kiltisti ja mukisematta se lautanen tyhjäksi, paitsi jos on allergiaa. Jos on pieniruokainen voi sille lautasta täyttävälle emännälle sanoa, että vähän vain, kiitos. Mieluummin pitää saada ottaa itse. Kaikki nyrpistely ja nirsoilu on ällöttävää ja loukkaavaa. Talouskyljyskin voi olla jollekin juhlaruokaa, muistakaakin se, ennenkuin halveksitte.
"En tykkää" voi olla ilmaisu tunnistamattomalle yliherkkyydelle. Eli joku ruoka-aine aiheuttaa tai on aiheuttanut aiemmin allergisen reaktion joka voi olla mitä tahansa vatsanväänteistä ripuliin tai oksentamiseen tai vakaviin hengitysongelmiin. Lievemmissä tapauksissa henkilö ei välttämättä osaa yhdistää oireilua yliherkkyyteen joten hänen päässään asia kääntyy tyyliin tykkään/en tykkää.
Lisäksi liiallinen suolan käyttö tai voimakas maustaminen voi olla syynä ruoan jättämiseen. Suola on epäterveellistä eikä suurin osa edes pysty syömään voimakassuolaista ruokaa. Voimakkaat mausteet voivat aiheuttaa pahoinvointia, ripulia ja muuten vatsavaivoja. Jos tietää elimistönsä reagoivansa mainituilla tavoilla niin eikö ole järkevämpää jättää väliin ongelman aiheuttavat ruoat? Vessassa voihkiva ja ripulia ruikkiva vieras ei varmaan ole kenenkään tavoite. Itse vältän kokonaan tiettyjä ruokia yms. vaikka niistä pidän, koska tiedän tulevani niistä todella sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla kova arvostelemaan muita? Sekään ei ole hyvien käytöstapojen mukaista.
Ei ketään voi eikä saa pakottaa syömään sitä mitä ei pysty. Tuosta asenteesta voi jäädä lapsille pahatkin traumat. Jos ei tykkää, niin ei tykkää. Ihme nipotusta. Vanhan kansan juttuja.Puhuinkin aikuisista. En ole koskaan pakottanut omia lapsiani syömään, mutta olen opettanut heitä siihen. He maistavat kaikkea joka kerta, mutta en koskaan pakota ottamaan enempää. Maistamalla oppii pitämään uusista mauista. Muiden lapsia en ala opettaa, mutta mielestäni kouluikäisenä olisi sopivaa osata tyhjentää lautanen huolella niin, ettei siitä tarvitse ripsiä pohjia roskikseen, kun ruoka kuitenkin maistui.
Minua ihan tosissaan ärsyttää aikuiset, jotka vaikka "eivät tykkää kalasta." Kyllä olisi aiheellista aikuisen opetella syömään kaikkea, muutakin kuin niitä omia lempiruoka, ja kyläilemässä kunnioittaa isäntäperhettä syömällä kaikki, mitä lautasella on.
Vakaumukset ovat eri asia. Kunnioitan vegaaneita ja kasvissyöjiä. Gluteenin ja hiilareiden välttäjistä taas sympatiani saavat vain keliaakikot ja oikeasti allergiset.Olin jo yläpeukuttamassa, mutta sitten tuo viimeinen lause romutti koko hyvän viestisi. Mikä hel*etti sinä olet määrittelemään "oikeasti allergiset"?!? Toivon, että vielä joku päivä vatsasi ja suolistosi sairastuu jostakin ruoka-aineesta, jolle et kuitenkaan saa muuta diagnoosia kuin että "kannattaa vältellä". Katsotaan sitten mikä on mielipiteesi.
T. gluteenin välttäjä
Älä raivoa. Jos sinulle tulee gluteenista oireita, älä syö sitä. Tarkoitin niitä kalifornialaistyyppisiä henkilöitä, joille gluteeni ei "sovi".
ApNiin, mulle gluteiini ei "sovi". Ei ole keliakiaa eikä allergiaa (en saa ihottumaa, hengen ahdistusta...) Joskus ei tunnu missään, kun syön vaikka vehnää, toisen kerran (useimmin) saan todella kipeän vatsan ja tukalan olon. Siksi välttelen sitä etenkin ravintolassa, kylässä, työpaikalla, koska vehnä ei useimmiten sovi mun vatsalle, enkä halua muulloin kuin kotona ottaa sitä riskiä, että loppu päivän, kyläilyn, matkan tms kärsin vatsakivusta. Ja juuri minun tyyppisethän oireilijathan raakkasit yli. :)
Ap:sta tulee mieleen tuttu, joka loukkaantui, kun jätin juuri tomaatin kuoret ja perunan kuoret syömättä. Aivoinfarktin jälkeen ollut vaikeuksia niellä. En saanut myöskään käyttää sakeuttajaa...On entinen kaveri se.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hyvin asiat, kun ruuasta kehdataan urputtaa. Sitä syödään s.tana mitä eteensä saa. Syökää kotona niin kuin haluatte, mutta kylässä vedetään kiltisti ja mukisematta se lautanen tyhjäksi, paitsi jos on allergiaa. Jos on pieniruokainen voi sille lautasta täyttävälle emännälle sanoa, että vähän vain, kiitos. Mieluummin pitää saada ottaa itse. Kaikki nyrpistely ja nirsoilu on ällöttävää ja loukkaavaa. Talouskyljyskin voi olla jollekin juhlaruokaa, muistakaakin se, ennenkuin halveksitte.
Jollakin nyt tosiaan meni kyljykset tunteisiin.
Itkin jo vauvana vatsakipujani. Myöhemmin lapsena kieltäydyin syömästä tiettyjä ruokia kipujen ja huonovointisuuden vuoksi. Laihduttuani luurangoksi vanhempani suostuivat vihdoin viemään lääkäriin ja sieltä paljastui hirvittävä rypäs allergioita, jotka oireilivat kaikki joko vatsaoireilla tai hengenahdistuksella :(
Onneksi miesystävä syö lämpimät kasvikset mun lautaselta.
N29
Mielestäni ihan normaalia.
Suuttuisin, jos joku hermostuisi omista mieltymyksistäni. 😅
Tykkään kalasta, mutta en ikinä koskisi kissanruualta haisevaan purkkitonnikalaan tai söisi mustekalaa ja simpukoita.
Naudan filee, pekoni, salami, kunnolliset hampparin välissä olevat jauhelihapihvit on hyvää ja kanan rinta joskus uppoaa, mutta en syö jauhomakkaraa, niitä KYLJYKSIÄ (😂), eineslihapullia ja nakkeja, jossain leivässä/pizzassa/salaatissa olevaa kanaa jne.
Minä kerran elän ja syön vain ruokaa, joka maistuu. Ei kai siinä mitään pahaa?
Parhaani mukaan yritän syödä kaiken mitä lautasellani on. Ei mikään väkisin mene.
Enkä mä mitään sellaista lautaselleni laittaisi mitä en pystyisi syömään.
Itselleni yksi pahimmista on mustamakkara.
Se ei vain kertakaikkiaan uppoa.
Vierailija kirjoitti:
"En tykkää" voi olla ilmaisu tunnistamattomalle yliherkkyydelle. Eli joku ruoka-aine aiheuttaa tai on aiheuttanut aiemmin allergisen reaktion joka voi olla mitä tahansa vatsanväänteistä ripuliin tai oksentamiseen tai vakaviin hengitysongelmiin. Lievemmissä tapauksissa henkilö ei välttämättä osaa yhdistää oireilua yliherkkyyteen joten hänen päässään asia kääntyy tyyliin tykkään/en tykkää.
Lisäksi liiallinen suolan käyttö tai voimakas maustaminen voi olla syynä ruoan jättämiseen. Suola on epäterveellistä eikä suurin osa edes pysty syömään voimakassuolaista ruokaa. Voimakkaat mausteet voivat aiheuttaa pahoinvointia, ripulia ja muuten vatsavaivoja. Jos tietää elimistönsä reagoivansa mainituilla tavoilla niin eikö ole järkevämpää jättää väliin ongelman aiheuttavat ruoat? Vessassa voihkiva ja ripulia ruikkiva vieras ei varmaan ole kenenkään tavoite. Itse vältän kokonaan tiettyjä ruokia yms. vaikka niistä pidän, koska tiedän tulevani niistä todella sairaaksi.
Höpö höpö.
Kyllä aikuisilla ihmisillä on oikeus olla syömättä asioita, jotka ihan vaan eivät maistu.
Omassa ja hyvin monessa muussa tapauksessa on ihan vaan makuasioista kyse.
Yltäkylläisyyden ajan ihmiset nirsoilevat ruoan suhteen. Ja sellaiset, jotka jo lapsena ovat saaneet syödä hyvin yksipuolisesti. Kyläpaikassa nirsoilu on pelkästään huonoa käytöstä. Ja kuka emäntä tai isäntä vieraille annostelee ruoka-annoksen valmiiksi lautaselle. Ei ainakaan kukaan minulle ole niin tehnyt. Ja kyllähän vieraiden ruoka-allergiat aina etukäteen selvitetään, jolloin ne otetaan tarjottavissa huomioon.
En itsekään ole kaikista tarjottavista aina valtavasti tykännyt, mutta silti olen annokseni syönyt ja kiittänyt. Ja jos joku vieraistani on vaikuttanut kovin nirsolta, en ole jatkossa kutsunut käymään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä aloittajan kanssa.
Nykyään tässä sairaassa maailmassa ihmiset eivät enää ymmärrä käytöstavoista pätkääkään.
Sinä ja ap olette aika miehisiä ajatustavoiltanne: "Kaikki ja kaikkea pitää syödä reippaasti mutta lihoa ei saa!"
Itse kärsin migreenistä, johon liittyy kohtauksen aikana ja sen jälkeenkin voimakasta pahoinvointia sekä tuoksuherkkyyttä mm. tavallisillekin ruuille, joista normaalisti tykkään. Jos minulla on ollut kohtaus, kieltäydyn kohteliaasti ruoasta, pahoittelen kovasti ja kerron ruoan näyttävän kyllä hyvältä. Kohtauksien suuren määrän vuoksi vältän myös lähes täysin mm. suklaata, punaviiniä, pähkinöitä, tiettyjä juustoja jne. Yllättävän moni ei ymmärtä, mutta kun kohtauksia on viikoittain ja jopa päivittäin ei ole muuta vaihtoehtoa.
Voi helevetti, mitä vi**upäitä taas palstalla viikonlopun kunniaksi 😠 Ei ollut mun kirjoittama viesti, mutta ois voinu olla hyvän ystäväni kirjoittama. Hänellä se syöminen ihan riippuu kuule päivästä kroonisen suolistosairauden ja pahojen allergioiden vuoksi! Jos vatsa ja suolisto on ihan ***** kipeät, juokset vessassa oksentamassa ja p****massa yli 40 krt / päivässä ja suolistosta tulee pelkkää veriripulia, niin eipä sulle maistu ees se vedessä keitetty porkkana, jolle sä et oo allerginen.
Inhoan kaltaisiasi ihmisiä, joille ruoan kunnioittaminen on pelkkä tekosyy kyykyttää, kiusata ja nöyryyttää muita.