Halveksin aikuisia, jotka nirsoilevat ja jättävät ruokaa lautaselle
Mielestäni alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluu se, että osataan ja suostumaan syömään kaikkea, mitä on tarjolla. On mielestäni todella junttimaista sanoa, ettei "pysty syömään" tai että ei "tykkää" jostain ruoasta.
Tuli mieleen, kun anoppi ja miehen veljenpoika kävivät kylässä, ja anopilta jäi lautaselle tomaatin kuoria (niitä ei oikeasti edes huomannut ruoassa) ja lapselta taas ihan kaikkea vain siksi, ettei viitsinyt koota viimeisiä paloja yhteen. Äärimmäisen muokkamaista. Allergiat ovat sitten asia erikseen.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt ihan väärillä urilla. Kai nyt jokainen sen tajuaa, jos on oikeasti joku syy. Ei kai kukaan terveydellään ala leikkimään eikä kukaan sellaista odotakaan. Nirsoilu muuten, on vaan huonoa ja ylimielistä käytöstä. Jonkun mielestä elämä on niin lyhyt, ettei halua syödä pahaa ruokaa tai miten se nyt oli. Voi Herran pieksut sentään...
Harva tunnustaa olevansa nirso, vaan yhtäkkiä on hirveästi erilaisia sairauksia ja vaivoja, minkä vuoksi ei voi syödä sitä ja tätä. Jos näin on, syömättömyys on loogista: huonoa oloa aiheuttavaa ainesosaa vältellään mahdollisuuksien mukaan aina, eikä niin, että sitä ei syödä Maijan luona, mutta Matin luona seuraavana päivänä voikin huoletta syödä.
Nirsoilukin on ihan siedettävää, ellei se hallitse ruokailutilanteita. Jos ruokia, joita ei suostu syömään, alkaa olla todella suuri määrä, syömisestä tulee helposti ongelma, joka näkyy ja kuuluu myös muille samassa seurassa ruokaileville.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole junttimaista sanoa "ettei pysty syömään" jotakin. Jos ruokailija on emännän tuttu, hän olisi voinut tietysti pyytää, että hänen tomaattinsa kaltataan ja kuoritaan, koska hänen vatsansa ei oikein pysty käsittelemään niitä kuoria.
Vanhemmilla ihmisillä saattaa olla hammastarhassakin puutteita. Jotku pystyvät kunnolla syömään vain pehmeitä ruokia, joissa ei kuoria, siemeniä tms.
Aikuisena ihmisenä päätän itse syömiseni. Jos en tykkää jostain, niin en ota lautaselle edes kohteliaisuudesta.
Vähän ohi aiheen, mutta en käsitä appivanhempieni ravintolakättäytymistä. He tilaavat aina kolme ruokalajia: alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Alkuruokaa vähän maistellaan, ainakin puolet jää syömättä. Pitää näet jättää tilaa pääruoalle. Pääruokaa ei jakseta syödä edes puoleen, koska on jo syöty sitä alkuruokaa. Silti tilataan vielä jälkiruokaa, mutta sitä vähän maistetaan. Parhaimmillaan otetaan yksi lusikallinen ja todetaan että "huh huh, kylläpä olenkin täynnä". Aivan käsittämätöntä haaskausta. Käyvät ravintolassa n. Kerran viikkoon...
Ai niin, heidän "jämillä ei saa koskea. Kerran tarjoiluun syömään loppuun lähes koskemattoman jälkiruoan, järkyttyivät ja tilasivat minulle oman vaikka kielsin. He eivät näet ole sikoja, jotka syövät toisten tähteitä. Ja olivat joskus kuullet, että sivistynyt ihminen jättää ruokaa lautaselle.
Onko siinä aihetta loukkaantua, jos joku ei syö itseään kipeäksi?
Mielestäni ei
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä aihetta loukkaantua, jos joku ei syö itseään kipeäksi?
Mielestäni ei
Ymmärsit sitten ihan tahallaan väärin. Taidat olla loukkaantuja ja uhriutuja marttyyri.
Monesti on mennyt tunelma pilalle tuollaisen nirsoilijan kanssa. Viimeksi öykkäili ja silpoi kanaa joka hänen mielestään oli raakaa. Kun ei ollut poltettu ruskeaksi pintaa.
Mulla käy toisinaan niin, että vaikka kuinka yritän ennakoida määrän kuinka paljon pystyn syömään, saattaa yhtäkkiä ruokailun loppuvaiheessa tulla tunne, että vatsalaukku räjähtää ihan just. Silloin on vain pakko jättää hieman syömättä, ettei oksennus lennä. Kyse ei suinkaan ole nirsoilusta.
Minulle on opetettu lapsesta asti että jos itse ottaa ruuan lautaselle niin silloin syödään kaikki. Jos joku toinen annostelee ruuan valmiiksi niin silloin saa jättää kesken jos ei esim. jaksa syödä. Miksi muuten kenenkään pitäisi syödä sellaista mistä ei pidä? Minut "pakotettiin" syömään keitettyä kananmunaa eräissä juhlissa ja oksensin pöytään tarjoilujen päälle kun en ehtinyt vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta en käsitä appivanhempieni ravintolakättäytymistä. He tilaavat aina kolme ruokalajia: alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Alkuruokaa vähän maistellaan, ainakin puolet jää syömättä. Pitää näet jättää tilaa pääruoalle. Pääruokaa ei jakseta syödä edes puoleen, koska on jo syöty sitä alkuruokaa. Silti tilataan vielä jälkiruokaa, mutta sitä vähän maistetaan. Parhaimmillaan otetaan yksi lusikallinen ja todetaan että "huh huh, kylläpä olenkin täynnä". Aivan käsittämätöntä haaskausta. Käyvät ravintolassa n. Kerran viikkoon...
Ai niin, heidän "jämillä ei saa koskea. Kerran tarjoiluun syömään loppuun lähes koskemattoman jälkiruoan, järkyttyivät ja tilasivat minulle oman vaikka kielsin. He eivät näet ole sikoja, jotka syövät toisten tähteitä. Ja olivat joskus kuullet, että sivistynyt ihminen jättää ruokaa lautaselle.
Taitavat olla aika varakkaita, jos noin usein käyvät kolmen ruokalajin illallisilla?
He varmaan ovat sitä mieltä, että heillä on varaa nirsoilla ja närppiä annoksiaan, kun on sitä pätäkkää. Ravintolat ottavat mielellään heidän rahansa vastaan.
Minulla on synnynnäisesti herkkä yökkäysrefleksi. Koska tiedän, mitkä ruuat sen aiheuttavat, on kohteliampaa jättää sellaiset ruuat syömättä kuin yrittää syödä niin, että yökkäysrefleksi vain tulee ja tulee ja muutkin näkevät sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap:n kodissa taisi olla kuristava ilmapiiri, johon oli vain parasta sopeutua. Sen vastaisen vapauden näkeminen muissa uhkaa ap:n mukavuutta, koska hän "myi itsensä" sorrolle - muillakaan ei saisi olla omia mieltymyksiä, se muistuttaa ap:n omasta naiiviudesta ja ärsyttää tavattomasti. Ap:n varmaan tekisi mieli ravistella moisia nirsoilijoita!!
Voi voi, olet täysin väärässä! Lapsuudenkodissani oli hyvin rento ilmapiiri, samoin omassani. Minä rakastan syömistä ja olen oppinut, että ruoasta oppii tykkäämään maistamalla, siis juuri päinvastoin kuin joku aikaisemmin sanoi.
ApMiten sinun on niin vaikea ymmärtää että ihmisten aistit on erilaisia? Minä en saa mistään ruuasta mielihyvää. Kaikki syöminen on vähän hankalaa. Toiset ruuat on vaan vähän vähemmän pahoja kuin toiset. On ihan kauheaa, jos joutuu pakosta tai kohteliaisuudesta syömään. Lapsena koulussajokainen ruokatunti oli itkun aihe
Ongelma ei minulle ole useinkaan maku vaan ruuan rakenne ja suutuntuma.
Kun sain lapsen niin ajattelin että häntä en ainakaan opeta tällaiseksi vaan reippaaksi syömäriksi. Pääsisi paljon helpommalla. Mutta Kuinkas kävi, äitiinsä on tullut. Ilmeisesti geneettinen ominaisuus.Onneksi omassa tuttavapiirissä ei ole noin rajoittuneita syöjiä/syömättömiä. Oispa kamala tunnelma ruokapöydässä.
Olen tuo rajoittunut syömäri, jolle vastasit. En todellakaan usko pilaavani toisten tunnelmaa. Yritän kovasti kätkeä ruokaongelmani, ja se onnistuukin hyvin, ellei joku ala huomauttelemaan lautaselle jääneistä osuuksista. Ja siis otan aina tosi vähän ruokaa, en minäkän pidä siitä, että ruokaa menee haaskuuseen. Kärsin siitä huonoa omaa tuntua. Mutta ei sekään tunnelmaa kohota, jos alan väkisin syömään jotain, joka tuntuu todella vastenmieliseltä, ja varmasti se silloin naamastakin näkyisi.
Ja vielä tunnelmasta, tykkään kyllä istua ruokapöydässä tuttujen kesken, jutella mukavia ja syödä sen minkä pystyn. Eli ei sun tarvii meidän pöydän tunnelmaa surra.
Minulla on pieni mahalaukku ja hidas ruuansulatus. Buffet-ruokailussa otan aina sen huomioon, enkä lastaa lautaselle enempää kuin mitä arvelen voivani syödä. Ravintoloiden lautasannoksissa käy joskus niin, että en vaan pysty. Kumpi on ap:n mielestä parempi, se että syön enemmän kuin haluan ja oksennan lautaselle vai se, että jätän vähän?
Ylipäätään kenenkään halveksiminen mistään syystä ei kuulu sivistyneeseen käyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla kova arvostelemaan muita? Sekään ei ole hyvien käytöstapojen mukaista.
Ei ketään voi eikä saa pakottaa syömään sitä mitä ei pysty. Tuosta asenteesta voi jäädä lapsille pahatkin traumat. Jos ei tykkää, niin ei tykkää. Ihme nipotusta. Vanhan kansan juttuja.Puhuinkin aikuisista. En ole koskaan pakottanut omia lapsiani syömään, mutta olen opettanut heitä siihen. He maistavat kaikkea joka kerta, mutta en koskaan pakota ottamaan enempää. Maistamalla oppii pitämään uusista mauista. Muiden lapsia en ala opettaa, mutta mielestäni kouluikäisenä olisi sopivaa osata tyhjentää lautanen huolella niin, ettei siitä tarvitse ripsiä pohjia roskikseen, kun ruoka kuitenkin maistui.
Minua ihan tosissaan ärsyttää aikuiset, jotka vaikka "eivät tykkää kalasta." Kyllä olisi aiheellista aikuisen opetella syömään kaikkea, muutakin kuin niitä omia lempiruoka, ja kyläilemässä kunnioittaa isäntäperhettä syömällä kaikki, mitä lautasella on.
Vakaumukset ovat eri asia. Kunnioitan vegaaneita ja kasvissyöjiä. Gluteenin ja hiilareiden välttäjistä taas sympatiani saavat vain keliaakikot ja oikeasti allergiset.
Vaikutat rajoittuneelta ihmiseltä. Miksi ihmeessä pitäisi syödä sellaista jota ei voi tai halua syödä. On toki kohteliasta buffetpöydässä ottaa lautaselleen sen verran ruokaa minkä syö mutta jos joku muu annostelee ruoan niin jokainen syö ihan niinkuin haluaa. Mene Kiinaan kyläilemään ja testaa vaikka rottia, kaikkeahan pitää syödä vai miten se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla kova arvostelemaan muita? Sekään ei ole hyvien käytöstapojen mukaista.
Ei ketään voi eikä saa pakottaa syömään sitä mitä ei pysty. Tuosta asenteesta voi jäädä lapsille pahatkin traumat. Jos ei tykkää, niin ei tykkää. Ihme nipotusta. Vanhan kansan juttuja.Puhuinkin aikuisista. En ole koskaan pakottanut omia lapsiani syömään, mutta olen opettanut heitä siihen. He maistavat kaikkea joka kerta, mutta en koskaan pakota ottamaan enempää. Maistamalla oppii pitämään uusista mauista. Muiden lapsia en ala opettaa, mutta mielestäni kouluikäisenä olisi sopivaa osata tyhjentää lautanen huolella niin, ettei siitä tarvitse ripsiä pohjia roskikseen, kun ruoka kuitenkin maistui.
Minua ihan tosissaan ärsyttää aikuiset, jotka vaikka "eivät tykkää kalasta." Kyllä olisi aiheellista aikuisen opetella syömään kaikkea, muutakin kuin niitä omia lempiruoka, ja kyläilemässä kunnioittaa isäntäperhettä syömällä kaikki, mitä lautasella on.
Vakaumukset ovat eri asia. Kunnioitan vegaaneita ja kasvissyöjiä. Gluteenin ja hiilareiden välttäjistä taas sympatiani saavat vain keliaakikot ja oikeasti allergiset.Vaikutat rajoittuneelta ihmiseltä. Miksi ihmeessä pitäisi syödä sellaista jota ei voi tai halua syödä. On toki kohteliasta buffetpöydässä ottaa lautaselleen sen verran ruokaa minkä syö mutta jos joku muu annostelee ruoan niin jokainen syö ihan niinkuin haluaa. Mene Kiinaan kyläilemään ja testaa vaikka rottia, kaikkeahan pitää syödä vai miten se oli.
Samalla voi testata myös, miltä maistuu koirat ja kissat.
Eleganttia käytöstä on syödä se mitä itselleen tarjoilee esim. hotellin aamubuffassa. Jos joku tarjoilee annoksen ja jotain siitä ei voi / millään halua syödä, voi jättää syömättä ja ei tee asiasta numeroa. Ei myöskään ole tyylikästä olla vaikea ravintolassa, pientä muutosta voi kysyä mutta on tyylitöntä laittaa tyyliin koko annos uusiksi. Lautaselle ei myöskään tarvitse kasata vuoren kokoista annosta, josta vieläpä jättää syömättä.