Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette käytä somea

Vierailija
27.06.2020 |

Miksi? Itsellänikään ei ole mitään some tiliä, ja tuntuu hyvällä tavalla ulkopuoliselta. Ymmärrän toki myös somen hauskuuden, mutta tuntuu, että luo hirveästi mielipahaa sekä itseaiheutettua lisästressiä.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva.fi on keskustelupalsta. Ei sosiaalisen median alusta.

Some on applikaatio tai alusta jossa tili on pakollinen ja johon voi lisätä kavereita, seuraajia yms. joilla ihmiset sitten leveilevät.

Myöskään esim. whatsapp tai kik messenger ei ole "somea" vaan ne ovat viestintävälineitä.

Boomerit, termit haltuun.

Ne sinun haukkumasi boomerit kirjoittivat tekstipohjaisiin uutisryhmiin (newsgroups) jo 1990-luvulla ja sen jälkeen tulivat erilaiset nettifoorumit. Yleensä kirjautumista edellyttävät nettifoorumit ovat vähän korkeatasoisempia ihmisten käyttäessä vakiintuneita nimimerkkejä. Lisäksi monet nettifoorumit ovat rakentuneet jonkin tietyn harrastuksen tai yhteisen mielenkiinnon kohteen mukaan, jolloin kaikilla kirjoittajilla on olemassa tietyn perustiedot kyseisestä aiheesta. Tärkeintä niissä keskusteluissa on se mitä ja miten sanoo eikä se kuka sanoo. Tosin vakiintuneet nimimerkit auttavat siinä että oppii tuntemaan kenellä on järkevää sanottavaa ja ketkä vain nauttivat provoilusta ja trollaatmisesta.

Minua ei löydy somesta, sillä minulla ei ole Facebook-, Twitter- eikä Instagram- tilejä eikä edes TikTokia tai WhatsAppia.

Vierailija
42/67 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on applikaatio tai alusta jossa tili on pakollinen ja johon voi lisätä kavereita, seuraajia yms. joilla ihmiset sitten leveilevät.

Myöskään esim. whatsapp tai kik messenger ei ole "somea" vaan ne ovat viestintävälineitä.

Keskustelupalstat on sosiaalista mediaa. Sosiaalinen. Media. Katsoo ne määrittelyt vaikka sanakirjasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain alle 90 ÄO ihminen laittaa jatkuvalla syötöllä niitä duckface-selfieitä. Ei kukaan tiedostava ihminen voi toimia noin.

Itse aloin laittaa niitä kun alkoi vituttamaan jengin kato mä syön kato mä makaan nyt mä lagaan...ajattelin et se herättäis, no ei niin mitään vaikutusta.

Vierailija
44/67 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin somesta niin riippuvaiseksi ja olin jatkuvasti pahalla päällä ja ärsytti että siihen meni niin paljon aikaa päivästä. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti jättäydyttyäni somesta pois ja vielä lisää lopetettuani älylaitteiden käytön.

Vierailija
45/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin epäsosiaalinen ettei edes somen kautta kiinnosta pitää yhteyttä. Pitäisi perustaa epäsosiaalinen media, jossa kaikki jäsenet olisivat epäsosiaalisia, ja kukaan ei koskaan laittaisi sinne mitään tekstia tai kuvia. Voisi vain käydä tarkistamassa, onko ketään paikalla, ja jos joitakin ei ole näkynyt viikkoihin, voisi olettaa, että se henkilö on jo poistunut keskuudestamme...

Vierailija
46/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä instagrammia, facebookkia, snppejä enkä muutakaan.

Katsotko Youtube-videoita?

Vierailija
47/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo frendejä niin mitä mä siellä tekisin kun ei ois yhtään seuraajia. Lisäksi olen ruma ja tissitön nainen niin kuka mun kuvia haluais katsella?

Vierailija
48/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo frendejä niin mitä mä siellä tekisin kun ei ois yhtään seuraajia. Lisäksi olen ruma ja tissitön nainen niin kuka mun kuvia haluais katsella?

Olen somessa, mutta ei mulla kyllä ole yhtään kuva itsestäni muuta kuin profiilikuvassa. Ei kai some tarkoita vain omakuvia. 

Vierailija
49/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videoita voi katsoa kirjautumatta ja kommentoimatta. Ei se minusta tee kovin sosiaalista, jos passiivisena tuijotan jotain videota. Sehän on sama asia kuin tuijottaisi telkkaria. Jos ei ole vuorovaikutteisuutta, ei silloin minusta täyty se sosiaalisuuden määritelmäkään.

Vierailija
50/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videoita voi katsoa kirjautumatta ja kommentoimatta. Ei se minusta tee kovin sosiaalista, jos passiivisena tuijotan jotain videota. Sehän on sama asia kuin tuijottaisi telkkaria. Jos ei ole vuorovaikutteisuutta, ei silloin minusta täyty se sosiaalisuuden määritelmäkään.

No Youtube on kuitenkin somea ja monet sinne videoita laittavat ja toiset katsovat. Minä seuraan sukulaisen videoita, jotka on hauskoja ja mielenkiintoisia eri aiheista. 

Vierailija
51/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi.”

Vierailija
52/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin raivostuttavan lapsellinen keskustelukulttuuri on pääsyy.

Toiseksi, jos et aio olla kaikkien tavoitettavissa, joudut näkemään paljon vaivaa ihmisten luokitteluun ja määrittelyyn.

Facebook kuitenkin on vallannut järkyttävän aseman viestintäkanavana.

Esimerkiksi paikallistason poliittisia päätöksiä koskeva keskustelu käydään käytännössä Facebookissa, monilla yrityksillä ja yhdistyksillä se on ainoa viestintäkanava jne.

Ilman facebook- ja twitter- tiliä olet epähenkilö.

Vierailija
53/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstat on sosiaalista mediaa. Sosiaalinen. Media. Katsoo ne määrittelyt vaikka sanakirjasta.

Toisaalta keskustelupalstoja ollut 90-luvulta alkaen, kun ensimmäisiä modeemiyhteydellä tavoiteltuja purkkeja tuli tarjolle. Myöhemmin tulleet Facebook ja muut vastaavat silloin luokiteltiin someksi. Vähän myöhemmin mukaan laskettiin netin keskustelupalstatkin.  

Vierailija
54/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakiintunut Nimimerkki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sinun haukkumasi boomerit kirjoittivat tekstipohjaisiin uutisryhmiin (newsgroups) jo 1990-luvulla ja sen jälkeen tulivat erilaiset nettifoorumit. Yleensä kirjautumista edellyttävät nettifoorumit ovat vähän korkeatasoisempia ihmisten käyttäessä vakiintuneita nimimerkkejä. Lisäksi monet nettifoorumit ovat rakentuneet jonkin tietyn harrastuksen tai yhteisen mielenkiinnon kohteen mukaan, jolloin kaikilla kirjoittajilla on olemassa tietyn perustiedot kyseisestä aiheesta. Tärkeintä niissä keskusteluissa on se mitä ja miten sanoo eikä se kuka sanoo. Tosin vakiintuneet nimimerkit auttavat siinä että oppii tuntemaan kenellä on järkevää sanottavaa ja ketkä vain nauttivat provoilusta ja trollaatmisesta.

Minua ei löydy somesta, sillä minulla ei ole Facebook-, Twitter- eikä Instagram- tilejä eikä edes TikTokia tai WhatsAppia.

Tämä.

Mutta:

Nämä keskustelupalstat ovat näivettyneet.

Väki on siirtynyt Facebook-ryhmiin ja pirstaloituviin Whatsapp- ryhmiin.

Olen tästä etrittäin pahoillani.

Vierailija
55/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe jääväni mistään oleellisesta paitsi. Meemi kulttuuri on väsynyttä piilovattuilua, öyhöttää ei jaksa ja tuotemainokset ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
56/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta keskustelupalstoja ollut 90-luvulta alkaen, kun ensimmäisiä modeemiyhteydellä tavoiteltuja purkkeja tuli tarjolle. Myöhemmin tulleet Facebook ja muut vastaavat silloin luokiteltiin someksi. Vähän myöhemmin mukaan laskettiin netin keskustelupalstatkin.  

Keskustelupalstojen ja somen oleellisin ero on, että ensimmäistä voi käyttää anonyymisti ja alusta ei kerää sinusta tietoja.

Vierailija
57/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole aikaa joutaviin some-touhuihin. minulla on elämä elettävänä. hyvin moni entinen kaveri käyttää somea. kun jättäydyin draaman ulkopuolelle, jäivät myös nämä ystävät. kun ihmiset minua tavoitellessaan joutuivat soittamaan, osoittautui tämä liian vaikeaksi tehtäväksi. nämä some tyypit ei pärjää luonnossa ilman puhelinta edes puolta tuntia. ja itse vietän aikaa noin 120 vuorokautta vuodessa mettässä, ja siellä ei netti pelaa. olen hyvin onnellinen tästä. nämä kotosalla vietetyt pakkopäivät on rasittavia. onneksi voi viihdyttää itseään vauva piste fi sivuston päättömien somettajien loputtomasta viisaudesta ja kuvitelmista, että omalla mielipiteellä olisi mitään arvoa. onnellista kevättä kansalaiset. älkää stressatko, vaan menkää metsään.

Vierailija
58/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään tarvetta kertoa elämästäni joka sekuntia esim. vanhoille kouukavereille. Eikä mua oikeasti kiinnosta heidän lastensa kakan koostumus eikä esim. työpaikkojen vaihdot.

Läheisemmille laitan henkilökohtaisen viestin tai chattaillaan kaksin watsappissa tms., mutta mulle riittää kuulumisten vaihto/tapaamien jonkun kerran vuodessa.

Facebookin myyntipalstat olisi ehkä ihan tarpeen ja moni yrityskyin vaatii kirjautumaan ennen kuin heidän face/what ever some sivuiltaan näkee edes aukioloaikoja. En silti tämmöistenkään etujen vuoksi halua antaa kaikkea nettikäyttäytymistäni vakoiltavaksi. Lapselle piti korona-aikaan tehdä face-profiili harrastusryhmän vuoksi.... Ja aina se app oli laittanut itsensä päälle ja ehdotteli kirjautumisa ties minne, ei riittänyt että päivitysten jälkeen kävi kieltämässä, se käynnisteli itseään ns. koko ajan.

Vierailija
59/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä facea, instaa ja mitä näitä nyt on. Elämä koostuu muista asioista kuin sometileistä. Eiköhän nämä sometilit ovat narsistien  esiintymispaikkoja.

😂😂

Oonkin ihan hirvee narsisti kun jaan instassa viikoittain luonto- ja koirakuvia.

Tää on jotenkin ihana asenne, et jos muut tekee jotain mitä ei itse ymmärrä niin niiden ihmisten täytyy olla jotenkin sekaisin. Vähintään narsisteja!

Vierailija
60/67 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti ja käytän nettikaistani mieluummin pelaamiseen.