Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja?

Aloittaja
27.06.2020 |

Olenko ainut, jolle vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja tai kikkakolmosia liittyen ruoan valmistukseen, puutarhan hoitoon, siivoukseen yms?

Olen 28 ja mieheni on saman ikäinen. Tuntuu, että miehelleni on opetettu todella paljon enemmän näitä taitoja lapsuudenkodissaan. Itse olen joutunut 16-vuotiaana omilleni muuttaessani lähtemään ihan nollasta näiden asioiden kanssa...

Kommentit (591)

Vierailija
421/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten heittäydynpä nyt divaanilleni uppoutumaan    ihanaan kirjaani,naatiskellaan:D

Vierailija
422/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei moni nuori edes tiedä oikeuksistaan työelämässä saati nyt käytännön taidot. TES ja työajat ovat outo juttu jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opetin ruuanlaittoa, siivousta ja pyykinpesua. Opetin pesemään ikkunat kädestä pitäen, lapsi katsoi vierestä

kun siivosin hajulukon

ja lattiakaivon.

Valitti koko ajan, ettei kiinnosta ja ole hiljaa, kun yritin kertoa. Myöhemmin sain kritiikkiä kun mitään ....

Mikä on hajulukko ja lattiakaivo? Nyt oikeesti. Kertokaa. Missä ne on ja mitä niille pitää tehdä?

Vierailija
424/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani 24 v kertoi jokunen vuosi sitten katsoneensa YouTubesta ohjeen siitä, miten kananmunat keitetään! Oli kuulemma oppinut kotonaan tekemään vain munakasta.

Olen kuitenkin opettanut hänet muun muassa siivoamaan, pesemään pyykit, silittämään paidat, puhdistamaan hajulukot sekä pesukoneen nukkasihdin. Isänsä on opettanut ainakin huoltamaan fillarin, kalastamaan ja sytyttämään nuotion.

Sama kokemus, oli katsonut youtubesta videon lakananvaihdosta. Nuoreni kokee, ettei hänelle ole opetettu mitään, vaikka isänsä kanssa näytimme, teimme yhdessä ja annoimme vastuuta monenlaisista askareista ja pienistä remonteistakin. En ymmärrä edelleenkään, miten kokee ja muistaa noin eri tavalla.

Ihmisen muisti ei ole mikään konemuisti. Kotityöt vaativat rutiineja. Jos on 14-vuotiaalle kerr

Miten sitten pätee sanonta: " kun on kerran oppinut ajamaan polkupyörällä niin se osaa ja muistaa aina"

Vierailija
425/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opetettu .Siivoan pakon edessä ruokaa en osaa laittaa,tai suunnitella ruoan valmistusta .En osa vaihtaa lamppua,pyykkiä pesen,en osaa hoitaa netti-asioita,puhelinmaksunikin maksaa mieheni,kun en osaa. Olen aina ollut hemmoteltu vauva,myös parisuhteessani.Oikea kullanmuru olen aina ollut,hemmoteltu sellainen!

Jos on tahtoa niin on taitoakin

Vierailija
426/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku se on nii tylsää!

Vierailija
427/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kyllä koske lattiakaivoon-hyi-ällöö!Minun hienostuneet kätöseni evät siedä paskaa!

Vierailija
428/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei kotona opetettu mitään esimerkiksi ruoanlaitosta. Kaikki mitä osasin oli se, mitä yläasteella kotitauloustunnilla opetettiin ruoanlaitosta. Kaikki piti opetella itse alusta asti esim. jostain kirjasta ja yrittämällä itse. Ensimmäiset itse tehdyt ruoat olivat esimerkiksi paistettua jauhelihaa ja keitettyä makaronia tai muuta todella yksinkertaista. Makaroni oli ylikypsää ja jauheliha liian mausteista, mutta oli pakko syödä kun muuta ei ollut. Sitten vanhemmat vielä ihmettelivät, että miksi se ruoanlaitto oli niin vaikeaa tai miksi alussa söin lähinnä eineksiä, kun äiti oli niin taitava ruoanlaittaja?

Vierailija
429/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka-kammoisena en voinut jatkaa lähihoitajan työtäkään,kun inhotti niin paljon ihmispaska!

Vierailija
430/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartaasti yökkäillen vaihdoin vaippoja:(

Vierailija
431/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kammottova "paskaduuni"!

Vierailija
432/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun neljä vuotta sitten ketjun aloittaneilla saattaa olla jo lapsia, muistakaa, että pojasta polvi paranee. Eli opettakaa omat lapsenne paremmin. Helpommin sanottu kuin tehty, mikäli vanhemmat ovat töissä ja lapset harrastusrumbassa, kuten meillä oli.

Skitso mutsi - tuli tutuksi, kun vaadin jälkikasvua osallistumaan kodin töihin kukin ikänsä mukaisesti. Onneksi olin lukenut ihanan Sinkkosen lasten kasvatus kirjan, jossa sanottiin, että "tyhmä!" vanhempi, on onnistunut vanhempi.

Vierailija
433/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun vanhemmat kerinneet. Olivat aina töissä iltaan asti. Hyvä kun saivat minut ruokittua edes.

Vapaakasvatus oli meillä käytännön syistä, koska vanhemmat oli aina töissä. Mitään en oppinut.

Vierailija
434/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin vaille. Ruoanlaittoa opetettiin mutta ihan kaikki muu jäikin sitten hunningolle - perushygieniasta ihonhoitoon, hampaiden hoitoon, vaatehuoltoon, siivoamiseen. Olin lapsena käytännöllisesti katsottuna pahalle haiseva resupekka ja sain myös kuulla siitä muilta lapsilta. Olin lukioikäinen kun ymmärsin kavereiden kautta että vaatteita kuuluu pestä ilman näkyvää liikaakin, että rikkinäiset vaatteet pitää korjata tai vaihtaa ja että dödöä kuuluu käyttää jos ei halua haista hieltä.

Harmittaa ihan hirveästi miten omillani olin lapsena. Eniten harmittaa tuo hammashygienian laiminlyönti koska minulla on huonot hammasgeenit jo valmiiksi jotka reikiintyvät helposti ja johon kertyy runsaasti hammaskiveä. Ei sitä näin aikuisena pysty kokonaan korjaamaan että koko lapsuus on hampaiden hoidon annettu olla ihan mitä sattuu ja olen maksanut reilusti yli kymppitonnin hammashoitokuluja aikuisiällä ja olen alle 40v. Ensimmäinen implanttikin tuli jo vajaa kolmekymppisenä.

Nuorempana olin tosi katkeroitunut vanhemmilleni koska kyse ei ollut tiedon puutteesta tai rahasta - molemmat ovat korkeasti koulutettuja ja korkean profiilin ammateissa. Meidät lapset sitten vaan jätettiin vaille perushoidosta.

Vierailija
435/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opetettiin kyllä ne "naisten työt", koska äiti ei halunnut niitä itse tehdä ja oli kätevää laittaa lapset imuroimaan ja pyykkäämään. Niitä teinkin pienestä asti, huvitti tai ei. Isäni taas on todella ahkera, eikä myöskään selvästi oikein osaa opettaa asioita muille, vaikka olen joskus aikuisena pyytänyt opettamaan esim. miten auto pestään. Isä haluaisi ottaa heti itse ohjat käsiinsä ja hermostuu jos tekee virheitä. Niimpä en osannut kotoa muuttaessa mitään mitä isä teki lapsuudenkodissa kuten auton ja pyörän huoltoihin liittyvät asiat, nurmikon leikkaus, laskujen maksu, verotukseen liittyvät asiat, klapien pilkkominen ym. Osa näistä oli helppoa opetella itse, mutta esim. auton ja pyörän huoltoon ja veroasioihin liittyen olisin toivonut saaneeni jotain oppeja kotoa. Imuroida taas olisin varmaan osannut, vaikka en olisikaan imuroinut kotona päivittäin viimeistä 10 vuotta.

Vierailija
436/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opetettu. Ihan itse olen opetellut. Täytyy sanoa, että minä opetan ja kasvatan lapsiani kunnolla. Se siitä, kun moni ihannoi kuinka silloin ysärillä lapsia kasvatettiin blaablaa. Paljon on meitä, joita ei nimenomaan kasvatettu, ei kannustettu, ei autettu läksyissä (kun ei itsekään osattu) ja mentiin vaan sieltä missä aita on matalin.

Vierailija
437/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun neljä vuotta sitten ketjun aloittaneilla saattaa olla jo lapsia, muistakaa, että pojasta polvi paranee. Eli opettakaa omat lapsenne paremmin. Helpommin sanottu kuin tehty, mikäli vanhemmat ovat töissä ja lapset harrastusrumbassa, kuten meillä oli.

Skitso mutsi - tuli tutuksi, kun vaadin jälkikasvua osallistumaan kodin töihin kukin ikänsä mukaisesti. Onneksi olin lukenut ihanan Sinkkosen lasten kasvatus kirjan, jossa sanottiin, että "tyhmä!" vanhempi, on onnistunut vanhempi.

On paljon helpompaa antaa lasten olla, kuin kasvattaa niitä. Kun vaadit teiniä tekemään, saa tosiaan kuraa niskaan. Kaikki vanhemmat eivät osaa/pysty/kykene tästä johtuen kasvattamaan lapsia, vaan lapset jätetään kasvamaan. Fiksuimmat lapset pärjäävät näinkin, vähän kompastellen, mutta pärjäävät, läheltä nähty.

Vierailija
438/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opetettu, mutta olen itse opetellut. Pidin jo teininä oman huoneen siistimpänä kuin muu asunto oli.

Ei nykyaikana oppiminen ole kiinni vanhemmista niin kuin ennen vanhaan. Nykyään on tietoa saatavilla joka tuutista; netistä, kirjoista, TV:stä, somesta, ystäviltä, kerhoista, kursseilta, ym. Ennen (100 vuotta sitten) opittiin vain vanhemmilta ja isovanhemmilta kaikki kotityöt, kun ei ollut muita lähteitä olemassa.

Olen huomannut, että kodin siisteys liittyy loogiseen ajatteluun. Mitä epäloogisempi ihminen, sitä sotkuisempi koti. Epäloogisilla ihmisillä on myös raha-asiat yleensä sotkussa ja ruoka palaa pohjaan. Heille jos yrittää näitä asioita opettaa, tulos ei parane millään, koska looginen ajattelukyky puuttuu. Muuten he voivat olla hauskoja ja viehättäviä ihmisiä. Yleensä he valitsevat kumppaniksi jämäkän ja järjestelmällisen ihmisen, joka pitää kodin kunnossa.

En kyllä mitenkään voi allekirjoittaa tuota epäloogisuuden ja sotkuisuuden yhteyttä, kun mietin omaa tuttavapiiriäni. Tai no joo, varmasti semmoinen tosisotkuinen koti ja yleiset elämänhallinnan puutteet liittyy epäloogisuuteen (ja ehkä yleiseen kyvyttömyyteen muutenkin), mutta tunnen kyllä ihmisiä joitten koti on kyllä aivan vimpan päälle siisti, mutta laskut unohtuu maksaa tai on muuten huono sellaisessa matemaattisloogisessa ajattelussa. Ja sitten sellaisia jotka on kyllä älykkäitä ja menestyvät hyvää loogista ajattelukykyä vaativissa asioissa, mutta koti ei pysy siistinä vaan pursuaa kaikenlaista tavaraa ja saattavat olla muutenkin ihan kädettömiä joissain perusasioissa. Ennemmin se siisteys on motivaatiokysymys, ja ehkä joku neurologinen juttukin miten toisille on yksinkertaista laittaa tavarat paikalleen ja toisilla on jo ajatus muualla ja tavarat putoaa käsistä siihen missä on. 

Vierailija
439/591 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin vaille. Ruoanlaittoa opetettiin mutta ihan kaikki muu jäikin sitten hunningolle - perushygieniasta ihonhoitoon, hampaiden hoitoon, vaatehuoltoon, siivoamiseen. Olin lapsena käytännöllisesti katsottuna pahalle haiseva resupekka ja sain myös kuulla siitä muilta lapsilta. Olin lukioikäinen kun ymmärsin kavereiden kautta että vaatteita kuuluu pestä ilman näkyvää liikaakin, että rikkinäiset vaatteet pitää korjata tai vaihtaa ja että dödöä kuuluu käyttää jos ei halua haista hieltä.

Harmittaa ihan hirveästi miten omillani olin lapsena. Eniten harmittaa tuo hammashygienian laiminlyönti koska minulla on huonot hammasgeenit jo valmiiksi jotka reikiintyvät helposti ja johon kertyy runsaasti hammaskiveä. Ei sitä näin aikuisena pysty kokonaan korjaamaan että koko lapsuus on hampaiden hoidon annettu olla ihan mitä sattuu ja olen maksanut reilusti yli kymppitonnin hammashoitokuluja aikuisiällä ja olen alle 40v. Ensimmäinen implanttikin tuli jo va

Onneks meillä kävi hammashoitaja pitään noita hampaanharjaustunteja, niin hampaat säästy. Kun muuten meilläkin sellanen kerran viikossa lauantaina saunaan ja samalla vaihdettiin puhtaat. Yritti siinä opettajakin vihjata, että onhan kaikilla varmasti puhtaat sukat, mutta enhän mä sitä tajunnu. Jopa rehtori kävi luokassa katsomassa kun ei ilma vaihdu ja talkkari putsaan räppänöitä. Lukiossa mäkin sitten vasta opin peseytyyn. Kyllä mulle joskus sanottiin että haisen pahalle, mutta ihmeen pitkään muut lapset kesti.

Vierailija
440/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vanhemmilla on liikaa töitä. Minä havahduin siihen kun oma kymmenvuotias poika ei osanut sitoa kenkiään. Ajattelin että kyllä hän osaa jo. Korona-aika pelasti paljon kun tuli etätyöt ja lopulta työttömyys.

Työkiireiden ansiosta lapset on olleet ihan täysin vapaalla kasvatuksella monta vuotta koulun ja päivähoidon varassa. Yli kymmenentunnin työpäiviä ja lauantaisin kanssa työitä. Ei mitään armoa.

Sitten huomasi että ei työssäkäyvällä ole aikaa kasvattaa omia lapsia. Tyttärelläkin oli niin paljon poissaoloja yläasteelta että ei päässyt luokaltaan. Sinällään toi hyviä kiitettäviä numeroita mutta ei ole ollut läsnä ja väärentänyt nimiä todistuksiin ja kokeisiin. Ei työkiireiltä kerennyt. Ihan peruasioista oli ongelmia. Ei osattu syödä haarukalla ja veitsellä.

Eihän meillä mitään kotona syöty koskaan. Valmisruuat otettiin töiden jälkeen ja syötiin omissa huoneissa. Ei mitään yhteisiä ruokailuja. Meillä ei itseasiassa ole edes ruokapöytää, koska töiden takia piti muuttaa ympäri Suomea niin usein että huonekaluistakin luovuttiin lopulta. Helpompi muuttaa patjan kanssa.

Itse en kyllä töihin enää mene samoilla ehdoilla. Jos lyhyempi päivä tai normaali päivä ei riitä, niin olen mieluummin työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan