Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja?

Aloittaja
27.06.2020 |

Olenko ainut, jolle vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja tai kikkakolmosia liittyen ruoan valmistukseen, puutarhan hoitoon, siivoukseen yms?

Olen 28 ja mieheni on saman ikäinen. Tuntuu, että miehelleni on opetettu todella paljon enemmän näitä taitoja lapsuudenkodissaan. Itse olen joutunut 16-vuotiaana omilleni muuttaessani lähtemään ihan nollasta näiden asioiden kanssa...

Kommentit (591)

Vierailija
361/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuten tiedä esim. pyykinpesusta mitään, kannattaa vilkaista pyykkikoneen käyttöohjekirjaa, jossa on yleensä edes joitain neuvoja pyykinpesusta. Sama pätee muidenkin kodinkoneiden käyttöohjeisiin.

Vierailija
362/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole opetettu minullekaan. Isä ei tehnyt ikinä mitään ja jos äiti teki, niin hän halusi tehdä kaiken itse ja yksin. Lapset häädettiin pihalle, että äiti luuttusi lattian ja teki ruuan. Huusi ja raivosi kyllä sotkusta, mutta ei ikinä tullut kädestä pitäen näyttämään, että miten kuuluu siivota! Olisi voinut näyttää sen myös kotona työttömänä makaavalle isälle, että kas näin saat keitettyä perunat lapsille, kun tulevat koulusta tai kuinka eilisen astiat tiskataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muuten tiedä esim. pyykinpesusta mitään, kannattaa vilkaista pyykkikoneen käyttöohjekirjaa, jossa on yleensä edes joitain neuvoja pyykinpesusta. Sama pätee muidenkin kodinkoneiden käyttöohjeisiin.

Niissä kerrotaan enemmän kyseisen laitteen käytöstä, jos koko pyykinpesun prosessi on hukassa niin käyttöohjeesta ei ole apua. Itsekin yhdelle aikoinani opettanut..

Vierailija
364/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt normaalijärkinen ihminen oppii itsekin kaiken kodin huoltoon liittyvän ihan ilman vuosikausien opetustakin? Aina kun tulee joku tilanne eteen niin opettelee. Ei hemmetti joku pyykkien pesu ole mitään rakettitiedettä. Jo koulussa opetellaan laittamaan ruokaa auttavasti.

Minulle ei ainakaan koulun kotitaloustunnit auttaneet mitään. Ne laittoi ruoan jotka jo osasi, me muut tiskattiin. Toki vierestä katsoi, mutta eipä näistä muistanut mitään sitten 5v kuluttua kun muutti omilleen.

Kokkikirjoja sai kirjastosta, mutta nekin olettavat että perusasiat ovat jo hallussa, kuten pitäisikin olla. En tiennyt mitä tarkoittaa sipulin kuullottaminen ja miten mikäkin aines prepataan, miten kypsyys tarkistetaan, eikä näitä kirjoissa selitetty. Onneksi löytyi kavereita jotka jaksoivat ivaamatta opettaa perusteet niin että ruokaohjeistakin sai jotain irti. Nykyään toki on helpompaa kun on YouTube.

Aloittelevan kokin kannattaa kaivaa esiin se vanha köksänkirja, niissä neuvotaan melkein kädestä pitäen ruuanlaitto, jaetaan niksejä kodinhoitoon ja sitä "hiljaista tietoakin". Oma kirjani on nimeltään Ole hyvä - kotitaloutta 7. luokkalaisille tms. Löytyy monivaiheiset ohjeet kananmunan keittoon, kuiva-ainekaapin siivoukseen ja ikkunan pesuun, lihapullataikinan ainesosien tehtävät ja jauhelihojen erot, kalan perkaamiseen on kuvat ja oikea imurointiasento löytyy.

Olen tuo lainaamasi kirjoittaja ja voi kun olisikin saanut tuollaisen kirjan mukaan koulusta, olisi ollut valtava pelastus omilleen muuttaessa. Nykyään onneksi on netti ja YouTube mistä oppii monet elämän perustaidot, nykynuoret onneksi selviää helpommalla vaikka kotoa tulisikin heikommat eväät.

Vierailija
365/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Minä en saanut koskea ruoanlaittohommiin sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan.

Jotenkin mallista kuitenkin opin raha-asioitten hoidon, ja siinä olenkin yhtä taitava kun äitini.

Sitäkään ei minulle mitenkään opetettu, olen seurannut esimerkkiä.

Ruokaa opettelin laittamaan kun muutin omileni opiskelijakämppään. Se oli mitä oli, mutta aika on opettanut. Nyt saan kehuja ruoastani, sanotaan että teen hyvää ruokaa. Itse en sitä kyllä osaa arvostella.

Esimerkki onkin usein parasta opetusta.

Vierailija
366/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perinteiset kotityöt opetettiin, mutta ei sitä miten yhteiskunnassa pärjätään, esim. laskujen maksaminen, vakuutukset, pankkikortin hankkiminen, työttömyyskassaan kuuluminen, säästäminen, asunnon hankinta ja asuntosäästäminen...

Vierailija
367/591 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samanlaista: Minun vanhemmat ei oo koskaan ollut kovin kummoisia kotitalousihmisiä, äitini siis ei oikeasti *osaa* siivota. Tarkoittaen, että hän ei edelleenkään tajua sellaisia asioita, kuin että eri paikkoihin on eri puhdistusaineet tai välineet, tai että tietyt paikat olisi hygienian nimissä siivottava tietyin väliajoin. Jatkuen siis sellaiseen, että kulkee kengät jalassa sisällä eikä pidä sitä mitenkään outona. Asennoituu asiaan niin että häntä ei kiinnosta siivoaminen ja kodinhoito ja sillä perusteella hänen ei tarvitse tehdä asioita tai ei tarvitse välittää niistä. 

Osa siitä asenteesta on tietysti lapsuuden kodin kautta tullut minulle, mutta olen opetellut siitä pois. Vieläkään minua ei häiritse sotkut, pölyt tai tahrat. Sen sijaan puolisoni, jolle on pienestä pitäen opetettu ja koulutettu kodissa tämmöiset, ei siedä että sotkut on pitkään paikallaan, tai että jossain vaan porsastellaan tyyliin kengät jalassa. Olen joutunut opettelemaan käytännössä kaikki kotitaloustaidot itse. Onneksi koulussa oli kotitalousopetus ja pari kesää olin siivoamassa. Äitini sitten aina ihmettelee kovaan ääneen meillä kyläillessään, kun me "jaksetaan pitää järjestystä". Hänen mielestään se on jokin maailman seitsemäs ihme, etät joku siivoaa kerran viikossa kotinsa. 

Onhan se työväenluokan ihmisille vähän ihme että pitää vielä siivoilla pitkän työpäivän jälkeen kotia.

Kun hienostolla on matalasti palkatut siivoojat sitä varten. Ei työläisellä ole ja ei ole varaa siivotakaan. Ilmaiseksi pitäisi siivota oma koti, ei jeesus kiitos sentään.

Astiat tiskataan kun ne on likaiset, ei muuten.

Ihan käytännön asioita elämässä. Jos työläisellä olisi aikaa kulkea siisteissä vaatteissa ja antaa pesukoneen laulaa aamusta iltaan, ei olisi työläinen, vaan työtön tai porvari.

Sama pätee urheiluun ja muihin haihatteluihin.

Siksi on täitä ja terveysongelmia.

Kun ei makseta kunnon liksaa ja ei pidetä sopimuksessa. Työpäivä on tietyn mittainen, eikä jatkuvaa ylityötä ilman ylityölisiä oletuksena että kiltti köyhä kyllä palvelee saatana.

Siksi on täitä ja kihomatoja jatkossakin ja sitä te tulette saamaan rutkasti.

Vierailija
368/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön läheinen ihminen kirjoitti:

Vanhemmat eivät ole koskaan opettaneet yhtään mitään. Eivät edes olleet kotona. Kotitalous tunnilla opin tietyt perusjutut. Silti olen hyvin taitava käsistäni. Osaan ommella hyvin, silittää, remontoida, tehdä laiturin, kiinnittää kaakelit, hioa lattiat, kirjoittaa kalligrafiaa, tehdä lähes mitä tahansa ruokaa, ommella telttoja, alustoja, tuunata vaatteita ja alusvaatteita, soittaa pianoa, hoitaa puutarhaa, siivota ja ratkoa ongelmia, uida hyvin, ajaa autoa jonkin verran. Jos jotain pitäisi sanoa mitä en osaa, niin pianon virittämistä en hallitse. En myöskään auton renkaiden vaihtoa uskalla tehdä. En uskalla laittaa matoa koukkuun, enkä perata kalaa tai nylkeä lintua. Kaikki muut ruoanlaittoon, kodin siisteyteen ja leipomiseen liittyvät taidot olen oppinut itsekseni. Reseptejä tarvitsen harvoin. Niin ja marjojen poimiminen ei luonnistu, liikaa rankkoja muistoja lapsuudesta.

Mikä ihmee osaamiskilpailu tästä tuli? Vähän väli on joku reppana luettelemassa kaikki osaamansa asiat, ihan kuin normaalit ihmiset eivät osaisi tai opettelisi asioita aikuisuudessa. Nimenomaan opettelevat! Vai meinaatko, että kaikki ovat lapsena oppineet työelämään liittyvät taidot ja tiedot, uudet koneet ja laitteet, tai vaikka tapetoinnin.

On naurettavaa itsekorostusta luetella asioita, joita on itse opetellut, suuri osa ihmisistä oppii tässäkin ketjussa lueteltuja asioita ihan itse. Pitää olla suoraan sanottuna hieman yksinkertainen, jos ei opi kastelemaan kukkia tai pesemään vessaa, vaan teetättää sen miehellä, koska ei osaa. Miten sellaiselta sujuu normaali elämä ylipäätään. On naurettavaa syytellä vanhempiaan ja olla ottamatta vastuuta omasta elämästään ja arjestaan

Vierailija
369/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat kuori ekalla luokalla keittäjä.

Ei äiti ollut opettanut.

Mutta opetti miten siivotaan, menin paniikkiin kun ajattelin sitten kun muutan omilleni niin joutuu ostaa kaikki maustepussitkin.

Opin leipomaan ja tekemään ruokaa ennenkuin muutin omilleni.

Monta kertaa kantapään kautta niin nyt olen hyvä tekemään ruokaa ja suvulle täytekakkuja.

Vierailija
370/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu. Olen ite oppinut.

51v.

Vierailija
371/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuasukkaat ei osaa syödä kuin sormin . Ei voi odottaa liikoja .

Vierailija
372/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinnan ongelmat ja rahankäytön ongelmat kulkevat käsi kädessä. Nämä taidot pitäisi opettaa lapsille ja nuorille jo lapsuudenkodissa. Ruoanlaitto, siivous, pyykinpesu, ruokaostosten ja ostosten suunnittelu, kodin talousasioitten hoito, rahankäyttö, säästäväisyys ja laskujen maksu.

Moni nuori aikuinen menettää jo 18-vuotiaana luottotietonsa eläessään yli varojen ja jättäessään laskut maksamatta. Noin 50-60-vuotias nainen ei ole vielä oppinut, mikä on hiivataikina. "Onko se hiiva jauhoissa?" Nainen ei osaa tankata autoa huoltoasemalla, vaan odottaa, että joku mies tai huoltoaseman työntekijä tankkaa auton. Ei makseta palovakuutusta tai auton pakollista liikennevakuutusta ajoissa jne.

https://www.martat.fi/

https://www.maajakotitalousnaiset.fi/

Vierailija
373/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä mitään saanut opetettua kun neidin kaikki aika meni peilin edessä istumiseen ja kavereiden kanssa ulkona luuhaamiseen.

Jos 16 vuotiaana lähtee leikkimään aikuista eikä mitkään neuvot kelpaa niin omapa on vika.

Pientä itsekritiikkiä näihin vanhempien kritisointiin.

Vierailija
374/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimista tai veden kanssa toimeen tulemista ei opetettu. Vanhemmat itsekin vesipelkoisia.

Vierailija
375/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsena ja nuorena seurasin äitini kotitöitä, ruuanvalmistuksesta siivoukseen ja pyykinpesuun, sain aina kuulla: "Älä tanssi mun tielläni". Toiisn sanoen hänellä ei ollut minkäänlaista halua ohjata, opettaa eikä neuvoa.  Omassa kodissa opettelin sitten itse.

Vierailija
376/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä mitään saanut opetettua kun neidin kaikki aika meni peilin edessä istumiseen ja kavereiden kanssa ulkona luuhaamiseen.

Jos 16 vuotiaana lähtee leikkimään aikuista eikä mitkään neuvot kelpaa niin omapa on vika.

Pientä itsekritiikkiä myös sinun ivalliseen sanankäyttöösi.

Vierailija
377/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen näin vanhempana koittanut jotain teineille joskus selittää tai näyttää, mutta kun ei niitä tunnu mikään kiinnostavan niin olen luovuttanut. Opetelkoon sitten itse kantapään kautta.

Silläkin uhalla että kuulostan boomerilta, niin pakko sanoa että nuoret ovat aivan tavattoman kädettömiä nykyään. Yksinkertaisimmatkin tehtävät, kuten aamulla töihin/kouluun ajoissa herääminen tuntuu olevan erittäin vaikeaa. Siivoamisesta puhumattakaan. Tekniikka kehittyy ja ihminen tyhmistyy. Pelottaa oikeasti millaisia ovat tulevaisuuden päättäjät. Nyt jo näkee merkkejä ettei ihan ole kaikki muumit kanootissa nuorilla ministereilläkään.

Vierailija
378/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi kolahtaa.

Niin 16-vuotiaan kuuluukin tehdä. Asoita voi ja pitää opettaa nuoremmille kuin silloin, kun jalka on jo ulkona ovesta.

Vierailija
379/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä haittaa, vaikkei osaa mitään, ”vakka kantensa valitsee” eli puuhakas, moniosaaja puoliso paikkaa puutteeni.

Vierailija
380/591 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pientä itsekritiikkiä myös sinun ivalliseen sanankäyttöösi.

Aivan oikeassa on siinä, että änkyrää, vastentahtoista teiniä on miltei mahdoton neuvoa ja opastaa. Antaa elämän sitten koulia, kyllä ”routa porsaan kotiin ajaa” ; )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä