Mitä haluaisit että sinulle tarjotaan kahvin kanssa? Parhaat kahvitarjoilut ikinä?
Kaipaan vinkkejä hyviin kahvitarjoiluihin Vieraita tulossa ensi viikolla ja mielelläni tekisin heihin vaikutuksen. Kertokaa jostain hyvistä, mieleen jääneistä tarjoiluista. Tai mikä teille maistuisi kahvin kanssa näin kesällä.
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
2020 ketju
Niin, ajatella, että silloinkin ihmiset joivat kahvia :o
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olisi parasta, jos saisi kunnon piirakkaa. Ihan aitoa pimsaa.
Mitä on pimsa?
Kyllä minusta perinteinen voileipäkakku vaan on hyvää - tai no, teen mielellään kasvis- joka ei ehkä ole niin perinteinen. ( https://www.valio.fi/reseptit/kasvisvoileipakakku/ on ihan hyvä respti sitä voi vähän tuunailla jos haluaa. Rucola on hyvää, ja kirsikkatomaatit on kiva koriste ja lisä)
Hyvä on jos on riittävästi suolaista eikä pelkkää makeaa, suolaiset piirakat on myös hyviä, ja jotain hedelmiä ja kasviksia, ettei ole kamalan raskasta, vaikka sitten valikoimaan kuuluisikin joku tömäkkä suklaakakku myös.
Valmiista lehtitaikinasta saa myös kaikenlaista kivaa, voi laittaa juuston kanssa kiemuralle tms, tai voi tehdä makeita, hillon kanssa.
Itsetehdyt pikkuleivät voisi yllättää, keksejä saa niin erilaisia kaupasta ettei kaikki aina viitsi jotain kaneliässiä itse vääntää. Toisaalta, leipomot on olemassa... ei ole pakko tehdä kaikkea itsekään jos ei ole aikaa tai halua tai taitoa. Mutta leipomosta ostetut tuoreet vaikka viinerit hakkaa kyllä supermarketin hyllystä saadut.
Vierailija kirjoitti:
Pimppaa!
Jos sulle lyötäis kahvipöydässä jonkun sukupuolielimet lautasella eteen niin sinä sitten söisit ne? Ja joisit kahvia päälle? Okei. Ja hyvää olisi, ihan parasta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimppaa!
Jos sulle lyötäis kahvipöydässä jonkun sukupuolielimet lautasella eteen niin sinä sitten söisit ne? Ja joisit kahvia päälle? Okei. Ja hyvää olisi, ihan parasta ikinä.
Ilmeisesti nokkelana kaverina ajatteli, että kahvikutsu tarkoittaa oikeasti seksiä? Siis niinkuin päiväkahviseura, jota haettiin sanomalehtien henk.koht.palstalla 1980-luvulla.
Itselleni tuli mielikuva siitä, että sängyssä pitäisi välillä hörppiä kahvia, tyyliin "Kulta, tuutko jo kohta!" ja toinen vastaa "Oota hetki..." ja kurottelee yöpöydän suuntaan kahvimukia tavoitellen. Kahvin ei paranis olla kovin kuumaa silloin....
Umpimähkään tarjoiltua sillä pelkään alitajuisesti joutuvani myrkytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimppaa!
Aika moni syö hienommissa ravintoloissa niitä sukuelimiä, esm pässinkivekset.
Sitten tietty voi myös "syödä" ihan elävän naisen elintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua näitä suomalaisia övereitä kahvipöytiä. Asun ulkomailla jo niin pitkään että nämä kuvaukset tuntuvat minusta tosi oudoilta ja tarpeettomilta. Muistan että alkuvuosina täällä tein jotain vastaavaa ja katoin kahvipöydän vieraille ja katsoivat minua aivan hulluna. Täällä syödään ruoka-aikana hyvin ja sitten kun kahvitellaan niin jokaiselle vaan kahvi tai tee käteen missä istuvatkin (eikä yhteiseen pöytään) ja JOS sattuu olemaan joku keksipaketti tai jotain kakkua niin otetaan esille eikä sitäkään nykyaikana enää kukaan syö. Ei ihmekään kun suomalaiset on niin lihavia. 😄
Taas yksi, joka pitää muiden maiden tapoja parempina kuin meidän.
Suomalainen kahvipöytäkulttuuri on peräisin jo 1800-luvulta, jolloin herrasväet tarjosivat kahvin kanssa ne sen seitsemät sortit. Palvelusväki toi tämän tavan sitten muun kansan keskuuteen.
Ikävää, että se on katoamassa. Korkeintaan häissä tai jossain ristiäisissä tai mummon syntymäpäivillä sitä vielä pidetään elossa. Muuten ollaan niin muualle päin kallellaan kuin vain voidaan.
Meidän kahvipöytäkulttuurissa ei ole mitään hävettävää. Se on suomalainen tapa, ja jos ulkomaalaiset sitä vierastavat, se on heidän asiansa. Niinhän hekin tarjoavat meille niitä omia perinteisiä tarjoamisiaan. Katsommeko me niitä oudoksuen ja halveksien? Jos he pitävät meitä hulluna, niin pitäkööt. Ei ole pakko ottaa.
Halveksien? Mielestäni tämä ulkomailla asuva ei mitenkään halveksinut. Ei siinä mitään hävettävää ole, että syödään nk. kahvipöydässä ikäänkuin lounas tai päivällinen jälkiruokineen kun ruokahalua kerran piisaa. Itse en syö kahvin kanssa mitään, en kotona enkä kylässä käydessä. Vänkäämistä riittää aivan yhtä paljon kuin jos joku kieltäytyy alkoholista kun sitä tarjotaan. Tuputtamista ei vaan voi sietää. Aivan varmasti katsoisit oudoksuen pitkin nenänvarttasi jos sinut pyydetään ulkomailla kylään kahville, eikä tarjolla ole muuta kuin kahvia. Eikös ole näin?
Ei. Minä otan sen heidän tapanaan ja hyväksyn sen. Kaikenlaista olen joutunut kohtaamaankin.
Sekä sitä että tätä. Ja itse tarjoan kahvit vierailleni suomalaisittain, niin suomalaisille kuin ulkomaalaisillekin. Koska olen suomalainen ja edustan kotimaatani.
Nämä Suomen "överit" kahvitarjoomiset ei ole vielä yhtään mitään verrattuna itä-eurooppalaisten tapaan tarjota vieraalle parasta mahdollista ja niin runsaasti ettei sellaista ole meillä nähty ikinä. Juuri kun luulet, että tässä oli kaikki, niin pöytään kiikutetaan uudet kakut ja muut herkut. Ja jos missä niin siellä sitä tuputetaan, tosin niin ystävälliseen sävyyn, että on pakko edes vähän maistaa.
Virossa kahvin kanssa tarjottiin vain likööriä. Amerikkalainen vieraamme taas joi pelkän mustan kahvin, mutta otti tarjottavia mehun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua näitä suomalaisia övereitä kahvipöytiä. Asun ulkomailla jo niin pitkään että nämä kuvaukset tuntuvat minusta tosi oudoilta ja tarpeettomilta. Muistan että alkuvuosina täällä tein jotain vastaavaa ja katoin kahvipöydän vieraille ja katsoivat minua aivan hulluna. Täällä syödään ruoka-aikana hyvin ja sitten kun kahvitellaan niin jokaiselle vaan kahvi tai tee käteen missä istuvatkin (eikä yhteiseen pöytään) ja JOS sattuu olemaan joku keksipaketti tai jotain kakkua niin otetaan esille eikä sitäkään nykyaikana enää kukaan syö. Ei ihmekään kun suomalaiset on niin lihavia. 😄
Taas yksi, joka pitää muiden maiden tapoja parempina kuin meidän.
Suomalainen kahvipöytäkulttuuri on peräisin jo 1800-luvulta, jolloin herrasväet tarjosivat kahvin kanssa ne sen seitsemät sortit. Palvelusväki toi tämän tavan sitten muun kansan keskuuteen.
Ikävää, että se on katoamassa. Korkeintaan häissä tai jossain ristiäisissä tai mummon syntymäpäivillä sitä vielä pidetään elossa. Muuten ollaan niin muualle päin kallellaan kuin vain voidaan.
Meidän kahvipöytäkulttuurissa ei ole mitään hävettävää. Se on suomalainen tapa, ja jos ulkomaalaiset sitä vierastavat, se on heidän asiansa. Niinhän hekin tarjoavat meille niitä omia perinteisiä tarjoamisiaan. Katsommeko me niitä oudoksuen ja halveksien? Jos he pitävät meitä hulluna, niin pitäkööt. Ei ole pakko ottaa.
Halveksien? Mielestäni tämä ulkomailla asuva ei mitenkään halveksinut. Ei siinä mitään hävettävää ole, että syödään nk. kahvipöydässä ikäänkuin lounas tai päivällinen jälkiruokineen kun ruokahalua kerran piisaa. Itse en syö kahvin kanssa mitään, en kotona enkä kylässä käydessä. Vänkäämistä riittää aivan yhtä paljon kuin jos joku kieltäytyy alkoholista kun sitä tarjotaan. Tuputtamista ei vaan voi sietää. Aivan varmasti katsoisit oudoksuen pitkin nenänvarttasi jos sinut pyydetään ulkomailla kylään kahville, eikä tarjolla ole muuta kuin kahvia. Eikös ole näin?
Ei. Minä otan sen heidän tapanaan ja hyväksyn sen. Kaikenlaista olen joutunut kohtaamaankin.
"Mitä haluaisit että sinulle tarjotaan kahvin kanssa? Parhaat kahvitarjoilut ikinä?"
Sama suomeksi: "Mitä haluaisit tarjottavan itsellesi kahvin kanssa? Kaikkien aikojen parhaat kahvitarjoilut?"
Nouse, riennä, suomen kieli...
Vierailija kirjoitti:
"Mitä haluaisit että sinulle tarjotaan kahvin kanssa? Parhaat kahvitarjoilut ikinä?"
Sama suomeksi: "Mitä haluaisit tarjottavan itsellesi kahvin kanssa? Kaikkien aikojen parhaat kahvitarjoilut?"
Nouse, riennä, suomen kieli...
Ei... ei "mitä haluaisit TARJOTTAVAN ITSELLESI" kuulosta hyvältä, ei missään nimessä. "Sinulle tarjottavan" olisi jo paljon parempi.
Joku makea marjapiirakka on mun lemppari kahvin kanssa. Mustikka-puolukkapiirakka ja vaniljakastike. Oih.
Ja jos tarjolla on sekä suolaista, että makeaa, niin pieniä (suupalan kokoisia) pasteijoita. Vaikka lohitäyte ja fetapinaattitäyte. Hmmm ja joku iisi salaattikin sit vielä :D
Mutta jos oon vaan kaverilla kahvilla, eikä tarkoitus oo syömällä syödä, niin se marjapiirakka on mun suosikki.
Hapankorppua joiden päällä kuivattuja hilloja, matjes-silliä ynnä valkosipulilohkareja
"Ei... ei "mitä haluaisit TARJOTTAVAN ITSELLESI" kuulosta hyvältä, ei missään nimessä. "Sinulle tarjottavan" olisi jo paljon parempi."
Kumpikin vaihtoehto edustaa hyvää suomen kieltä.
Itsellesi-sanan käyttö on tällaisessa yhteydessä varsin vakiintunut. Ks. esim. ns. kultainen sääntö.
Näin tammikuussa haluaisin kahvipöydässä syödä itsetehtyjä lihapasteijoita ja pieniä saaristolaisleipiä, joissa on lohimössöä päällä. Makeana maistuisi Suklainen Brita-kakku.
https://yhteishyva.fi/reseptit/jauhelihapasteijat/recipe-5146
2020 ketju