Kuulostaako tämä ADD-aikuiselta?
- Aloittaa paljon projekteja mutta tosi vaikea saattaa loppuun. Aloittaa uuden ennen kuin vanha on valmis
- Käyttää helposti liikaa alkoholia, karkkia, mitä tahansa - vaikka aamiaismuroja
- On tosi ystävällinen, mutta silti jostain syystä päätyy riitoihin kaikkien kanssa joiden kanssa joutuu tekemään yhteistyötä (esim. työkaverit). Ei itse ymmärrä mistä se johtuu, mutta näin tarkkailijana johtuu kykenemättömyydestä noudattaa sitä mitä on sovittu, tosi voimakas tarve päättää itse mitä tekee.
- Edellisen takia hakeutunut työhön jossa tapaa työkavereita vain silloin tällöin.
- Säätää mieluusti sääntöjä ja valvoo, että muut noudattavat niitä, mutta ei itse välttämättä noudata kuitenkaan
Muutakin varmaan on, mutta nämä juolahtivat nyt mieleen.
Kommentit (30)
Heh, se Addinainen-blogi on itse asiassa minun - ja minä en edes itse ollut se, joka linkin laittoi. Usko tai älä ;)
Suurin ongelma oli ennen jatkuva huonotuulisuus, mitä tietysti pahensi kuopuksen ja siksi meidänkin huono yöuni. Nyt siitä on päästy (toistaiseksi), mutta heti jos on jotain erikoista, niin meikä alkaa kiukutella.
Tällä hetkellä isoimmat jutut ovat muistamattomuus, saamattomuus ja huono organisointikyky. Kaikki pitää kirjoittaa ylös ja muistaa päivittää kolmea eri kalenteria, tai sopii kaikki menot päällekkäin. Mitään ei saa tehtyä ennen kuin on ollut pakko jo monta päivää, ja ajatuskin jutusta, mikä on pakko tehdä, ahdistaa tosi paljon. Vaikka se olisi esim. hammaslääkäriajan varaaminen esikoiselle tai pyykin ripustaminen. Ja kaikki asiat keskeytyvät miljoona kertaa, esim uloslähtiessä saatan huomata lapsella olevan liian pitkät kynnet ja alan leikata niitä, sitten siirryn leikkaamaan omiani, ja kohta puoleen vasta muistan että ai niin, ulos piti mennä, käykääs nyt siellä lähtöpissalla...
t. 13
Ei sitten ollenkaan... Mut mun mies tekee just tota samaa kuin sinä. Sanon, että on unohtanut jotakin ( jos sitä nyt vaikka välttämäti tarvitaan) niin vetäisee siihen, että " Niin, olen paska ihminen" ja kysehän ei ollut siitä, että hän on paska...
Ei sitten ollenkaan... Mut mun mies tekee just tota samaa kuin sinä. Sanon, että on unohtanut jotakin ( jos sitä nyt vaikka välttämäti tarvitaan) niin vetäisee siihen, että " Niin, olen paska ihminen" ja kysehän ei ollut siitä, että hän on paska...
Sitä vaan on niin huono omatunto, kun TIETÄÄ sekoittavansa aina ja kaiken ja olevansa vain vaivaksi :( Ja se sitten purkautuu mulla noin, että estän muita haukkumasta minua haukkumalla itseäni...
13
Juttelin sun kanssa kerran 2plussalla (jos nyt arvasin oikein että se olet sinä) ja sen jälkeen surffailin netissä ja katselin vähän näitä add/adhd-aiheisia nettisivuja. Mulle jäi jotenkin toi blogi mieleen ja löysin sen helposti uudelleen niin laitoin linkin tänne. 14
Heh, se Addinainen-blogi on itse asiassa minun - ja minä en edes itse ollut se, joka linkin laittoi. Usko tai älä ;)
Suurin ongelma oli ennen jatkuva huonotuulisuus, mitä tietysti pahensi kuopuksen ja siksi meidänkin huono yöuni. Nyt siitä on päästy (toistaiseksi), mutta heti jos on jotain erikoista, niin meikä alkaa kiukutella.
Tällä hetkellä isoimmat jutut ovat muistamattomuus, saamattomuus ja huono organisointikyky. Kaikki pitää kirjoittaa ylös ja muistaa päivittää kolmea eri kalenteria, tai sopii kaikki menot päällekkäin. Mitään ei saa tehtyä ennen kuin on ollut pakko jo monta päivää, ja ajatuskin jutusta, mikä on pakko tehdä, ahdistaa tosi paljon. Vaikka se olisi esim. hammaslääkäriajan varaaminen esikoiselle tai pyykin ripustaminen. Ja kaikki asiat keskeytyvät miljoona kertaa, esim uloslähtiessä saatan huomata lapsella olevan liian pitkät kynnet ja alan leikata niitä, sitten siirryn leikkaamaan omiani, ja kohta puoleen vasta muistan että ai niin, ulos piti mennä, käykääs nyt siellä lähtöpissalla...
t. 13
AV:n villi meininki on enemmän mun mieleeni. Ei tarvitse olla niin sosiaalisesti taitava ;D
Noh, hauska sattuma silti :D T:14
AV:n villi meininki on enemmän mun mieleeni. Ei tarvitse olla niin sosiaalisesti taitava ;D
- Omien sanojensa mukaan tietää mikä olisi "oikein", mutta ei kuitenkaan sitten pysty tai halua noudattaa sitä
- Byrokratia ja työpaikan säännöt ovat vaikeita
- On aikuisiällään ollut usein masentunut
ap
paitse etten yleensä riitaannu työkavereiden kanssa.
Ei sitä kyllä näillä eväillä voi diagnosoida. ADD:ssa on muutenkin aika epämääräisiä juttuja, kuten:
"ADD:n tyypillisin oire on keskittymisvaikeudet silloin, kun henkilö ei ole motivoitunut asiaan. ADD:tä sairastavan on vaikea keskittyä pakonomaisiin asioihin."
Mulle toi on itsestäänselvää, että epäkiinnostavat asiat on hankalampi hoitaa, jos ne tarvitsevat erityistä keskittymistä, varsinkin, jos on muuta stressiä. Silti keskittymiskyky yleensä on erittäin hyvä.
Ainakin omasta puolestani pidän näitä ominaisuuksiani luonnollisina ja osittain luonnehäiriöinä enemmän kuin ADD:na.
Todella rasittava ihminen, mutta olen pitänyt oireita alkoholin aiheuttamana luonnehäiriönä, tai jonain.
minkälaisia ongelmia add on sinulle aiheuttanut/aiheuttaa? Mikä on vaikeaa arjessa?