Miten teillä on varaa kotieläimiin?
Kaikki rokotukset, leikkaukset yms eikö ne ole kovin kalliita?
Kommentit (42)
Ei olekaan.
Siksi meillä ei ole koiraa, vaikka lapset sellaisen haluaisivat.
Ei ole rahaa ylläpitää koiraa.
No minä ja mies opiskeltiin pitkään, hankittiin hyväpalkkaiset työt ja lauma koiria. Meneehän niihen rahaa, mutta toisaalta palkinto on suuri.
No alkuun menee enemmän just nuo leikkaukset (tytöllä enemmän) ja rokotukset ja tarvikkeet.
Sen jälkeen keskimäärin kuussa varmaan noin 50 e
Paljonko on kustannukset vuodessa?
En ota lemmikkiä vaikka onkin rahaa.
Käyn töissä ja kissoille on vakuutukset jos sattuu jokin isompi tapaturma tai sairaus joka vaatii kalliimpaa hoitoa. Vakuutus on 100e/kissa/vuosi ja korvaa 6500e asti, oma vastuu 130e. Rokotukset 43e vuosi.
No meillä on kahden aikuisen pariskuntana kaksi hevosta (ratsu ja ravuri), kaksi koiraa ja neljä kissaa. Kaikista pidetään hyvää huolta ja lääkärissä käydään aina kun on tarve. Kaikki maksaa, mutta hyvin pärjätään kun nettotulot on n. 15.000 euroa kuukaudessa. Opiskelu kannattaa aina.
Ei meillä muuten olis ruokaa jos ei tuo meidän hyeena tois raatoja kotiimme.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on kahden aikuisen pariskuntana kaksi hevosta (ratsu ja ravuri), kaksi koiraa ja neljä kissaa. Kaikista pidetään hyvää huolta ja lääkärissä käydään aina kun on tarve. Kaikki maksaa, mutta hyvin pärjätään kun nettotulot on n. 15.000 euroa kuukaudessa. Opiskelu kannattaa aina.
Aina tuohon opiskeluun vedotaan. Tiedätkö että voi olla niin tyhmä kuten minä ettei ole opiskelu onnistunut? Luuletko että joku haluaa itselleen oppimisvaikeudet?
Pentuajan jälkeen rokotuksiakaan ei tarvita kuin kerran vuodessa. Leikkauksia? Mulla on nyt 9 vuotias koira eikä sitä ole ikinä vielä leikattu. Ehkä jossain vaiheessa joudutaan leikkaamaan tai sitten ei. Mutta silloinkin arvioin yhdessä eläinlääkärin kanssa, onko koiran elämä leikkauksen jälkeenkin vielä koiralle koiramaista elämää. Jos ei ole, sitten koira päästetään Sateenkaarisillalle. Edellinen isokokoinen koirani oli 15v, kun sillä takaraajat pettivät alta. Olisi sille voitu vielä leikkauksia tehdä, mutta kysyin eläinlääkäriltä, mitä hän itse tekisi, jos kyseessä olisi hänen oma koiransa. Eläinlääkäri sanoi ihan suoraan, että ei alkaisi enää pitkittämään koiran kärsimyksiä. En sitten pitkittänyt minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tuohon opiskeluun vedotaan. Tiedätkö että voi olla niin tyhmä kuten minä ettei ole opiskelu onnistunut? Luuletko että joku haluaa itselleen oppimisvaikeudet?
Ohis...no sitten ei varmaan kannata ottaa ravihevosia, koiria ja kissoja.
Meillä on kaksi kissaa. Ei ne rokotukset yms nyt niin kalliita ole, muutamia kymppejä. Säästötilillä on aina jemmassa tonni siltä varalta, että tulee joku iso yllättävä reissu eläinlääkäriin. Vielä ei ole sellaista tullut, kummatkin kisut ovat nyt 6v.
Ostetaan laadukasta ruokaa ja hiekkaa, mutta ei noihin silti mene kuukaudessa kauheasti. Alle 100e. Ei se työssäkäyvälle ole mielestäni mikään ylitsepääsemätön kuluerä - antavat kuitenkin paljon vastinetta rahalle.
Riippuu varmaan lemmikistä.
Iso rotukoira maksaa sen 1500e pentuna, syö n. 100e/kk. Kaikenkaikkiaan sen terveyteen on 10v aikana laitettu arviolta 4000e kaikkineen (lonkkakuvaukset, rokotukset ja tapaturmat). Eli 10v aikana koira on tullut maksamaan sen 17500e. Vuosikustannus = 1750.
Terraariossa asuva aavikkolisko maksaa sen 200e, terraario tarvikkeineen 550e, ruokaan ja vitamiineihin 30e/kk. Lamppujen vaihto kerran puoleen vuoteen 40e/vuosi. Eläinlääkäriin 15v aikana n 300e. Eli 15v kustannus 7070e. Vuosikustannus = 471e.
Isot yllättävät sairastumiset tai tapaturmat nostavat lemmikin kuluja. Siihen kannattaa pitää joko vakuutusta (ei kata enää vanhoja koiria!), rahaa kerättynä se määrä jota meinaa käyttää maksimissaan omalle tililleen, tai luottokorttia. Ellei siis ole hyvätuloinen. Lopettamisen verran pitäisi ainakin olla aina rahaa.
Mulla on kolme koiraa. Rokotukset 2x pentuiässä, kerran vuoden ikäisenä ja sen jälkeen 3v välein. Ei kovin suuri kuluerä. Leikkauksille ei ole ollut tarvetta, meillä koirat saavat munasarjansa ja pallinsa pitää mikäli niistä ei terveydellistä haittaa ole, koirilla on hormonit kuitenkin ihan syystä ja on parempi jättää koira ottamatta mikäli ei sitä faktaa kestä. Luustokuvissa käytän jokaisen koiran parivuotiaana, se on kertaluontoinen n. 300e maksu rodun hyväksi ja antaa mahdollisuuden ongelmiin puuttumiseen ennen kuin ne edes oireilevat. Yhdellä mun koirista on vähän huonot lonkat, mutta tämä on tiedostettu 2v asti ja huomioitu ruokinnassa ja liikunnassa, nyt on 13v eikä oireile vieläkään mitenkään.
Lelut, vaatteet, hihnat yms. tarvikkeet kun ostaa kerralla kunnolliset, ei niihin sen jälkeen juuri rahaa mene. Mulla on vanhin hihnakin ostettu muistaakseni -99 ja edelleen käytössä ja ehjä. Samoihin aikoihin ostin ruoka- ja vesikupit kun silloin tuli ensimmäinen koira taloon, samat yhä käytössä.
Ruokana menee HHC & liha, kolmen keskikokoisen ruokaan ei näin kovin montaa kymppiä kuukaudessa mene. Ja HHC on aivan yhtä laadukasta tai jopa laadukkaampaa kuin osa eläinkauppojen törkykalliista maissimössöistä :D Lihat kennelrehulta, ei kovin kallista kun ostaa isomman satsin kerralla. Ilmaiseksi sain roskalavaryhmästä toimivan arkkupakastimen lihoille, toki sähköä se nyt vähän syö mutta on siellä omiakin ruokia.
Olen työttömänä eikä tee edes tiukkaa. Ongelma saattaisi olla, jos jollekin koirista ei sopisi muu kuin törkykallis erikoisruoka (tosin siinä kohdassa kokeilisin liharuokintaa ensin), tai jos kaikki päättäisivät sairastua kalliisti kerralla. Olen valinnut terveen rodun ja olen erittäin tarkka siitä, millaisesta yhdistelmästä pennun otan. Toki huono tuuri voi silloinkin käydä, mutta toistaiseksi ei ongelmaa vaan kaikki koirat terveitä :) Luottokorttia vingutan jos joku akuutti vaiva tulee.
Viime kuussa yksi koirista kävi päivystyksessä. Maksoi huimat 60e :D Ei se ell-käyntikään aina ole kallis.
Toki ennen lemmikin hankintaa on aina hyvä miettiä miten talous kestää. Joku ristisideleikkaus on helposti pari tonnia ja ruokinnastakin saa tehtyä kallista jos niin tahtoo tehdä. Mutta terve koira ei mielestäni ole kovin kallis pidettävä. Sitä paitsi säästöäkin kertyy, kun ei koskaan viitsi lähteä kotoa ettei koirien tarvitse olla keskenään :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme koiraa. Rokotukset 2x pentuiässä, kerran vuoden ikäisenä ja sen jälkeen 3v välein. Ei kovin suuri kuluerä. Leikkauksille ei ole ollut tarvetta, meillä koirat saavat munasarjansa ja pallinsa pitää mikäli niistä ei terveydellistä haittaa ole, koirilla on hormonit kuitenkin ihan syystä ja on parempi jättää koira ottamatta mikäli ei sitä faktaa kestä. Luustokuvissa käytän jokaisen koiran parivuotiaana, se on kertaluontoinen n. 300e maksu rodun hyväksi ja antaa mahdollisuuden ongelmiin puuttumiseen ennen kuin ne edes oireilevat. Yhdellä mun koirista on vähän huonot lonkat, mutta tämä on tiedostettu 2v asti ja huomioitu ruokinnassa ja liikunnassa, nyt on 13v eikä oireile vieläkään mitenkään.
Lelut, vaatteet, hihnat yms. tarvikkeet kun ostaa kerralla kunnolliset, ei niihin sen jälkeen juuri rahaa mene. Mulla on vanhin hihnakin ostettu muistaakseni -99 ja edelleen käytössä ja ehjä. Samoihin aikoihin ostin ruoka- ja vesikupit kun silloin tuli ensimmäinen koira taloon, samat yhä käytössä.
Ruokana menee HHC & liha, kolmen keskikokoisen ruokaan ei näin kovin montaa kymppiä kuukaudessa mene. Ja HHC on aivan yhtä laadukasta tai jopa laadukkaampaa kuin osa eläinkauppojen törkykalliista maissimössöistä :D Lihat kennelrehulta, ei kovin kallista kun ostaa isomman satsin kerralla. Ilmaiseksi sain roskalavaryhmästä toimivan arkkupakastimen lihoille, toki sähköä se nyt vähän syö mutta on siellä omiakin ruokia.
Olen työttömänä eikä tee edes tiukkaa. Ongelma saattaisi olla, jos jollekin koirista ei sopisi muu kuin törkykallis erikoisruoka (tosin siinä kohdassa kokeilisin liharuokintaa ensin), tai jos kaikki päättäisivät sairastua kalliisti kerralla. Olen valinnut terveen rodun ja olen erittäin tarkka siitä, millaisesta yhdistelmästä pennun otan. Toki huono tuuri voi silloinkin käydä, mutta toistaiseksi ei ongelmaa vaan kaikki koirat terveitä :) Luottokorttia vingutan jos joku akuutti vaiva tulee.
Viime kuussa yksi koirista kävi päivystyksessä. Maksoi huimat 60e :D Ei se ell-käyntikään aina ole kallis.
Toki ennen lemmikin hankintaa on aina hyvä miettiä miten talous kestää. Joku ristisideleikkaus on helposti pari tonnia ja ruokinnastakin saa tehtyä kallista jos niin tahtoo tehdä. Mutta terve koira ei mielestäni ole kovin kallis pidettävä. Sitä paitsi säästöäkin kertyy, kun ei koskaan viitsi lähteä kotoa ettei koirien tarvitse olla keskenään :D
Missä sai päivystyksen noin halvalla? Itse jouduin käyttämään koiran päivystyksessä saamassa kipupiikin ja hintaa tuli 170e, tämän jälkeen piti vielä mennä arkipäivänä omalla eläinlääkärillä diagnosoitavana ja saamassa lääkkeet 130.
Mitä persaukisempi sitä suurempi eläintarha. Jännä et jotkut pitkäaikaistyöttömät pitää hevosiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä persaukisempi sitä suurempi eläintarha. Jännä et jotkut pitkäaikaistyöttömät pitää hevosiakin.
Jollakinhan he sen maksavat. Kela antaa rahaa vain lemmikin lopetukseen. Jos he syövät itse makaroonia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte? Ottaako niin koville, että toiset opiskelemalla ja ahkeruudella saavuttavat sellaisen elintason, että on varaa pitää haluamiaan lemmikkejä?
En juo kuin harvoin enkä polta. Harvoin käyn ulkomailla. Ihan on varaa yhteen kaveriin.