Sosiaalityö vai logopedia?
Kumpi olisi järkevämpi valinta ihmiselle, joka on ujo ja introvertti sekä kärsii ADD-oireista ja on hajamielinen tästä syystä?
Kommentit (25)
Kumpikaan noista ei sovi, koska molemmat työskentelevät pääosin ihmisten kanssa ja kummassakin voi tulla erittäin pahoja seurauksia, jos unohtelee tärkeitä asioita. Lisäksi molemmat vaativat hyvää keskittymiskykyä ja rohkeutta sanoa asiat niin kuin ne ovat.
Vähän tuntuu siltä, ettei työelämässä ole oikein minulle sopivia ja itseäni kiinnostavia vaihtoehtoja. Kaikki ehdottavat aina jotain koodausta ja haudankaivuuta, kun kerron näistä "rajoitteistani"
ap
Miten meinasit ujona ja introverttina selviytyä niistä haastavista asiakkaista, joita kummassakin työssä väistämättä kohtaa? Tai ylipäätään asiakaskohtaamisista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tuntuu siltä, ettei työelämässä ole oikein minulle sopivia ja itseäni kiinnostavia vaihtoehtoja. Kaikki ehdottavat aina jotain koodausta ja haudankaivuuta, kun kerron näistä "rajoitteistani"
ap
Ja valitsit sitten lähes ääripäät eli mahdollisimman paljon sosiaalisuutta ja tarkkuutta vaativat alat?
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasit ujona ja introverttina selviytyä niistä haastavista asiakkaista, joita kummassakin työssä väistämättä kohtaa? Tai ylipäätään asiakaskohtaamisista.
Avaamalla suuni, en kuitenkaan ole mykkä, vaikka introvertti ja vähän ujo olenkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin logopediaa. Sossulla on kymmenittäin ellei sadoittain asiakkaita ja jotenkin pitäisi pysyä kärryillä heidän kaikkien asioissa. Miljoonia pikkujuttuja hoidettavana, ei pelkästään isoja päätöksiä. t: sossu
Niin on meillä puheterapeuteillakin.
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko harkinnut kirjastonhoitajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaamalla suuni, en kuitenkaan ole mykkä, vaikka introvertti ja vähän ujo olenkin.
ap
Se ei pelkästään riitä. Olen siis itsekin ujo ja introvertti ja pelkkä ajatuskin esim. aggressiivisen asiakkaan kohtaamisesta aiheuttaa minussa ahdistusta. Ja vaikka kaikki asiakkaat olisivatkin täydellisiä väsyisin totaalisesti siihen, että koko päivä pitää olla tekemisissä ihmisten kanssa. Ihan sillä vain kysyin, miten ajattelin noin sosiaalisista ja haastavista töistä selvitä.
Logopedia kiinnostaa koska tykkään kielestä ja puheesta aihepiirinä. Lääketiede kiinnostaa myös. Musiikkikin on lähellä sydäntä, mutta en tiedä onko siitä mitään apua alalla.
Sosiaalityö lähinnä kiinnostaa, koska haluaisin olla avuksi ihmsille ja tehdä asiantuntijatyötä sekä saada varman työn.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen, mutta niillä on huono palkka ja vähän työpaikkoja auki. Lisäksi nykyään kirjastot ovat stressaavia työympäristöjä. Oletko käynyt viime aikoina esimerkiksi Sellon kirjastossa Espoossa? Ei se ole enää sellaista mukavaa kirjojen lajittelua hyllyihin. Nykyään informaatikon pitää myös juosta pitämässä kaikenlaisia esitelmiä ja järjestää kirjastoissa tapahtumia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Se ei pelkästään riitä. Olen siis itsekin ujo ja introvertti ja pelkkä ajatuskin esim. aggressiivisen asiakkaan kohtaamisesta aiheuttaa minussa ahdistusta. Ja vaikka kaikki asiakkaat olisivatkin täydellisiä väsyisin totaalisesti siihen, että koko päivä pitää olla tekemisissä ihmisten kanssa. Ihan sillä vain kysyin, miten ajattelin noin sosiaalisista ja haastavista töistä selvitä.
Eikös sosionomit hoida pääasiassa nämä asiakastapaamiset? Riippuu varmaan siitä, mihin erikoistuukin.
ap
Älä kerro "rajoitteistasi". Mitä ne muille kuuluu. Rajoittaa vaan itseä.
Minäkin olen erityisherkkä. En viitsi enää huudella asiasta.
Täyspäisempi olen kuin moni. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eikös sosionomit hoida pääasiassa nämä asiakastapaamiset? Riippuu varmaan siitä, mihin erikoistuukin.
ap
Heh, kyllä meillä sosiaalityöntekijät istuvat tapaamiset niiden just vaikeimpien ja aggressiivisimpien asiakkaiden kanssa. t: sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ei. Sosionomi harvemmin edes on sosiaalitoimessa töissä. Siellä on pääosin nimenomaan sosiaalityöntekijän koulutuksen saaneita. Vai mitä luuli, että sosiaalityöntekijä tekee?
Kyllä tuo logopedia paremmalta kuulostaa noilla spekseillä. ADD:a olisi monella asiakkaallakin ja introverttiutta, ja usein vain yksi asiakas kerrallaan. Sitäpaitsi autismin kirjon ihmiset tulee paremmin toimeen toisen kirjoihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen, mutta niillä on huono palkka ja vähän työpaikkoja auki. Lisäksi nykyään kirjastot ovat stressaavia työympäristöjä. Oletko käynyt viime aikoina esimerkiksi Sellon kirjastossa Espoossa? Ei se ole enää sellaista mukavaa kirjojen lajittelua hyllyihin. Nykyään informaatikon pitää myös juosta pitämässä kaikenlaisia esitelmiä ja järjestää kirjastoissa tapahtumia.
ap
Sanon suoraan: Jos koet kirjaston stressaavaksi, älä edes harkitse sosiaalityötä tai logopediaa. Ovat ihan eri tasolla stressaavuuden kanssa eivätkä lainkaan sinne lievempään suuntaan päin. Kumpikaan työ ei ole pelkkää papereiden pyörittelyä, vaan pääosin asiakaskohtaamisia usein hyvinkin haastavien asiakkaiden kanssa.
Kumpikin käy, jos tavoitteenasi on esim. tutkijan työ. Käytännön työnä en usko kummankaan sopivan. Perustelut onkin jo muutamaan kertaan täällä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Logopedia kiinnostaa koska tykkään kielestä ja puheesta aihepiirinä. Lääketiede kiinnostaa myös. Musiikkikin on lähellä sydäntä, mutta en tiedä onko siitä mitään apua alalla.
Sosiaalityö lähinnä kiinnostaa, koska haluaisin olla avuksi ihmsille ja tehdä asiantuntijatyötä sekä saada varman työn.
ap
Huomaathan, että asiantuntijat ovat yleensä niitä, joita pyydetään haastatteluihin, esitelmöimään jne. Luulisin, että introvertti ei sellaisesta nauti.
Veikkaisin logopediaa. Sossulla on kymmenittäin ellei sadoittain asiakkaita ja jotenkin pitäisi pysyä kärryillä heidän kaikkien asioissa. Miljoonia pikkujuttuja hoidettavana, ei pelkästään isoja päätöksiä. t: sossu