Masennuslääke, joka ei lihota?
Ammattilainen diagnosoi keskivaikean masennuksen ja ensi viikolla lääkäri aiheen tiimoilta. Uupumusta koen itse jokapäiväisessä elämässä.
Aieemin on ollut masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon lääkehoitoa, jotka lihottivat reilu 10 kg. Sain ne laihdutettua pois lääkityksen loputtua.
Olen todella lääkevastainen, mutta nyt oma järkikin sanoo, että taidan tarvita lääkitystä ainakin joksikin aikaa.
Onko jollakin kokemusta masennuslääkkeestä, joka ei lihota?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on hyvä keino masennuksen hoitoon. Ei lihota.
Höpönhöpön!
Terveisin masentunut 56/172
Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
Nosto.
Olen sairaalloisen lihava, ja laihtunut Venlafaksiinin avulla kymmenisen kiloa puolessa vuodessa. Se tehoaa hyvin ahdistukseen, joka on itselläni rajua, joten en koe tarvetta herkutellakaan. Vie kyllä myös ruokahalua, nyt 150mg annostuksella tulee syötyä aika vähän. Usein havahdun siihen, etten ole syönyt koko päivänä mitään, ja on jo iltapäivä.
Voxra.
Cipralex, Venla, sertralin kaikki lisäsivät ruokahalua/tarvetta syödä, mikä syömishäiriöisenä jolla oli pakko syömistä ja ahmimismäärät valtavia, oli kamalaa. Toinen lääkäri sanoi etteivät tee ruokahalulle mitään, toisen mielestä olikin syytä saada painoa.
Mirtatsapiini käsittääkseni auttaa lihomista niin, että sekoittaa aineenvaihduntaa ja syödyt kalorit varastoituvat elimistöön paremmin kuin ilman lääkettä. Syödessäni tuota tuli joitain kiloja lisää parissa kuukaudessa, lopetettuani putosi paino parissa kuukaudessa alle sen mitä oli ollut, ja samanlaisia kokemuksia olen kuullut muiltakin.
Liikunta ja ylipainottomuus eivät takaa onnellisuutta, ihan paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Voxraa on ehdotettu. Sitähän ei suositella syömishäiriötaustaisille, koska se jopa vie ruokahalun eli laihduttaa.
Minulle ei ainakaan annettu. Söin sitten Escitalopramia tai Cipralexia. Kummastakaan en lihonut (enkä laihtunut).
Syömishäiriötaustaisena sanoisin, että ruokahalun väheneminen ei ole yhtä kuin laihtuminen. Syömishäiriö on jotain aivan muuta kuin pelkkä ruokahalu. Tavalliselle ihmiselle se voisi olla ongelma, jos ei ole tottunut tekemään toisin kuin omat mielihalut sanovat.
Teot merkitsevät eli se, syötkö riittävästi pitääksesi painosi vai et.
En omasta mielestäni oppinut loogista ajattelua sairauden avulla, mutta jokainen päättäkööt itse mitä ajattelee.
Ps. En itse kokenut muutoksia ruokahalussa Voxraa käyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Voxra
Tätä myös suosittelisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noilla lääkkeillä pitää olla naisten nimiä? Venla ja Essi ainakin :(
Vielä kysyt! 😆
Vierailija kirjoitti:
Yksikään niistä lääkkeistä ei itsessään lihota vaan lisää herkkuhaluja. Kun tiedät sen etukäteen, osaat varautua ostamalla vaikka porkkanaa jääkaapin täyteen.
No voi vedä kurpitsa päähäs.
Ihan kuin siinä tilassa, eli masentuneena, olisi yhtään kiinnostunut muusta kuin sen hetkisestä selviämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke ei lihota. Liikakilot tulee syömällä liikaa ja vääränlaista ruokaa.
Palstan Einstein paikalla 🧐
Syön itse Venlaflaxinia aluksi turvotti koko kropan mutta se meni masennuksen kanssa ohi, painoa ei tullut lisää kun en syönyt sen enempää.
tsemppiä 🍀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään niistä lääkkeistä ei itsessään lihota vaan lisää herkkuhaluja. Kun tiedät sen etukäteen, osaat varautua ostamalla vaikka porkkanaa jääkaapin täyteen.
Ihan kuin siinä tilassa, eli masentuneena, olisi yhtään kiinnostunut muusta kuin sen hetkisestä selviämisestä.
Söin itse aikanaan mirtatsapiinia unettomuuteen niin pienellä annostuksella, ettei sen pitänyt lääkärin mukaan lihottaa. Sain pari ihan hillitöntä herkkuhimokohtausta, mitä ei ikinä ennen, mutta sitten ne loppuivat. Lihoin silti tavanomaisella syömisellä muutamassa kuukaudessa 8 kg. Lopetin lääkkeen. En siis ollut edes masentunut ja itsekontrollini oli ihan tavallinen, söin kuten ennenkin ja liikuntaa jopa lisäsin. Jotain se teki aineenvaihdunnalle, en jäänyt katselemaan pidemmäksi aikaa. Ennen olisin voinut hörötellä, että montakos kaloria siinä yhdessä pillerissä on, höhhöhhöö, en naura enää. Toki se vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin itse aikanaan mirtatsapiinia unettomuuteen niin pienellä annostuksella, ettei sen pitänyt lääkärin mukaan lihottaa. Sain pari ihan hillitöntä herkkuhimokohtausta, mitä ei ikinä ennen, mutta sitten ne loppuivat. Lihoin silti tavanomaisella syömisellä muutamassa kuukaudessa 8 kg. Lopetin lääkkeen. En siis ollut edes masentunut ja itsekontrollini oli ihan tavallinen, söin kuten ennenkin ja liikuntaa jopa lisäsin. Jotain se teki aineenvaihdunnalle, en jäänyt katselemaan pidemmäk
Mulla ihan sama! Söin Mirtatsapiinia unettomuuteen ja paino nousi ja vaikea mielihaluja vastaan taistelua koko ajan. Vaihdoin Azonaan reilu 2 kk sitten ja ruokahalu pudonnut ehkä puoleen eikä makeaa tee mieli. Olen laihtunut jo 5 kg, vaikka en laihduta.
tiedän yhen kolmekymppisen miehen, joka kuulimma jossain vaiheessa ei niin kauankaan sitten söi venlafaksiinia, talvimasennukseen kai lähinnä. Mielestäni hää on parin viime vuoden aikana tuhdistunut selvästi. Saattanut toki alkohooliakin mennä. Sitä en tiedä syökö enää venlaa