Masennuslääke, joka ei lihota?
Ammattilainen diagnosoi keskivaikean masennuksen ja ensi viikolla lääkäri aiheen tiimoilta. Uupumusta koen itse jokapäiväisessä elämässä.
Aieemin on ollut masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon lääkehoitoa, jotka lihottivat reilu 10 kg. Sain ne laihdutettua pois lääkityksen loputtua.
Olen todella lääkevastainen, mutta nyt oma järkikin sanoo, että taidan tarvita lääkitystä ainakin joksikin aikaa.
Onko jollakin kokemusta masennuslääkkeestä, joka ei lihota?
Kommentit (55)
Miksi noilla lääkkeillä pitää olla naisten nimiä? Venla ja Essi ainakin :(
kokemusta 11 lääkkeestä; kaikki lisäsivät aivan järkyttävän ruokahalun ja lihoin yli 30 kg. en koske noihin myrkkyihin enää ikinä!
Valdoxan. Ei vie myöskään se ksihaluja.
Sertralin, cipralex, brintellix, venlafaxin. Näitä ainakin on itselle suositeltu kun syömishäiriöisenä en voi ottaa riskejä lihomisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sertralin, cipralex, brintellix, venlafaxin. Näitä ainakin on itselle suositeltu kun syömishäiriöisenä en voi ottaa riskejä lihomisen kanssa.
Noista kolmea lääkettä söin nelisen kuukautta enkä lihonut, unohtui mainita*
Yksikään niistä lääkkeistä ei itsessään lihota vaan lisää herkkuhaluja. Kun tiedät sen etukäteen, osaat varautua ostamalla vaikka porkkanaa jääkaapin täyteen.
Vierailija kirjoitti:
kokemusta noista kaikista ja kaikki lisäsivät ruokahalua, mikään ei riittänyt vaan mätin kaiken suuhuni minkä vaan käsiini sain. hirveitä myrkkyjä!
Mikään lääke ei lihota. Liikakilot tulee syömällä liikaa ja vääränlaista ruokaa.
Minä syön Venlaa, enkä ole lihonut grammaakaan.
11, Aiempaa kokemusta masennuslääkkeistä on. Ei ole sattumaa, että täysin samoilla ruokailutottumuksilla painoa tuli +10kg. Eikä sekään ole sattumaa, että lääkkeen lopetettua 10kg putosi painosta.
-Ap
Sertrlin mulla vei ruokahalun ja laihdutti.
Lihoin Sepramia syödessä 10 kg. Lääkäri sanoi että lääkkeet lihottavat ja uskoin sen. Olin aina ollut normaalipainon alarajalla ja nyt olin ylipainon rajalla. Yli kahden vuoden jälkeen en enää kestänyt painoani, ja mietinkin että mistä se ylimääräinen energia tulee kroppaani kun ei tableteissa ole energiaa. Muistelin fysiologian ja fysiikan opinnoista, että pääsääntöisesti kaikki syöty energia imeytyy, ja että energian määrä on aina vakio (muuttaa vain muotoaan).
Totesin että oli syypää mikä tahansa, ja jos haluan muutosta niin ainoa joka sen voi tehdä minulle, on minä itse. Lääkkeet auttoivat masennukseen, mutta muuttunut kehon kuva madalsi mielialaa. Aloin käyttämään netissä suositeltua MyFitnessPalia, ja ostin aktiivirannekkeen. Kiinnitin huomiota siihen että kulutin enemmän kuin söin. Asioiden kirjaaminen oli todella iso shokki enkä voinut uskoa silmiäni. Olen aina syönyt terveellisesti, mutta energiamäärät olivat valtavia omalle kulutukselleni. En uskonut että kulutan niin vähän, tai että ruoassa ja herkuissa voi olla oikeasti niin paljon energiaa. Päätin kuitenkin kokeilla ja pyrkiä minuskloreihin ja laihduin.
Olen todennut että lääkkeet lisäävät ruokahalua, ja ainakin minulla poisti kylläisyyden tunteen. Lisäksi kolona tuntuvaa surua paikkaa usein ruoalla, mutta piti opetella erottamaan se nälästä ja uusia menetelmiä käsitellä niitä. Vaikeaa oli. Lisäksi masennus oli vähentänyt arkiaktiivisuuttani. Ei ihme että lihoin. Uskoin pari vuotta muiden tavoin että lääkkeet lihottaa, mutta nyt olen omakohtaisen kokemuksen jälkeen todennut, että ne lisäävät lihoamisalttiutta. Pitää olla mieleltään todella vahva, jotta kasvavan ruohalun, kylläisyydentunteen puuttumisen ja vähentyneen liikunnan yhtälössä saa kamppailtua ja pidettyä painonsa kurissa. Masennuslääkkeitä syövät ovat kuitenkin tunteiden lamaannuttamana eivätkä vahvimmillansa, jolloin syntyy kunnon kahden negatiivisen asian summa. Ja se on täysin ymmärrettävää, on täysin turha syyllistää itseään
Voxra ei kai lihota mutta mulle se ei vaan muuten sopinut. Venla on lisännyt kyllä painoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön Venlaa, enkä ole lihonut grammaakaan.
Mulla Venla ei vaikuttanut aluksi painoon mutta vuosien päästä kyllä.
Olen ylipainoinen. Brintellixiä syönyt nyt yli 6kk ja siinä aikana laihtunut 5 kg ja tuo 5 kg on pysynyt poissa. Tosin paino ei enää laskekaa sen enempää. Laihtuminen lienee syytä lisääntyneestä lenkkeilystä (kävelystä), jota olen brintellixin avulla jaksanut harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta.
Olen kevään ja alkukesän aikana tehnyt polttopuita alkaen metsän raivauksesta kirveellä halkoen ja pinoten. Talven masennukset jäivät metsään ja puupinolle.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä jos lääkäri huomioi syömishäiriösi. Kaikilla tällainen ei tule kysymykseenkään vaan nimenomaan tunnettuja lihottajia annetaan aktiivisesti syömishäriöllä oireileville. On harvinaista että lääkäri ottaa asian huomioon.
VF