Lukio ja sitten teologian Masteriksi? Tuntuu että puuttuu vaihe
Hei, olen 13 vuotias tyttö ja haluan papiksi. En löydä netistä etsimällä yhtään mikä se todellinen suunta on. Tällä hetkellä on semmoinen idea että 3 v lukio jossa kirjottaa yliopistoon. Sitten yliopistoon teologiaa opiskelemaan ja netti sanoo että Masterin saaminen yliopistosta tällä alalla on todella nopeaa, 2 vuotta vaan.
Eli 3v lukiossa+2v teologiaa yliopistossa ja pääsee vihityksi papiksi?
Kommentit (18)
Nykyään pitää ensin suorittaa kandin tutkinto ja siitä on mahdollisuus kahdessa vuodessa maisteriksi.
Kandiopinnot ennen maisteriopintoja; 3 vuotta. Sama muilla yliopistoaloilla. Papiksi valmistumisesta en tiedä, onko se tuolla sitten selvä.
Lisäksi yliopisto ei vihi papiksi vaan kirkko. Periaatteessa teologian maisteri ei edes ole edellytys, mutta käytännössä kuitenkin.
Ennen maisterin tutkintoa on suoritettava kandidaatin tutkinto yliopistossa. Kandiin menee noin kolme vuotta. Yleensä opinto-oikeuden saa kerralla molempiin tutkintoihin, eli kandin jälkeen ei erikseen tarvi hakea opiskelemaan maisterin tutkintoa.
Niin ja sitten töihin harjoittelmasn junioripappina. Ei ne märkäkorvapapit yksin työskentele alkuun
https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.43605500743
Lukaiseppas tuo linkki huolella. Lukio 3v, teologian kandidaatti 3v ja maIsteri (ei master) -vaihe 2v eli yhteensä 8v. Ja kandi kolmeen vuoteen on kyllä jo hyvä suoritus, siinä ei paljon töitä samaan aikaan tehdä.
Kandi (3 v.) puuttuu välistä. Ilman sitä et voi suorittaa maisterin tutkintoa. Maisterin tutkinnon jälkeen sinulla on oikeus työskennellä pappina.
"Kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen asiantuntijatyön opintosuunta antaa valmiudet suorittaa teologian maisterin tutkinnon, joka yhdessä teologian kandidaatin tutkinnon kanssa tuottaa kelpoisuuden ev.lut. kirkon papin/lehtorin virkaan."
Lähde: https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.43605500743
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi yliopisto ei vihi papiksi vaan kirkko. Periaatteessa teologian maisteri ei edes ole edellytys, mutta käytännössä kuitenkin.
Suomen luterilaisessa kirkossa henkilön on oltava teologian maisteri päästäkseen papiksi.
https://www.espoonhiippakunta.fi/kirkkoon-toihin/ordinaatio/pappisvihki…
Suosittelen raamattukoulua välissä, monia suositeltavia löytyy =) Hyvä syventää ajattelua. Papin työ on aika rankkaa kuitenkin, siinä ollaan isojen asioiden kanssa tekemisissä. Sielunhoitotyökin vaatii kokemusta ja vankkaa omaa mielenterveyttä, eteen voi tulla mitä vain itsemurhan hautojasta pe dofiiliin.
Eli anna aikaa ja syvennä omaa Raamatun tuntemustasi, hyvä pohja antaa itselle voimia!
Pappi sana on juurtunut kansankieleen, vanhassa liitossa oli pappeja, Leeviläisiä jne.
Pakana-uskonnoissa myös naisia papittarena.
Nykyisin oikea nimitys on pastori.
On vain yksi ylimmäinen pappi, seurakunnan pää Jeesus Kristus.
Tälläinen huomautus :D.
Vierailija kirjoitti:
Kandi puuttuu välistä, 3 v eli yhteensä 5 v yliopistoa. Kannattaa vähän tsempata ton tarkkuuden kanssa asioissa.
Älä viitsi moittia 13-vuotiasta. Minä olen ollut maisteri 90-luvulta lähtien enkä mitenkään saa päähäni mahtumaan sitä, miksi kandin ja maisterin opinnot on erotettu toisistaan. Ennen vanhaan - kyllä, vanhoina hyvinä aikoina - yliopistoon mentiin lukemaan maisterintutkinto, ja kandi oli pelkkä välivaihe. Kandiin jääminen oli häpeä, koska se oli merkki siitä, että eväät eivät riittäneet perus- ja aineopinnoista eteenpäin.
Mielesi voi vielä muuttua moneen kertaa (ja usko kadota) ennen kuin tulee aika siirtyä jatko-opintoihin. Mutta hyvä tietysti, että olet jo miettinyt asiaa ja sitä, mikä kiinnostaa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mielesi voi vielä muuttua moneen kertaa (ja usko kadota) ennen kuin tulee aika siirtyä jatko-opintoihin. Mutta hyvä tietysti, että olet jo miettinyt asiaa ja sitä, mikä kiinnostaa tulevaisuudessa.
Jatko-opinnot ovat maisterin tutkinnon jälkeisiä opintoja.
MITÄ? Käytetäänkö verorahoja siihen, että yliopistossa opiskellaan papiksi? Kirkollisveroilla tuommoiset pitäisi opettaa jossain suljetussa hulihih opistossa.
Taidankin itse mennä yliopistoon opiskelemaan joulupukiksi yhteiskunnan varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandi puuttuu välistä, 3 v eli yhteensä 5 v yliopistoa. Kannattaa vähän tsempata ton tarkkuuden kanssa asioissa.
Älä viitsi moittia 13-vuotiasta. Minä olen ollut maisteri 90-luvulta lähtien enkä mitenkään saa päähäni mahtumaan sitä, miksi kandin ja maisterin opinnot on erotettu toisistaan. Ennen vanhaan - kyllä, vanhoina hyvinä aikoina - yliopistoon mentiin lukemaan maisterintutkinto, ja kandi oli pelkkä välivaihe. Kandiin jääminen oli häpeä, koska se oli merkki siitä, että eväät eivät riittäneet perus- ja aineopinnoista eteenpäin.
Ei mun muistaakseni kandin tutkintoa edes ollut kun itse opiskelin ysärillä vaan ensimmäinen tutkinto oli maisteri. Sitten 90-luvun lopulla tuli tutkinnonuudistus yliopistossani ja sen jälkeen alkoi voida suorittaa kandin.
Vierailija kirjoitti:
MITÄ? Käytetäänkö verorahoja siihen, että yliopistossa opiskellaan papiksi? Kirkollisveroilla tuommoiset pitäisi opettaa jossain suljetussa hulihih opistossa.
Taidankin itse mennä yliopistoon opiskelemaan joulupukiksi yhteiskunnan varoilla.
Sun kannattaisikin mennä opiskelemaan, kun lukutaito on noin huono.
Kuten yllä esitetty: ei yliopistossa voi opiskella papiksi, vaan kirkko vihkii papiksi ja yhtenä vaatimuksena on tutkinto, jonka voi suorittaa yliopistossa.