Miksi laihdutus on niin VAIKEAA? Tyssää aina
ruokaan. Lounaan jälkeen saattaa olla 1100 kaloria kassassa ja hyvin menee. Illalla huomaa klo21. 00 että 2500 kaloria ja plussa kaloreilla. Pitää kai hommata unilääkkeet ja nukkua viikko putkeen, että olisi edes 5 päivää nolla kaloreilla.
Kommentit (81)
Meillä on kivikauden ihmisen elintoiminnot. Silloin nälkä oli vallitseva olotila, ja ne saivat siirrettyä geeninsä jälkipolville, jotka pystyivät tilaisuuden tullen varastoimaan rasvaa tehokkaimmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on nälkä, täytä mahaa kasviksilla. Niillä ei kovin helposti kalorit ylity.
Ja maistuu pas Kalle.
Yritätkö liian isoa kalorivajetta? Mitä sulla tapahtuu siinä lounaan jälkeen; onko liian pitkät tauot ruokailussa, sorrutko naposteluihin, liian energiatiheää ruokaa tms?
Yksi ihan toimiva tapa on korvata vaikkapa lounas tai päivällinen jollain ateriankorvike-pirtelöllä, etenkin jos laittaa mukaan vaikka pussin mustikaa tai muuta pakastemarjaa. Samoin välipalat kannattaa pitää aina samanlaisina ja terveellisinä, kuten vaikka 1-2 dl marjoja, muutama pähkinä ja maitorahkaa (tai jos maku tympii, niin sitten näitä proteiinirahkoja, vaikka ei ole niin hyvä vaihtoehto).
Etkö sinä siis millään tasolla suunnittele päiväsi syömisiä, kun illalla ihan yllättäen huomaat syöneesi enemmän kuin olisi ehkä pitänyt? Vaikka en laihduta ja olen normaalipainoinen, niin kyllä minulla on aina jonkinasteinen raami mietittynä sille, mitä tänään syön - itse asiassa sille, mitä tällä viikolla syön, koska teen kauppaostokset sen pohjalta. Aamupala on tietty jotakuinkin standardiaamiainen, lounas on mietitty jokaiselle päivälle (tai sitten kun tämä kokoaikainen etätyö päättyy, toimistopäivinä syön työpaikkalounaan), välipala on myös mietitty ja mukaan pakattu, samoin tiedän, mitä tulen syömään päivälliseksi/illalliseksi. Ei siinä mitään isoja yllätyksiä pääse tulemaan. Joskus voi olla kakkua työpaikalla tarjolla, joskus voin ostaa mansikkarasian tai jäätelötötterön, mutta nuo mahtuvat kokonaisuuden piiriin, eivätkä aiheuta mitään säännöllisiä yllätyksiä syötyihin määriin.
Kiinnitä enemmän huomiota ruuan ravitsevuuteen ja siihen mihin ne vähät kalorit käytät.
Vierailija kirjoitti:
Skippaa joku ruoka pois, vaikka iltapala.
Mä en jättäisi iltapalaa välistä, tai riippuu toki mitä se iltapala on. Jos on tyyliin voileipiä kermajuustolla ja makkaralla, sitten kannattaa jättää pois. Mutta mieluummin ottaisin vaikka maitorahkaa tai vähärasvaista luonnonjugurttia, kaura/vehäleseitä, makeutus 1 tl hunajaa ja vähän tuoreita marjoja. Oman elämäntaparemonttini perusteella voin sanoa, että vaikka nälän tunne on luontainen ihmiselle, ei painonpudottajan pidä kärvistellä nälässä. Se tekee vain lisää halua syödä ja ruoka vain pyörii mielessä.
Laskeskelin juuri että lounaan jälkeen mulla on koossa n. 600-700 kcal. Loppupäivän aikana tulee sitten toinen mokoma. En ole kylläkään laihduttaja ja olen hieman alle 60 kiloinen naisihminen.
Syön lähes aina samalla tavalla, aamiaiseksi rahkaa marjakasan kera, salaattilounas, iltapäivällä lämpimiä kasviksia ja joku proteiini. Iltapalaa ei aina tarvitse mutta jos on nälkä, niin se on esim. omppu.
Pienemmät annokset aamusta alkaen ja paljon juotavaa päivän aikana. Kuplivat vedet täyttävät vatsaa paremmin kuin tavallinen tylsä ja mauton hanavesi.
Painoa alaspäin hilattaessa jätä kokonaan pois turhat lisukkeet; leivät, pasta, riisi, peruna tai jos niitä kaipaat niin jätä arkena pois ja syö niitä vain viikonlopun ruuissa.
Mulla on lounaan jälkeen kasassa 600 kaloria ja illalla 1200. Paino putoaa kilon viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin juuri että lounaan jälkeen mulla on koossa n. 600-700 kcal. Loppupäivän aikana tulee sitten toinen mokoma. En ole kylläkään laihduttaja ja olen hieman alle 60 kiloinen naisihminen.
Syön lähes aina samalla tavalla, aamiaiseksi rahkaa marjakasan kera, salaattilounas, iltapäivällä lämpimiä kasviksia ja joku proteiini. Iltapalaa ei aina tarvitse mutta jos on nälkä, niin se on esim. omppu.
Tarkistin yasiosta mitä mun aamuoäivä on suunnilleen: aamiaiseksi herkuttelenlen hilloleivällä ja kahvilla, nyt myös muutama tuore marja lisäksi. Tai herneitä kuten tänään. Välillä marja-banaanismoothie. Tähän menee n 120kcal.
Lounas vaikka fetasalaatti, vasikkaa tonnikalakastikkeella tai munakas n 300 kcal.
Eli kasassa reilu 400 enkä näe nälkää. Päivällinen normaalia kotiruokaa n 500 kcal ja iltapalallekin jää varaa enkä ylitä n 1300kcal päiväannosta. Tai vaikka jäätelölle.
Paino on nyt pudonnut 5.1kg normaalipainon sisällä
Vedin aamupalaksi voisilmäpullan ja banaanin. Lounaaksi rehuja ja kävelen töistä kotiin 6,3km. Illalla grillaan pari makkaraa ja jää kalorit vajaaksi tältä päivältä. Tää kuluta enemmän kuin syöt toimii mulla kun saan syödä mitä haluan kunhan syödyt kalorit jää alle kulutuksen.
-15kg
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä täyttää mahaa kalorittomalla ruualla. Ei se nälkää poista kuin hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Typerin neuvo ikinä. Kasviksia on hyvä syödä, mutta ei niillä vatsaa täytetä, täysi vatsa kun ei merkitse kylläisyyttä. Kylläisyys tulee ruuan sisällöstä ja jos se on sopiva, niin ei tarvitse edes syödä vatsaa "täyteen", vaan vähemmälläkin määrällä pärjää seuraavaan ruokailuun. Eikä tule ylimääräisiä mielitekoja ja naposteluja.
Koska kaikki on korvien välissä. Ei kannata keskittyä liikaa siihen mitä syöt ja milloin, vaan laajempaan elämäntapaan ja siihen, mitä se ruoka sinulle merkitsee. Teet niitä muutoksia, joihin oikeasti pystyt sitoutumaan pidemmäksi aikaa, mutta muista, että esim suklaasta ja pullasta ei tarvitse luopua ikuisiksi ajoiksi. Tee mieluummin päätös, että olet kaksi viikkoa ilman suklaata, sipsiä, pullaa ja karkkia. Sitten katso tilanne uudelleen ja mieti, oliko se tosiaan niin kamalaa vai menisikö toisetkin kaksi viikkoa. Useimmiten se 2 viikkoa on sellainen aika, että sitä suklaata ei edes tee enää mieli tai riittää yksi pala ja pystyt taas olemaan ilman toiset 2 viikkoa.
Kannattaa myös miettiä niitä toimintoja ja tapoja, joista ruokailusi muodostuu. Jos olet tottunut kahvin kanssa syömään sen pullan, kokeile laittaa kahvikupin viereen ihan vain vesilasi tai viinirypäle. Juu, kuulostaa ankealta, mutta kun näin tekee muutaman päivän, huomaat, että ei se pulla ole pakollinen lainkaan.
Eli pienin askelin vähän kerrallaan kokeilet, mistä olet valmis luopumaan jokapäiväisissä rutiineissa. Muista, että niistä ei tarvitse luopua kokonaan vaan pääset nauttimaan niistä vielä ajoittain.
Lataa sovellukset ja osta aktiivisuusranneke. Niillä pystyt parhaiten seuraamaan ruokailujasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerin neuvo ikinä. Kasviksia on hyvä syödä, mutta ei niillä vatsaa täytetä, täysi vatsa kun ei merkitse kylläisyyttä. Kylläisyys tulee ruuan sisällöstä ja jos se on sopiva, niin ei tarvitse edes syödä vatsaa "täyteen", vaan vähemmälläkin määrällä pärjää seuraavaan ruokailuun. Eikä tule ylimääräisiä mielitekoja ja naposteluja.
väärin. Kylläisyys tulee vasta viiveellä, joten tottakai riippuu myös siitä miten kauan sitä puputettavaa riittää. Etkö muka ole koskaan huomannut ilmiötä, että sinulla on järkyttävä nälkä ravintolaan mennessä, mutta pienen alkusalaatin jälkeen siinä odotellessa ei enää olekaan yhtään nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä siis millään tasolla suunnittele päiväsi syömisiä, kun illalla ihan yllättäen huomaat syöneesi enemmän kuin olisi ehkä pitänyt? Vaikka en laihduta ja olen normaalipainoinen, niin kyllä minulla on aina jonkinasteinen raami mietittynä sille, mitä tänään syön - itse asiassa sille, mitä tällä viikolla syön, koska teen kauppaostokset sen pohjalta. Aamupala on tietty jotakuinkin standardiaamiainen, lounas on mietitty jokaiselle päivälle (tai sitten kun tämä kokoaikainen etätyö päättyy, toimistopäivinä syön työpaikkalounaan), välipala on myös mietitty ja mukaan pakattu, samoin tiedän, mitä tulen syömään päivälliseksi/illalliseksi. Ei siinä mitään isoja yllätyksiä pääse tulemaan. Joskus voi olla kakkua työpaikalla tarjolla, joskus voin ostaa mansikkarasian tai jäätelötötterön, mutta nuo mahtuvat kokonaisuuden piiriin, eivätkä aiheuta mitään säännöllisiä yllätyksiä syötyihin määriin.
On suunniteltu, mutta kun ei pidä suunnitelmat. Ruoka voittaa aina tämän taistelun.
Ap