Syövätkö kaikki nykyään mielialalääkkeitä?
Olen eron jälkeen tapaillut tai treffannut useita miehiä, ja kerta toisensa jälkeen paljastuu, että tyyppi on mielialalääkkeillä. Toki sairaudet on hoidettava ja kenelläpä ei haasteita elämässä olisi, mutta kun tuleville lapsille isäehdokasta katselee, niin kylläpä vaan kylmää. Ihan sama tapaanko ihmisen netissä, töissä tai harrastuksessa, niin hän syö SSRI-lääkettä. Ja ikävä kyllä tiedän kaverin kautta, että niihin voi liittyä kaikenlaista.
Mutta suurin huoleni liittyy siihen, että ihanko oikeasti niitä syövät ihan kaikki?
Kommentit (26)
https://yle.fi/uutiset/3-9454339
Terveystutkimus: Joka kolmannella korkeakouluopiskelijalla psyykkisiä vaikeuksia
Tapailet luultavasti sinkkumiehiä?
Toisella kierroksella olemiseen on aina syynsä.
Ei. Mutta tuo ns. medikalisaatio on edennyt valtavasti. Pilleriä poskeen niin huolet katoavat. Potilaasta pääsee äkkiä eroon kun kirjoittaa jotain muotilääkettä ja hätistelee hänet ongelmineen ulos vastaanotolta.
Lumihiutaleet sulaa helteellä, koittavat pysyä kasassa.
Joo, kyllä kaikki syö. Sitähän sää kysyit ?!
Eivät kaikki syö. Toki mielialalääkkeitä määrätään nykyisin aika helposti ja todennäköisesti liikaa. SSRI lääkkeillä on sivuvaikutuksensa ja tietyissä tilanteissa masennuksen hoitoon soveltuisi paljon paremmin terapia.
Mutta kuitenkin, lääkitys on olemassa olevan taudin hoitoon ja jos tauti on hoidossa, niin miksi mies ei kelpaisi?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta tuo ns. medikalisaatio on edennyt valtavasti. Pilleriä poskeen niin huolet katoavat. Potilaasta pääsee äkkiä eroon kun kirjoittaa jotain muotilääkettä ja hätistelee hänet ongelmineen ulos vastaanotolta.
Kenties vielä niin, että ne jotka oikeasti tarvitsisivat noita syövät liian harvoin ja ne joilla ongelmat on jossain muualla, syövät liian usein.
Kyllähän masentuneita on nykyään paljon. Mutta jos jatkuvasti törmäät vain heihin, taidat kiinnostua herkistä ihmisistä erityisesti.
Ei kaikki, mutta paljon niitä syödään. Varsinkin nuoret tytöt ja naiset ylipäätänsä. Ja eroon pääsee yhdellä tavalla. Unohtaa sosiaalisen median ja opettelee pitämään liikunnasta. Liikunnalla, luonnossa liikkumisella ja sosiaalisen median vähentämisellä on suurempi vaikutus ihmisen mielenterveyteen kuin lääkehoidolla. Meidän ongelmat ei ole suurimmilta osin elimellisiä/geneettisiä vaan omilla valinnoilla ja elämäntavoilla hankittuja. Niitä on vain kourallinen. Jos haluaa eroon masennus ja mielenterveysongelmista, on muutettava päivittäisiä toimintatapoja. Ongelmat ei ratkea lääkkeillä, eikä kännykkää vahtaamalla kotisohvalla. Se on faktaa!
en tunne lisäkseni yhtäkään joka söisi mielialalääkkeitä, tosin kukaan heistä ei ole edelleen 31-vuotiaana ikisinkku.
En sano etteikö mies kelpaisi. Oon vain hämmentynyt. Ja kyllä se parisuhdemielessä mietityttää että kaverilla vaikutti sek suaalitoimintoihin ilmeisesti pysyvästi. Ap
Tuntuu olevan nykypäivän trendi nuo SSRI lääkkeet siinä missä ilmastovouhotus ja transuilu
Mielensäpahoittaneiden lukumäärästä päätellen lääkkeitä syödään joko liian vähän tai liikaa riippuen katsantokannasta.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-9454339
Terveystutkimus: Joka kolmannella korkeakouluopiskelijalla psyykkisiä vaikeuksia
Niin on, mutta ei se tarkoita, ett joka kolmas heistä söisi mielialalääkkeitä.
Monet menee terapiaan ja se on siinä. Se enemmistölle auttaa oikeasti.
On varmaan mielialalääkkeet tosi yleisiä. Olen viimeisen 10 vuoden aikana käynyt kaksi kertaa työterveyslääkärissä puhumassa psyykkisistä asioista ja kumpikin nimenomaan vaikeaan elämäntilanteeseen liittyen. Ensimmäisellä kerralla olin töissä ja tein jatko-opintoja samalla ja olin niiden ja parisuhdeasioiden vuoksi stressaantunut ja kärsin tilapäisestä unettomuudesta. Seuraus: ei mitään keskusteluapua, vaan Venlaflaxin-lääkitys kouraan. Kokeilin sitä hämmentyneenä muutaman viikon ja sain hirveät sivuoireet ja lopetin.
Nyt viime keväänä taas oli sekä työ- että siviilielämässä paljon kuormittavia tilanteita, unettomuutta ja stressioireita, joista varasin ajan työterveyslääkärille. Olisin halunnut lähetteen työterveyspsykologille, mutta lääkäri sanoi että koska oireet johtuvat ensisijaisesti oman elämän vaikeista elämäntilanteista, eikä töistä, en pääse psykologille. Antoi vaan SSRI-lääkkeet. En edes aloittanut niitä, sillä en ymmärrä miten aivokemian sotkeminen voisi auttaa tilanteessa, joissa minua kuormittaa ihan oikeat asiat, kuten läheisten ihmisten vakavat sairastumiset.
Samaa huomannut! Miksi noita myrkkyjä syötetään ihmisille. Niissä on aivan järkyttäviä sivuvaikutuksia. Eikä ne poista ongelmia siellä taustalla, vaikka mieliala kohenee. Jos olisin lääkäri niin kyllä taistelisin noita hiton mielialalääkkeitä vastaan. Eihän niissä ole mitään luonnollista. Täyttä hulluutta.
Lääkärinä voin yhtyä mielipiteeseen, että liikunnalla ja luonnossa liikkumisella on parempi vaste masennuksen hoidossa kuin lääkehoidolla. Tämä perustuu tutkittuun tietoon. Osa lääkäreistä määrää lääkkeitä liian kevyin perustein.
Itse syön ja tarpeeseen. "Kaikista" en tiedä, kuten en kolesterolilääkkeidenkään turhasta nappaamisesta.
Mitä se haittaa jos syö ssri-lääkkeitä? Tuskin he turhaan niitä syövät.