Puistattaa Asunnon metsästäjät maailmalla
Olen katsonut tota Asunnon metsästäjät maailmalla kun kiva kattella hienoja asuntoja. En pysty katsomaan enää. Sama kaava toistuu niin monessa jaksossa. Pariskunnan nainen suu vaahdossa selittämässä kuinka hän ei käy töissä ja mies ainoa kustantaja ja millainen asunto pitää olla, ehdottomasti yli budjetin, aivan valtava keittiö että voi koko päivän kokata kahdelle pienelle lapselle ja uima-allas että voi ottaa aurinkoo lasten kanssa kun isä on töissä. Miehet ovat vaitonaisia. Jotkut vähän enemmän, jotkut vähemmän toistavat lausettaan että eikö voisi joustaa jossain ja kuinka halvempi asuntovaihtoehto oli kivempi ja riittävä ja mikä budjetti on.
Puistatus.
Ja vieläpä naisen toive toteutuu. ”Tärkeintä että Irmeli on tyytyväinen.” Päteekö tämä myös toisinpäin, toisin kuin tuosta yhdestä Tinder-ketjusta tuli ilmi?
Ja olen siis opiskelijaTYTTÖ ennen kuin joku alkaa vänisemään mistään lassukoista.
Kommentit (55)
Jos olisin tuon tuommoisen miehen äiti, vituttaisi. Itse olen pitänyt itsestäni huolen, koska en usko siihen, että toisen tai yhteiskunnan pitäisi minua elättää.
Toivottavasti opiskelet itse jotain muuta kuin kevyttä puuhastelua.
Kävimme kerran asuntoesittelyssä. Omakotitalo hyvällä alueella, hinta 279000, kuusi vuotta vanha, siisti neutraali talo. Mutta ei hulppeaa kivitalo korkeakiiltovalkoisine sisustuksineen. Tuli toinenkin pariskunta mutta nainen mökötti jo autossa, ei tullut eteistä pidemmälle kun ei ollut pylväitä?? etuterassilla 😂. Meni takaisin autoon ja miehensä maanitteli takaisin kun kävisi budjettiin paremmin. Ei tullut ja lähtivät pois. Miesparka.
Aika usein on kyse siitä että mies on saanut työpaikan ulkomailta ja muuttaa sinne perheineen. Naisella ei , ainakaan heti, ole työpaikkaa eikä sosiaalista verkostoa, lisäksi hoitaa lapsia kotona. Mielestäni on ihan ymmärrettävää että nainen haluaa laadukkaan kodin alueelta jossa palvelut lähellä. Monessa tapauksessa nainen on kotimassa ollut töissä ja luopunut omasta työpaikastan miehen uraedistyksen vuoksi. Ap katsoo asiaa nyt aika suppeasta näkökulmasta, naisia vielä tuomiten.
Perinteinen naisen ja miehen roolijako. Se kuuluu miehen osaa ja naiselle kuuluu toiset asiat. Naisilla on oikeus siihen. Miehet pitää vaimonsa onnellisena. Onnellinen vaimo on onnellinen avioliitto.
Tuo jako ei ole vitsi vaan todellista elämää monessa.maassa "hyvissä" perheissä. Erikseen on sit luuserimiehet, jotka alistaa vaimojaan.
Niin ja yhdessä jaksossa mies toisteli koko ajan kuinka olisi tärkeää että työpaikka olisi lähellä. Yksi asunnoista oli ihan vieressä mutta se oli pienempi kuin kotiäidin haluama. Päätyivät naisen haluamaan asuntoon ja hän kehtasi vielä perustella valintaa sillä että häntä ei haittaa pidempi työmatka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti opiskelet itse jotain muuta kuin kevyttä puuhastelua.
Opiskelen automaatiotekniikkaa.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokaisen täytyy kyetä turvaamaan oma taloutensa. Jos olet riippuvainen toisen tuloista, olet toisen omistuksessa tavalla tai toisella.
Silti... Ei noita miehiä kukaan tuohon ole pakottanut. He ovat itse hyväksyneet sellaisen toimintamallin, missä kustantavat toisen elämän. He itse valitsevat millaisen elämän ovat valmiita kustantamaan. Kyllä minäkin voisin pyytää mieheltäni esim. 23 000 €:n arvoista Rolexia lepyttelylahjaksi, mutta en varmasti sellaista saisi. Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein on kyse siitä että mies on saanut työpaikan ulkomailta ja muuttaa sinne perheineen. Naisella ei , ainakaan heti, ole työpaikkaa eikä sosiaalista verkostoa, lisäksi hoitaa lapsia kotona. Mielestäni on ihan ymmärrettävää että nainen haluaa laadukkaan kodin alueelta jossa palvelut lähellä. Monessa tapauksessa nainen on kotimassa ollut töissä ja luopunut omasta työpaikastan miehen uraedistyksen vuoksi. Ap katsoo asiaa nyt aika suppeasta näkökulmasta, naisia vielä tuomiten.
Väkisinkin tulee mieleen että mikseivät roolit voisi olla puolessa tapauksista toisinpäin. Jos olisi edes yksi sellainen tapaus niin olisi kyllä heti mainitsemisen arvoista.
Myöskään ne ko. asuntovaihtoehdot eivät ole olleet mitään "epälaadukkaita", näyttävät 2-3 krt isommilta kuin missä esimerkiksi itse kasvoin useamman sisaruksen kanssa ja niin että molemmat vanhemmat työssäkäyviä eikä ainoastaan toisella koko konkkaronkan elatusvastuuta. Ja esim. se uima-altaan pakollisuus oli kaikkea muuta kuin niiden pienten lasten näkökulmasta ajateltu.
Ap
Hohhoijaa.
Ymmärrätkö, että etenkin amerikkalaiset ns. tosi-tv-ohjelmat ovat pitkälti tiukasti käsikirjoitettuja repliikkejä myöten. "Jillian remontoi meille paremman talon", sama draamankaari joka jaksossa mm. lihavuusohjelmissa. Väkisin luotua draamaa.
Tämä sarjahan seuraa amerikkalaisia ja siellä on vielä paljon yleisempää että ylemmissä sosiaaliluokissa nainen on kotiäiti/rouva. Mies painaa ympäripyöreitä päiviä ja nainen hoitaa kodin ja lapset. Se on miehelle kunnia-asia että voi taata perheelleen hyvän elämän ja usein jopa vastustavat naisten palkkatyön tekoa.
Minua puistattaa tuossa se, että paratiisimaisista maisemista palmu- ja merinäköaloineen saa parinsadan neliön huvilan uima-altaalla yms. samalla rahalla, kuin ahtaan kolmion Kontulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisinkin tulee mieleen että mikseivät roolit voisi olla puolessa tapauksista toisinpäin. Jos olisi edes yksi sellainen tapaus niin olisi kyllä heti mainitsemisen arvoista.
Myöskään ne ko. asuntovaihtoehdot eivät ole olleet mitään "epälaadukkaita", näyttävät 2-3 krt isommilta kuin missä esimerkiksi itse kasvoin useamman sisaruksen kanssa ja niin että molemmat vanhemmat työssäkäyviä eikä ainoastaan toisella koko konkkaronkan elatusvastuuta. Ja esim. se uima-altaan pakollisuus oli kaikkea muuta kuin niiden pienten lasten näkökulmasta ajateltu.
Ap
Sua siis jurppii että muilla on enemmän rahaa ja sen myötä valinnan varaa? Ja että nainen saa päättää? Pitäisikö kaikkien asua pienissä murjuissa ja molempien vanhempien olla matalapalkka-alalla että sulla olisi hyvä mieli? Niin, ja nainen ei saisi toivoa mitään. Parempi varmaan ettet enää katso k.o. sarjaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Roolit eivät ole toisinpäin, koska miehet eivät suostu luopumaan urastaan edes muutamaksi vuodeksi naisen uran takia. Itse tiedän 2 tapausta, jossa mies on lähtenyt naisen ulkomaan komennukselle hoitamaan lapsia kotiin. Tapauksia, joissa nainen on lähtenyt miehen mukaan komennukselle tiedän noin 100 kertaa enemmän. t: myös ulkomaan kommennuksella käynyt DI nainen raskaasta teollisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa.
Ymmärrätkö, että etenkin amerikkalaiset ns. tosi-tv-ohjelmat ovat pitkälti tiukasti käsikirjoitettuja repliikkejä myöten. "Jillian remontoi meille paremman talon", sama draamankaari joka jaksossa mm. lihavuusohjelmissa. Väkisin luotua draamaa.
Joo tämä kyllä osaltaan pilaa katselun kun ei voi ikinä tietää mikä on totta. Toisaalta olen nähnyt aivan samaa myös livenä ja siksi vaikka olisikin käsikirjoitettua, ei se mitään kaukaa haettua ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä sarjahan seuraa amerikkalaisia ja siellä on vielä paljon yleisempää että ylemmissä sosiaaliluokissa nainen on kotiäiti/rouva. Mies painaa ympäripyöreitä päiviä ja nainen hoitaa kodin ja lapset. Se on miehelle kunnia-asia että voi taata perheelleen hyvän elämän ja usein jopa vastustavat naisten palkkatyön tekoa.
Niin nämähän ne on täälläkin perinteiset roolit olleet mutta vihdoin muuttumassa. Ei se ole enää naiselle kunnia-asia että saa tehdä itse kaikki kotityöt.
Ap
On näissä ollut päinvastaisiakin tapauksia, myös sellaisia, että nainen tai mies etsii asuntoa yksinään. On noissa ollut kyllä väkeä muualtakin kuin USA:sta, mutta eniten kyllä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSua siis jurppii että muilla on enemmän rahaa ja sen myötä valinnan varaa? Ja että nainen saa päättää? Pitäisikö kaikkien asua pienissä murjuissa ja molempien vanhempien olla matalapalkka-alalla että sulla olisi hyvä mieli? Niin, ja nainen ei saisi toivoa mitään. Parempi varmaan ettet enää katso k.o. sarjaa 😂
Lähinnä se miten heillä keskinäine päätöksenteko miehen tienaamista rahoista = nainen päättää. Ei siis niin että molempien toiveet otettaisiin tasapuolisesti huomioon. Myös se että nainen omia toiveitaan perustelee aina lasten kautta, vaikkei se aina kävisi järkeenkään eikä sano suoraan, että nimenomaan itselleen haluaa.
Ja joo en aatellu kattella.
Ap
Amerikka on Amerikka. Ällöä meininkiä.
Onhan se Suomessakin vielä yleistä että naisen elintaso paranee miestä enemmän yhteenmuutossa. Ulkomailla perinteiset roolit vielä yleisempiä.