Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puistattaa Asunnon metsästäjät maailmalla

Vierailija
26.06.2020 |

Olen katsonut tota Asunnon metsästäjät maailmalla kun kiva kattella hienoja asuntoja. En pysty katsomaan enää. Sama kaava toistuu niin monessa jaksossa. Pariskunnan nainen suu vaahdossa selittämässä kuinka hän ei käy töissä ja mies ainoa kustantaja ja millainen asunto pitää olla, ehdottomasti yli budjetin, aivan valtava keittiö että voi koko päivän kokata kahdelle pienelle lapselle ja uima-allas että voi ottaa aurinkoo lasten kanssa kun isä on töissä. Miehet ovat vaitonaisia. Jotkut vähän enemmän, jotkut vähemmän toistavat lausettaan että eikö voisi joustaa jossain ja kuinka halvempi asuntovaihtoehto oli kivempi ja riittävä ja mikä budjetti on.
Puistatus.
Ja vieläpä naisen toive toteutuu. ”Tärkeintä että Irmeli on tyytyväinen.” Päteekö tämä myös toisinpäin, toisin kuin tuosta yhdestä Tinder-ketjusta tuli ilmi?
Ja olen siis opiskelijaTYTTÖ ennen kuin joku alkaa vänisemään mistään lassukoista.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein on kyse siitä että mies on saanut työpaikan ulkomailta ja muuttaa sinne perheineen. Naisella ei , ainakaan heti, ole työpaikkaa eikä sosiaalista verkostoa, lisäksi hoitaa lapsia kotona. Mielestäni on ihan ymmärrettävää että nainen haluaa laadukkaan kodin alueelta jossa palvelut lähellä. Monessa tapauksessa nainen on kotimassa ollut töissä ja luopunut omasta työpaikastan miehen uraedistyksen vuoksi. Ap katsoo asiaa nyt aika suppeasta näkökulmasta, naisia vielä tuomiten.

Väkisinkin tulee mieleen että mikseivät roolit voisi olla puolessa tapauksista toisinpäin. Jos olisi edes yksi sellainen tapaus niin olisi kyllä heti mainitsemisen arvoista.

Myöskään ne ko. asuntovaihtoehdot eivät ole olleet mitään "epälaadukkaita", näyttävät 2-3 krt isommilta kuin missä esimerkiksi itse kasvoin useamman sisaruksen kanssa ja niin että molemmat vanhemmat työssäkäyviä eikä ainoastaan toisella koko konkkaronkan elatusvastuuta. Ja esim. se uima-altaan pakollisuus oli kaikkea muuta kuin niiden pienten lasten näkökulmasta ajateltu.

Ap

Roolit eivät ole toisinpäin, koska miehet eivät suostu luopumaan urastaan edes muutamaksi vuodeksi naisen uran takia. Itse tiedän 2 tapausta, jossa mies on lähtenyt naisen ulkomaan komennukselle hoitamaan lapsia kotiin. Tapauksia, joissa nainen on lähtenyt miehen mukaan komennukselle tiedän noin 100 kertaa enemmän. t: myös ulkomaan kommennuksella käynyt DI nainen raskaasta teollisuudesta

Voihan se olla niinkin. Vaikka olivatkin sarjassa niin hiljaisia ja antoivat periksi ainoasta kriteeristään. Ei voi tietää eikä pidä olettaa. Kunhan ihmettelin sitä mikä oli nähtävissä.

Ap

Vierailija
22/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessa on paaljon helpompi olla joustavampi miesten ja naisten "rooleissa". Sen mahdollistaa mm kaikille mahdollinen päivähoitosysteemi. Ja se, että kohtalaisenkaan uran tekemunen ei vaadi töiden tekemistä aamusta iktaan, vaan perheellekin jää aikaa.

Ollaan iloisia Suomen tilanteesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sarjahan seuraa amerikkalaisia ja siellä on vielä paljon yleisempää että ylemmissä sosiaaliluokissa nainen on kotiäiti/rouva. Mies painaa ympäripyöreitä päiviä ja nainen hoitaa kodin ja lapset. Se on miehelle kunnia-asia että voi taata perheelleen hyvän elämän ja usein jopa vastustavat naisten palkkatyön tekoa.

Niin nämähän ne on täälläkin perinteiset roolit olleet mutta vihdoin muuttumassa. Ei se ole enää naiselle kunnia-asia että saa tehdä itse kaikki kotityöt.

Ap

Amerikassa ei niin ole ollutkaan ikinä vaan ihan tavisperheetkin ovat ostaneet palveluja kotiin. Ja varakkaammilla on edelleen housekeeperit.

Vierailija
24/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua puistattaa se talojen tolkuton koko, ja se, että sitä tilaa ei tarvita itselle vaan vieraiden kestitsemiseen = vieraille näyttämiseen että hyvin menee.

Vierailija
25/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sarjahan seuraa amerikkalaisia ja siellä on vielä paljon yleisempää että ylemmissä sosiaaliluokissa nainen on kotiäiti/rouva. Mies painaa ympäripyöreitä päiviä ja nainen hoitaa kodin ja lapset. Se on miehelle kunnia-asia että voi taata perheelleen hyvän elämän ja usein jopa vastustavat naisten palkkatyön tekoa.

Niin nämähän ne on täälläkin perinteiset roolit olleet mutta vihdoin muuttumassa. Ei se ole enää naiselle kunnia-asia että saa tehdä itse kaikki kotityöt.

Ap

Amerikassa ei niin ole ollutkaan ikinä vaan ihan tavisperheetkin ovat ostaneet palveluja kotiin. Ja varakkaammilla on edelleen housekeeperit.

Mitä naiset siellä on tehneet?

Vierailija
26/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monet naset tekevät tuplatyöt eli oman työn, lastenhoidon ja kotityöt (triplat siis), Suomalainen nainen on työjuhta.

Ennen olivat kyllä miehetkin - suo, kuokka ja Jussi.

Vierailija
27/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Synnyttäneet ja hoitaneet lapset, kuskanneet näitä kouluun ja koulusta, harrastuksiin, osallistuneet myös aktiivisesti näihin harrastuspiireihin, hyväntekeväisyyteen, seurakunnan toimintaan jne. Sellä pitää tehdä paljon enemmän itse asioiden eteen.

Vierailija
28/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetytti, kun eräs lapsiperhe valitsi ahtaan ja epämääräisen kerrostalokämpän kun vaihtoehtoina olisi ollut mm. aivan rannan vieressä sijaitseva paritalo. Jo näytössä pohtivat että eivät kyllä tule mahtumaan, ja perheen tytär harrasti tanssia sekä tykkäsi ilmaista itseään liikkumalla muutenkin, hän joutui sitten koirankoppimaiseen makkariin. :/ Äiti perusteli valintaa sillä, että sijainti oli niin kiva. No juu, kampukselle ja keskustaan oli kieltämättä lyhyempi matka kuin muista kohteista, mutta en olisi itse ikinä valinnut ränsistynyttä kerrostaloa!

Vierailija
29/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, että miten voivat miettiä monen kohteen välillä ja juuri tietty asunto saadaan. Yhdessä toisessa asunto-ohjelmassa oltiin realistisia, se asunto, mistä porukka oli kiinnostunut, meni muille odotusaikana. En muista mikä ohjelma tämä oli nimeltään, vaan se oli se, missä valitaan rempataanko oma nykyinen vai hankitaanko kokonaan uusi rempattava kohde. Olisiko joskus oikeasti kyse siitä, että kiinnostavinta kohdetta ei saadakaan, mutta sitä ei ohjelmassa kerrota, vaan se muka karsitaan pois?

Vierailija
30/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa noissa jenkkien asunto-ohjelmissa pistää silmään asuntojen koko. Ja kaikille on ihan no no, jos viiden huoneen asunnossa ei ole vähintään neljää vessaa. 

Ja tuplalavuaarit pitää ehdottomasti löytyä master bedroomin vessasta. 

Yhdessä jakossa perheen rouva hylkäsi täydellisesti perheelle sopivan asunnon siksi, että yhden wc:n lavuaari oli väärän värinen. Mies ilmoitti, että vaihdetan se uuteen ja rouvan värimaailmaan sopivaksi, mutta ei auttanut. 

Yhdestä lavuaarista tuli kynnyskysymys rouvalle, eikä hän päässyt asiasta yli. Vaikka siihen oli heti ratkaisu olemassa. 

Vierailija
31/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Synnyttäneet ja hoitaneet lapset, kuskanneet näitä kouluun ja koulusta, harrastuksiin, osallistuneet myös aktiivisesti näihin harrastuspiireihin, hyväntekeväisyyteen, seurakunnan toimintaan jne. Sellä pitää tehdä paljon enemmän itse asioiden eteen.

Siellä on myös ihan yleistä lisääntyä heti parikymppissenä. Mitä loput elämästä tekee? Hoitaa palsenlapsia. Jos on vaikka yksi lapsi niin sen vaippojen vaihtamisesta ja pukemisesta taistelee äiti, isoäiti, isoisoäiti ja mahdollisesti vielä isoisoisoäitikin.

Vierailija
32/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jep. Lisäksi lapsen/lasten koulu-ura pitää suunnitella melkeinpä alusta loppuun itse, siis että mihin päiväkotiin ruvetaan jonottamaan ym. jos haluaa pysyä sosiaaliluokassaan uskottavana. Naisen työnä on paitsi perinteinen "hoida yksin lapset ja koti", mutta myös edustaminen eri tilaisuuksissa ja sen mukaan eläminen arjessakin (= pitää olla tukka, kynnet jne. laitettuina eikä tosiaankaan mitään itse liimattuja räpellyksiä). 

Monessa maassa termi "homemaker" todellakin käy työstä. Ja miehet maksavat mukisematta kaiken, koska tajuavat sen itsekin. 

Vierailija
33/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein on kyse siitä että mies on saanut työpaikan ulkomailta ja muuttaa sinne perheineen. Naisella ei , ainakaan heti, ole työpaikkaa eikä sosiaalista verkostoa, lisäksi hoitaa lapsia kotona. Mielestäni on ihan ymmärrettävää että nainen haluaa laadukkaan kodin alueelta jossa palvelut lähellä. Monessa tapauksessa nainen on kotimassa ollut töissä ja luopunut omasta työpaikastan miehen uraedistyksen vuoksi. Ap katsoo asiaa nyt aika suppeasta näkökulmasta, naisia vielä tuomiten.

Väkisinkin tulee mieleen että mikseivät roolit voisi olla puolessa tapauksista toisinpäin. Jos olisi edes yksi sellainen tapaus niin olisi kyllä heti mainitsemisen arvoista.

Myöskään ne ko. asuntovaihtoehdot eivät ole olleet mitään "epälaadukkaita", näyttävät 2-3 krt isommilta kuin missä esimerkiksi itse kasvoin useamman sisaruksen kanssa ja niin että molemmat vanhemmat työssäkäyviä eikä ainoastaan toisella koko konkkaronkan elatusvastuuta. Ja esim. se uima-altaan pakollisuus oli kaikkea muuta kuin niiden pienten lasten näkökulmasta ajateltu.

Ap

Sua siis jurppii että muilla on enemmän rahaa ja sen myötä valinnan varaa? Ja että nainen saa päättää? Pitäisikö kaikkien asua pienissä murjuissa ja molempien vanhempien olla matalapalkka-alalla että sulla olisi hyvä mieli? Niin, ja nainen ei saisi toivoa mitään. Parempi varmaan ettet enää katso k.o. sarjaa 😂

Lähinnä se miten heillä keskinäine päätöksenteko miehen tienaamista rahoista = nainen päättää. Ei siis niin että molempien toiveet otettaisiin tasapuolisesti huomioon. Myös se että nainen omia toiveitaan perustelee aina lasten kautta, vaikkei se aina kävisi järkeenkään eikä sano suoraan, että nimenomaan itselleen haluaa.

Ja joo en aatellu kattella.

Ap

Tervetuloa todelliseen maailmaan, eri kulttuureissa homma toimii eri tavoilla, ja vaikka se meistä olisi kuinka älytöntä hyvänsä, ovat ihan vapaita toimimaan niin. Ne miehet, jotka haaveilevat täällä perinteisestä kotirouvakulttuurista katsokaa tarkkaan, tuollaisia asioita se merkitsee. Avioeron jälkeen ei sitten muuten maksetakaan muutamaa satasta alaikäistä lasta kohden vaan ihan koko vaimon ja lasten eläminen, ja vaimon tapauksessa velä senkin jälkeen kun lapset ovat kasvaneet, jollei nyt tietenkään nainen satu menemään uudelleen naimisiin.

Minä olen kyllä tässä ehdottomasti suomalalisen mallin kannalla.

Vierailija
34/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jep. Lisäksi lapsen/lasten koulu-ura pitää suunnitella melkeinpä alusta loppuun itse, siis että mihin päiväkotiin ruvetaan jonottamaan ym. jos haluaa pysyä sosiaaliluokassaan uskottavana. Naisen työnä on paitsi perinteinen "hoida yksin lapset ja koti", mutta myös edustaminen eri tilaisuuksissa ja sen mukaan eläminen arjessakin (= pitää olla tukka, kynnet jne. laitettuina eikä tosiaankaan mitään itse liimattuja räpellyksiä). 

Monessa maassa termi "homemaker" todellakin käy työstä. Ja miehet maksavat mukisematta kaiken, koska tajuavat sen itsekin. 

Eivät vain tajua, vaan haluavat. Edustava kotirouva on miehelle statussymboli.

Vierailija
35/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Entä ne amerikkalaiset naiset, jotka eivät työllisty kotiin vaikka on lapsia? Miten homemaker ja synnyttäminen käy työstä yhdelle muttei toiselle?

Vierailija
36/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, että miten voivat miettiä monen kohteen välillä ja juuri tietty asunto saadaan. Yhdessä toisessa asunto-ohjelmassa oltiin realistisia, se asunto, mistä porukka oli kiinnostunut, meni muille odotusaikana. En muista mikä ohjelma tämä oli nimeltään, vaan se oli se, missä valitaan rempataanko oma nykyinen vai hankitaanko kokonaan uusi rempattava kohde. Olisiko joskus oikeasti kyse siitä, että kiinnostavinta kohdetta ei saadakaan, mutta sitä ei ohjelmassa kerrota, vaan se muka karsitaan pois?

Tätä ohjelmaa tehdään niin, että ostajat ovat jo ostaneet sen yhden kämpän, minkä ohjelmassa sitten "valitsevat." Muut kämpät on tuotannon valitsemia ja eivät välttämättä ole edes myynnissä.

Vierailija
37/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan kannattaisi vaatia mieheltä ennemminkin eläkevakuutuksen ostamista sekä muun taloudellisen turvan vaimolle mahdollisen eron varalta kun jotain ylimääräistä luksusta. Jos uraa haluava mies ei siihen suostu, niin ehdottomasti ei kannata jättää oman työnsä ja lähteä tyhjän päälle miehen perään ulkomaille.

Vierailija
38/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa yhteiskunnissa nainen luopuu mahdollisuudesta ansaita omaa rahaa, saada uran mukanaan tuomaa statusta ja elättää itsensä säällisesti myös mahdollisen eron jälkeen. Kyllä silloin on kohtuullista, että edes kodin valintaan saavat naisetkin vaikuttaa. Ja ihan tottahan se on, että jos nainen on se joka kokkaa, niin silloin keittiö kannattaa valita naisen mieltymysten mukaiseksi. 

Ei tuollaista systeemiä voi täältä Suomen systeemistä käsin täysin ymmärtää. Ei ne naiset tuolla ole mitään loisia ja elätettäviä, vaan tuo on se tapa, jolla yhteiskunta pyörii. Ja kyllähän se ihan totta on, että kotona tehtävä työ on työtä tekin, ja mahdollistaa sen työssäkäyvän osapuolen työn. Tuollaisissa maissa päivähoitokin on monesti niin kallista, että ainoa realistinen vaihtoehto on, että toinen jää kotiin. 

Vierailija
39/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa näissä eniten se kun amerikkalaiset etsivät Euroopasta asuntoa. Vaatimuslista on pitkä ja erityisesti kylpyhuoneita pitäisi olla useita ja niissä aina kylpyammme. Amerikoissa lapsia ei ilmeisesti voi pestå ilman kylpyammetta.ä :D sitten voivotellaan , voi kamala kun tää on pieni, ei ole sutä ei tätä... come on, asuminen Euroopan isoisssa kaupungeissa on erilaista kuin amerikkalsisissa omakotitalolähilissä joissa talot ovat linnakokoa.

Vierailija
40/55 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa monet naset tekevät tuplatyöt eli oman työn, lastenhoidon ja kotityöt (triplat siis), Suomalainen nainen on työjuhta.

Ennen olivat kyllä miehetkin - suo, kuokka ja Jussi.

Tämä. Suomalaiset ovat työteliästä kansaa. Ei ihme, että maa on noussut itsenäisyytensä aikana yhdeksi tasavertaiseksi pohjoismaaksi pohjoisten kuningaskuntien rinnalle.

Maa hantulijoilta on täysi syy vaatia ja edellyttää kielen opiskelua ja työntekoa ja aitoa halua sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä