Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kauheaa elää opiskeluaika suurelta osin opintolainalla?

Vierailija
25.06.2020 |

Eli velaksi. Uskaltaako siinä tehdä mitään muuta kuin vettä ja makaronia, koska miettii että yhtään parempi ruoka tulee myöhemmin varsinaisesti maksettavaksi. Ja entä jos valmistumisen jälkeen ei työllistykään? Silloinkin täytyy syödä, samalla kun täytyy maksaa ne opiskeluajan menot.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskeluaikana 1990-luvulla oli Tampereen teknillisen yliopiston kaikkien talojen ilmoitustaululla varoituksia, että onko sinulla varaa ottaa opintolainaa.

Kaikki yrittivät elää vain opintotuella.

Miksi nyt suoistaan taas lainaa?

Kiinnostaa, kun oma lapsi aloittamassa opinnot.

Korot on alhaalla. Ja jostain kumman syystä opintolainassa se negatiivinen euribor vielä vähennetään marginaalista. Omalla lapsella marginaali jotain 0,5% ja kun 12 euribor vähennetään, maksettavaksi jää 0,2-0,3%, en edes muista. Mutta melkein ilmaista rahaa. Ja osan opintolainasta saa anteeksi, kun valmistuu ajoissa. 

Yksi hyvä syy nostaa opintolainaa on asuntosäästäminen. Kun laittaa opintolainat ASP-tilille, niin opintojen jälkeen onkin mukavaa kun voi töihin päästyään ostaa heti sen ensimmäisen asunnon, eikä tarvitse yrittää säästää omarahoitusosuutta kallista vuokraa maksaen.  Jotkut käyttävät opintolainan sijoittamiseen. Sekin on ihan ok. Osinkoja saa 4-5% ja korko on paljon vähemmän. Toki sitä lainaa pitää sitten aikanaan maksaa pois, mutta todella edullista sijoituslainaahan tuo on. 

90-luvulla harrastettiin sitä, että otettiin opintolainaa ja laitettiin se korkeakorkoiselle tilille. Silloin opintolainan korko oli säännöstelty eikä mikään markkinakorko (vaikka nykyisiin verrattuna varmaan korkea), ja korkeakorkoiselta talletustililtä saattoi saada 12-13% korkoa.

Vierailija
22/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta entä jos työllistyminen ei ole niin varmaa? Tuethan on normaali-ihmiselle (eli opiskelun jälkeen) edelleen ihan minimitasoa, siitäkö pitäisi maksaa sen hetkisen elämisen lisäksi vielä muutaman edellisen vuoden eläminen?

Miksi kukaan haluaisi opiskella jotain sellaista, jonka työllistävyyteen ei usko niin paljon, että uskaltaisi ottaa opintolainaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan opintojen rahoitus on joko vanhempien (ja  suvun) varassa tai perustuu lainan otolle tai näille molemmille. Suomi on globaalisti kummajainen siinä, että täällä opiskelijan lähtökohdista riippumatta kaikilla, erityisesti nuorilla aikuisilla on mahdollisuus saada julkisin varoin erillistä tukea siihen, että opiskelee itse valitsemaansa alaa ja monesti myös haluamassaan paikassa (vain joitain harvoja aloja voi opiskella vain yhdessä paikassa Suomessa mutta tukea voi toki saada myös muualla kuin Suomessa tapahtuviin opintoihin). 

Toki välillä on aatteluttanut, että kuinka kauan tämä saattaa jatkua tällaisena; koska aina välillä törmää ja kohtaa kannanottoja, joissa nykyinen "hyvinvointi valtion" koulutuspolitiikkaa arvostellaan mm. liian tasapäistävänä. Korkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen on esimerkiksi katsottu kärsivän arvonsa menettämisestä, koska nuorimmista ikäluokista on jo puolella joko korkeakoulu/yliopisto -tutkinto tai vähintään optio sen suorittamiseen e. opinnot ovat vielä kesken.  Toisaalta samanaikaisesti pitäisi olla mahdollisuuksia saada töitä ja työmahdollisuuksia ilman useamman vuoden opintoja. 

Sinkkumies 

Vierailija
24/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin teillä menee rahat jos pitää opintolainaa ottaa? Itse pärjäsin kyllä koko yliopisto-ajan 2008-2013 ilman lainaa, toki sen ansiosta että sain kesätöitä joka kesäksi. Mutta asuin yksiössä hyvällä sijainnilla (en solussa), omistin jopa halvan auton (korjasin/huolsin itse) eikä vanhemmat avustaneet, tilillä oli vain vähän itse kesätöistä ansaitsemaa rahaa kun muutin kotoa. Lapsilisät vanhemmat käytti minun elättämiseen kun olin pieni. Jäi vielä varaa välillä käydä baarissa. Tukea tuli yhteensä 460e/kk 9kk vuodessa.

Vierailija
25/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakko se on jos ei töitäkään saa tai halua samalla tehdä. Onhan ihmisillä paljon isompia talo tai autolainojakin. Miksei siis opintolainaakin?

Vierailija
26/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin teillä menee rahat jos pitää opintolainaa ottaa? Itse pärjäsin kyllä koko yliopisto-ajan 2008-2013 ilman lainaa, toki sen ansiosta että sain kesätöitä joka kesäksi. Mutta asuin yksiössä hyvällä sijainnilla (en solussa), omistin jopa halvan auton (korjasin/huolsin itse) eikä vanhemmat avustaneet, tilillä oli vain vähän itse kesätöistä ansaitsemaa rahaa kun muutin kotoa. Lapsilisät vanhemmat käytti minun elättämiseen kun olin pieni. Jäi vielä varaa välillä käydä baarissa. Tukea tuli yhteensä 460e/kk 9kk vuodessa.

No en minä ainakaan viidelläsadalla elä, kun siitä pitäisi maksaa vuokra, laskut, ruoka + hygieniatarvikkeet, lääkkeet ja vaatteet. Pakko se on laina nostaa kun ei töitäkään ole.

Vierailija
27/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintorahaa on leikattu merkittävästi Sipilän hallituskaudella ja elinkustannukset nousee koko ajan.

Vierailija
28/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta entä jos työllistyminen ei ole niin varmaa? Tuethan on normaali-ihmiselle (eli opiskelun jälkeen) edelleen ihan minimitasoa, siitäkö pitäisi maksaa sen hetkisen elämisen lisäksi vielä muutaman edellisen vuoden eläminen?

Miksi kukaan haluaisi opiskella jotain sellaista, jonka työllistävyyteen ei usko niin paljon, että uskaltaisi ottaa opintolainaa?

Koska se on ainoa asia, jossa voin olla hyvä. Se ei kuitenkaan takaa työllistymistä, mutta se on riittävän hyvä syy edes yrittää. Olisiko siinä järkeä että lähtisi opiskelemaan jotain joka voisikin työllistää paremmin, mutta on niin tumpelo ettei osaa valmistua.

Vierailija
29/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Tarina täynnä ristiriitoja.

Vierailija
30/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintorahaa on leikattu merkittävästi Sipilän hallituskaudella ja elinkustannukset nousee koko ajan.

Mitä ne nykyiset summat on? 2008-2013 tuli asumislisää max 200e/kk ja opintotuki oli 260e/kk. Ja huom, tämä vain 9kk vuodessa. Eikö asumista tueta selvästi paremmin nykypäivänä ja asumistukea saa joka kuukausi?

Vierailija
31/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan opintojen rahoitus on joko vanhempien (ja  suvun) varassa tai perustuu lainan otolle tai näille molemmille. Suomi on globaalisti kummajainen siinä, että täällä opiskelijan lähtökohdista riippumatta kaikilla, erityisesti nuorilla aikuisilla on mahdollisuus saada julkisin varoin erillistä tukea siihen, että opiskelee itse valitsemaansa alaa ja monesti myös haluamassaan paikassa (vain joitain harvoja aloja voi opiskella vain yhdessä paikassa Suomessa mutta tukea voi toki saada myös muualla kuin Suomessa tapahtuviin opintoihin). 

Toki välillä on aatteluttanut, että kuinka kauan tämä saattaa jatkua tällaisena; koska aina välillä törmää ja kohtaa kannanottoja, joissa nykyinen "hyvinvointi valtion" koulutuspolitiikkaa arvostellaan mm. liian tasapäistävänä. Korkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen on esimerkiksi katsottu kärsivän arvonsa menettämisestä, koska nuorimmista ikäluokista on jo puolella joko korkeakoulu/yliopisto -tutkinto tai vähintään optio sen suorittamiseen e. opinnot ovat vielä kesken.  Toisaalta samanaikaisesti pitäisi olla mahdollisuuksia saada töitä ja työmahdollisuuksia ilman useamman vuoden opintoja. 

Sinkkumies 

Nehän nyt lisää koulutuspaikkoja yliopistoihin. (paitsi Lääkikseen)

Älytöntä, kun kaikille ei ole työtä. Esim minulle (DI).

Vierailija
32/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaaliin elämiseen menee minulla. Vuokra on 300e, vesimaksu 17e, sähkö 10e, puhelinlasku 10e. Nämä on ainakin joka kuukausi pakko maksaa. Jos jotain (suht ravitsevaa) haluaa syödäkin niin kyllä siihen menee 40-50e/viikko ainakin, eli 160-200e/kk. Tämän päälle sitten kaikki vaatteet, hygieniatuotteet, kengät, elektroniikka (jota tarvitsee opiskeluun) yms. Näitä ei toki joka kuukausi ole ostettava, mutta silloin kun on niin tekevät ison loven kukkaroon.

Vierailija
33/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedotonkin saa nykyään opintolainaa.

Ehkä jos on joku 1 terkkarimaksu menny ulosottoon joskus mutta ei varmasti jos on 20k€ pikavippejä ja muuta krääsää ulosotossa.

Kyse on valtion takaamasta lainasta. Toimeentulotukea saadakseen pitää nostaa ensin lainat maksimina.

Mutta ei saa sitä valtion takausta, siinä se pointti onkin. Sitten saa sossusta rahaa. Kokemusta on itsellä niinkuin lähipiirilläkin.

Nykyään saa vaikka olisi luottotiedot menneet.

Onko kokemusta vai mutuiletko vain? Veikkaan jälkimmäistä, koska veljeni ei saanut takausta viime syksynä. Hänellä on tuhansia ulosotossa. 

Vierailija
34/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä systeemin mukaan sellaisessa tilanteessa tehdään? Systeemihän ei velvoita yrityksiä ottamaan ketään töihin.

Vierailija
35/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos on joku 1 terkkarimaksu menny ulosottoon joskus mutta ei varmasti jos on 20k€ pikavippejä ja muuta krääsää ulosotossa.

Kyse on valtion takaamasta lainasta. Toimeentulotukea saadakseen pitää nostaa ensin lainat maksimina.

Mutta ei saa sitä valtion takausta, siinä se pointti onkin. Sitten saa sossusta rahaa. Kokemusta on itsellä niinkuin lähipiirilläkin.

Jaa niimpä näköjään saakin mutta pankit ei silti näköjään tykkää myöntää sitä lainaa vaikka takaus olisikin, varsinkin jos siellä luottotiedoissa on isoja summia ja/tai merkintöjä entisistä maksamattomista opintolainoista.

Vierailija
36/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä ne ristiriidat mitä löydät? Kesätöistä sai helposti 6000-7000e nettona joten sen avulla pärjäsi.

Vierailija
37/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostin lähes koko opintolainan ja mielestäni se kannatti ehdottomasti. Eipähän mennyt kauheesti energiaa siihen jatkuvaan rahastressiin, ahdistukseen onko varaa maksaa laskut, ei tarttenut syödä NELJÄ VUOTTA huonosti yms. Olin rennompi, iloinen, oli varaa myös harrastaa ja juhlia, joten opinnot sujuivat ongelmitta. Ja tiesin että alalla on töitä, joten ei jännittänyt takaisinmaksu.

Ja valmistuin ajallaan, joten osa lainasta nollaantui. Niin ei taideta enää tosin tehdä..? No ihan sama, se korko on niin pieni että whatever, nostaisin nytkin sen lainan jos opiskelisin!

Sama juttu täällä. Ikinä ei saa noin halpaa lainaa! Kannattaa jopa nostaa vaikka vain pahan päivän varalle; kaks kertaa vuodessa itsellä lyhennys. Otin omani jo 2004 ja vielä makselen mutta paras päätös kohta ikinä!

Vierailija
38/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta vai mutuiletko vain? Veikkaan jälkimmäistä, koska veljeni ei saanut takausta viime syksynä. Hänellä on tuhansia ulosotossa. 

Kelan mukaan saa paitsi jos on vanhaa opintolainaa perinnässä.

Vierailija
39/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä ne ristiriidat mitä löydät? Kesätöistä sai helposti 6000-7000e nettona joten sen avulla pärjäsi.

Saa varmaan jos on semmonen iloinen moottoriturpa joka puhuu itsensä lätisemään niitä näitä johonkin toimistoon. Siihen pitää olla suhteita, ei se kaikilta onnistu.

Vierailija
40/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa varmaan jos on semmonen iloinen moottoriturpa joka puhuu itsensä lätisemään niitä näitä johonkin toimistoon. Siihen pitää olla suhteita, ei se kaikilta onnistu.

Toimistossa en ollut yhtenäkään kesänä vaan tuotantotöitä noin 1600e nettopalkalla touko-elokuussa. Tekee muuten 6400e netto kesästä jos osaat laskea yhteen. Ihan tyypillinen kesätyöpalkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi