Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kauheaa elää opiskeluaika suurelta osin opintolainalla?

Vierailija
25.06.2020 |

Eli velaksi. Uskaltaako siinä tehdä mitään muuta kuin vettä ja makaronia, koska miettii että yhtään parempi ruoka tulee myöhemmin varsinaisesti maksettavaksi. Ja entä jos valmistumisen jälkeen ei työllistykään? Silloinkin täytyy syödä, samalla kun täytyy maksaa ne opiskeluajan menot.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin teillä menee rahat jos pitää opintolainaa ottaa? Itse pärjäsin kyllä koko yliopisto-ajan 2008-2013 ilman lainaa, toki sen ansiosta että sain kesätöitä joka kesäksi. Mutta asuin yksiössä hyvällä sijainnilla (en solussa), omistin jopa halvan auton (korjasin/huolsin itse) eikä vanhemmat avustaneet, tilillä oli vain vähän itse kesätöistä ansaitsemaa rahaa kun muutin kotoa. Lapsilisät vanhemmat käytti minun elättämiseen kun olin pieni. Jäi vielä varaa välillä käydä baarissa. Tukea tuli yhteensä 460e/kk 9kk vuodessa.

En usko. Tarina täynnä ristiriitoja.

Kerro ihmeessä ne ristiriidat mitä löydät? Kesätöistä sai helposti 6000-7000e nettona joten sen avulla pärjäsi.

Kyllähän kesälläkin pitää maksaa vuokraa ja syödä. Opiskelija harvemmin hirveästi tienaa kesätöissä, saa olla tyytyväinen jos saa pari tonnia säästöön eikä aina sitäkään. Opintoraha on nykyään 250 euroa miinus verot. Siitä pitää maksaa myös asumista, koska asumistuki ei kata koko vuokraa.

Vierailija
42/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin teillä menee rahat jos pitää opintolainaa ottaa? Itse pärjäsin kyllä koko yliopisto-ajan 2008-2013 ilman lainaa, toki sen ansiosta että sain kesätöitä joka kesäksi. Mutta asuin yksiössä hyvällä sijainnilla (en solussa), omistin jopa halvan auton (korjasin/huolsin itse) eikä vanhemmat avustaneet, tilillä oli vain vähän itse kesätöistä ansaitsemaa rahaa kun muutin kotoa. Lapsilisät vanhemmat käytti minun elättämiseen kun olin pieni. Jäi vielä varaa välillä käydä baarissa. Tukea tuli yhteensä 460e/kk 9kk vuodessa.

Opintorahaa on leikattu merkittävästi Sipilän hallituskaudella ja elinkustannukset nousee koko ajan.

Mitä ne nykyiset summat on? 2008-2013 tuli asumislisää max 200e/kk ja opintotuki oli 260e/kk. Ja huom, tämä vain 9kk vuodessa. Eikö asumista tueta selvästi paremmin nykypäivänä ja asumistukea saa joka kuukausi?

Asumistuki on suurempi, mutta jollain ilveellä omasta opintorahastani katosi pari kymppiä Sipilän uudistuksen takia. Pystyin elämään sillä 470 €, mutta 450 € kuukaudessa oli aivan liian vähän (viikon ruokabudjettini oli 25 € - olisi vaan pitänyt paastota joka kuun viimeinen viikko :D).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Tarina täynnä ristiriitoja.

Kerro ihmeessä ne ristiriidat mitä löydät? Kesätöistä sai helposti 6000-7000e nettona joten sen avulla pärjäsi.

Onnea sinulle. Olet noin yksi miljoonasta, joka tuollaisiin summiin pääsee pelkällä kesätyöllä. Tuollaisia summia kun tienaa luulisi olevan älliäkin sen verran päässä, että tajuaa, ettei tuo ole mitenkään tavallista ja siksi suurimman osan on otettava sitä lainaa. 

Vierailija
44/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä leikkasi korkeakouluopiskelijoiden opintorahasta muistaakseni 80 euroa kuussa. Nykyään se on 250 euroa kuussa ja siitä maksetaan vielä verotkin.

Vierailija
45/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pankki ei ole suostunut pienempään lyhennykseen vaikka olen työtön, joten tuista menee yli 150 euroa kuussa lyhennykseen.

Kannattaa miettiä tarkasti, mille alalle opiskelee ja paljonko ottaa lainaa.

Jälkiviisaana kävisin amiksen tai kaksoistutkinnon ja opiskelisin sen jälkeen työn ohessa sen sijaan että kävin lukion ja menin yliopistoon.

Vierailija
46/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ovat tottuneet aika mukavaan elämään, joten velaksi eläminen voi tuntua hankalalta. Toisin oli silloin, kun valtio ei jaellut ilmaista rahaa, vaan takasi vain opintolainan. Mutta ei sitä silloin ajatellut, että "voi kauhea, kun tämä lihapulla on velalla ostettu, ei olisi pitänyt". Jos sai valmistuttuaan kunnon työpaikan, niin lainan takaisinmaksu ei ollut ongelma, edellyttäen että osasi panna rahaa syrjään, sillä lainan lyhennys ja korkojen maksu tapahtui vain kahdesti vuodessa.

Vierailija
47/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on suuri ahdistus tähän liittyen. Elän todella köyhästi, mutta tuntuu että en olisi "ansainnut" niitä asioita joita tekisin lainarahalla. Hienoja vaatteita ostaessani tai ravintolassa syödessäni ajattelisin että ei nämä ole omilla ansioilla saavutettuja asioita.

Toistaiseksi olen opintolainat nostanut kyllä, mutta en osaa koskea niihin. Omaan asuntoon ehkä menee koko potti koska matalampihan tämä korko on kuin oheen tulevassa asuntolainassa, mutta muut jutut kuten matkat joita kaverit tekee palkoillaan? Ei.

Osaisinpa vain nauttia elämästä ja sisäistää, että olen sellaiseen valtioon syntynyt joka tällaisen lainan jokaiselle kansalaiselleen myöntää ja ottaisin siitä ilon irti :(

Vierailija
48/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko nykyään muka vähemmän kesätyöläisille? 2 viikon nettopalkka oli noin 800e joka paikassa missä itse olen ollut tehtaanlattialla kesätöissä. Eli 1600e/kk ja 6400e 4kk touko-elokuu.

Vierailija
49/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskeluaikana 1990-luvulla oli Tampereen teknillisen yliopiston kaikkien talojen ilmoitustaululla varoituksia, että onko sinulla varaa ottaa opintolainaa.

Kaikki yrittivät elää vain opintotuella.

Miksi nyt suoistaan taas lainaa?

Kiinnostaa, kun oma lapsi aloittamassa opinnot.

Opintoraha on 250€, sillä ei makseta edes vuokraa. Ei se mikään vitsi ole kun sanotaan että opiskelijat ovat tiukoilla.

Saa lisäksi asumistuen

Vierailija
50/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan opintojen rahoitus on joko vanhempien (ja  suvun) varassa tai perustuu lainan otolle tai näille molemmille. Suomi on globaalisti kummajainen siinä, että täällä opiskelijan lähtökohdista riippumatta kaikilla, erityisesti nuorilla aikuisilla on mahdollisuus saada julkisin varoin erillistä tukea siihen, että opiskelee itse valitsemaansa alaa ja monesti myös haluamassaan paikassa (vain joitain harvoja aloja voi opiskella vain yhdessä paikassa Suomessa mutta tukea voi toki saada myös muualla kuin Suomessa tapahtuviin opintoihin). 

Toki välillä on aatteluttanut, että kuinka kauan tämä saattaa jatkua tällaisena; koska aina välillä törmää ja kohtaa kannanottoja, joissa nykyinen "hyvinvointi valtion" koulutuspolitiikkaa arvostellaan mm. liian tasapäistävänä. Korkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen on esimerkiksi katsottu kärsivän arvonsa menettämisestä, koska nuorimmista ikäluokista on jo puolella joko korkeakoulu/yliopisto -tutkinto tai vähintään optio sen suorittamiseen e. opinnot ovat vielä kesken.  Toisaalta samanaikaisesti pitäisi olla mahdollisuuksia saada töitä ja työmahdollisuuksia ilman useamman vuoden opintoja. 

Sinkkumies 

Nehän nyt lisää koulutuspaikkoja yliopistoihin. (paitsi Lääkikseen)

Älytöntä, kun kaikille ei ole työtä. Esim minulle (DI).

Niin ei tietenkään lääkikseen kun -niin miksiköhän ei... Olisikohan niin, että lääkäriliitto liene ainoa taho, joka on onnistunut opiskelijoiden edunvalvonnassa niin hyvin, että ainakin viime vuosiin asti jokaiselle lääkäriksi Suomessa valmistuneelle on löytynyt oman alan töitä.

Tokihan yleisemminkin korkeakoulutus edelleen edesauttaa ja tukee työllistymistä.

Mutta toisaalta kuinka moni ns. korkeakoulutettu  joutuu tekemään töitä, joisa todennäköisesi selviäisi huomattavasti hyvin tai kenties erinomaisesti ilman useamman vuoden opintoja (Korkeampi vai olsiko oikeampaa sanoa laajempikoulutus kun vain kestää tai on kesänyt tähän asti kauemmin kuin kapeampi koulutus).  

Se lienee jo yleistetoa, että pelkästään rahankiilto silmissä ei kannata suunnata korkeakoulu / yliopisto-opintoihin.  Moni kapeamman koulutuksen omaava tienaa vähintään saman tai mahd. enemmän kuin "normi maisteri". - Toki osa varmasti ihan perustellusti ja hyvästä syystä. 

Sinkkumies

Vierailija
51/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskeluaikana 1990-luvulla oli Tampereen teknillisen yliopiston kaikkien talojen ilmoitustaululla varoituksia, että onko sinulla varaa ottaa opintolainaa.

Kaikki yrittivät elää vain opintotuella.

Miksi nyt suoistaan taas lainaa?

Kiinnostaa, kun oma lapsi aloittamassa opinnot.

Opintoraha on 250€, sillä ei makseta edes vuokraa. Ei se mikään vitsi ole kun sanotaan että opiskelijat ovat tiukoilla.

Saa lisäksi asumistuen

Se menee kokonaan siihen asumiseen eikä edes riitä. Siitä 250 eurosta kuussa maksetaan myös osa vuokrasta ja se on verotettavaa tuloa. Eli elämiseen kuten ruokaan, liikkumiseen, sähkölaskuun, puhelimeen ym. jää paljon alle 200 euroa kuussa.

Vierailija
52/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanko nykyään muka vähemmän kesätyöläisille? 2 viikon nettopalkka oli noin 800e joka paikassa missä itse olen ollut tehtaanlattialla kesätöissä. Eli 1600e/kk ja 6400e 4kk touko-elokuu.

Etkö kesällä maksanut vuokraa tai syönyt mitään? Miten koko raha jäi säästöön?

Vierailija
53/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintorahaa on leikattu merkittävästi Sipilän hallituskaudella ja elinkustannukset nousee koko ajan.

Tosiaan sehän on nykyään 250e, että sillä ei paljon elä ilman lainaa.

Vierailija
54/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse opiskelin vuosia sitten, opintoraha oli jotain päälle 300 euroa kuussa verotettavaa tuloa. Nyt se on sen 252 tai sinnepäin miinus verot. Ja inflaatio luonnollisesti on syönyt ostovoimaa paljon.

Ainoa myönteinen muutos on asumistuki, jota saa myös kesällä. Toisaalta asumiskulutkin on nousseet ja osa asumiskuluista jää silti opiskelijan maksettavaksi joten ei niistä tuista jää käteen niin paljoa että sillä eläisi.

Vierailija
55/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki + asumisliä 460e jota ei saa 3kk ajalta. 6400-3*460= 5020e. Eli jää silti 5 tonnia ylimääräsitä vaikka tuosta vähentää ne tuet joita ei saa 3kk ajalta.

Vierailija
56/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan opintojen rahoitus on joko vanhempien (ja  suvun) varassa tai perustuu lainan otolle tai näille molemmille. Suomi on globaalisti kummajainen siinä, että täällä opiskelijan lähtökohdista riippumatta kaikilla, erityisesti nuorilla aikuisilla on mahdollisuus saada julkisin varoin erillistä tukea siihen, että opiskelee itse valitsemaansa alaa ja monesti myös haluamassaan paikassa (vain joitain harvoja aloja voi opiskella vain yhdessä paikassa Suomessa mutta tukea voi toki saada myös muualla kuin Suomessa tapahtuviin opintoihin). 

Toki välillä on aatteluttanut, että kuinka kauan tämä saattaa jatkua tällaisena; koska aina välillä törmää ja kohtaa kannanottoja, joissa nykyinen "hyvinvointi valtion" koulutuspolitiikkaa arvostellaan mm. liian tasapäistävänä. Korkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen on esimerkiksi katsottu kärsivän arvonsa menettämisestä, koska nuorimmista ikäluokista on jo puolella joko korkeakoulu/yliopisto -tutkinto tai vähintään optio sen suorittamiseen e. opinnot ovat vielä kesken.  Toisaalta samanaikaisesti pitäisi olla mahdollisuuksia saada töitä ja työmahdollisuuksia ilman useamman vuoden opintoja. 

Sinkkumies 

Nehän nyt lisää koulutuspaikkoja yliopistoihin. (paitsi Lääkikseen)

Älytöntä, kun kaikille ei ole työtä. Esim minulle (DI).

Ptii kirjoittamani jo edellä, että totta on, mitä kirjoitit. -Ja on varmasti turhauttavaa kun vuosia opiskelleena maisterina yrittää saada työtä onnistumatta, niin saa osakseen kuittailua, kuinka on opiskellut mahd. väärälle alalle. - Ei me nyt vaan kaikki voida olla tai opiskella lääkäreiksi. Ja turhautuminen ei ainakaan lienny välittömästi, jos lainkaan kun lääkkeeksi jatkuvaan työttömyyteen tarjotaan -yllätys yllätys - lisää opiskelua. 

Sinkkumies

Vierailija
57/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki + asumisliä 460e jota ei saa 3kk ajalta. 6400-3*460= 5020e. Eli jää silti 5 tonnia ylimääräsitä vaikka tuosta vähentää ne tuet joita ei saa 3kk ajalta.

Eihän se 460 euroa kuussa riitä sekä ruokaan että asumiseen sitä kolmea kuukautta. Jos vuokra on vaikka 300 (nykyään sillä ei saa mitään yksiötä), ruokaan ja muuhun jäisi kesän ajalle vain 160 euroa kuussa tuossa laskelmassa. Kai se bussi tai auton bensakin jotain maksaa.

Vierailija
58/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se 460 euroa kuussa riitä sekä ruokaan että asumiseen sitä kolmea kuukautta. Jos vuokra on vaikka 300 (nykyään sillä ei saa mitään yksiötä), ruokaan ja muuhun jäisi kesän ajalle vain 160 euroa kuussa tuossa laskelmassa. Kai se bussi tai auton bensakin jotain maksaa.

Pointina tuossa on se että kesätöistä jää 6400e säästöön jaettavaksi koko vuodelle. Tällä tavoin pärjäsi helposti ilman opintolainaa.

Ja vaikka huomioi sen 3kk kun tuohon aikaan ei saanut tukia, jää silti 5 tonnia tylimääräistä säästöön jaettavaksi ympäri vuodelle.

Vierailija
59/59 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointina tuossa on se että kesätöistä jää 6400e säästöön jaettavaksi koko vuodelle. Tällä tavoin pärjäsi helposti ilman opintolainaa.

Ja vaikka huomioi sen 3kk kun tuohon aikaan ei saanut tukia, jää silti 5 tonnia tylimääräistä säästöön jaettavaksi ympäri vuodelle.

No oletpas sinä täydellinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi