En pysty tarpeeksi siivoamaan ja tekemään kotitöitä sairauteni takia, mutta en saa apua
Sairaus on siis fyysinen, ei psyykkinen. Olemme saaneet aiemmin lapsiperheiden kotipalvelua, mutta se on mahdollista vain 3kk putkeen. Koronan aikana olen maksanut itse siivouksesta ja kotitöitä on myös jäänyt paljon rästiin.
Olen kokeillut myös vammaispalvelun kautta, mutta sieltä ei tipu mitään, koska olen väärällä tavalla sairas heidän kriteereihinsä.
Sosiaalityöntekijä on sanonut, ettei kotipalvelu ole nyt järjestynyt, koska "on jumissa" koronan takia. Mielestäni on väärin, että joudun itse maksamaan jatkuvasti, koska en ole sairauttani valinnut ja jos se olisi hieman erilainen, olisin oikeutettu vammaispalveluun. Miksi meiltä kielletään kotipalvelu? Teenkö vaan valituksen?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu on luonteeltaan lyhytaikainen jeesi, jota ei todellakaan ole resurssoitu niin, että samoissa perheissä käytäisiin kuukausitolkulla. Itse sain kotipalvelua 30h kun olin liikuntajkyvytön perheenäiti jalan murtumisen vuoksi. Jos tarvitset pitkäaikaista apua, niin sinun on ostettava se yksityisiltä palveluntarjoajilta.
En mä mikään pohatta ole, että voin vuosikausia maksaa ja ihmisellä pitää lain mukaan olla samankaltaiset mahdollisuidet riittävän hyvään elämään. Tällaselle tilanteelle ei vaan ole oikeaa osoitetta, kun se vammaispalvelu sylkee pois. Ap
Selvästikään et täytä vammaistuen kriteerejä, mutta et kykene tarjoamaan lapsellesi normaalia arkea ilman apua. Olisiko mahdollista, että lapsesi asuisi terveessä perheessä? Hänellä on oikeus tulla hoidetuksi ja saada esim. ruokaa niin ettei itse ole sen laittamisesta vastuussa.
Juurihan sanoin, että en pakota häntä laittamaan ruokaa. Sosiaalityöntekijän piti hankkia meille apua, mutta hän epäonnistui. Taitaa olla aika pahasti laitonta pistää lapsi pihalle perheestä, koska vanhempi on sairas ja sosiaalityö kieltäytyy antamasta avohuollon tukea, tutustupa vähän. Ja perhetyö ei tähän auta koska heiltä saa vaan keskusteluapua tmv. Tämä oli sitten viimeinen epäasiallinen viesti mihin vaivauduin vastaamaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu on luonteeltaan lyhytaikainen jeesi, jota ei todellakaan ole resurssoitu niin, että samoissa perheissä käytäisiin kuukausitolkulla. Itse sain kotipalvelua 30h kun olin liikuntajkyvytön perheenäiti jalan murtumisen vuoksi. Jos tarvitset pitkäaikaista apua, niin sinun on ostettava se yksityisiltä palveluntarjoajilta.
En mä mikään pohatta ole, että voin vuosikausia maksaa ja ihmisellä pitää lain mukaan olla samankaltaiset mahdollisuidet riittävän hyvään elämään. Tällaselle tilanteelle ei vaan ole oikeaa osoitetta, kun se vammaispalvelu sylkee pois. Ap
Selvästikään et täytä vammaistuen kriteerejä, mutta et kykene tarjoamaan lapsellesi normaalia arkea ilman apua. Olisiko mahdollista, että lapsesi asuisi terveessä perheessä? Hänellä on oikeus tulla hoidetuksi ja saada esim. ruokaa niin ettei itse ole sen laittamisesta vastuussa.
Juurihan sanoin, että en pakota häntä laittamaan ruokaa. Sosiaalityöntekijän piti hankkia meille apua, mutta hän epäonnistui. Taitaa olla aika pahasti laitonta pistää lapsi pihalle perheestä, koska vanhempi on sairas ja sosiaalityö kieltäytyy antamasta avohuollon tukea, tutustupa vähän. Ja perhetyö ei tähän auta koska heiltä saa vaan keskusteluapua tmv. Tämä oli sitten viimeinen epäasiallinen viesti mihin vaivauduin vastaamaan
Ap
Lastensuojelun avohuollon tukea? Kyllä se kylmä fakta on, että omat lapset tulee kyetä hoitamaan, ruokkimaan, vaatettamaan, tarjoamaan kunnollisen kodin ja rakkautta. Jos se ei onnistu, niin lapsi ei voi asua kotona. Ei meillä ole mitään kotihoitajia mahdollista palkata yhteiskunnan piikkiin.
Kyllä vanhukset ja vammaisetkin maksavat siivouksesta itse. Ei kunnan kotihoito ainakaan meillä tarjoa siivousapua. Ruokapalvelun ja kauppa-avun saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On sitä pienemmästäkin lapsia huostaanotettu, kuin se, että sairas vanhempi ei kykene huolehtimaan lapsen perustarpeista.
Poista kaikki ylimääräinen tavara, jotta siivottavaa ei ole niin paljon. Ruuat voit tilata netin kautta.
Kiitos tuosta invalidiliiton puhelin -vinkistä. Jos kellään ei ollut muuta rakentavaa sanottavaa niin poistun
Ap
Oon itsekin miettinyt tätä. Jos olisin yh niin hankalaa olisi tietyt asiat. Mulla on oikea käsi onnettomuuden jäljiltä sellainen ettei sillä juuri mitään tee. En saa auki edes korkkeja, pahimmat on jotkut lapsilukolliset korkit. Ikkunoiden peseminen tosi vaikeaa ja esim moppaaminen jossa tarvii kahta kättä. Auto oli pakko vaihtaa muutama vuosi sitten kun en enää pystynyt vaihtamaan vaihteita jne. Aika hurjaa olisi lapset pois ottaa jonkun tällaisen vuoksi, uskomatonta että joku edes ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olet siis vammainen ja mitä ne kotityöt on mihin et pysty? Minkä ikäiset lapset? Voivatko he jo osallistua?
Mitä sinä tällä tiedolla teet? Ai että pääsisit ivaamaan ja haukkumaan ap:ta? Muutoin sinulle riittää tieto ettei ap selviydy arjesta. Et tarvitse hänen yksityisiä tietojaan vastataksesi tähän ketjuun.
Tuntuu kyllä oudolta, mikä on "tarpeeksi siivoamaan". Onko apllä puolisoa?
Vaikuttaahan tieto siihen onko valitus aiheellinen.
Ystäväni oli kotipalvelussa töissä joitakin vuosia sitten. Kertoi kauhutarinoita autettavista, jotka mittasivat mitalla tavaroiden paikat ja valittivat sitten, jos ei ollut millilleen oikealla paikalla. Siihen kyllä energia ja taidot riitti.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Lapsella on oikeus elää äitinsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuosta invalidiliiton puhelin -vinkistä. Jos kellään ei ollut muuta rakentavaa sanottavaa niin poistun
Ap
Ole hyvä. Palvelu on ilmainen mutta voi olla ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos siinä toisessa uudessa sillä hetkellä terveessä perheessä se terve äiti vaikka jää auton alle ja menettää sen seurauksena osan toimintakyvystään ja tulee avioero. Sitten taas lapset uuteen sillä hetkellä terveeseen perheeseen? Aikamoista rumbaa 😁.
Kunnalla pitää olla tieto siitä mistä voi ostaa alvittomia siivouspalveluja. Alvittomasta siivouspalvelusta voi sitten myös hakea kotitalousvähennyksen. Hinta on kuukaudessa 100-150€, jos ei ole pääkaupunkiseudulla.
Harvoin tarjotaan missään siivousta avun tarpeena vammaisuuden takia. Lapsiperheiden kotipalvelu ei kuulu olla vuosikausia jatkuva perheelle ilmainen siivouspalvelu.