Suomalaisten erikoinen suhtautuminen alkoholiin
Oletko samaa mieltä, että suomalaiset eivät osaa suhtautua alkoholiin luontevasti? Vaan se on aina joko-tai. Joko olet absolutisti- tai jos joskus otat, olet oikeasti aivan täysin riippuvainen.
Kohtuukäyttöä ei tunnisteta, sitä ei ole, vaan kaikki jotka joskus käyttävät ovat a) tietämättään alkoholisteja b) luisumassa alkoholismiin.
Mistä tämä johtuu meillä? Onhan alkoholismia muuallakin, mutta onko se samanlainen kielletty peikko muualla?
Monissa maissa alkoholi on kuitenkin vain pelkkä nautintoaine siinä missä vaikka kahvi. Täällä se on monin tavoin säädeltyä ja paheksuttua.
Vai oletko eri mieltä? Onko suomalainen alkoholikulttuuri ja alkoon suhtautuminen ihan normaalia?
---
Tämä ihmetys ja tuomitsevuus tuli taas mieleen, kun kaupan hihnan päässä olin lapsen kanssa ja pakkasin ostoksiani, siinä oli viimeisenä pakkaamista odottamassa noin 8 tölkkiä erilaisia limsoja ja seuraavana kassalla vuorossa tuleva nainen mulkoili niin murhaavasti, minua ja niitä loppuja ostoksiani. Siis oikein tuijotti vihaisena, enkä tajunnut miksi. Sitten kun hän oli maksanut ja tuli pakkaamaan omiaan, vilkaisi vielä sitä minun "tölkkiröykkiötä" kulmat kurtussa ennen kuin -ilmeisesti- tajusi niiden olevan harmittomia limsoja, ja lopetti mulkoilun siihen ja keskittyi omiin juttuihinsa.
En nyt keksi muuta syytä tähän käytökseen kuin että ajatteli minun ostaneen valikoiman alkoholitölkkejä ja paheksui sitä? Vai miksi tuijotti ja kyttäsi, kunnes näki ne lähempää.
Kommentit (14)
Hyvin epänormaalia. Itse asun ulkomailla ja lasi viiniä kuuluu päivään kaikilla. Suomalaisilla se on joko syntiä tai sitten vedetään sellaiset lärvit että. Semmoista joko holistijuntti tai himouskovainen juttua monella. Onneksi on menossa ilmeisesti sielläkin jo parempaan päin, ainakin pääkaupunkiseudulla.
Suomalaisilla on muistaakseni joku alkoholigeenikin. Liekkö perittyä siis alkoholismi useinkin suomessa.
Niin pitkään kun keskustellaan siitä, saako viiniä myydä ruokakaupassa ollaan kaukana normaalista.
Olen kai sitten elänyt jotenkin erilaisissa piireissä, kun en tunnista tuollaista ollenkaan. Alkoholi on ollut osa ihan tavallisten ihmisten elämää lapsuudestani asti. En tuntenut henkilökohtaisesti kuin yhden alkoholiongelmaisen, äitini erään veljen jolla oli myös masennus ja sosiaalinen fobia. Vanhempani saattoivat ottaa viiniä arkenakin, jos ateriaan sellainen sopi, juhlissa sitä juotiin mutta kukaan ei häiriökäyttäytynyt (paitsi joskus tuo äidin veli vähän sössötti). Olen kotoisin suomenruotsalaisten asuttamalta alueelta, vaikka oma perheeni suomenkielinen onkin, lieneekö siksi niin erilainen kokemus?
Ja sitä en kyllä edes huomaisi, katsooko joku minun ostoksiani. paheksuvasti, koska en katsele muita ihmisiä enkä niin huomaa heidän mahdollista paheksuntaansa, elleivät suoraan tule päin naamaa sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai sitten elänyt jotenkin erilaisissa piireissä, kun en tunnista tuollaista ollenkaan. Alkoholi on ollut osa ihan tavallisten ihmisten elämää lapsuudestani asti. En tuntenut henkilökohtaisesti kuin yhden alkoholiongelmaisen, äitini erään veljen jolla oli myös masennus ja sosiaalinen fobia. Vanhempani saattoivat ottaa viiniä arkenakin, jos ateriaan sellainen sopi, juhlissa sitä juotiin mutta kukaan ei häiriökäyttäytynyt (paitsi joskus tuo äidin veli vähän sössötti). Olen kotoisin suomenruotsalaisten asuttamalta alueelta, vaikka oma perheeni suomenkielinen onkin, lieneekö siksi niin erilainen kokemus?
Ja sitä en kyllä edes huomaisi, katsooko joku minun ostoksiani. paheksuvasti, koska en katsele muita ihmisiä enkä niin huomaa heidän mahdollista paheksuntaansa, elleivät suoraan tule päin naamaa sanomaan.
Ruotsinsuomalainen asuinalue selittää paljon, heillä tuntuu olevan terveempi suhtautuminen.
Juurihan tuossa etusivulla pyörii ketju, jossa pöyristellään sitä kun yksivuotiaan juhlissa tarjotaan myös kuohuvaa, ja ketju on täynnä alkoholistiksi haukkuvia. Siis kuohuvaa että nostetaan kerran lasi ylös, ja skål. Se on nyt sitten pahimman luokan rappioalkoholismia.
Juu ei ole normaali mutkaton suhtautuminen monellakaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos katsoo arkadianmäelle, meillähän on tosi tiukka "isoveli valvoo" alkoholipolitiikka? Eikä löysennyksiä ole tiedossa ei ainakaan ilman pitkää riitelyä. Täällä keskustellaan tänä päivänäkin siitä voiko viinit olla ruokakaupoissa (kuten muualla maailmassa), no ei voi.
Intiaaneilla ja eskimoilla on myös tuo päätyyn asti juomisen kulttuuri ainakin joskus ollut. Liittyykö ankaraan elinympäristöön, ihmiskontaktien vähyyteen ja sosiaaliseen kömpelyyteen? Mene ja tiedä.
Kannattaa lukea Kustaa H. J. Vilkunan Juomareiden valtakunta - suomalaisten känni ja kulttuuri 1500-1850.
Suomalainen alkoholinkäytön nykyinen kulttuuri, sen paheksuminen ja valtion harjoittama alkoholin saatavuuden sääntely ulottuvat kauas menneisyyteen.
Kirkon osuus suomalaisen "viinapään" luomisessa oli merkittävä ja jatkui kirkon vallan hiivuttua kieltolakina ja oluen huuruisena 70-lukuna.
Näitä historiallisia kaikuja on havaittavissa edelleen suomalaisessa keskustelussa ja viranomaisten asenteissa.
Turmiolan Tommi rocks on!
Kannabisasiassa voi huomata tän selvemmin. Meillä kansalaisen vartalo on eräällä tavalla valtion tai muiden kansalaisten yhteisomaisuutta. Kansalainen ei omista itseään. Siitä annetaan signaali.
Kieltolaki on ollut myös Amerikassa. Millainen suhtautuminen siellä on alkoholiin? Yhteiskunta ei ole niin holhoava kuin täällä meillä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan irrallisena sivukommenttina, itse katselen nykyisin vähän ympärilleni kun jossain liikun. kun olen monesti kuullut jälkikäteen "et sitten huomannut mua" tms, kuljin laput silmillä vuosikaudet ja nyt tarkoituksella vähän katselenkin, enhän mä tarkoituksella ole töykeä ja "ole tuntematta" jotakuta :D
- eri
Vierailija kirjoitti:
Kieltolaki on ollut myös Amerikassa. Millainen suhtautuminen siellä on alkoholiin? Yhteiskunta ei ole niin holhoava kuin täällä meillä.
Usassa on aina ollut tiukka fasismin kannatus ja se ei poikkea stalinin porukoista juurikaan. Aina kkk:n perustamisesta lähtien. Vapaus ja liberaalius on lähinnä paperiin kirjoitetun ihanteen tasolla. Toki rikkaat valkoiset miehet voivat harrastaa vapaasti vaikka kannibalismia.
Nuorissa on tulevaisuus