Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen eläkeläisille

Vierailija
23.06.2020 |

He ovat jo suorittaneet elämänsä, kaikki saavutukset ja ponnistelut on jo takanapäin. He saivat tehdä uransa rauhallisemmassa elämänrytmissä, vakitöissä, ja keräsivät muhkueläkkeet. Hankittuna on jo omistusasunto, sähköpyörä, ja taritsee vain miettiä lähtisikö (jo maksetulle, omalle) mökille vai Espanjaan tänä vuonna.

Monien kasvoilta paistaa tietty seesteisyys, jota ei ole olemassa meille nuorille. Meille on vain kiristys-kiire-kaaos-yhteiskunta loputtomalla epävarmuudella, ja tunnelin päässä siintää....lisää samaa paskaa, ainakin 70-vuotiaaksi asti. Ja siihen mennessä on eläkejärjestelmäkin ehtinyt kaatua jo monta kertaa niin ei tarvitse eläkepäivistä hirveästi haaveilla.

Kellään muulla samoja ajatuksia?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eläkkeellä kylläkin jo 30-vuotiaana. Ei kyllä kannata olla kateellinen, sillä vaikea masennus on tuhonnut koko elämän.

No lopeta se pillereiden imeminen. Yläs ulos ja lenkille. Laita ne aivos kuntoon, ellei sieltä sitten pysyvästi ja synnynnäisesti puutu jotain oleennaista. Kehityshäiriökin se voi olla, mutta kait sinä kuitenkin joskus tunnet myös iloa ja onnea? En ymärrä tämmösiä luovuttajia sulla on koko elämä vielä edessä kymmeniä vuosia.

Vierailija
42/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eläkkeellä kylläkin jo 30-vuotiaana. Ei kyllä kannata olla kateellinen, sillä vaikea masennus on tuhonnut koko elämän.

Sulle olen kaikkein kateellisin; ei edes tarvi käydä töissä. IKINÄ. Loisia koko elämä ja tehdä mitä huvittaa. Dream life.

Kaikenlaisia se maa päällään kantaa. Nyt täytyy tehdä poikkeus ja toivoa, että saat mitä haluat. Mukavaa unelmaelämää masennuksen kourissa! Tule sitten kertomaan, miten päiväsi kuluvat rattoisasti sängyn pohjalla. Sängyn, jota et saa koskaan pedattua ja lakanat vaihdettu vuosi sitten.

Olen vakavasti masentunut ja vaihdan lakanani kerran kahdessa viikossa. Töissä painan sillä saikkua saan max päivän kerrallaan, että tämmöstä täällä. Emme ole kaikki masentuneet yhtä onnekkaita että pääsisimme eläkkeelle noin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 27, muuten asiaa, mutta miten niin paras hoito Suomessa??

Suomessa on erinomainen syövän hoito. Missä muualla pienituloinen ulkomaalainen eläkeläinen saisi yhtä hyvää hoitoa - varsinkin jos ei hallitse kyseisen maan kieltä erinomaisesti?

Vierailija
44/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te valittajat peritte sen vanhempienne/isovanhempienbe vaurauden.

Jos oma eläkkeenne tuleekin olemaan pienempi, saatte talot ja mökit pienen perintöveron hinnalla. Ehkä lisäksi osakkeita ja muita sijoituksia vanhuuden vararahastoksi.

Oikeasti: miksi alapeukut?

Ne talot, mökit, osakkeet ja muut sijoitukset on kädet suorana ojennettu Attendoille siihen mennessä. Kaikk´ mänt.

Omaisuutta ei tarvitse realisoida. Maksut määräytyvät vain tulojen perusteella.

Vierailija
45/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe syyllisyyttä siitä, että jäin pitkän työuran jälkeen eläkkeelle 63.5-vuotiaana. Heikosta kotitaustasta huolimatta opiskelin lukion jälkeen yliopistotutkinnon ja tein töitä 37v, suurimman osan aikaa vaativassa kasvatusalan työssä. Ja ison osan aikaa olin yksinhuoltajana. Eiköhän sitä ole eläkkeensä ansainnut.

Vierailija
46/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ap:lle sellainen ajatus, että mitäpä, jos te nuoret tekisitte tästä yhteiskunnasta juuri sellaisen kuin itse haluatte? Äänestäkää nuoria ja hakeutukaa erilaisiin luottamustehtäviin. Muttakaa asioita. Olkaa poliittisesti aktiivisia kuten me 1970-luvun teinitkin oltiin. Iskä ja äiskä on nyt jo vähän väsyneitä ja teidän pitää itse alkaa vastaamaan omasta elämästänne. 

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa isot ikäluokat versus pienet ikäluokat? Nähtävästi et.

Eläkkeen oli tarkoitus olla parille viimeiselle vuodelle, ennen kuin kuolo korjasi. Ja rammoille.

Ei järjestelmä kestä, että mummot ja paapat humpsuttelevat 30 vuotta työuran jälkeen.

Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta lähtien isosena, kehitysvammaisten leireillä, marjatiloilla. Ärsyttää nämä energiset eläkeläiset, joilla nousee nokka pystyyn jos kehtaa 1. kutsua iäkkääksi, hauraaksi jne. 2. sanoa että tuon kuntoisena pitäisi olla vielä työelämässä.

Vierailija
47/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v. ja tämän hetkinen eläkekertymä on jotain 900 €. Ei säästöjä tai omaisuutta.

Olen jo nyt tyytyväinen summaan, pärjäisin jo tälläkin vallan hyvin pienen vuokran takia jonkin aikaa. Toki kaikki ylimääräinen jäisi pois, mutta ehkä saan aikani kulumaan jotenkin halvallakin :)

Vierailija
48/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ap:lle sellainen ajatus, että mitäpä, jos te nuoret tekisitte tästä yhteiskunnasta juuri sellaisen kuin itse haluatte? Äänestäkää nuoria ja hakeutukaa erilaisiin luottamustehtäviin. Muttakaa asioita. Olkaa poliittisesti aktiivisia kuten me 1970-luvun teinitkin oltiin. Iskä ja äiskä on nyt jo vähän väsyneitä ja teidän pitää itse alkaa vastaamaan omasta elämästänne. 

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa isot ikäluokat versus pienet ikäluokat? Nähtävästi et.

Kyllä ymmärrän. 18-59-vuotiaita äänestämään kykeneviä on Suomessa paljon enemmän kuin yli 60-vuotiaita äänestämään kykeneviä. 

Vierailija
49/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle olen kaikkein kateellisin; ei edes tarvi käydä töissä. IKINÄ. Loisia koko elämä ja tehdä mitä huvittaa. Dream life.

Miten voit olla kateellinen hänelle. Koko elämä pienellä eläkkeellä.

Mieheni sukulainen oli tuollainen. Etenkin vanhana vanhuksena hänen elämä oli järkyttävän niukkaa kotona yksin olemista. Ei vara mihinkään, kun ei pystynyt enää pitkiä matkoja kävelemään ilmaiseksi.

Omaisuutensa hänen oli pakko ollut lahjoittaa sukulaisilleen jo varhain. (kotitalo peritty meren rannalla, josta joutui muuttamaan, kun ei palvelu lähellä) Surullista kuin mikä.

Vierailija
50/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle pitäisi jäädä kunnon mukaan. Mutt takaraja pitää olla vakuutus lääkärien takia. Takaraja voisi oll 68 vuotta.

Moni on hyväkuntoinen vielä yli seitsemänkymppisenä. Esimerkiksi Sauli Niinistö.

Vierailija
51/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktantarkastaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.

Ymmärrän, että eläkeikä nousee terveydenhuollon jne. kehittyessä.

Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...

Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.

Noh, nauttikaa koko rahan edestä 😩

Mistä tuo viimeinen väitteesi on peräisin? Keskieläke Suomessa on nyt 1716€/kk ja mediaanieläke noin 1500€/kk. 35-vuotiaiden keskipalkka on 3250€/kk ja mediaanipalkka 3050€/kk. 

35-vuotiaden palkat ovat siis lähes kaksinkertaiset eläkkeisiin verrattuna.

Verotus ja menot. Ei työikäinen saa käteen läheskään 2x siitä mitä eläkeläinen :D Hupinumeroita on toki kiva pyöritellä.

Etkö tiedä, että eläkkeiden veroprosentti on korkeampi kuin palkkatulojen?

Vierailija
52/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että käyttää energiansa toisten kadehtimiseen, kannattaa tehdä omasta elämästä mahdoliisimman mukavaa.

Se mitä ei useinkaan ajatella on, että vanhempien ihmisten lapsuudessa ja nuoruudessa elintaso oli paljon alhaisempi kuin mihin nykyään synnytään. Siksi monet iäkkäät näyttäävät nauttivan niin paljon omaisuudestaan.

Myös töihin mentiin aikaisin, kesätöihin 13-vuotiaana ja muihin töihin heti koulun loputtua. Ei pidetty välivuosia ja sapattivapaita.

Nykyään ei osata nauttia siitä, miten helppoa kaikki on: kodinhoito, kommunikointi, liikkuminen. Maristaan siitä, ettei kaikki tule tarjottimella eteen niinkuin joillekin harvoille some- ja viihdetähdille. 

Vierailija
53/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan, että käyttää energiansa toisten kadehtimiseen, kannattaa tehdä omasta elämästä mahdoliisimman mukavaa.

Se mitä ei useinkaan ajatella on, että vanhempien ihmisten lapsuudessa ja nuoruudessa elintaso oli paljon alhaisempi kuin mihin nykyään synnytään. Siksi monet iäkkäät näyttäävät nauttivan niin paljon omaisuudestaan.

Myös töihin mentiin aikaisin, kesätöihin 13-vuotiaana ja muihin töihin heti koulun loputtua. Ei pidetty välivuosia ja sapattivapaita.

Nykyään ei osata nauttia siitä, miten helppoa kaikki on: kodinhoito, kommunikointi, liikkuminen. Maristaan siitä, ettei kaikki tule tarjottimella eteen niinkuin joillekin harvoille some- ja viihdetähdille. 

"Olkaa kiitollisia siitä että autot ja viihde-elektroniikka on halpoja"

Olisipa asunnotkin, ja voisipa mediaanipalkan tienata ilman korkeakoulutusta. Ja lähipalvelut olivat oikeasti lähellä, sitä autoa tai tietokonetta ei ollut pakko omistaa.

Vierailija
54/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.

Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...

Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.

Mistä tuo viimeinen väitteesi on peräisin? Keskieläke Suomessa on nyt 1716€/kk ja mediaanieläke noin 1500€/kk. 35-vuotiaiden keskipalkka on 3250€/kk ja mediaanipalkka 3050€/kk. 

Verotus ja menot. Ei työikäinen saa käteen läheskään 2x siitä mitä eläkeläinen :D Hupinumeroita on toki kiva pyöritellä.

30.000€:n vuosipalkasta menee veroja 13% ja verojen lisäksi peritään eläkevakuutusmaksua 8,65 % ja työttömyysvakuutusmaksua 1,25, eli yhteensä 22,9%.

30.000€:n eläkkeestä menee veroja 22%, eikä mitään ylimääräisiä maksuja.

Eli eläkeläiselle jää samasta summasta enemmän käteen. Voit tarkastaa asian veroprosenttilaskurilla.

Vierailija
55/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te valittajat peritte sen vanhempienne/isovanhempienbe vaurauden.

Jos oma eläkkeenne tuleekin olemaan pienempi, saatte talot ja mökit pienen perintöveron hinnalla. Ehkä lisäksi osakkeita ja muita sijoituksia vanhuuden vararahastoksi.

Oikeasti: miksi alapeukut?

Ne talot, mökit, osakkeet ja muut sijoitukset on kädet suorana ojennettu Attendoille siihen mennessä. Kaikk´ mänt.

Omaisuutta ei tarvitse realisoida. Maksut määräytyvät vain tulojen perusteella.

Vielä. Lakiahan valmistellaan kiivaasti siihen suuntaan, että omaisuus pistetään myös lihoiksi hoitolaitoksia varten.

Vierailija
56/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin, väärin. Tämäkin on tuhanteen kertaa täällä jo selitetty mutta ei mene jakeluun.

Vierailija
57/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30.000€:n vuosipalkasta menee veroja 13% ja verojen lisäksi peritään eläkevakuutusmaksua 8,65 % ja työttömyysvakuutusmaksua 1,25, eli yhteensä 22,9%.

Eli eläkeläiselle jää samasta summasta enemmän käteen. Voit tarkastaa asian veroprosenttilaskurilla.

Höpöhöpö.

30 000 eurolla:

Palkansaajan veroprosentti  23.2

Eläkkeensajan veroprosentti 25.1

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskur…

Vierailija
58/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kadehtia. Ne eläkeläiset on aika lähellä kuolemaa eikä siltä mökit ja lomamatkat pelasta.

59/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä eläkemaksu että työttömyysvakuutusmaksu vähennetään tuloista ennen verotusta.

Vierailija
60/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

30 000 eurolla:

Palkansaajan veroprosentti  23.2

Eläkkeensajan veroprosentti 25.1

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskur…

Kyllä minä edelleenkin luotan enemmän Verohallinnon laskuriin. Ja kuten jo mainitsin, ei pitäisi puhua pelkistä veroista, vaan verojen ja muiden pakollisten veroluonteisten maksujen kokonaismäärästä.