Olen kateellinen eläkeläisille
He ovat jo suorittaneet elämänsä, kaikki saavutukset ja ponnistelut on jo takanapäin. He saivat tehdä uransa rauhallisemmassa elämänrytmissä, vakitöissä, ja keräsivät muhkueläkkeet. Hankittuna on jo omistusasunto, sähköpyörä, ja taritsee vain miettiä lähtisikö (jo maksetulle, omalle) mökille vai Espanjaan tänä vuonna.
Monien kasvoilta paistaa tietty seesteisyys, jota ei ole olemassa meille nuorille. Meille on vain kiristys-kiire-kaaos-yhteiskunta loputtomalla epävarmuudella, ja tunnelin päässä siintää....lisää samaa paskaa, ainakin 70-vuotiaaksi asti. Ja siihen mennessä on eläkejärjestelmäkin ehtinyt kaatua jo monta kertaa niin ei tarvitse eläkepäivistä hirveästi haaveilla.
Kellään muulla samoja ajatuksia?
Kommentit (68)
Entä ne eläkeläiset joilla ei ole varaa matkustaa. Eivät omista mökkiä ja autoa. Asuvat vuokralla.
Käyttäjä34334 kirjoitti:
Faktantarkastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.
Ymmärrän, että eläkeikä nousee terveydenhuollon jne. kehittyessä.
Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...
Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.
Noh, nauttikaa koko rahan edestä 😩
Mistä tuo viimeinen väitteesi on peräisin? Keskieläke Suomessa on nyt 1716€/kk ja mediaanieläke noin 1500€/kk. 35-vuotiaiden keskipalkka on 3250€/kk ja mediaanipalkka 3050€/kk.
35-vuotiaden palkat ovat siis lähes kaksinkertaiset eläkkeisiin verrattuna.
Verotus ja menot. Ei työikäinen saa käteen läheskään 2x siitä mitä eläkeläinen :D Hupinumeroita on toki kiva pyöritellä.
Etkö tiedä, että eläkkeiden veroprosentti on korkeampi kuin palkkatulojen?
30.000€:n vuosipalkasta menee veroja 13% ja verojen lisäksi peritään eläkevakuutusmaksua 8,65 % ja työttömyysvakuutusmaksua 1,25, eli yhteensä 22,9%.
30.000€:n eläkkeestä menee veroja 22%, eikä mitään ylimääräisiä maksuja.
Eli eläkeläiselle jää samasta summasta enemmän käteen. Voit tarkastaa asian veroprosenttilaskurilla.
Höpöhöpö.
30 000 eurolla:
Palkansaajan veroprosentti 23.2
Eläkkeensajan veroprosentti 25.1
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskur…
Kyllä minä edelleenkin luotan enemmän Verohallinnon laskuriin. Ja kuten jo mainitsin, ei pitäisi puhua pelkistä veroista, vaan verojen ja muiden pakollisten veroluonteisten maksujen kokonaismäärästä.
Ota kuitenkin huomioon, että näitä veroluonteisia maksuja ei lisätä nettotuloihin vaan ne vähennetään ensin bruttotuloista ja vasta sitten lasketaan veroprosentti.
Veroprosenttilaskurin lopputulos ottaa huomioon kaikki nuo mainitsemasi asiat. Kokeile vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.
Ymmärrän, että eläkeikä nousee terveydenhuollon jne. kehittyessä.
Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...
Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.
Noh, nauttikaa koko rahan edestä 😩
Ei hyväkuntoinen 60-v ole pitkään aikaan päässyt eläkkeelle 60-vuotiaana. Itse työskentelin 66-vuotiaaksi ja työni oli erittäin kiireellistä ja jalkojen päälle käyvää. Eikä tuo minunkaan eläke päätä huimaa, urani kun tein matalapalkkaisella naisvaltaisella alalla.
Kaikesta sitä voi ihminen olla kateellinen.
Onko tämä sitä sulle-mulle jaon jatkuvaa kyttäystä? Kellä on enemmän kuin mulla, kellä menee paremmin kuin mulla? Ei sais mennä. Koska tasa-arvo ja tasajako. Samalla jää huomaamatta kuinka paljon paremmin itsellä menee kuin monella muulla.
Mistä sinä tiedät mitä kukanenkin on elämässään ansainnut? Oletko joku Jumala jolla on tietoa mitä kellekään kuuluu?
Ymmärrän että kolikolla on aina kaksi puolta; kaikki eivät pääse terveenä ja varakkaana eläkkeelle. Olenkin kateellinen niille, joilla asiat näin ovat. Mummoni pääsi sairaanhoitajan työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja hän on nykyään hyväkuntoinen 92-vuotias. Hän on saanut nauttia vapaa-ajasta ja terveenä olemisesta, hänen eläke on myös ihan Ok. Harmittaa, että oma eläkeikäni on noin 70v. ja eläkkeeni tulee olemaan pieni. Ei 70-vuotiaana pysty nauttimaan eläkkeestä ja terveistä päivistä enää samalla tavalla. Siksi onkin hyvä sijoittaa edes osa palkastaan, jotta pääsisi aiemmin pois oravanpyörästä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä voi ihminen olla kateellinen.
Onko tämä sitä sulle-mulle jaon jatkuvaa kyttäystä? Kellä on enemmän kuin mulla, kellä menee paremmin kuin mulla? Ei sais mennä. Koska tasa-arvo ja tasajako. Samalla jää huomaamatta kuinka paljon paremmin itsellä menee kuin monella muulla.
Mistä sinä tiedät mitä kukanenkin on elämässään ansainnut? Oletko joku Jumala jolla on tietoa mitä kellekään kuuluu?
Myönnän että olen saanut elämässä tiettyjä asioita enemmän kuin aiemmat sukupolvet (esim. hyvinvointiin ja arkeen liittyvät asiat), enkä ole joutunut kokemaan sotaa. Me nykypolvi joudumme kuitenkin kohtamaan ilmastonmuutoksen haasteet ja löytämään ratkaisun siihen. Materiaaliselle yltäkylläisyydelle on sanottava heippa, jos haluamme pitää planeettamme kunnossa. Tämän lisäksi on mahdollista, ettei ikäluokkani pääse nauttimaan eläkkeestä, ei ainakaan hyväkuntoisena ja terveenä.
Itse olen kateellinen eläkeläisille koska saivat elää suuren osan elämästään ilman tätä suvaitsevaisuus ja ilmastohömppää. Vaihtaisin mielelläni paikkoja isäni kanssa joka syntynyt -48.
Ota kuitenkin huomioon, että näitä veroluonteisia maksuja ei lisätä nettotuloihin vaan ne vähennetään ensin bruttotuloista ja vasta sitten lasketaan veroprosentti.