Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen eläkeläisille

Vierailija
23.06.2020 |

He ovat jo suorittaneet elämänsä, kaikki saavutukset ja ponnistelut on jo takanapäin. He saivat tehdä uransa rauhallisemmassa elämänrytmissä, vakitöissä, ja keräsivät muhkueläkkeet. Hankittuna on jo omistusasunto, sähköpyörä, ja taritsee vain miettiä lähtisikö (jo maksetulle, omalle) mökille vai Espanjaan tänä vuonna.

Monien kasvoilta paistaa tietty seesteisyys, jota ei ole olemassa meille nuorille. Meille on vain kiristys-kiire-kaaos-yhteiskunta loputtomalla epävarmuudella, ja tunnelin päässä siintää....lisää samaa paskaa, ainakin 70-vuotiaaksi asti. Ja siihen mennessä on eläkejärjestelmäkin ehtinyt kaatua jo monta kertaa niin ei tarvitse eläkepäivistä hirveästi haaveilla.

Kellään muulla samoja ajatuksia?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen eläkeläiset ovat varmaan hemmetin onnettomia tällä hetkellä. Miettikää miten huonosti he kasvattivat omat lapsensa. Sellainen sydämettömyys ei ole voinut kummuta onnellisesta lapsuudesta.

Vierailija
22/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keskittyy liikaa rahaan, jolla on varsin vähäinen merkitys sen jälkeen, kun on asunto, ruokaa ja vaatteita. Eläkkeellä iskee helposti masennus, kun päivissä ei ole enää rakennetta ja rutiinia. Silloin pitää ryhtyä aloitteelliseksi ja keksiä itse tuotteliaita ja merkityksellisiä projekteja. Useimmat eivät siihen pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus on kuoleman odotushuone. Montako pilleriä eläkeikäinen ottaa aamulla ylipäätään jaksaakseen ja selvitäkseen ilman kipuja? Siinä sulle eläkettä!

Vierailija
24/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eläkkeellä kylläkin jo 30-vuotiaana. Ei kyllä kannata olla kateellinen, sillä vaikea masennus on tuhonnut koko elämän.

Sulle olen kaikkein kateellisin; ei edes tarvi käydä töissä. IKINÄ. Loisia koko elämä ja tehdä mitä huvittaa. Dream life.

Kaikenlaisia se maa päällään kantaa. Nyt täytyy tehdä poikkeus ja toivoa, että saat mitä haluat. Mukavaa unelmaelämää masennuksen kourissa! Tule sitten kertomaan, miten päiväsi kuluvat rattoisasti sängyn pohjalla. Sängyn, jota et saa koskaan pedattua ja lakanat vaihdettu vuosi sitten.

Vierailija
25/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktantarkastaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.

Ymmärrän, että eläkeikä nousee terveydenhuollon jne. kehittyessä.

Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...

Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.

Noh, nauttikaa koko rahan edestä 😩

Mistä tuo viimeinen väitteesi on peräisin? Keskieläke Suomessa on nyt 1716€/kk ja mediaanieläke noin 1500€/kk. 35-vuotiaiden keskipalkka on 3250€/kk ja mediaanipalkka 3050€/kk. 

35-vuotiaden palkat ovat siis lähes kaksinkertaiset eläkkeisiin verrattuna.

Totta, minun nettoeläkkeeni pn 1000e ja jos olisin omassa ammatissani, työssäni, niin nettopalkkani olisi n 2100e.

Vierailija
26/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te valittajat peritte sen vanhempienne/isovanhempienbe vaurauden.

Jos oma eläkkeenne tuleekin olemaan pienempi, saatte talot ja mökit pienen perintöveron hinnalla. Ehkä lisäksi osakkeita ja muita sijoituksia vanhuuden vararahastoksi.

Vierailija
27/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo keskieläke on miesten eläke. Naiset saa käteen yleensä  1050 e / kk. Se on vähän PK-seudulla, eikä riitä ilman tt-ukea tai vuokratukea. Hyvin monet ikänsä terveenä olleet sairastuvat vakavasti esim. syöpään, siinä    59 v  --- 63 vuotiaana. Sillloin ei kannata lähteä halvempiin maihin, vaan on parasta totella lääkäriä   ja pysyä hyvän hoidon piirisssä, HUS, tai suomalainen yliopistosairaalapiiri. Paras hoito on Suomessa . Ainakin puolet ikäluokasta on kokenut yhden avioeron ja silloin se vähäinen asunto-omaisuus on jo menetetty. Yksinhuoltaja tuskin selviää  terveenä psyyk. + fyys. elättäessään ja koluttaessaan  teinikatrastaan. Meillä miehet sairastuvat nuorena ja kuolevat. Vaikeaa on pariskunnan toteutta suunntelmiaan kun toisen on asuttava ison sairaalan lähellä. Köyhä ja sairas aikuinen lapsi jää usein äidin lähelle taloudellisista syistä. Se eläkeläinen on" vastuussa "  vielä läheisistään ja rakkaistaan.

Vierailija
28/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on vain pieni osa eläkeläisistä joilla muhkueläkkeet! Moni sinnittelee tosi vähällä. En ole kateellinen, paitsi vapaasta kesästä.

Vierailija
29/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eläkkeellä kylläkin jo 30-vuotiaana. Ei kyllä kannata olla kateellinen, sillä vaikea masennus on tuhonnut koko elämän.

Sulle olen kaikkein kateellisin; ei edes tarvi käydä töissä. IKINÄ. Loisia koko elämä ja tehdä mitä huvittaa. Dream life.

Täällä kans 40v työkyvyttömyyseläkeläinen. Aikaa on loputtomasti mut kun on pää sen verran sökönä niin vaikea nauttia mistään. noin 1500e/kk eläkkeellä tulee jotenkin toimeen. Ulkomaille muuttoa vois harkita, mut vähän luulen ettei sekään mitään mielihyvää tois.

Vierailija
30/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 27, muuten asiaa, mutta miten niin paras hoito Suomessa??

Vierailija
31/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei varmaan tiedä sitä että vaikka pariskunnalla on eri rahat, toinen joutuu maksamaan sen sairaalassa makaavan sairaalalaskut,   PKL-laskut.   lääkkeet Kyydit , invataxit, kotihoidon maksut,  ateriapalvelun, fysik. hoidon,  vaikka sanotaan sen olevan Suomessa ilmaista. Ei ole ja ne menevät suoraan perintään. Monella  on sairaalan hoitopäivät ulosotossa, ja siis yleienen sairaala. Millä se toinen kotona oleva maksaa huuhollin menot. Tämä on valtava epäkohta vanhuksille. Myös avopari joutuu maksamaan ulosoton uhalla kumppaninsa sairaalalaskut. Toivottavasti politikot saavat tähän jonkun muutoksen...Vain  TT-tuella vakituseti eläville sairasaminen on halpaa.  Työssä olleen kaikki eläkkeet menevät sitten myöhemmin ahneille hoivakodeille. Sille kotona olevalle jätetään pieni kahviraha (  ?  ). Vaikka toinen olis varautunut vanhuuteen hankkimalla omilla rahoillaa jotain pääomatuloa.  Ei, sekin viedään tuloista sinne hoivakotimaksuihin,mitä lie Attendoja ym. Onhan se väärin että kumpikin riistetään köyhäksi. poliitikottehneet kivat sopimukset otetaan selvää verrottajan

kautta pariskunnan YHTEIsisä tuloista. Varmaan kuulostaa laittomalle.

Vierailija
32/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oma eläkkeenne tuleekin olemaan pienempi, saatte talot ja mökit pienen perintöveron hinnalla. Ehkä lisäksi osakkeita ja muita sijoituksia vanhuuden vararahastoksi.

Oikeasti: miksi alapeukut?

Vierailija
33/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti: miksi alapeukut?

Ne talot, mökit, osakkeet ja muut sijoitukset on kädet suorana ojennettu Attendoille siihen mennessä. Kaikk´ mänt.

Vierailija
34/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, oli joutunut piikomaan sisaruksiaan 10-vuotiaasta asti ja sen jälkeen pärjäämään omillaan ilman mitään perintöjä, appi pääsi osa-aikaeläkkeelle 58-vuotiaana ja täydelle eläkkeelle pari vuotta sen jälkeen. Samoin tehnyt lapsesta asti töitä, ensin pellolla ja sen jälkeen hankinut itse elantonsa ilman perintöjä. Ovat hyvät eläkkeensä ansainneet kunnan palkollisina kymmenien vuosien työurien jälkeen. En osaa olla kateellinen vaikka on velaton asunto, mökki, hyvä auto ja 80+ iässä täysin toimintakuntoisia. Itse olen opiskellut ja saanut työpaikan, josta keskiarvoa suurempi palkka ja omaisuutta oman asunnon ja risan auton verran. Elämänpolut sota-ajan lapsena kokeneilla oli aivan erilainen kuin minulla hyvinvointivaltion kasvatilla.

Vierailija
35/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin olen kateellinen näille nykyeläkeläsille, jotka muutti 11v iässä pois kotoa mennäkseen oppikouluun. Ei taida monesta nykylapsesta olla siihen, että osaisi elää kortteerissa 30 - 100 km päässä kotoa kuukausia ja käväistä kotona satunnaisena sunnuntaina, lauantai kun oli koulua!

Kateellinen kannattaa olla myös siitä, että töihin saattoi mennä jo 14v iässä (jos ei mennyt oppikouluun), mutta eläke alkoi kertyä vasta 9 vuotta myöhemmin. Äitiysloman ajalta eläke ei kertynyt. Lapsille ei ollut hoitpaikkoja, joten moni nainen jäi lasten synnyttyä kotiin ja nyt eläke on ruhtinaallinen 1200 e/kk miinus verot.

Että kadehditaan nyt oikein kunnolla sitä porukkaa, jonka nuoruudessa ei todellakaan saanut toimeentulotukea, jos ei viitsinyt tehdä töitä. Asumistukikin loisti poissaolollaan.

Palkat oli niin paskoja, että samassa yksiössä saattoi asua kaksi kirjanpitäjää.

Vierailija
36/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei varmaan tiedä sitä että vaikka pariskunnalla on eri rahat, toinen joutuu maksamaan sen sairaalassa makaavan sairaalalaskut,   PKL-laskut.   lääkkeet Kyydit , invataxit, kotihoidon maksut,  ateriapalvelun, fysik. hoidon,  vaikka sanotaan sen olevan Suomessa ilmaista. Ei ole ja ne menevät suoraan perintään. Monella  on sairaalan hoitopäivät ulosotossa, ja siis yleienen sairaala. Millä se toinen kotona oleva maksaa huuhollin menot. Tämä on valtava epäkohta vanhuksille. Myös avopari joutuu maksamaan ulosoton uhalla kumppaninsa sairaalalaskut. Toivottavasti politikot saavat tähän jonkun muutoksen...Vain  TT-tuella vakituseti eläville sairasaminen on halpaa.  Työssä olleen kaikki eläkkeet menevät sitten myöhemmin ahneille hoivakodeille. Sille kotona olevalle jätetään pieni kahviraha (  ?  ). Vaikka toinen olis varautunut vanhuuteen hankkimalla omilla rahoillaa jotain pääomatuloa.  Ei, sekin viedään tuloista sinne hoivakotimaksuihin,mitä lie Attendoja ym. Onhan se väärin että kumpikin riistetään köyhäksi. poliitikottehneet kivat sopimukset otetaan selvää verrottajan

kautta pariskunnan YHTEIsisä tuloista. Varmaan kuulostaa laittomalle.

Nykyeläkeläiset tietävät tämän, siksi on 2 asuntoa, joista toinen tyhjillään. Kun avopuoliso joutuu sairaalaan, ei todellakaan kerrota, että ollaan avoliitossa.

Vierailija
37/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ap:lle sellainen ajatus, että mitäpä, jos te nuoret tekisitte tästä yhteiskunnasta juuri sellaisen kuin itse haluatte? Äänestäkää nuoria ja hakeutukaa erilaisiin luottamustehtäviin. Muttakaa asioita. Olkaa poliittisesti aktiivisia kuten me 1970-luvun teinitkin oltiin. Iskä ja äiskä on nyt jo vähän väsyneitä ja teidän pitää itse alkaa vastaamaan omasta elämästänne. 

Vierailija
38/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että eläkejärjestelmä rakennettiin turvaamaan elanto kehonsa rikkoneille. Metsureilla saattoi olla selkä ...askana ja kädet pilalla jo 50-vuotiaina.

Silti se kiristää hermoja, että hyväkuntoiset 60-v nauttivat tyhjistä päivistään ja loukkaantuvat kaikista ikään liittyvistä termeistä (vanhus, iäkäs jne.) samalla, kun oma eläkeikä tulee olemaan 70+ vuotta. Jos koskaan pääsee eläkkeelle. Projektityöläisenä olen ollut lomalla viimeksi lukiolaisena...

Länsimaissa keskiverto eläkeläinen tienaa enemmän kuin perheenperustamisiässä oleva 35-vuotias.

Ei hyväkuntoiset 60-vuotiaat ole eläkkeellä.

Kyllä joissain ammateissa on tavallista alhaisempi eläkeikä. Jopa 55.

Vierailija
39/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyväkuntoiset 60-vuotiaat ole eläkkeellä.

Kyllä joissain ammateissa on tavallista alhaisempi eläkeikä. Jopa 55.

Jopa alle. Balettitanssija pääsee eläkkeelle 44-vuotiaana ja sotilaslentäjä 45-vuotiaana. Monet sotilaslentäjät jatkavat hommia vielä siviilipuolella, joten keho ei liene romuna vielä.

Vierailija
40/68 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ap:lle sellainen ajatus, että mitäpä, jos te nuoret tekisitte tästä yhteiskunnasta juuri sellaisen kuin itse haluatte? Äänestäkää nuoria ja hakeutukaa erilaisiin luottamustehtäviin. Muttakaa asioita. Olkaa poliittisesti aktiivisia kuten me 1970-luvun teinitkin oltiin. Iskä ja äiskä on nyt jo vähän väsyneitä ja teidän pitää itse alkaa vastaamaan omasta elämästänne. 

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa isot ikäluokat versus pienet ikäluokat? Nähtävästi et.