Koneen toimari vastustaa etätöitä
Koneen toimari Henrik Ehrnrooth on kirjoittanut mielipidekirjoituksen Kauppalehteen, kuinka hän vastustaa etätöitä ja haluaa palauttaa työntekijät konttoreihin. Saman viestin ovat allekirjoittaneet mm. Keskon Helander ja Elisan Mattila. Ei sitten uskaltanut yksin kirjoittaa. Jostain kumman syystä samat yritykset ovat myös tunnettuja huonosta työilmapiiristä ja huonoista työntekijöiden palkoista. Kaikki viisi avautujaa ovat miehiä. Hyvä velikerho on puhunut.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kirjoituksessa sanotaan esim. seuraavasti:
"Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."
Minusta tuo on oikein hyvin sanottu ja täysin totta. On kummallista, että täällä ihmiset kannattavat jotain valtionjohdolta tulevaa etätyösuositusta eivätkä arvosta sitä, että yritykset saisivat itse päättää, mikä on yrityksen toiminnalle paras ratkaisu. Olen aivan varma, että tämän koronaharjoituksen jälkeen konservatiisempienkin yritysten johdon suhtautuminen etätöihin on muuttunut.
Itsekin olen töissä suuressa firmassa, jossa suhtautuminen etätöihin on ollut hyvinkin nihkeää aiemmin. Kokeilin tämän etätyösuosituksen alussa etätyöskentelyä ja omalta kohdaltani voin sanoa, että työteho ja tuottavuus kärsivät huomattavasti. Minulle työpaikka on se paikka, jossa keskityn työntekoon, kotona minulla ei ole edes mahdollisuutta järkevän työpisteen "rakentamiseen". Silti kannatan sitä, että etätöitä tehtäisiin jatkossa huomattavasti tätä korona-aikaa enemmän. Kammottavassa monitilatoimistossakin on huomattavasti mukavampi työskennellä, kun siellä on vähemmän porukkaa paikalla. Eikä ole minulta pois, jos joku työkaveri saa työnsä tehtyä tehokkaammin etänä.
Työntekijöiden terveydellä ei ole mitään merkitystä? Eikö etätyösuositus nimenomaan tullut koronan vuoksi? Korona ei ole vielä ohi. Huonosta työpaikasta pääsee onneksi helposti pois.
Mutta jos ei siltikään halua joutua tekemään etätöitä? Onko joillekin niin vaikea tajuta, etteivät kaikki toimistotyöntekijätkään välttämättä halua tehdä etätöitä?
Totta kai vastuullisilla työnantajilla toimenpiteet työntekijöiden terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi jatkuvat edelleen, vaikkei valtiovalta enää pitäisikään kansallista etätyösuositusta päällä.
Kerropa ne työnantajan konkreettiset ja vastuulliset toimet työntekijän terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi? Työpaikalla ei mitenkään onnistu kontaktien välttely.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun pelkka bitti tai bittinikkari ei tee tai valmista oikein yhtään mitään. Te ette ole niitä kehruujennyn tekijoitä, tai pankkiautomaatteja, jotka vei tyot muilta.
Te tarvitsette muita, jopa enemman kuin muut teitä.
Kylläpä ne bittinikkarit veivät viime kädessä pankkipirkkojen työpaikat ja aika monta kehryyjennyäkin kehittäneet.
Se kai on tarkoituskin että bittinikkarit työllistävät muita? Kyllä se laiturin nokan bittinikkari työllistää ihan samoin kuin toimistollekin matkaava. Ehkä bussikuskin sijaan remonttimiehen, työmaaruokalan kokin sijaan ravintolakokin ja ruokalähetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?
Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?
Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan.
No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.
Ja sinä näet koko innovoinnin maailman kapean hissikuilusi kautta 😅 Koita käsittää, että innovointia on monenlaista. On digitaalista maailmaa, koodia, dataa, palveluja jne. Innovoidaan myös vaikka liiketoimintaa tai toimintatapoja ja prosesseja - Ei vain fyysisiä laitteita siellä hissikuilussasi. Siten innovointikin onnistuu monissa tilanteissa etänä.
Tämä itse asiassa osoittaa juuri etäkeskustelun huonot puolet. Väärinymmärrystä, jotka olisi välittömästi voinut oikaista kasvokkain. Töitä on erilaisia, jotkut soveltuvat tehtäväksi etänä, toiset eivät lainkaan. Tässä keskustelussa tuntuu siltä, kuin kaikki työskentelisivät samalla työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Jopa neljäsosa etätyöhön siirtyneistä kokee, ettei ole pystynyt tekemään työtään yhtä laadukkaasti ja tehokkaasti, selviää Elinkeinoelämän keskusliiton ja Enter 2020 -koalition tekemästä kyselytutkimuksesta.
...
Taloutemme käy nyt puoliteholla. On aika purkaa etätyösuositus ja mahdollistaa turvallinen paluu työpaikoille.”
Jospa nuo miesjohtajat opettelisivat matematiikkaa. Jos neljäsosa kokee vaikeuksia tehdä töitä yhtä tehokkaasti ja laadukkaasti, miten siitä tulee puoliteho?
Mun mielestä tärkeintä olisi että työtä voi tehdä joustavasti paikasta riippumatta - nyt tässä tilanteessa terveys edellä. Etätyösuositushan on suositus noille firmoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.
Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon
Ja alainen saisi ihan vapaasti päättää, jättääkö työnpaikan joka haluaa vaarantaa työntekijän terveyden. Jokaisella työpaikalla on myös riskiryhmään kuuluvia.
Totta kai, sitähän tuossa kauppalehden kirjoituksessakin sanottiin, että "Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. "
Missään kohtaa kukaan noista toimareista ei käsittääkseni ole pakottamassa esim. riskiryhmäläisiä edelleenkään töihin. Ja kyllä kaikissa isoissa firmoissa työterveyslääkärin lausunnolla varmasti saa jatkaa etätyöskentelyä niin kauan kuin on koronan takia tarpeen ilman, että kellään muulla firman sisällä on asiaan mitään sanomista.
Mikä ihme siinä on, että täällä on näin mustavalkoista aina inttäjää paikalla? Nyt ollaan sitten syyllistämässä ja lynkkaamassa niitä, joille vaikkapa työterveys on erikseen suositellut työskentelyä toimistolla, koska etätyössä huono ergonomia on hajottanut selän.
Sori vaan mutta itse salaa olen vahingoniloinen siitä kun suurin osa taas pakotetaan konttorille koronan jälkeen. Itse olen ennenkin saanut tehdä etätöitä ja saan myös koronan jälkeen. Säästän suuret määrät bensarahoja kun muut taas joutuu makselemaan matkakustannuksia, heräämään aikasin työmatkan takia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?
Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?
Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan.
No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.
Meillä päin tuota kutsutaan korjaamiseksi tai huolloksi eikä innovoimiseksi. Mutta kai sitten huoltomieskin on nykyään innovoija.
No miten innovoit, jos et tiedä mikä huoltomiehen ongelma on. Ei kai huoltomies se innovoija ole. Mutta silti ongelmia käydään katsomassa saitilla. Tai testiymparistossä Jotta siitä syntyykokonaisvaltainen käsitys asiasta. Voisin toki lähettää sinulle kuvat, mutta mitä se oikeastaan auttaa, kun ne ovat laitteesta jossa kaikki oli hyvin, ja tässä on ilmennyt jotakin joka pitäisi sittenkin olla toisin. Jonkun sinne nyt on mentävä kuiluun. Ja jonkun on mentävä silloinkin testikuiluun, kun uutta testataan.
No mene sitten sinne kuiluun. Mutta kai sinä silti sen varsinaisen innovoinnin teet muualla. Äsken puhuit, että innovointi vaatii spontaaneja kontakteja. Millä tavalla tuo on sinusta spontaani kontakti, kun menet todentamaan ongelman, joka sinun tehtäväsi on ratkaista. Sinun innovointisi on täsmälleen samaa kuin minunkin: työssäsi tulee vastaan ongelma ja joudut sen ratkaisemaan. Ei siihen mitään epämääräistä hengailua tarvita vaan ainoastaan ongelman toteaminen.
Meillä on palaverit tehostuneet. Palaverit valmistellaan paremmin eikä diipa daapaan mene turhaan aikaa. Sairaspoissaolot ovat vähentynert ihan selkeästi.
Oma yöuni on parantunut ihan selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta itse salaa olen vahingoniloinen siitä kun suurin osa taas pakotetaan konttorille koronan jälkeen. Itse olen ennenkin saanut tehdä etätöitä ja saan myös koronan jälkeen. Säästän suuret määrät bensarahoja kun muut taas joutuu makselemaan matkakustannuksia, heräämään aikasin työmatkan takia jne.
Ilonaiheesi ovat ilmeisen vähäiset 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.
Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon
Ja alainen saisi ihan vapaasti päättää, jättääkö työnpaikan joka haluaa vaarantaa työntekijän terveyden. Jokaisella työpaikalla on myös riskiryhmään kuuluvia.
Totta kai, sitähän tuossa kauppalehden kirjoituksessakin sanottiin, että "Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. "
Missään kohtaa kukaan noista toimareista ei käsittääkseni ole pakottamassa esim. riskiryhmäläisiä edelleenkään töihin. Ja kyllä kaikissa isoissa firmoissa työterveyslääkärin lausunnolla varmasti saa jatkaa etätyöskentelyä niin kauan kuin on koronan takia tarpeen ilman, että kellään muulla firman sisällä on asiaan mitään sanomista.
Mikä ihme siinä on, että täällä on näin mustavalkoista aina inttäjää paikalla? Nyt ollaan sitten syyllistämässä ja lynkkaamassa niitä, joille vaikkapa työterveys on erikseen suositellut työskentelyä toimistolla, koska etätyössä huono ergonomia on hajottanut selän.
Oletko nähnyt missään riskiryhmien määrittelyä. Se on älyttömän pieni.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se nätisti sanotaan "Uudet ideat vaativat usein monipuolista ja aitoa yhteyttä. Sparrailu ja ajatuksien pallottelu kollegan kanssa saattaa jäädä etäyhteyksillä puolitiehen. Luovuus ja uuden innovointi ovat kontaktilajeja....Kun työpaikan spontaanit kohtaamiset ja keskusteluhetket puuttuvat, työn kuormittavuus kasvaa. Työhyvinvointi tarkoittaa pitkälti yhteisön läsnäoloa."
Samaan aikaan porukka istuu vastamelukuulokkeet päässä avokonttorissa "olemassa läsnä yhteisölleen". Iso osa ei tarvitse työpäivän aikana spontaaneja kohtaamisia eikä innovoi, ei edes Koneella. Monella on kehityskeskusteluissa sovittu tulos, joka pitää saavuttaa ja etänä sen saa helpommin tehtyä, kun ei koko ajan tule keskeytyksiä eikä tarvitse olla "aidosti yhteydessä" työkaveriin, joka on viemässä yhteistä ajatuksienpallottelua esimiehelle omana ideanaan.
Tämä. Eihän minkään firman olisi pakko siirtyä kokonaan etätyöhön. Mutta väitän, että työhyvinvointi lisääntyisi sillä, että siihen olisi aina mahdollisuus; työntekijä voisi itse päättää missä milloinkin työ parhaiten sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Me kehitellään nyt uutta ohjelmaa ihan etänä. Pidetään palaverit Zoomissa eikä ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ne työnantajan konkreettiset ja vastuulliset toimet työntekijän terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi? Työpaikalla ei mitenkään onnistu kontaktien välttely.
Riskiryhmään kuuluvat opettajat ja raskaana olevat naiset eivät saaneet jäädä työterveyslääkärin suosituksella etätöihin, joten moni jäi sairauslomalle kuten hyvin tiedät. Jokainen miettii kohdallaan, onko työ vai terveys tärkeämpää.
Ihan oikein. Ei kenellekkään tule maksaa kotona maleksimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ovatkin mutta sallittakoon minulle se pieni ilo kun ne jotka ennenkin joutuneet olemaan konttorilla,pakotetaan myös koronan jälkeen takaisin. Jotenkin mukavaa nähdä kun muut pakotetaan käyttämään rahoja työmatkoihin ja itsellä ne rahat säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa neljäsosa etätyöhön siirtyneistä kokee, ettei ole pystynyt tekemään työtään yhtä laadukkaasti ja tehokkaasti, selviää Elinkeinoelämän keskusliiton ja Enter 2020 -koalition tekemästä kyselytutkimuksesta.
...
Taloutemme käy nyt puoliteholla. On aika purkaa etätyösuositus ja mahdollistaa turvallinen paluu työpaikoille.”
Jospa nuo miesjohtajat opettelisivat matematiikkaa. Jos neljäsosa kokee vaikeuksia tehdä töitä yhtä tehokkaasti ja laadukkaasti, miten siitä tulee puoliteho?
Mun mielestä tärkeintä olisi että työtä voi tehdä joustavasti paikasta riippumatta - nyt tässä tilanteessa terveys edellä. Etätyösuositushan on suositus noille firmoillekin.
Meillä ei ole ketään kielletty menemästä töihin. On saanut itse valita.
Työteho paranee niillä, jotka kykenevät itsenäiseen työhön, kun työhuoneen ovenpieleen nojailijat vähenevät. Toisaalta he, jotka eivät hallitse kunnolla töitään ovat vaikeuksissa.
Heh, ei pienintäkään aikomusta palata tunkkaiseen ja ilmastoimattomaan konttoriin elokuussa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ovatkin mutta sallittakoon minulle se pieni ilo kun ne jotka ennenkin joutuneet olemaan konttorilla,pakotetaan myös koronan jälkeen takaisin. Jotenkin mukavaa nähdä kun muut pakotetaan käyttämään rahoja työmatkoihin ja itsellä ne rahat säästyy.
Kuvitteletko olevasi ainutlaatuinen? Itse jatkan etätöitä kuten tähänkin asti.
Miksi jotkut haluavat tehdä etätöitä? Saa helpommin apua työkavereilta ja työjohdolta, jos on paikan päällä. Työpaikka muutenkin kustantaa hyvän työpisteen, joten ei tarvitse viedä turhaa tilaa kottoo, puhumattakaan sen kustannuksista. Ja onhan se kivaa päästä välillä pois kotoa, itse ainakin tulisin hulluksi.
Onko yhtenä syynä pelko siitä, että omat työntekijät voivat lähteä helpommin muualle, jos muut työnantajat palkkaavat etätyöläisiä? Tai ehkä on noussut paremmin esiin, kuka palkatuista tekee töitä ja kuka on selvinnyt puhumalla ja valehtelemalla, mikä on kiusallista? Tai laiskottelijoita on saatu vedettyä mukana edes joten kuten, kun ovat paikalla? Joku mainitsi Koneen tuotekehityksen. Eikö siellä ollut jo YT:t ja työt keskittyivät Saksaan?