Koneen toimari vastustaa etätöitä
Koneen toimari Henrik Ehrnrooth on kirjoittanut mielipidekirjoituksen Kauppalehteen, kuinka hän vastustaa etätöitä ja haluaa palauttaa työntekijät konttoreihin. Saman viestin ovat allekirjoittaneet mm. Keskon Helander ja Elisan Mattila. Ei sitten uskaltanut yksin kirjoittaa. Jostain kumman syystä samat yritykset ovat myös tunnettuja huonosta työilmapiiristä ja huonoista työntekijöiden palkoista. Kaikki viisi avautujaa ovat miehiä. Hyvä velikerho on puhunut.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kirjoituksessa sanotaan esim. seuraavasti:
"Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."
Minusta tuo on oikein hyvin sanottu ja täysin totta. On kummallista, että täällä ihmiset kannattavat jotain valtionjohdolta tulevaa etätyösuositusta eivätkä arvosta sitä, että yritykset saisivat itse päättää, mikä on yrityksen toiminnalle paras ratkaisu. Olen aivan varma, että tämän koronaharjoituksen jälkeen konservatiisempienkin yritysten johdon suhtautuminen etätöihin on muuttunut.
Itsekin olen töissä suuressa firmassa, jossa suhtautuminen etätöihin on ollut hyvinkin nihkeää aiemmin. Kokeilin tämän etätyösuosituksen alussa etätyöskentelyä ja omalta kohdaltani voin sanoa, että työteho ja tuottavuus kärsivät huomattavasti. Minulle työpaikka on se paikka, jossa keskityn työntekoon, kotona minulla ei ole edes mahdollisuutta järkevän työpisteen "rakentamiseen". Silti kannatan sitä, että etätöitä tehtäisiin jatkossa huomattavasti tätä korona-aikaa enemmän. Kammottavassa monitilatoimistossakin on huomattavasti mukavampi työskennellä, kun siellä on vähemmän porukkaa paikalla. Eikä ole minulta pois, jos joku työkaveri saa työnsä tehtyä tehokkaammin etänä.
Työntekijöiden terveydellä ei ole mitään merkitystä? Eikö etätyösuositus nimenomaan tullut koronan vuoksi? Korona ei ole vielä ohi. Huonosta työpaikasta pääsee onneksi helposti pois.
Mutta jos ei siltikään halua joutua tekemään etätöitä? Onko joillekin niin vaikea tajuta, etteivät kaikki toimistotyöntekijätkään välttämättä halua tehdä etätöitä?
Totta kai vastuullisilla työnantajilla toimenpiteet työntekijöiden terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi jatkuvat edelleen, vaikkei valtiovalta enää pitäisikään kansallista etätyösuositusta päällä.
Kerropa ne työnantajan konkreettiset ja vastuulliset toimet työntekijän terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi? Työpaikalla ei mitenkään onnistu kontaktien välttely.
Tarpeettomien kontaktien välttämiseen on olemassa paljon toimenpiteitä, joita on myös otettu eri firmoissa ja muissakin julkisissa tiloissa käyttöön. Useimmissa toimistoissa on määritelty kulkusuuntia niin, että pystytään minimoimaan kohtaamiset käytävillä, poistettu käytöstä tietty osa työpisteistä siten, että pystytään takaamaan jokaiselle riittävä etäisyys muihin, lisätty siivousta ja tuotu paikalle käsidesiä jne. Kyllä näitä toimenpiteitä on tämän koronan takia tehty paljonkin. Toki tärkeintä on silti se, että jokainen yksilö ymmärtää pysyä kotona, jos on vähänkin sairas. Työpaikoilta mahdolliset koronanlevittäjät on mielestäni paljon helpompi pitää poissa kuin esim. kaupoista tai ravintoloista ja muilta julkisilta paikoilta, ainakin nyt kun pelkällä omalla ilmoituksella saa varmasti kaikissa isoissa firmoissa ainakin jäädä kotiin etätöihin myös varmuuden vuoksi, jos vähänkin on syytä epäillä sairastavansa koronaa.
Ei ole yhdenkään työnantajan etu, jos suuri osa henkilöstöstä sairastuu samanaikaisesti koronan kaltaiseen tautiin, joten ei kukaan työnantaja silloin aseta työntekijöitään tieten tahtoen sairastumisriskin alle turhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.
Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon
Ja alainen saisi ihan vapaasti päättää, jättääkö työnpaikan joka haluaa vaarantaa työntekijän terveyden. Jokaisella työpaikalla on myös riskiryhmään kuuluvia.
Totta kai, sitähän tuossa kauppalehden kirjoituksessakin sanottiin, että "Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. "
Missään kohtaa kukaan noista toimareista ei käsittääkseni ole pakottamassa esim. riskiryhmäläisiä edelleenkään töihin. Ja kyllä kaikissa isoissa firmoissa työterveyslääkärin lausunnolla varmasti saa jatkaa etätyöskentelyä niin kauan kuin on koronan takia tarpeen ilman, että kellään muulla firman sisällä on asiaan mitään sanomista.
Mikä ihme siinä on, että täällä on näin mustavalkoista aina inttäjää paikalla? Nyt ollaan sitten syyllistämässä ja lynkkaamassa niitä, joille vaikkapa työterveys on erikseen suositellut työskentelyä toimistolla, koska etätyössä huono ergonomia on hajottanut selän.
Kerropa ne työnantajan konkreettiset ja vastuulliset toimet työntekijän terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi? Työpaikalla ei mitenkään onnistu kontaktien välttely.
Riskiryhmään kuuluvat opettajat ja raskaana olevat naiset eivät saaneet jäädä työterveyslääkärin suosituksella etätöihin, joten moni jäi sairauslomalle kuten hyvin tiedät. Jokainen miettii kohdallaan, onko työ vai terveys tärkeämpää.
Eli kyseessä ei ollut minkään tuon kirjoituksen kirjoittamiseen osallistuneen yrityksen työntekijät vaan ihan julkisten alojen työntekijät, työnantajana kunnat ja valtio. Jos he eivät saaneet jäädä etätöihin edes valtion etätyösuosituksen ollessa voimassa, niin heidän asemaansa ei etätyösuosituksen poistaminenkaan valitettavasti auta. Tässä keskustelussa oli minun ymmärtääkseni kyse lähinnä toimistotyöstä. On paljon ammattiryhmiä, jotka eivät koskaan pysty työtään tekemään etänä työn luonteen vuoksi. Tämä on ammatinvalintakysymys ja se on vain hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kirjoituksessa sanotaan esim. seuraavasti:
"Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."
Minusta tuo on oikein hyvin sanottu ja täysin totta. On kummallista, että täällä ihmiset kannattavat jotain valtionjohdolta tulevaa etätyösuositusta eivätkä arvosta sitä, että yritykset saisivat itse päättää, mikä on yrityksen toiminnalle paras ratkaisu. Olen aivan varma, että tämän koronaharjoituksen jälkeen konservatiisempienkin yritysten johdon suhtautuminen etätöihin on muuttunut.
Itsekin olen töissä suuressa firmassa, jossa suhtautuminen etätöihin on ollut hyvinkin nihkeää aiemmin. Kokeilin tämän etätyösuosituksen alussa etätyöskentelyä ja omalta kohdaltani voin sanoa, että työteho ja tuottavuus kärsivät huomattavasti. Minulle työpaikka on se paikka, jossa keskityn työntekoon, kotona minulla ei ole edes mahdollisuutta järkevän työpisteen "rakentamiseen". Silti kannatan sitä, että etätöitä tehtäisiin jatkossa huomattavasti tätä korona-aikaa enemmän. Kammottavassa monitilatoimistossakin on huomattavasti mukavampi työskennellä, kun siellä on vähemmän porukkaa paikalla. Eikä ole minulta pois, jos joku työkaveri saa työnsä tehtyä tehokkaammin etänä.
Työntekijöiden terveydellä ei ole mitään merkitystä? Eikö etätyösuositus nimenomaan tullut koronan vuoksi? Korona ei ole vielä ohi. Huonosta työpaikasta pääsee onneksi helposti pois.
Mahdoitko lukea koko juttua tai yllä olevaa kommenttia? Pointti on nimenomaan, että niiden varotoimien kanssa, joita fiksut yritykset toteuttavat, työskentely on niin turvallista, että sen vuoksi yleistä etätyösuositusta ei enää tarvita. Sitten voi jokainen yritys ja myös yksilö, toivottavasti, itse päättää, miten toimii.
Minkään yrityksen tahtotila ei ole, että sen henkilöstö sairastuu koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun pihvi taisi olla tässä
"Lisäksi Suomen talous tarvitsee työpaikoille liikkuvia ja palvelujen ääreen pysähtyviä ihmisiä."Muuten oli aikamoista kulunutta etätyö.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippujohtajat-vaativat-on-aika-purk…
Nämä eivät ymmärrä, että kaiken voi ostaa netistä. Ilmeisesti he eivät ole vielä digiajassa. Haikailu vanhaan on typerää, mennyt aika meni ja nyt pitää heidänkin miettiä strategiaa uusilla arvoilla, joihin etätyö kuuluu ja tulee tästä edespäin kuulumaan.
Tottakai voi ostaa, mutta ostatko? Ostatko asioita, joille sinulle ei ole käyttöä?
Ostitko sen kuukausikortit bussiin, jos teet töitä kotona? Entä sen uuden jakkupuvun? Sitä minkä tarvitsit kokouksiin, jotka nyt taas järjestetään netissä ja voit istua vanhat verskat jalassa.
Hankitko sen uuden turvallisen auton? Sillä millä ennen olisit ajanut 100t km vuodessa, mutta nyt kun olet etätöissä käytät lähinnä pyörää mennessäsi lähikauppaan.Etätyö on monestakin syysta miltei mahdoton ajatus todella tuottavaan insinöörityöhon, ainakin jos on kyse esimerkiksi tuotekehityksestä. Se on täynnä tehtäviä joita voi saattaa loppuun vain siten, että on tekemisissä todellisten ongelmien ja asioiden kanssa todellisessa ympäristossä, ja asiaa edistää se että voi jakaa ajatuksia niista toisten saman kanssa tekemisissä olevien kesken.
Olen varma asiasta(ni).
Tuottavana insinöörinä kehitystyössä vastaan, että osittainen etätyö ei ole mitenkään mahdoton ajatus. Itse tarvitsen molempia, omaa tilaa keskittyä ja kollegoiden kanssa vietettyä aikaa ideoiden vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin työntekijöille hyvä keskittymisrauha on todella tärkeä asia. Jos pakotetaan kaikki johonkin hälyiseen toimistoon joka ikinen päivä, ei välttämättä ihan fiksua.
Tuo todellakin saa aikaan myös sen, ettei jotkut hyvät työntekijät edes hae tuollaisiin paikkoihin töihin.
Jännäksi on mennyt työmarkkinat, kun jotkut organisaatiot suorastaan mainostavat että heillä sitten voi tehdä etätöitä. Muistaakseni Elisankin joku IT-puoli nimenomaan mainostaa tätä, joten hieman erikoista jos Elisa pomo on samaan aikaan vastustamassa asiaa.
Osaatkohan erottaa toisistaan valtion määräämän etätyösuosituksen vastustamisen ja etätyön vastustamisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia jätkiä kaikki.
Haha! Elisan konttorilla helsingissä ei ole edes istumapaikkaa kuin pienelle osalle työntekijöistä, että ihan turha jeesustella!
Kertoiko naapurin Kake kuulleensa tuon jostain kylillä?
Etätöiden vastustajat haluavat ovat muutenkin kaikkea kehitystä vastaan. Jos ei pysty asioita hoitamaan face-to-face, niin vähintäänkin on pakko soittaa. Sähköposti tai muu viesti on saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.
Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon
Ja alainen saisi ihan vapaasti päättää, jättääkö työnpaikan joka haluaa vaarantaa työntekijän terveyden. Jokaisella työpaikalla on myös riskiryhmään kuuluvia.
Itse ainakin toivoisin, että meiltä töistä lähtisi jokainen, joka provosoituu kärjistämään asiat mustavalkoisiksi ja vääntämään toisten sanomisia ihsn muuksi kuin mitä on sanottu. Hei hei, ei tule ikävä.
Itse kyllä nautin siitä, että voin mennä töihin tyhjälle toimistolle ilman työmatkaruuhkia nauttimaan työrauhasta ja toimivasta ilmastoinnista sen sijaan, että pitäisi istua keittiön pöydän ääressä tunkkaisessa kaksiossa, jossa lämpötila on hellelukemissa ja keittiön pöydällä käytettävissä vain pieni läppärin näyttö sen sijaan, että toimistolla on isot monitorit ja kunnollinen ergonomia. Pysykää vaan kaikki muut kodeissa ja mökeillä etätöissä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?
Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?
Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan.
No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.
Ja sinä näet koko innovoinnin maailman kapean hissikuilusi kautta 😅 Koita käsittää, että innovointia on monenlaista. On digitaalista maailmaa, koodia, dataa, palveluja jne. Innovoidaan myös vaikka liiketoimintaa tai toimintatapoja ja prosesseja - Ei vain fyysisiä laitteita siellä hissikuilussasi. Siten innovointikin onnistuu monissa tilanteissa etänä.
Tämä itse asiassa osoittaa juuri etäkeskustelun huonot puolet. Väärinymmärrystä, jotka olisi välittömästi voinut oikaista kasvokkain. Töitä on erilaisia, jotkut soveltuvat tehtäväksi etänä, toiset eivät lainkaan. Tässä keskustelussa tuntuu siltä, kuin kaikki työskentelisivät samalla työpaikalla.
Luuletko että etätyö tarkoittaa pelkkää viestittelyä? Kyllä etätöissäkin keskustellaan!
Vierailija kirjoitti:
Isot bossit nyt vaan nosti kissan pöydälle, että aika lusmuilua se nyt monella "etätyöläisellä" on ollut. Täällä ei vaan kukaan uskalla tunnustaa, koska haluaa kynsin hampain pitää kiinni tästä tehottomasta työtavasta. Siihen malliin on pari kuukautta ollut marketit ja puutarhamyymälät jne täynnä "etätyöläisiä" ja iso osa työpäivästä näkyy menevän "laiturin nokassa läppärin kanssa"-instakuvien lavastamiseen. Hah. Mutta hupaisaahan se on nähdä konkreettisesti, kuinka tehotonta työkulttuurimme on, lonkalta heittäen about 30% hlöstön vähennysmahdollisuus tehostamisen nimissä. Mutta itsepähän olemme tämän aiheuttaneet. Ja joo, teen itse hommia freenä seuraten kavereita ja vanhoja kollegoita "etätöissä". Pistää ihmettelemään.
No itse etätöissä ja pystyn jakamaan työpäiväni eri tavalla. Teen yleensä töitä aamusta, päivällä käyn lenkillä/salilla tai kaupassa ja jatkan illalla. Huomattavasti parempi työteho, kuin 7,5h putkeen toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajalla nro 20 on pointtinsa. Näkisin ratkaisuksi sen, että henkilöt, joiden työnkuvaan se sopii, saisivat osakseen luottamusta itse katsoa kalenteriaan ja päättää, missä työ onnistuu kulloinkin parhaiten. Jos kalenterissa on sparrailumiitti toimistolla, henkilö menee toimistolle. Jos tiistaina on pelkkiä etäpalavereita ja raportointia, henkilö voi jäädä kotiin keskittymään. Jos aamulla on yksi asiakastapaaminen, iltapäivän voi kuitenkin työskennellä kotoa. Jos jollakin on lapset pyörimässä kotona tai kaipaa paremmin ilmastoitua työtilaa, voi olla toimistolla vaikka joka päivä. Tämä se olisi luksusta. Tai toivottavasti uusi normaali.
Juurikin näin. Kuten jutussa mainittiin "Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."
En ymmärrä tätä suomalaista on-off mentaliteettia eli nähdään mielipideartikkeli täysin etätyön vastaisena ja itse ollaan samaan aikaan täysin etätyön puolesta.
Itse asiantuntijatyössä koen, että pelkkä etätyö ei ole minun juttuni. Haluan olla osa työyhteisöä, en osa virtuaalista työyhteisöä. Etätyö ja lähityö on nyt jo monessa yrityksessä mahdollista.
Kyllä tässäkin asiassa sellainen kultainen keskitie ja riittävä valinnanvapaus ovat se avainasia, ei se että tehdään joko pelkästään etätöitä tai ei etätöitä ollenkaan. Siihen tuossa kauppalehden kirjoituksessakin kai pyritään.
Samalla pitää myös ymmärtää se, että jos työt eivät tule etänä tehtyä, niin silloin työnantajalla on oikeus vaikkapa määrätä työntekijä istumaan toimistolla, vaikka muut samasta ryhmästä saisivatkin tehdä etätöitä. Vapauteen liittyy aina myös vastuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot bossit nyt vaan nosti kissan pöydälle, että aika lusmuilua se nyt monella "etätyöläisellä" on ollut. Täällä ei vaan kukaan uskalla tunnustaa, koska haluaa kynsin hampain pitää kiinni tästä tehottomasta työtavasta. Siihen malliin on pari kuukautta ollut marketit ja puutarhamyymälät jne täynnä "etätyöläisiä" ja iso osa työpäivästä näkyy menevän "laiturin nokassa läppärin kanssa"-instakuvien lavastamiseen. Hah. Mutta hupaisaahan se on nähdä konkreettisesti, kuinka tehotonta työkulttuurimme on, lonkalta heittäen about 30% hlöstön vähennysmahdollisuus tehostamisen nimissä. Mutta itsepähän olemme tämän aiheuttaneet. Ja joo, teen itse hommia freenä seuraten kavereita ja vanhoja kollegoita "etätöissä". Pistää ihmettelemään.
No itse etätöissä ja pystyn jakamaan työpäiväni eri tavalla. Teen yleensä töitä aamusta, päivällä käyn lenkillä/salilla tai kaupassa ja jatkan illalla. Huomattavasti parempi työteho, kuin 7,5h putkeen toimistolla.
Varmasti työteho nousee itse kullakin, jos pitää siestan päivällä. Harva duuni on niin itsenäistä, että jokainen pitkän tauon keskellä päivää haluava voi sen pitää. On sitten kyse asiantuntijasta tai duunarista. Yl. Palaveria on palaverin perään, hyvä kun ehtii lounaalla käydä. Perheellinen ei halua myöskään jäädä tekemään töitä klo 18 asti.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä nautin siitä, että voin mennä töihin tyhjälle toimistolle ilman työmatkaruuhkia nauttimaan työrauhasta ja toimivasta ilmastoinnista sen sijaan, että pitäisi istua keittiön pöydän ääressä tunkkaisessa kaksiossa, jossa lämpötila on hellelukemissa ja keittiön pöydällä käytettävissä vain pieni läppärin näyttö sen sijaan, että toimistolla on isot monitorit ja kunnollinen ergonomia. Pysykää vaan kaikki muut kodeissa ja mökeillä etätöissä! :D
Eli muutit tunkkaiseen ilmastoimattomaan kaksioon ja kuvittelet kaikkien asuvan sellaisessa? Kummallista pätemistä. :D
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä toimareilla yksinäistä siellä toimistokomplekseissaan, vai mikä on?
Toisaalta Keskon Helanderilla oma suljettu kerros omalla kokilla, ettei tarvitse alentua työntekijöiden joukkoon päivän aikana. Parkkihallissa varattu paikka hissin vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys?? Henrik Ehrnrooth sai mitä tilasi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hallitus-paatti-purkaa-lisaa-rajoitu…
Yllätus sinulle ilmeisesti. Eiköhän siellä Hetemäen työryhmässä ole juuri kuultu isoja yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä järkeä siitä toimistosta on maksaa vuokraa, jos kaikki lusmuilevat himassa. Jää aika paljon kiinteistöjä tyhjäksi, jos kaikki tekevät etänä.
Hienosti yleistetty - kaikki lusmuilevat.
Teen kotona vähintään saman kuin toimistossa. Itseasiassa kotona teen enemmän, koska kahvitauot ei veny 30 min juoruiluhetkiksi kuten toimistolla. Työni on sellaista, että lusmuilu ei onnistu, hoitamattomista hommista narahtaa helposti työn luonteen vuoksi.
Ei välttämättä johdukaan siitä, että epäilevät lusmuilusta. On jopa todettu monessa yrityksessä, että ihmiset olleet tehokkaampia kotona (eivät aina malta lopettaa). Voisiko siinä nyt kuitenkin olla joku muu syy?
Etätyösuositus siis päättyy elokuussa. Mitä jos konttori on sellainen, ettei turvavälejä voi pitää?