Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koneen toimari vastustaa etätöitä

Vierailija
23.06.2020 |

Koneen toimari Henrik Ehrnrooth on kirjoittanut mielipidekirjoituksen Kauppalehteen, kuinka hän vastustaa etätöitä ja haluaa palauttaa työntekijät konttoreihin. Saman viestin ovat allekirjoittaneet mm. Keskon Helander ja Elisan Mattila. Ei sitten uskaltanut yksin kirjoittaa. Jostain kumman syystä samat yritykset ovat myös tunnettuja huonosta työilmapiiristä ja huonoista työntekijöiden palkoista. Kaikki viisi avautujaa ovat miehiä. Hyvä velikerho on puhunut.

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa näkee sen mitä itse on. Eli nämä eivät luota työntekijöihinsä, pitää päästä kytikselle.

Työnhyvinvointi lisääntyy, kun työntekijä saa valita itse missä tekee työtä. Jos moni haluaa etätöitä, voidaan siirtyä pienempään toimistoon, kustannukset pienenevät jne.

Koska etätyö tuhoa pidemmän päälle kaiken muun teollisuuden. Kun ihmiset ovat vain kotona, ei tarvita työvaatteita, ei tarvita auto, jolla mennä töihin, ei bussivuoroja ruuhkaamuihin eikä, lounasravintoloita. Ei tarvita hissejä toimistorakennuksiin, ei tarvita edes koko toimistorakennusta. Sinne ei tarvita sisustussuunnittelijaa enää suunnittelemaan toimistotilaa, eikä siivoajaa siivoamaan sitä konttoria. Ei tarvita ilmastointijärjestelmiä, eikä juoma-automaattia taukotilaan. Ei tarvita arkitehtiä edes suunnittelemaan koko tilaa.

Kun noita tuotteita ei enää tarvita, ei niitä tarvitse enää edes suunnitella tai ostaa jotain palvelua ja kohta huomaamme, että sitä kotona etätyönä niitä työvaatteita suunnittelevaa henkilöä ei edes tarvita. Ei sitä etätyönä hommia tekevää sisustussuunnittelijaa, koska heille ei vaan ole enää kysyntää. Puhumatta kokista lounasravintolassa, siivoojasta ja automyyjästä. Koska heitä ei vaan enää tarvita.

Kotona työtä tekevä pärjää ilman kaikkea tuota. Yhdet vaatteet, omat ruuat ja ne samat huonekalut, joita ei tarvitse eikä aio vaihtaa vuosiin. Jumppakin hoituu YouTube videoilla. Etätyö tekee monista ihmistä vain ”kotona” nyhjöttäviä ihmisiä, jotka eivät kuluta paljoakaan.

Eikä tätä tosiasiaa poista joku omasta mielestä aktiivinen ulkoilija. Se, että käy kerran tai kaksi päivässä pyöräilemässä tai juoksemassa ei taloutta pyöritä. Vielä vähemmän laiturin nokalla istuminen. Työelämä pyörittää myös tuota työelämää ja kaiken itse tekevä kotihenkilö tuhoaa sen.

Tuossa on ihan järkeviä pointteja, mutta käyväthän ihmiset normaalisti muuallakin kuin töissä. Koronaepidemian aikaan suurin osa on varmaan pysytellyt enimmäkseen kotona, mutta muulloin ihmiset kyllä harrastavat, shoppailevat, syövät ulkona jne.

Monenko elämä on oikeasti pelkkää työtä ja työssä käymistä?

Vierailija
162/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa enää näitä yritysten johdossa hääriviä vanhuksia. Ei ihme että Suomen työhyvinvointi ja talous sakkaa. Ei tarvitse mennä kuin Viroon niin siellä johtajat ovat järjestään nuoria, USA:ssa paljon myös nuoria naisia. 

Omat vanhempani ovat myös sellaisia, että eivät luota etätyön tehokkuuteen. Isäkin meni normaalisti toimistolle pahimman koronaepidemian aikaan, vaikka olisi saanut olla etänä. Eivät usko, vaikka minä itse olen tehnyt etätöitä melkein 10 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?

Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?

En tiennytkään, että innovaatiot vaativat aina ryhmätyöskentelyä.

Me osataan ihan itse soittaa Skypellä tai Teamsillä. Työpöydän voi jakaa ja mietiskellä porukalla asiaa rauhassa ilman, että täytyy kytätä neukkarin varausaikaa, ovella juoksevia ihmisiä ja yrittää nähdä pöydän päästä, mitä kaukaisella screenillä lukee.

Vierailija
164/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon jutun pihvi taisi olla tässä

"Lisäksi Suomen talous tarvitsee työpaikoille liikkuvia ja palvelujen ääreen pysähtyviä ihmisiä."

Muuten oli aikamoista kulunutta etätyö.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippujohtajat-vaativat-on-aika-purk…

Nämä eivät ymmärrä, että kaiken voi ostaa netistä. Ilmeisesti he eivät ole vielä digiajassa. Haikailu vanhaan on typerää, mennyt aika meni ja nyt pitää heidänkin miettiä strategiaa uusilla arvoilla, joihin etätyö kuuluu ja tulee tästä edespäin kuulumaan.

Tottakai voi ostaa, mutta ostatko? Ostatko asioita, joille sinulle ei ole käyttöä?

Ostitko sen kuukausikortit bussiin, jos teet töitä kotona? Entä sen uuden jakkupuvun? Sitä minkä tarvitsit kokouksiin, jotka nyt taas järjestetään netissä ja voit istua vanhat verskat jalassa.

Hankitko sen uuden turvallisen auton? Sillä millä ennen olisit ajanut 100t km vuodessa, mutta nyt kun olet etätöissä käytät lähinnä pyörää mennessäsi lähikauppaan.

En mutta, olen ostanut tähän mennessä uuden pyörän ja makuupussin, harkinnassa on lapselle trampoliini. Lisäksi olen maksanut ruoan keräilystä ja kotiinkuljetuksesta, joita en ole koskaan tehnyt aiemmin. Olen työllistänyt paikallista yrittäjää mökin korjauksella, korjaus joka olisi muuten varmaan jäänyt tekemättä. Olen kantanut rauta- ja puutarhakaupoista tavaraa 1500 eurolla, kun on kerrankin oltu kotona ja ehditty tekemään asioita. Olen myös maksanut mm. kajakkivuokraa arkipäivän iltana, en sinne normaalisti arkisin ehtisi ja muutenkin vähemmän.

Harkinnassa on yhä mm. sähkömiehelle hommia päiväksi, muuta pientä remonttia, joihin tarvitsemme osaan ulkopuolista apua sekä tietenkin tavaroita. Soutuvene on myös hankintalistalla ja lisää ulkoilu- ja retkeilyvarusteita.

Kuvitellaan, että oltaisiin eletty tällaisessa yhteiskunnassa vaikka 10 vuotta ja sitten kaikki yhtäkkiä alkaisivat matkustamaan töihin joka päivä. Yhteiskunta olisi aivan kriisissä, koska yhtäkkiä ruoankeräilijöitä ja kuljettajia tarvittaisiin vähemmän, ruokakauppojen myynti laskisi ja pidettäisiin kriisikokouksia, kun yhtäkkiä ihmiset lentäisivät ulkomaille tuhlaamaan lomarahansa, eivätkä työllistäisikään lähiseudulla.

Ei tämä etätyössä oleminen ole oikeasti mikään ongelma pitkälläkään aikavälillä, mutta nopeat muutokset ovat yhteiskunnalle hankalia.

Vierailija
165/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä nautin siitä, että voin mennä töihin tyhjälle toimistolle ilman työmatkaruuhkia nauttimaan työrauhasta ja toimivasta ilmastoinnista sen sijaan, että pitäisi istua keittiön pöydän ääressä tunkkaisessa kaksiossa, jossa lämpötila on hellelukemissa ja keittiön pöydällä käytettävissä vain pieni läppärin näyttö sen sijaan, että toimistolla on isot monitorit ja kunnollinen ergonomia. Pysykää vaan kaikki muut kodeissa ja mökeillä etätöissä! :D

Minä kun luulin kaikkien ottaneen isot ruudut ja telakat töistä mukaansa etähommiin.

Vierailija
166/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii ymmärrykseeni tästä yrityksestä. Joskus pohdin Koneelle siirtymistä ja toimistotöihin olisi pitänyt tulla joka päivä vaikka etänä olisi voinut hyvin tehdä hakemaani työtä. Jäi paikka ottamatta vastaan.

Kyllä mulle passais merinäköala Keilaniemestä. 

Vierailija
167/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä järkeä siitä toimistosta on maksaa vuokraa, jos kaikki lusmuilevat himassa. Jää aika paljon kiinteistöjä tyhjäksi, jos kaikki tekevät etänä.

Mun entinen työpaikka sai supistettua toimitiloja viidennekseen siitä, kun lopetettiin papereiden hilloaminen mappeihin ja työntekijöiltä otettiin ikiomat työpisteet pois. Aamulla kamat henk.koht. lokerikosta vapaalle paikalle ja illalla ne kerättiin taas pois. Ihmiset teki paljon etätöitä. Firma säästi paljon toimitilavuokrissa.

Vierailija
168/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa vastustettu etätöitä vaan pyydettiin etätyösuosituksesta luopumista, kun terasseillekin pääsee. Ei ne työpaikat terassia vaarallisempia ole. Etätöissä on hyvät puolensa, mutta jotkut asiat sujuvat paremmin, kun ihmiset ovat välillä vuorovaikutuksessa keskenään. 

Vierailija
169/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä järkeä siitä toimistosta on maksaa vuokraa, jos kaikki lusmuilevat himassa. Jää aika paljon kiinteistöjä tyhjäksi, jos kaikki tekevät etänä.

Ja siivoojia ja kiinteistönhoitajia joudutaan irtisanomaan, ei hyvä.

Vierailija
170/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se nätisti sanotaan "Uudet ideat vaativat usein monipuolista ja aitoa yhteyttä. Sparrailu ja ajatuksien pallottelu kollegan kanssa saattaa jäädä etäyhteyksillä puolitiehen. Luovuus ja uuden innovointi ovat kontaktilajeja....Kun työpaikan spontaanit kohtaamiset ja keskusteluhetket puuttuvat, työn kuormittavuus kasvaa. Työhyvinvointi tarkoittaa pitkälti yhteisön läsnäoloa."

Samaan aikaan porukka istuu vastamelukuulokkeet päässä avokonttorissa "olemassa läsnä yhteisölleen". Iso osa ei tarvitse työpäivän aikana spontaaneja kohtaamisia eikä innovoi, ei edes Koneella. Monella on kehityskeskusteluissa sovittu tulos, joka pitää saavuttaa ja etänä sen saa helpommin tehtyä, kun ei koko ajan tule keskeytyksiä eikä tarvitse olla "aidosti yhteydessä" työkaveriin, joka on viemässä yhteistä ajatuksienpallottelua esimiehelle omana ideanaan.

Itse en voi tehdä töitä etänä, mutta mies on nyt ollut etätöissä ja onhan tuo välillä aika yksinäistä puuhaa. Toki puhelinpalavereita on välillä, mutta ei ole sellaista vapaampaa yhdessäoloa kuin työpaikalla. Siellä käydään yhdessä lounaalla ja jutustellaan niitä näitä, tai voidaan mennä salille ja saunaan ja jatkaa töitä sen jälkeen. Työ- ja vapaa-aika ei erotu kunnolla, kun on kotona. Palavereita saattaa olla aamusta iltaan ja taukoja välissä. Välillä mies nukkuu päiväunia kun yöllä jäänyt unet vähiin, sitten taas palaveria ja jossain välissä pitäisi ehtiä tekemään ruokaakin. 

Noilla nyt on etätyö muutenkin luvallista ja jotkut tekee kokonaan etänä. Yksi sissi pendelöi Tampereelta Helsinkiin 3-4 kertaa viikossa ja mies, joka asuu kilometrin päässä työpaikalta, on pitänyt yleensä 1-2 etäpäivää viikossa. Kyllä se olisi kiva päästä sinne työpaikalle välillä niitä työkavereita näkemään ja saunomaan. (On meillä kotonakin sauna ja mökillä, mutta että pääsisi työkavereidenkin kanssa saunaan ja salille, se olisi kiva.)

Vierailija
171/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii ymmärrykseeni tästä yrityksestä. Joskus pohdin Koneelle siirtymistä ja toimistotöihin olisi pitänyt tulla joka päivä vaikka etänä olisi voinut hyvin tehdä hakemaani työtä. Jäi paikka ottamatta vastaan.

Kyllä mulle passais merinäköala Keilaniemestä. 

Hymyilyttää. Entäs lokaatio 3 km Hyvinkään keskustasta.

Vierailija
172/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhtenä syynä pelko siitä, että omat työntekijät voivat lähteä helpommin muualle, jos muut työnantajat palkkaavat etätyöläisiä? Tai ehkä on noussut paremmin esiin, kuka palkatuista tekee töitä ja kuka on selvinnyt puhumalla ja valehtelemalla, mikä on kiusallista? Tai laiskottelijoita on saatu vedettyä mukana edes joten kuten, kun ovat paikalla? Joku mainitsi Koneen tuotekehityksen. Eikö siellä ollut jo YT:t ja työt keskittyivät Saksaan? 

Et taida tajuta, kuinka lapselliselta tuo kuulostaa. Kehittelet salaliittoteorioita, joista näkyy, ettet juurikaan ymmärrä suuren yrityksen johtamisesta. Ilmeisesti olet vielä ihan tosissasi noine mietteinesi.

Vierailija
173/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöiden vastustajat haluavat ovat muutenkin kaikkea kehitystä vastaan. Jos ei pysty asioita hoitamaan face-to-face, niin vähintäänkin on pakko soittaa. Sähköposti tai muu viesti on saatanasta.

Tuota kutsutaan olkiukoksi.

Vierailija
174/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pääasiallisesti etätyötä vuodesta 2015 lukien terveydellisistä syistä. Palavereihin ja talon sisäisiin koulutuksiin osallistun usein zoomin avulla. Välillä skypetetään. Opintojaksojen suunnittelu tiimiläisten ja lähimmän kollegan kanssa onnistuu jopa niinkin yksinkertaisesti kuin sähköpostilla.

Olen opettaja. Lähitunteja pidän silloin, kun se opiskelijoista tuntuu välttämättömältä tai itse huomaan tehtävävastauksista, että nyt jotain ei ole ymmärretty. Sen samaisen zoomin avulla voi pitää myös yhteyttä opiskelijoihin. Muuten käytössä on verkko-oppimisympäristö erilaisine toimintoineen.

Jokainen meistä ymmärtää, että on työtehtäviä, joita on mahdoton tehdä etänä.  Mutta jokin mättää siinä asenteessa, että kotona "lusmutaan". Ei onnistu, kun ne omat työtehtävät on hoidettava ajallaan. Palaute on ankaraa, jollet hoida.

Rahaa kuluu siinä missä ennenkin ja erityisesti terveyspalveluihin. Koronakeväänä on hienoa, että on voinut asioida nettilääkärin vastaanotolla ja uusia lääkereseptejä Omakannan tai etäpalvelun kautta. Apteekkikin toimittaa lääkkeet kotiovelle.

Vierailija
175/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.

Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon

Ja alainen saisi ihan vapaasti päättää, jättääkö työnpaikan joka haluaa vaarantaa työntekijän terveyden. Jokaisella työpaikalla on myös riskiryhmään kuuluvia.

Totta kai, sitähän tuossa kauppalehden kirjoituksessakin sanottiin, että "Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. "

Missään kohtaa kukaan noista toimareista ei käsittääkseni ole pakottamassa esim. riskiryhmäläisiä edelleenkään töihin. Ja kyllä kaikissa isoissa firmoissa työterveyslääkärin lausunnolla varmasti saa jatkaa etätyöskentelyä niin kauan kuin on koronan takia tarpeen ilman, että kellään muulla firman sisällä on asiaan mitään sanomista. 

Mikä ihme siinä on, että täällä on näin mustavalkoista aina inttäjää paikalla? Nyt ollaan sitten syyllistämässä ja lynkkaamassa niitä, joille vaikkapa työterveys on erikseen suositellut työskentelyä toimistolla, koska etätyössä huono ergonomia on hajottanut selän. 

Kerropa ne työnantajan konkreettiset ja vastuulliset toimet työntekijän terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi? Työpaikalla ei mitenkään onnistu kontaktien välttely.

Riskiryhmään kuuluvat opettajat ja raskaana olevat naiset eivät saaneet jäädä työterveyslääkärin suosituksella etätöihin, joten moni jäi sairauslomalle kuten hyvin tiedät. Jokainen miettii kohdallaan, onko työ vai terveys tärkeämpää.

Valtettavasti esim. sairaanhoitajat ja lääkärit eivät voineet jäädä kotiin palkattomalle lomalle hoitaakseen lapsiaan vain, jotta kaikki opettajat voisivat tehdä etätöitä. Lisäksi raskaana olevat naiset eivät edes kuulu riskiryhmään.

Vierailija
176/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät firmat ei halua ihmisten tekevän etätöitä tai paremminkin tyhmät ihmiset eivät halua. Etätyö on tehokasta, paljon tehokkaampaa kuin toimistolla oleminen. Ilkeät ihmiset haluavat pomottaa, olla ilkeitä työntekijöille, joten he haluavat meidät töihin toimistoihin. Kun ollaan kotona tehokkaita, niin meitä ei voida haukkua ja alistaa. Ikävää toimintaa pomoilta. Ei alaiset tyhmiä ole.

Vierailija
177/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä nautin siitä, että voin mennä töihin tyhjälle toimistolle ilman työmatkaruuhkia nauttimaan työrauhasta ja toimivasta ilmastoinnista sen sijaan, että pitäisi istua keittiön pöydän ääressä tunkkaisessa kaksiossa, jossa lämpötila on hellelukemissa ja keittiön pöydällä käytettävissä vain pieni läppärin näyttö sen sijaan, että toimistolla on isot monitorit ja kunnollinen ergonomia. Pysykää vaan kaikki muut kodeissa ja mökeillä etätöissä! :D

Minä kun luulin kaikkien ottaneen isot ruudut ja telakat töistä mukaansa etähommiin.

Valitettavasti isot näytöt ei mahdu mun keittiön pöydälle eikä jaksa roudata niitä 2-3 kertaa päivässä pois ja taas takaisin. Kaikilla ei oo ollut tarvetta asua sellaisessa asunnossa, jossa on erillinen työpiste. Lisäksi kotona joutuu kuuntelemaan rakennusmelua ja naapureiden lasten ja koirien meteliä, jota toimistolla ei kuulu.

Vierailija
178/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siivoojia ja kiinteistönhoitajia joudutaan irtisanomaan, ei hyvä.

Voi ollakin muuten paljon erilaisia seurannaisvaikutuksia sillä, että työskennellään toimistolla, eli työllistää muitakin, hyvä huomio. Samoin lounasravintolat tarvii asiakkaita. 

Vierailija
179/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut haluavat tehdä etätöitä? Saa helpommin apua työkavereilta ja työjohdolta, jos on paikan päällä. Työpaikka muutenkin kustantaa hyvän työpisteen, joten ei tarvitse viedä turhaa tilaa kottoo, puhumattakaan sen kustannuksista. Ja onhan se kivaa päästä välillä pois kotoa, itse ainakin tulisin hulluksi.

Meillä sitä apua tulee heti, kun lähettää sähöpostin. En työpaikallakaan koputtele pomon ovea vaan laitan sähköpostia. 

Vierailija
180/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rullen kirjoitti:

Tyhmät firmat ei halua ihmisten tekevän etätöitä tai paremminkin tyhmät ihmiset eivät halua. Etätyö on tehokasta, paljon tehokkaampaa kuin toimistolla oleminen. Ilkeät ihmiset haluavat pomottaa, olla ilkeitä työntekijöille, joten he haluavat meidät töihin toimistoihin. Kun ollaan kotona tehokkaita, niin meitä ei voida haukkua ja alistaa. Ikävää toimintaa pomoilta. Ei alaiset tyhmiä ole.

Juu ei oo. Huomaahan sen tästä viestistäkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän