Koneen toimari vastustaa etätöitä
Koneen toimari Henrik Ehrnrooth on kirjoittanut mielipidekirjoituksen Kauppalehteen, kuinka hän vastustaa etätöitä ja haluaa palauttaa työntekijät konttoreihin. Saman viestin ovat allekirjoittaneet mm. Keskon Helander ja Elisan Mattila. Ei sitten uskaltanut yksin kirjoittaa. Jostain kumman syystä samat yritykset ovat myös tunnettuja huonosta työilmapiiristä ja huonoista työntekijöiden palkoista. Kaikki viisi avautujaa ovat miehiä. Hyvä velikerho on puhunut.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme, että Suomen taloudella menee näin huonosti, jos porukkaa ei kiinnosta firman dynamiikka vaan vain se, että raha tulee helposti tilille.
Nämä herrat ovat visioillaan luoneet sellaista, mihin suurin osa meistä ei kykene, joten kannattaisi heitäkin kuunnella.
Herrat, jotka ovat historiassa saaneet isoja (ja hienoja koneita) aikaan, eivät välttämättä ole niitä, jotka luotsaavat moderneihin, uusiin tapoihin tehdä työtä. Joustavuus on se juttu. On vanhanaikaista ajatella noin jäykästi.
Toisaalta tämä niin viisas All Male Panel voisi käyttää aivokapasiteettinsa sen ratkomiseen, että miten saisimme aikaan muutoksen, jossa on sekä taloudellista hyvää että maapallo vielä tuleville sukupolvillekin. Jos kerran niin viisaita ovat. On aika helppoa yrittää porskuttaa eteenpäin "niin kuin on aina tehty".
Sinulla on nyt joku WHO-ukko silmissäsi, siis mielessäsi. WHO-ukko haluaa ottaa vallan itselleen ja lääkäreilleen, tai lääkärit itselleen WHO-tuon naaman kautta. Onnistuikin jo. Ainakin Espanjassa. Mutta kaatukoon pian. Sen verran on hankala, ikävä ja ajaa ihmisiä ihan jatkuviin, aitoihin ongelmiin. Tapahtuu jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?
Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?
En tiennytkään, että innovaatiot vaativat aina ryhmätyöskentelyä.
Vaativat. Kaikkein ensimmäiseksi sinun on saatava tietää, mikä on ongelma, ja sitä et saa selville olematta siina ympäristossa missä sita kehitettävää on. Ihan fyysisesti. Mitkään mallinnukset eivät tätä korvaa
Hmm.. valtaosasta kehitettävää nykymailmassa on binäärisessä maailmassa. Emme siis voi kehittää järjestelmiä kun emme pääse fyysisesti sinne bittien sekaan. Selvä se.
Yllätys?? Henrik Ehrnrooth sai mitä tilasi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hallitus-paatti-purkaa-lisaa-rajoitu…
Etätyö voikin olla toimiva hätäratkaisu korona-aikana.
Mutta ei siitä pysyväksi ratkaisuksi ole. Miten esim. uudet tutustuvat työkavereihinsa? Zoomin välitykselläkö?
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun pihvi taisi olla tässä
"Lisäksi Suomen talous tarvitsee työpaikoille liikkuvia ja palvelujen ääreen pysähtyviä ihmisiä."Muuten oli aikamoista kulunutta etätyö.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippujohtajat-vaativat-on-aika-purk…
Iso osa porukasta ei voi tehdä etätöitä muutenkaan. Taloa ei rakenneta etänä, autoa ei korjata, hampaita paikata jne. On kuitenkin outoa haluta Suomesta digitalisaation mallimaa, jos ainoa tärkeä asia on kerätä yksityishenkilöistä mahdollisimman paljon tietoa jaettuihin tietokantoihin kenen tahansa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että itse työskentelen työpaikassa, jossa työ on projektiluonteista ja uuden ideointia tapahtuu koko ajan. Korona-aika on haitannut selvästi tätä dynaamisuutta ja ollut suoranainen katastrofi, kun ihmiset eivät ole paikoillaan, eikä spontaania ideariiheä voida järjestää. Ei ole myöskään kahvitaukoa, jolla voisi pitää sosiaalisia yhteyksiä ihmisten kanssa. Zoomin kautta nämä tapahtuvat hyvin väkinäisesti ja jos jotain tärkeää unohtuu, se jää helposti korjaamatta, kun palaverin järjestäminen on niin työlästä.
Itseäni nämä kommentit ihmetyttävät. Eivätkö ihmiset todella halua nähdä työkavereitaan ja eikö heitä tosiaan kiinnosta työnsä kehittäminen? Onko tavoitteena vain se, että palkka tulee tilille minimipanostuksella?
Miksi ihmeessä alapeukutatte tätä kommenttiani? Ettekö usko, että työpaikkamme innovointi ja työn laatu on heikentynyt koronan aikana?
Uskomme, mutta syy ei ole etätöissä itsessään, vaan oire jostain muusta. Kummaa että innovaatioita ja yhteistyötä pystytään tekemään vaikka ei olisi koskaan tavattukaan. Se että TE ette sitä osaa, ei tarkoita että etätyö olisi huono tapa tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?
Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?
Meillä pidettiin ensimmäinen ideointitilaisuus tässä keväällä Teamsin kautta. Jokseenkin epäillen suhtauduttiin, että mahtaako tulla mitään... Tuli. Päivä meni hujauksessa, saatiin uskomaton määrä hienoja raaka-ideoita ja niitä ehdittiin jo ryhmitellä eri konseptien alle. Niistä saadaan jatkokehitykseen runsaasti projekteja syksyllä.
Ei kontakstiin tarvita toisen läheisyyttä. Kuva ja ääni riittivät mainiosti. Toki etukäteen tehty hyvä suunnittelutyö oli ratkaisevaa ja pätevät ryhmänvetäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun pihvi taisi olla tässä
"Lisäksi Suomen talous tarvitsee työpaikoille liikkuvia ja palvelujen ääreen pysähtyviä ihmisiä."Muuten oli aikamoista kulunutta etätyö.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippujohtajat-vaativat-on-aika-purk…
Nämä eivät ymmärrä, että kaiken voi ostaa netistä. Ilmeisesti he eivät ole vielä digiajassa. Haikailu vanhaan on typerää, mennyt aika meni ja nyt pitää heidänkin miettiä strategiaa uusilla arvoilla, joihin etätyö kuuluu ja tulee tästä edespäin kuulumaan.
Tottakai voi ostaa, mutta ostatko? Ostatko asioita, joille sinulle ei ole käyttöä?
Ostitko sen kuukausikortit bussiin, jos teet töitä kotona? Entä sen uuden jakkupuvun? Sitä minkä tarvitsit kokouksiin, jotka nyt taas järjestetään netissä ja voit istua vanhat verskat jalassa.
Hankitko sen uuden turvallisen auton? Sillä millä ennen olisit ajanut 100t km vuodessa, mutta nyt kun olet etätöissä käytät lähinnä pyörää mennessäsi lähikauppaan.Etätyö on monestakin syysta miltei mahdoton ajatus todella tuottavaan insinöörityöhon, ainakin jos on kyse esimerkiksi tuotekehityksestä. Se on täynnä tehtäviä joita voi saattaa loppuun vain siten, että on tekemisissä todellisten ongelmien ja asioiden kanssa todellisessa ympäristossä, ja asiaa edistää se että voi jakaa ajatuksia niista toisten saman kanssa tekemisissä olevien kesken.
Olen varma asiasta(ni).
Ja alapeukut, seka trollaus ei muuta asiaa. Se fyysinen lasnaolo asian kanssa on valttamaton hyvin monessa insinooritason tehtavassa. Jos ei totuus kelpaa, niin kylla halukkaat saavat jaada tyottomiksi.
Fyysinen läsnäolo on välttämätöntä. Jos ei ole, niin miksi emme sitten saman tien ulkoista kaikkea toimintaamme Aasiaan, missä etähommat voidaan hoitaa paljon pienemmällä palkalla.
Koska minä ja asiantuntijuuteni olemme Suomessa. Pitäisikö muuttaa Intiaan, että voin maksaa itselleni pienempää palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettele merkittäviä innovaatioita, jotka ovat syntyneet lähihistoriassa Suomessa avokonttorissa istuessa.
Kannattaisi kehittää luetunymmärtämistä. Väittely ei ole etätyö vs. avokonttori vaan etätyö vs. kohtuullisen järkevä toimistotila.
Ei kukaan ole edes maininnut järkevää toimistotilaa lainaamissani viesteissä. Ja mitä väliä sillä edes olisi, kun järkevä toimistotila on ehkä promillella kaikista työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan.
No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.
Isot bossit nyt vaan nosti kissan pöydälle, että aika lusmuilua se nyt monella "etätyöläisellä" on ollut. Täällä ei vaan kukaan uskalla tunnustaa, koska haluaa kynsin hampain pitää kiinni tästä tehottomasta työtavasta. Siihen malliin on pari kuukautta ollut marketit ja puutarhamyymälät jne täynnä "etätyöläisiä" ja iso osa työpäivästä näkyy menevän "laiturin nokassa läppärin kanssa"-instakuvien lavastamiseen. Hah. Mutta hupaisaahan se on nähdä konkreettisesti, kuinka tehotonta työkulttuurimme on, lonkalta heittäen about 30% hlöstön vähennysmahdollisuus tehostamisen nimissä. Mutta itsepähän olemme tämän aiheuttaneet. Ja joo, teen itse hommia freenä seuraten kavereita ja vanhoja kollegoita "etätöissä". Pistää ihmettelemään.
Vierailija kirjoitti:
Koska etätyö tuhoa pidemmän päälle kaiken muun teollisuuden. Kun ihmiset ovat vain kotona, ei tarvita työvaatteita, ei tarvita auto, jolla mennä töihin, ei bussivuoroja ruuhkaamuihin eikä, lounasravintoloita. Ei tarvita hissejä toimistorakennuksiin, ei tarvita edes koko toimistorakennusta. Sinne ei tarvita sisustussuunnittelijaa enää suunnittelemaan toimistotilaa, eikä siivoajaa siivoamaan sitä konttoria. Ei tarvita ilmastointijärjestelmiä, eikä juoma-automaattia taukotilaan. Ei tarvita arkitehtiä edes suunnittelemaan koko tilaa.
Autot pilasi kaiken, meni hevoset ja hevosmiesten työt. Tietokoneet vei kaikki avustavat toimistotyöt... maailma muuttuu!
Kun rahaa ei kulu firmalla ison konttorin ylläpitoon sen kustannustaso ja tuotteiden hinta laskee mikä mahdollistaa suuremmat markkinat. Kun työntekijän ei tarvitse käyttää niin paljon rahaa autoon, vaatteisiin tms. käyttää hän rahan johonkin muuhun - olipa se sitten kotiin toimitettu ruoka, remontti, matka tms. Ei se raha katoa.
Ymmärrän, että muutos pelottaa. On kuitenkin hämmentävää että yrityspomot liputtavat menneen puolesta. On kuin olisi 1992 ja yritysjohtajat vaatisivat että Neuvostoliitto pitäisi saada takaisin idänkaupan turvaamiseksi ja pankkiautomaatit kieltää jotta pankkivirkailijoilta ei menisi työt alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että innovaatiot vaativat aina ryhmätyöskentelyä.
Vaativat. Kaikkein ensimmäiseksi sinun on saatava tietää, mikä on ongelma, ja sitä et saa selville olematta siina ympäristossa missä sita kehitettävää on. Ihan fyysisesti. Mitkään mallinnukset eivät tätä korvaa
Hmm.. valtaosasta kehitettävää nykymailmassa on binäärisessä maailmassa. Emme siis voi kehittää järjestelmiä kun emme pääse fyysisesti sinne bittien sekaan. Selvä se.
Bittimaailmassa olet koneellasi, mutta älä ala tyrkyttämään sitä kaikille muille. Ja jos alat niin sinulta loppuu lopulta tyot, koska bittimaailma on vain pieni osa kokonaisuutta, vaikka olisi kasvavakin. Ei se kasvu minua haittaa, mutta älä tyrkytä omaasi muille, joille se ei sovi.
Tuossa kirjoituksessa sanotaan esim. seuraavasti:
"Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."
Minusta tuo on oikein hyvin sanottu ja täysin totta. On kummallista, että täällä ihmiset kannattavat jotain valtionjohdolta tulevaa etätyösuositusta eivätkä arvosta sitä, että yritykset saisivat itse päättää, mikä on yrityksen toiminnalle paras ratkaisu. Olen aivan varma, että tämän koronaharjoituksen jälkeen konservatiisempienkin yritysten johdon suhtautuminen etätöihin on muuttunut.
Itsekin olen töissä suuressa firmassa, jossa suhtautuminen etätöihin on ollut hyvinkin nihkeää aiemmin. Kokeilin tämän etätyösuosituksen alussa etätyöskentelyä ja omalta kohdaltani voin sanoa, että työteho ja tuottavuus kärsivät huomattavasti. Minulle työpaikka on se paikka, jossa keskityn työntekoon, kotona minulla ei ole edes mahdollisuutta järkevän työpisteen "rakentamiseen". Silti kannatan sitä, että etätöitä tehtäisiin jatkossa huomattavasti tätä korona-aikaa enemmän. Kammottavassa monitilatoimistossakin on huomattavasti mukavampi työskennellä, kun siellä on vähemmän porukkaa paikalla. Eikä ole minulta pois, jos joku työkaveri saa työnsä tehtyä tehokkaammin etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan.
No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.
Ja sinä näet koko innovoinnin maailman kapean hissikuilusi kautta 😅 Koita käsittää, että innovointia on monenlaista. On digitaalista maailmaa, koodia, dataa, palveluja jne. Innovoidaan myös vaikka liiketoimintaa tai toimintatapoja ja prosesseja - Ei vain fyysisiä laitteita siellä hissikuilussasi. Siten innovointikin onnistuu monissa tilanteissa etänä.
Ai niin, olihan meillä Neuvostoliitto jonka talous hiottiin 1930-luvulla huippuunsa tuottamaan panssarivaunuja. Yrityspomot vissiin haluavat Neuvostoliiton mallin, eli mikään ei muuttua saa. Muutos kuuluu kapitalismiin.
Keskon pääjohtajan kannattaisi miettiä miten pärjää Amazonin kanssa tulevaisuudessa vaikkapa ruoan kotitoimituksilla, Elisan johtajan miettiä miten nettiyhteydet mahdollistavat etätyöt yhä paremmin, OP:n miten voi tukea etäasiointia. VTT puolestaan voisi pohtia mitä mahdollisuuksia suomalaiselle teollisuudelle tulee maailmanlaajuisesta etätyötrendistä.
Vierailija kirjoitti:
Isot bossit nyt vaan nosti kissan pöydälle, että aika lusmuilua se nyt monella "etätyöläisellä" on ollut. Täällä ei vaan kukaan uskalla tunnustaa, koska haluaa kynsin hampain pitää kiinni tästä tehottomasta työtavasta. Siihen malliin on pari kuukautta ollut marketit ja puutarhamyymälät jne täynnä "etätyöläisiä" ja iso osa työpäivästä näkyy menevän "laiturin nokassa läppärin kanssa"-instakuvien lavastamiseen. Hah. Mutta hupaisaahan se on nähdä konkreettisesti, kuinka tehotonta työkulttuurimme on, lonkalta heittäen about 30% hlöstön vähennysmahdollisuus tehostamisen nimissä. Mutta itsepähän olemme tämän aiheuttaneet. Ja joo, teen itse hommia freenä seuraten kavereita ja vanhoja kollegoita "etätöissä". Pistää ihmettelemään.
Kieltämättä mun tekee mieli lavastaa sellainen kuva, jossa on "expectation" läppäri aurinkotuolilla ja kahvimuki vieressä, vs. "reality" kuva mun todellisesta taisteluasemasta. En suostu viikkoakaan tuijottamaan mitään läppäriä sylissä hiirikäsi krampissa. En tiedä, mitä ne sellaiset työt laiturin nokassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä selität? Minä puhuin itsestäni ja omasta työstäni, kun sinä väitit ettei ilman kontakteja voi syntyä. Tee sinä omat työsi ja minä teen omani.
Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.
Kannattaisi kehittää luetunymmärtämistä. Väittely ei ole etätyö vs. avokonttori vaan etätyö vs. kohtuullisen järkevä toimistotila.