Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koneen toimari vastustaa etätöitä

Vierailija
23.06.2020 |

Koneen toimari Henrik Ehrnrooth on kirjoittanut mielipidekirjoituksen Kauppalehteen, kuinka hän vastustaa etätöitä ja haluaa palauttaa työntekijät konttoreihin. Saman viestin ovat allekirjoittaneet mm. Keskon Helander ja Elisan Mattila. Ei sitten uskaltanut yksin kirjoittaa. Jostain kumman syystä samat yritykset ovat myös tunnettuja huonosta työilmapiiristä ja huonoista työntekijöiden palkoista. Kaikki viisi avautujaa ovat miehiä. Hyvä velikerho on puhunut.

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?

Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?

Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan. 

No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.

Miksi intät noista rasvanäppihommista, kun kaikki ymmärtävät, että jarrupalojen vaihtaminen, talonrakennus ja hissien räplääminen eivät ole töitä, joita kannattaa tehdä etänä. Sen sijaan perinteiset asiantuntijatyöt, jotka tehdään joka tapauksessa läppärin äärellä ilmastoidussa toimistossa voi hyvin tehdä kotona kesän jälkeenkin. Ja näitä töitä on nykyään todella paljon.

Vierailija
102/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kirjoituksessa sanotaan esim. seuraavasti: 

"Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."

Minusta tuo on oikein hyvin sanottu ja täysin totta. On kummallista, että täällä ihmiset kannattavat jotain valtionjohdolta tulevaa etätyösuositusta eivätkä arvosta sitä, että yritykset saisivat itse päättää, mikä on yrityksen toiminnalle paras ratkaisu. Olen aivan varma, että tämän koronaharjoituksen jälkeen konservatiisempienkin yritysten johdon suhtautuminen etätöihin on muuttunut. 

Itsekin olen töissä suuressa firmassa, jossa suhtautuminen etätöihin on ollut hyvinkin nihkeää aiemmin. Kokeilin tämän etätyösuosituksen alussa etätyöskentelyä ja omalta kohdaltani voin sanoa, että työteho ja tuottavuus kärsivät huomattavasti. Minulle työpaikka on se paikka, jossa keskityn työntekoon, kotona minulla ei ole edes mahdollisuutta järkevän työpisteen "rakentamiseen". Silti kannatan sitä, että etätöitä tehtäisiin jatkossa huomattavasti tätä korona-aikaa enemmän. Kammottavassa monitilatoimistossakin on huomattavasti mukavampi työskennellä, kun siellä on vähemmän porukkaa paikalla. Eikä ole minulta pois, jos joku työkaveri saa työnsä tehtyä tehokkaammin etänä. 

Työntekijöiden terveydellä ei ole mitään merkitystä? Eikö etätyösuositus nimenomaan tullut koronan vuoksi? Korona ei ole vielä ohi. Huonosta työpaikasta pääsee onneksi helposti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska etätyö tuhoa pidemmän päälle kaiken muun teollisuuden. Kun ihmiset ovat vain kotona, ei tarvita työvaatteita, ei tarvita auto, jolla mennä töihin, ei bussivuoroja ruuhkaamuihin eikä, lounasravintoloita. Ei tarvita hissejä toimistorakennuksiin, ei tarvita edes koko toimistorakennusta. Sinne ei tarvita sisustussuunnittelijaa enää suunnittelemaan toimistotilaa, eikä siivoajaa siivoamaan sitä konttoria. Ei tarvita ilmastointijärjestelmiä, eikä juoma-automaattia taukotilaan. Ei tarvita arkitehtiä edes suunnittelemaan koko tilaa.

Autot pilasi kaiken, meni hevoset ja hevosmiesten työt. Tietokoneet vei kaikki avustavat toimistotyöt... maailma muuttuu! 

Kun rahaa ei kulu firmalla ison konttorin ylläpitoon sen kustannustaso ja tuotteiden hinta laskee mikä mahdollistaa suuremmat markkinat. Kun työntekijän ei tarvitse käyttää niin paljon rahaa autoon, vaatteisiin tms. käyttää hän rahan johonkin muuhun - olipa se sitten kotiin toimitettu ruoka, remontti, matka tms. Ei se raha katoa.

Ymmärrän, että muutos pelottaa. On kuitenkin hämmentävää että yrityspomot liputtavat menneen puolesta. On kuin olisi 1992 ja yritysjohtajat vaatisivat että Neuvostoliitto pitäisi saada takaisin idänkaupan turvaamiseksi ja pankkiautomaatit kieltää jotta pankkivirkailijoilta ei menisi työt alta.

Juuri näin! Niin kynsin ja hampain pidetään kiinni vanhasta eikä uskalleta innovoida uutta! Ihmiset kyllä ostavat ja kuluttavat. Yhä enemmän aineettomia asioita. Palveluja, digitaalisia palveluja, elämyksiä. Miksi jumittua maailmaan, missä istumme ruuhkissa tunnin pari päivässä ja etsimme toimistolla epätoivoisesti keskittymisrauhaa?? Eiköhän sitä voi näitä ilmankin kuluttaa ja pitää talouden rattaat pyörimässä..

Ainakin minulla kaikki raha on kulunut ihan hyvin kuten ennen koronaakin 🤣

Vierailija
104/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, miten ne innovaatiot ja uudet ideat voivat syntyä etänä, jos spontaaneja kontakteja ei ole?

Vai ovatko innovaatiot jonkun mielestä vain eliitin turhaa sanahelinää, joiden syntymisellä ei ole mitään väliä?

Ei minun ideani ja innovaationi ole koskaan vaatineet spontaaneja kontakteja. Minun innovaationi syntyvät aina johonkin olemassa olevaan ongelmaan, joka tulee vastaan työtä tehdessä. Ei sitä minulle kukaan tule kertomaan, vaan ihan itse sen tarpeen huomaan ja sitten lähden toteuttamaan. 

No. Meillä on nyt tuolla Otiksen hississä ongelma. Koska osaat aina innovoida uuden laitteen ongelmallisen tilalle, niin ole hyvä ja innovoi minulle. Se on tuolla kuilussa ja sen verran voin sanoa, etta ongelma tarkemmin sanoen sijaitsee hissin katolla. Innovoi minulle ratkaisu huomiseksi etänä. Voit ajaa hissiä etänä, paitsi, että se ei liiku. Koska se ei toimi. Innovoi siis ratkaisu. Etänä.

Meillä päin tuota kutsutaan korjaamiseksi tai huolloksi eikä innovoimiseksi. Mutta kai sitten huoltomieskin on nykyään innovoija. 

Vierailija
105/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska etätyö tuhoa pidemmän päälle kaiken muun teollisuuden. Kun ihmiset ovat vain kotona, ei tarvita työvaatteita, ei tarvita auto, jolla mennä töihin, ei bussivuoroja ruuhkaamuihin eikä, lounasravintoloita. Ei tarvita hissejä toimistorakennuksiin, ei tarvita edes koko toimistorakennusta. Sinne ei tarvita sisustussuunnittelijaa enää suunnittelemaan toimistotilaa, eikä siivoajaa siivoamaan sitä konttoria. Ei tarvita ilmastointijärjestelmiä, eikä juoma-automaattia taukotilaan. Ei tarvita arkitehtiä edes suunnittelemaan koko tilaa.

Autot pilasi kaiken, meni hevoset ja hevosmiesten työt. Tietokoneet vei kaikki avustavat toimistotyöt... maailma muuttuu! 

Kun rahaa ei kulu firmalla ison konttorin ylläpitoon sen kustannustaso ja tuotteiden hinta laskee mikä mahdollistaa suuremmat markkinat. Kun työntekijän ei tarvitse käyttää niin paljon rahaa autoon, vaatteisiin tms. käyttää hän rahan johonkin muuhun - olipa se sitten kotiin toimitettu ruoka, remontti, matka tms. Ei se raha katoa.

Ymmärrän, että muutos pelottaa. On kuitenkin hämmentävää että yrityspomot liputtavat menneen puolesta. On kuin olisi 1992 ja yritysjohtajat vaatisivat että Neuvostoliitto pitäisi saada takaisin idänkaupan turvaamiseksi ja pankkiautomaatit kieltää jotta pankkivirkailijoilta ei menisi työt alta.

Katsos kun pelkka bitti tai bittinikkari ei tee tai valmista oikein yhtään mitään. Te ette ole niitä kehruujennyn tekijoitä, tai pankkiautomaatteja, jotka vei tyot muilta.

Te tarvitsette muita, jopa enemman kuin muut teitä.

Vierailija
106/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että innovaatiot vaativat aina ryhmätyöskentelyä.

Vaativat. Kaikkein ensimmäiseksi sinun on saatava tietää, mikä on ongelma, ja sitä et saa selville olematta siina ympäristossa missä sita kehitettävää on. Ihan fyysisesti. Mitkään mallinnukset eivät tätä korvaa

Edelleenkään avokonttorissa ei synny muita innovaatioita kuin saispa tänne seinät. Ja ne, jotka olivat siellä kentällä, ovat siellä nytkin (tai kortistossa).

Tiedätkö, millaisissa ympäristöissä maailman innovatiivisimmat yritykset työskentelevät?

Vierailija
107/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästäkin piti tehdä sukupuoliasia? Miehilläkö vain voi olla tällainen mielipide ja naiset ovat jotenkin edistyksellisempiä?

Itselläni oli etätyötä vastustava nuori pomo, joka oli ihan nainen. Tuskinpa hän ainut laatuaan on.

Etätyö sopii kuitenkin minulle hyvin, koska olen introvertti. Mies taas on ekstrovertti ja hän on ihan loppu etätyöhön.

Vierailija
108/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että itse työskentelen työpaikassa, jossa työ on projektiluonteista ja uuden ideointia tapahtuu koko ajan. Korona-aika on haitannut selvästi tätä dynaamisuutta ja ollut suoranainen katastrofi, kun ihmiset eivät ole paikoillaan, eikä spontaania ideariiheä voida järjestää. Ei ole myöskään kahvitaukoa, jolla voisi pitää sosiaalisia yhteyksiä ihmisten kanssa. Zoomin kautta nämä tapahtuvat hyvin väkinäisesti ja jos jotain tärkeää unohtuu, se jää helposti korjaamatta, kun palaverin järjestäminen on niin työlästä.

Itseäni nämä kommentit ihmetyttävät. Eivätkö ihmiset todella halua nähdä työkavereitaan ja eikö heitä tosiaan kiinnosta työnsä kehittäminen? Onko tavoitteena vain se, että palkka tulee tilille minimipanostuksella?

Miksi ihmeessä alapeukutatte tätä kommenttiani? Ettekö usko, että työpaikkamme innovointi ja työn laatu on heikentynyt koronan aikana?

Kyllä mä olen pitänyt aika montakin ideointipalaveria työkaverien kanssa Teamsissa ja osan ihan spontaanisti. Luovuus ei ole kuihtunut ainakaan meidän työpaikalla - päin vastoin. Ei kaiken tarvitse aina olla niin jäykkää. Anna palaa!

PS. On siellä Teamsissakin pelit ja pensselit ideointihetkiin.

Vierailija
109/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin työntekijöille hyvä keskittymisrauha on todella tärkeä asia. Jos pakotetaan kaikki johonkin hälyiseen toimistoon joka ikinen päivä, ei välttämättä ihan fiksua.

Tuo todellakin saa aikaan myös sen, ettei jotkut hyvät työntekijät edes hae tuollaisiin paikkoihin töihin.

Jännäksi on mennyt työmarkkinat, kun jotkut organisaatiot suorastaan mainostavat että heillä sitten voi tehdä etätöitä. Muistaakseni Elisankin joku IT-puoli nimenomaan mainostaa tätä, joten hieman erikoista jos Elisa pomo on samaan aikaan vastustamassa asiaa.

Vierailija
110/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskon pääjohtajan kannattaisi miettiä miten pärjää Amazonin kanssa tulevaisuudessa vaikkapa ruoan kotitoimituksilla, Elisan johtajan miettiä miten nettiyhteydet mahdollistavat etätyöt yhä paremmin, OP:n miten voi tukea etäasiointia. VTT puolestaan voisi pohtia mitä mahdollisuuksia suomalaiselle teollisuudelle tulee maailmanlaajuisesta etätyötrendistä.

Älä pelkää, eivätköhän nuo mainitsemasi pääjohtajat ole näitä asioita jo miettineetkin

Vierailija
111/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi intät noista rasvanäppihommista, kun kaikki ymmärtävät, että jarrupalojen vaihtaminen, talonrakennus ja hissien räplääminen eivät ole töitä, joita kannattaa tehdä etänä. Sen sijaan perinteiset asiantuntijatyöt, jotka tehdään joka tapauksessa läppärin äärellä ilmastoidussa toimistossa voi hyvin tehdä kotona kesän jälkeenkin. Ja näitä töitä on nykyään todella paljon.

Ja eiköhän etäinsinöörikin kestä hengissä sen, että välillä tulee työkeikkaa livenä. Sitten laitetaan housut jalkaan ja mennään paikan päälle, ei siinä sen ihmeempää. Eri.

Vierailija
112/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.

Niinpä! Meillä on aina ollut ihmisiä eri paikkakunnilla. Minäkin esimiehenä ja projektipäällikkönä olen silti aina tiennyt, kuka mitenkin työnsä tekee ja mitä tulosta syntyy.

Onhan työkavereita kiva välillä nähdäkin, mutta kategorinen etätöiden vastustus on kyllä ihan mennyttä aikaa, jos tosiaan työn luonne sen sallii.

Vierailija
113/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että innovaatiot vaativat aina ryhmätyöskentelyä.

Vaativat. Kaikkein ensimmäiseksi sinun on saatava tietää, mikä on ongelma, ja sitä et saa selville olematta siina ympäristossa missä sita kehitettävää on. Ihan fyysisesti. Mitkään mallinnukset eivät tätä korvaa

Edelleenkään avokonttorissa ei synny muita innovaatioita kuin saispa tänne seinät. Ja ne, jotka olivat siellä kentällä, ovat siellä nytkin (tai kortistossa).

Tiedätkö, millaisissa ympäristöissä maailman innovatiivisimmat yritykset työskentelevät?

Tiedän. Joustavasti silloin tällöin konttorilla ja niin paljon etänä kuin sielu sietää.

Vierailija
114/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä suurin osa ei ilmeisesti ole juttua lukenut, niin kas tässä. Lue, ajattele itse, älä kompastu omiin pelkoihisi ja ennakkoluuloihisi.

”Moni toimisto on terasseja turvallisempi — yritysten harkintakykyyyn turvallisesta lähityöhön paluusta tulisi luottaa

Viime viikolla hallitus keskusteli koronarajoituksista. Monia rajoituksia höllennettiin, mutta etätyösuositus jäi voimaan. Viesti on osin ristiriitainen. Näyttää siltä, että hallitus pitää lähityöskentelyä suurempana riskinä kuin esimerkiksi terasseja tai huvipuistoja.

Suomalaiset yritykset ovat toimineet vastuullisesti koronakriisin aikana. Suunnitelmia lähityön turvalliseen tekemiseen on tehty koko kevät. Työntekijöiden ja asiakkaiden turvallisuus ja hyvinvointi on yritysten tärkein prioriteetti. Työpaikoilla otetaan huomioon niin käsihygienia, turvavälit, turvallinen liikkuminen kuin henkilömäärien rajoituksetkin. Jos toinen aalto syksyllä tulee, ovat yritykset varautuneet siihen hyvin.

Suomalaisia työntekijöitä on syytä kiittää ripeästä siirtymisestä etätyöskentelyyn. Työntekoa on pitkälti pystytty jatkamaan keskeytyksettä ja digiloikka on ollut monella tapaa positiivinen kokemus.

Pelkkä tietokoneen ruutu kuitenkin voi uuvuttaa pidemmän päälle ja karsii työnteosta myös paljon oleellista.

Uudet ideat vaativat usein monipuolista ja aitoa yhteyttä. Sparrailu ja ajatuksien pallottelu kollegan kanssa saattaa jäädä etäyhteyksillä puolitiehen. Luovuus ja uuden innovointi ovat kontaktilajeja. Jopa neljäsosa etätyöhön siirtyneistä kokee, ettei ole pystynyt tekemään työtään yhtä laadukkaasti ja tehokkaasti, selviää Elinkeinoelämän keskusliiton ja Enter 2020 -koalition tekemästä kyselytutkimuksesta.

Kun työpaikan spontaanit kohtaamiset ja keskusteluhetket puuttuvat, työn kuormittavuus kasvaa. Työhyvinvointi tarkoittaa pitkälti yhteisön läsnäoloa. Läppärin äärellä moni jää ongelmien kanssa yksin.

Lisäksi Suomen talous tarvitsee työpaikoille liikkuvia ja palvelujen ääreen pysähtyviä ihmisiä.

Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa.

Mikäli Suomea kohtaa syksyllä toinen koronavirusaalto, virallisten suositusten ja sulkutilojen tulisi nojata vahvemmin nyt opitun päälle. Yritysten toimenpanokykyyn ja vastuullisuuteen sekä ihmisten omaan harkintakykyyn voi luottaa.

Parhaita käytäntöjä ja ratkaisuja uuteen normaaliin voi etsiä esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton ja kymmenen alansa johtavan yrityksen Enter 2020 -kampanjasta.

Taloutemme käy nyt puoliteholla. On aika purkaa etätyösuositus ja mahdollistaa turvallinen paluu työpaikoille.”

Vierailija
115/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kieltää kokonaan kategorisesti etätyö jos työn luonne sen sallii? En oikein ymmärrä... Kyllähän hyvä esimies tietää mitä työntekijät saavat aikaan. Esimiehetkin voivat nykyisin olla eri kaupungissa tai jopa eri maassa.

Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon

Vierailija
116/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovia jätkiä kaikki.

Haha! Elisan konttorilla helsingissä ei ole edes istumapaikkaa kuin pienelle osalle työntekijöistä, että ihan turha jeesustella!

Vierailija
117/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin tuota kutsutaan korjaamiseksi tai huolloksi eikä innovoimiseksi. Mutta kai sitten huoltomieskin on nykyään innovoija. 

No miten innovoit, jos et tiedä mikä huoltomiehen ongelma on. Ei kai huoltomies se innovoija ole. Mutta silti ongelmia käydään katsomassa saitilla. Tai testiymparistossä Jotta siitä syntyykokonaisvaltainen käsitys asiasta. Voisin toki lähettää sinulle kuvat, mutta mitä se oikeastaan auttaa, kun ne ovat laitteesta jossa kaikki oli hyvin, ja tässä on ilmennyt jotakin joka pitäisi sittenkin olla toisin. Jonkun sinne nyt on mentävä kuiluun. Ja jonkun on mentävä silloinkin testikuiluun, kun uutta testataan.

Vierailija
118/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kirjoituksessa sanotaan esim. seuraavasti: 

"Paluu työpaikoille ja lähityöhön on turvallista ja ajankohtaista. Kaikkea etätyötä ei tarvitse lopettaa, vaan voimme yhdistää koronakevään parhaat opit ja rutiinit. Tulevaisuudessa kilpailuetua saa se, joka onnistuu yhdistämään etä- ja lähityön mahdollisimman hedelmällisellä tavalla. Tämä saattaisi jopa lisätä kilpailukykyämme kansainvälisessä vertailussa."

Minusta tuo on oikein hyvin sanottu ja täysin totta. On kummallista, että täällä ihmiset kannattavat jotain valtionjohdolta tulevaa etätyösuositusta eivätkä arvosta sitä, että yritykset saisivat itse päättää, mikä on yrityksen toiminnalle paras ratkaisu. Olen aivan varma, että tämän koronaharjoituksen jälkeen konservatiisempienkin yritysten johdon suhtautuminen etätöihin on muuttunut. 

Itsekin olen töissä suuressa firmassa, jossa suhtautuminen etätöihin on ollut hyvinkin nihkeää aiemmin. Kokeilin tämän etätyösuosituksen alussa etätyöskentelyä ja omalta kohdaltani voin sanoa, että työteho ja tuottavuus kärsivät huomattavasti. Minulle työpaikka on se paikka, jossa keskityn työntekoon, kotona minulla ei ole edes mahdollisuutta järkevän työpisteen "rakentamiseen". Silti kannatan sitä, että etätöitä tehtäisiin jatkossa huomattavasti tätä korona-aikaa enemmän. Kammottavassa monitilatoimistossakin on huomattavasti mukavampi työskennellä, kun siellä on vähemmän porukkaa paikalla. Eikä ole minulta pois, jos joku työkaveri saa työnsä tehtyä tehokkaammin etänä. 

Työntekijöiden terveydellä ei ole mitään merkitystä? Eikö etätyösuositus nimenomaan tullut koronan vuoksi? Korona ei ole vielä ohi. Huonosta työpaikasta pääsee onneksi helposti pois.

Mutta jos ei siltikään halua joutua tekemään etätöitä? Onko joillekin niin vaikea tajuta, etteivät kaikki toimistotyöntekijätkään välttämättä halua tehdä etätöitä? 

Totta kai vastuullisilla työnantajilla toimenpiteet työntekijöiden terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi jatkuvat edelleen, vaikkei valtiovalta enää pitäisikään kansallista etätyösuositusta päällä. 

Vierailija
119/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma en ikinä menisi sellaiseen yritykseen töihin jossa etätyöt on kiellettyjä, vaikka niitä käytännössä voisi tehdä. ON YMPÄRISTÖ RIKOS kieltää etätyöt kirjoitettiin Tekniikka ja Talous lehdessä jo vuosia sitten! Kielto kertoo johdon totaalisesta luottamuksen puutteesta alaisiin ja myös siitä että he eivät ymmärrä nyky tekniikasta YHTÄÄN MITÄÄN.

Vierailija
120/240 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on ollut kategorisesti kieltämässä etätöitä kokonaan? Kyse on vain siitä, että purettaisiin ylhäältä tulevia suosituksia etätyön suhteen. Tämän jälkeen kukin esimies saisi ihan vapaasti päättää, kuka alaisista tekee etätöitä ja miten paljon

Ja alainen saisi ihan vapaasti päättää, jättääkö työnpaikan joka haluaa vaarantaa työntekijän terveyden. Jokaisella työpaikalla on myös riskiryhmään kuuluvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan