Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertooko hyvä kirjoitustaito ihmisen älykkyydestä?

Vierailija
23.06.2020 |

Mistä muusta älykkyyden voi tunnistaa?

Kommentit (406)

Vierailija
121/406 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kielellisestä lahjakkuudesta. Itse ajattelen älykkyyden olevan enemmän monilahjakkuutta. Jotkut ovat lahjakkaita vain yhdellä/muutamalla osa-aluella. Esim. juuri matemaattisesti lahjakas ei välttämättä ole aina kielellisesti lahjakas tai toisinpäin.

Miksi matematiikan osaamista pidetään ainoana oikeana älykkyyden muotona? On ihmisiä, joilla lahjakkuusprofiili on hyvinki epätasainen. Tällaisia yksilöitä ovat esimerkiksi autistiset henkilöt. Onko ihminen epä-älyllinen, jos hallitsee kielet mutta on heikko matematiikassa tai toisinpäin? Kuka silloin määrittelee ja miten että onko henkilö älykäs? Älykkyyttä on monenlaista, ja on ihmisiä jotka ovat hyviä monella eri osa-alueella ja myös heitä, jotka ovat hyviä muutamalla tai vain yhdellä osa-alueella. Ei tämä ole mikään mustavalkoinen asia.

Eikä pidetä. Se kertoo matemaattis-loogisesta lahjakkuudesta. Esim. juuri autisti/asperger voi olla todella hyvä matematiikassa, mutta muita lahjakkuuksia ei juurikaan ole. Hyvä esimerkki epätasaisesta älykkyysprofiilistä.

Itse ajattelen, että älykäs ihminen on monilahjakas ja tasaisempi älykkyysprofiililtaan. Sellaiset ihmiset pärjäävät usein myös hyvin älykkyystesteissä, koska ne mittaavat ns. yleisälykkyyttä.

Mitä ajatella ihmisistä, jotka kykenevät helposti räknäämään päässä työläitä kertolaskuja ( esim. 26,5x36) muutamassa sekunnissa. Itsellä tuollaisen laskemiseen päässä menee alle 5 sekuntia, silti pitkän matematiikan yo-kokeen tulos oli "vain" E, ja yliopiston fysiikan opinnot jäivät kesken. Onkohan minulla matemaattista lahjakkuutta, joka ei välity fysiikkaan vai vain vikkelät aivot? Äidinkielessä ja kirjoittamisessa olen keskinkertainen.

Vierailija
122/406 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaaa! Tsaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijai!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/406 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen kielellisesti lahjakas ja kielioppi oli minulle todella helppoa. Kirjoita työkseni.

Muutoin en ole kovin älykäs ja esim looginen ajattelu on minulle täysin vierasta 😂

Työkseen kirjoittava tietäisi, että kirjoita on imperatiivi, eikä kuvaa ammattia.

Lukihäiriöni. Pahoittelen.

sivusta: en edes huomannut virhettäsi ennen kuin siitä sanottiin.

Vierailija
124/406 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Luokallani oli yläasteella tyttö, jonka äidinkieli oli aina 10 ja hän sai myös stipendin ja opettajan mielestä hän oli erityislahjakas, mutta matematiikassa hän oli erityisopetuksessa jo ensimmäiseltä luokalta lähtien.

😂😂😂😂 Ei jumalauta ole todellista! Kylläpä sinulla on äärimmäisen suppea käsitys älykkyydestä!

Vierailija
125/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielellisesti ja kirjallisesti lahjakkaan juttuja lukee ja kuuntelee mielellään. Esim. treffailun viestailuvaihetta voisin jatkaa forever and ever jos vastapuolikin on kirjallisesti lahjakas. Juttu luistaa, virkkeet ovat selkeitä, käyttää hauskoja kielikuvia, vastaa nopeasti ja älykkäästi. Ei kielivirheitä, ei turhia emojeja koska osaa sanavalinnoilla ilmaista tunnetilaa. Flirttailu tällaisen kanssa on viestitellenkin parempaa kuin jonkun tollon seura livenä. Harvassa näitä helmiä on ollut, onneksi löytyi yks 🥰

No joo, ei pelkkä kielellinen notkeus jaksa hirveän pitkälle kantaa jos viestit vain pikkunokkelia sanaleikkejä ilman kunnon sisältöä, tuo aika kepoista. Itse ihastuin ja rakastuin mieheen joka hyvin kömpelö kirjoittaja, suuren osan elämästään ulkomailla asuneena kirjoitusvirheitäkin vilisi tekstissä. Mutta kömpelöstä tekstistä paistoi kuitenkin äly, huumori aitous ja luotettavuus, noita ominaisuuksia arvostin tyhjää leikittelyä enemmän kun kumppania etsin.

Vierailija
126/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tyyppi lähestyi mua. Jatkuvasti jankkaavaa viestiä kolmoispistein ryyditettynä

Tuli tunne, ettei ole kaikkein terävintä kärkeä.

Vierailija
127/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän kirjoittaja on oltava älykäs.

Vierailija
128/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitustaito on keskinkertaista älykkyyttä. Ei ole tae vielä mistään.

Vierailija
129/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvä kirjoitustaito kertoo ihmisen älykkyydestä, niin ihminen muuttuu älykkääksi vasta sen jälkeen kun on oppinut kirjoitustaidon.

130/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla on luonnostaan hyvä kirjallinen ilmaisu. Sitä voi toki aktiivisesti harjoittaa erilaisin keinoin, mutta sillä on aika pieni merkitys esimerkiksi arjentyöelämässä monissa ammateissa. Joku voi olla lahjakkaampi ilmaisemaan itseään esiintymällä ja puhumalla, kuin kirjoittamalla.

Älykkyyshän on loppujenlopuksi vain kyky oppia ja soveltaa oppimaansa, sekä ymmärtää abstrakteja käsitteitä. Taitavaksi kirjoittajaksi pystynee tulla kuka vain, joka on saanut riittävästi koulutusta. Älykäs henkilö luultavasti joutuisi käyttämään siihen vähemmän vaivaa.

Vierailija
131/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Hyvä kirjoitustaito kertoo yksilön suhteesta yhteiskuntaan ja orjallisesta päähän pänttäämisestä.

Huono kirjoitustaito kertoo yksilön suhteesta yhteiskuntaan ja siitä, että ajattelun kehittymättömyyden vuoksi edes orjallisesta päähän pänttäämisestä ei ole umpiluukalloon kielioppisäntöjä tarttunut.

Vierailija
132/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikkilä kirjoitti:

Aika harvalla on luonnostaan hyvä kirjallinen ilmaisu. Sitä voi toki aktiivisesti harjoittaa erilaisin keinoin, mutta sillä on aika pieni merkitys esimerkiksi arjentyöelämässä monissa ammateissa. Joku voi olla lahjakkaampi ilmaisemaan itseään esiintymällä ja puhumalla, kuin kirjoittamalla.

Älykkyyshän on loppujenlopuksi vain kyky oppia ja soveltaa oppimaansa, sekä ymmärtää abstrakteja käsitteitä. Taitavaksi kirjoittajaksi pystynee tulla kuka vain, joka on saanut riittävästi koulutusta. Älykäs henkilö luultavasti joutuisi käyttämään siihen vähemmän vaivaa.

Älykkyys on aivojen nopeaa prosessointikykyä, muistia, logikkaa sekä hahmottamista.

Kirjoitustaito ei ole pelkkää kielioppia vaan myös kykyä soveltaa tietoa, hahmottaa kokonaisuuksia ja ilmaista ajatuksiaan.

Vierailija
133/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako apina tai leppäkerttu kirjoittaa? Siinä vastaus. Niin, kyllä, se vaatii älyä. Ja onko toisilla sitä enemmän, toisilla vähemmän? Kyllä. No niin.

Vierailija
134/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kirjoittaja on laiska tomppeli.

Vierailija
135/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitustaito kertoo vain ja ainoastaan kirjoitustaidosta. Miten ihmeessä se liittyy älyyn? Ei ainakaan aloittajaa ole sillä siunattu kun kyselee asiaa. Äly on liene hieman monikerroksisempi asia kuin mikä tahansa yksi taito tai kyky.

Vierailija
136/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako apina tai leppäkerttu kirjoittaa? Siinä vastaus. Niin, kyllä, se vaatii älyä. Ja onko toisilla sitä enemmän, toisilla vähemmän? Kyllä. No niin.

Jopas oli malliesimerkki surkeasta argumentoinnista ja puuttuvasta logiikasta. Täysin irrelevantteja lauseita.

Vierailija
137/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulle on täällä sanottu, kun olen kirjoittanut oppimisvaikeuksistani ja epäilyistäni siitä, että voisin olla heikkolahjainen tai jopa lievästi kehitysvammainen, että minulla ei voi olla älyssä vikaa kun pystyn kirjoittamaan niin hyvin. Kuitenkin minulla ON erittäin pahoja oppimisvaikeuksia ja niiden vuoksi suuria vaikeuksia pärjätä yksinkertaisissakin työtehtävissä. Pystyn kyllä tietyistä asioista keskustellessa ilmaisemaan itseäni kirjallisesti fiksusti, mutta toisaalta on sitten aivan yksinkertaisia asioita, joita en vain tajua, ja tämä näkyy ihan arjessa. Kyllä minulla on pakko olla jotain vikaa älyssä.

Vierailija
138/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni taidelahjakas ei osaa laskea tai ei ole mikään hyöty myynti ihminen vaan luova ja antelias usein. Samoin kirjallisesti lahjakas saattaa elää fantasiaa tarinoiden maailmassa.Moni runoilija sanoittaja jopa kääntäjä on hullujen huoneella samoin on erikoislahjakkaita alkoholisteja.Säveltäjä on myös kirjailija myös taiteilijat he kuvittaa tarinaa kuvin sävelin sanoin.Usein taiteilija puhuu ääneen ja kirjailija suunnitellessaan tarinaa.Matematiikka ei kiinnosta koska se on tylsää kuuluu myynti työhön tai arkkitehtuuriin mutta ihminen silti hallitsee mittausoppia ohimennen ja numeroita myös taide aloilla.Hoito aloilla on osattava kumpaakin sekä matematiikkaa että kirjoittaa.Myös ruoka aloilla on hallittava matematiikka mitat punnitus ajat.Se on vaan laitettu elämään käytännössä eikä vain paperilla.Taiteilija tietää montako desiä öljyä menee tai kirjailija osaa laskea kyllä.No moni ei viitsi käydä tanssikursseja mutta osaa soittaa koska se kiinnostaa enemmän.Monet säveltäjät ei osaa laulaa.Laulaja ei aina osaa soittaa.Kirjoitustaito on monelle ammatti.Niinku toimittajat kirjailijat.

Vierailija
139/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lahjakkuus kasaantuu. Poikkeavan hyvä kirjoittaja on useimmiten moni lahjakas ja usein vielä hyvännäköinenkin.

Vierailija
140/406 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen voi kärsiä esimerkiksi hahmotus- tai lukihäiriöstä, eikä se häiriö kerro yhtään mitään ihmisen älykkyydestä. Ja samoin taas ihminen voi olla alhaisemmalla älykkyydellä varustettu, mutta tuottaa silti sujuvaa tekstiä.

Eli en vetäisi yhtäläisyysmerkkejä.

Älykkyyttä on monenlaista eikä yksi ja sama ihminen ole välttämättä lahjakas useammalla alueella.