Jukka Hildenin ja Chachi-vaimon supervauva
Niiden vauvallahan on jo oma instagramsivu, jossa viimeisimmän kuvan yhteydessä kertovat, että vauva oli viime yönä sanonut ensimmäiset sanansa; oli kuulemma ihan selvällä suomella sanonut, että "hyvää yötä". Ja tänään vauva oli Chachille sanonut uudestaan tuon hyvää yötä ja lisäksi "ata" (tarkoittanut äitiä). Ja on jo ilmeisesti jopa kontannutkin. Onhan siitä ig-story, jossa se näkyy ryömimässä, mutta jo konttaakin... Ja se vauva on siis vasta 6 kk ikäinen. Tytöthän yleensä alkavat huomattavasti aikaisemmin puhumaan, kuin pojat (oma poikani alkoi vasta lähempänä 2 vuotta sanomaan ensimmäisiä sanojaan), mutta enpä ole ennen kuullut, että puolivuotiaana joku alkaa puhumaan.
Kommentit (29)
Lapseni tiesivät merkityksen ja kun pyysin sanomana äiti sanoivat "ätä" tai vähän vaikeasti ääntäen "äi-ti". Neuvolatäti hätkähti, kun pyysin lasta sanomaan ja kun sanoi, niin kieli tapahtuneen "pelkäksi jokelteluksi", jonka jälkeen kysyin lapseltani "missä äiti?" Jolloin pää kääntyi minua kohti ja sanoi taas "ätä".
20.
Ai AP se vaan mielestään "ihmettelee". Joo eipä ole ollenkaan ilkeämielinen aloitus, eipä... Menepä itseesi.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia matkia äänteitä kuin ymmärtää äänteen merkitys. Aika monessa "aikaisin puhumaan oppimisessa" on ollut kyse tästä mitä sivusta seurannut. Vauvat ovat taitavia matkijoita.
Puolivuotias konttaaja ei sinänsä ole mikään ihme, moni kävelee jo 8-9 kk ikäisenä.
Olen tästä samaa mieltä. Omakin vauvani osasi sanoa "Miia" (siskonsa nimi), kun isosisko sitä vauvalle hoki jo 2-kuukautisena. Ei vauva kuitenkaan varmasti ymmärtänyt, mitä tämä äänneyhdistelmä merkitsi, enkä missään nimessä ajatellut, että se olisi ollut mikään ensimmäinen sana tms. Pienetkin vauvat osaavat kyllä matkia äänteitä.
Meillä on molemmat lapset puhuneet tunnistettavia sanoja aikaisin. Esikoinen sanoi äiti, isi meidät nähdessään 6kk iässä, nyt kuopus (7kk poika) osaa sanoa äiti, vauva, hyvä, älä, ei ja muutamia muita sanoja. Osa on varmasti ihan matkimista eikä selkeää merkitystä välttämättä lapselle itselleen ole, mutta äiti-sanalla tosiaan kutsuu minua (ei isää, siskoa ym.) ja älä, ei ei ei toistelee, kun on huonolla tuulella tai esimerkiksi joku lelu ei nyt miellytä. :D On myös yhdistellyt sanoja höpötellessään tyyliin "vauva hyvä". Kaikki eivät tätä varmaan puhumiseksi luokittelisi, mutta onhan se jonkin asteista kielen kehitystä. Osa sanoista on vauvamaisesti äännettyjä, toiset aivan hyvää suomen kieltä. Motorisesti molemmat vauvat ovat kehittyneet ihan tavallisesti, alkoivat vaan höpötellä tosi pieninä. Kyllä näitä on.
Minulla on muistikuvia omasta vauva-ajasta. Minulle sanottiin, että jokeltelen nätisti, mutta se ei ole puhetta ja en varmasti ymmärrä ymmärrä vielä puhetta. Olin tästä aliarvioimisestani ärsyyntynyt! Ajattelin, että odota vain, sillä minä ymmärrän jo puhetta, mutta en osaa sanoa kaikkea mitä tahtoisin sinulle! Hyvä jos osasin kontata vielä tuolloin eli olin aika nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aloittajan pointti? Paheksua vauvaa ja tämän vanhempia ja saada muilta tukea ilkeilylleen? Ihana vauva on ja onnekas kun hänestä kasvanee ainakin kaksi- jollei kolmekielinen.
Mitä oikein horiset?? Käypäs ottamassa ne lääkkeesi. En millään tavalla "ilkeillyt", vaan puhtaasti IHMETTELEN sen vauvan taitoja ikään nähden. Minunkin mielestäni heidän vauva on tosi suloinen ja mainion oloinen ja tykkään muutenkin etenkin sen Chachin videoista yms, joten eipä tullut mieleenkään ilkeillä. Ap
joo, Ap se vain ihmetteli ihastellen aloitukessa vauvaa, kun se on niin taitava :D joopa joo. Ei yhtään ollut tarkoitus vihjailla, että vauvan vanhemmat puhuu ja näkee omiaan, eipä ei. Pahantahtoinen aloitus kyllä oli. Ja heti aletaan haukkua horisemisesta ja lääkkeistä kun joku sanoo asiasta ja vielä alkaa esittää muuta. Ei mene mulle tuollaiset läpi. Katotaan mitä nimittelyjä ja haukkuja tän viestin perään tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aloittajan pointti? Paheksua vauvaa ja tämän vanhempia ja saada muilta tukea ilkeilylleen? Ihana vauva on ja onnekas kun hänestä kasvanee ainakin kaksi- jollei kolmekielinen.
Mitä oikein horiset?? Käypäs ottamassa ne lääkkeesi. En millään tavalla "ilkeillyt", vaan puhtaasti IHMETTELEN sen vauvan taitoja ikään nähden. Minunkin mielestäni heidän vauva on tosi suloinen ja mainion oloinen ja tykkään muutenkin etenkin sen Chachin videoista yms, joten eipä tullut mieleenkään ilkeillä. Ap
Miksi otsikossa sitten oli supervauva? Ajatteletko vilpittömästi niin?
No voi jessus sentään... Taidat olla melkoinen tosikko, kun joka sanaan juutut kiinni. Höllää nyt ihmeessä sitä pipoasi jo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, Ap se vain ihmetteli ihastellen aloitukessa vauvaa, kun se on niin taitava :D joopa joo. Ei yhtään ollut tarkoitus vihjailla, että vauvan vanhemmat puhuu ja näkee omiaan, eipä ei. Pahantahtoinen aloitus kyllä oli. Ja heti aletaan haukkua horisemisesta ja lääkkeistä kun joku sanoo asiasta ja vielä alkaa esittää muuta. Ei mene mulle tuollaiset läpi. Katotaan mitä nimittelyjä ja haukkuja tän viestin perään tulee.
Katsopas peiliin. Siellä taitaa itse olla todella pahantahtoinen tyyppi, kun noin hanakasti epäilee muita ilkeilijöiksi. Mene jo vaikka ulos välillä ja höllää sitä pipoasi, että sulla olisi muutakin tekemistä, kuin tehtailla tähän ketjuun kaiken aikaa lisää noita lapsellisia ja perusteettomia syytöksiäsi. Ap
Mitähän tuon näköinen ja ikäinen nainen tekee tuon näköisellä ja ikäisellä miehellä?