Miehet, miksi teiltä puuttuu rohkeus lähestyä naista?
Tämä kysymys sopii varmaan juuri tälle palstalle. Olen tässä kolmenkymmenen ikävuoden aikana ehtinyt tehdä paljon osallistuvaa tutkimusta suomalaisten miesten käyttäytymisestä toiseen sukupuoleen tutustumisen areenalla. Tai... ehkä pitäisi sanoa, että sitä tutustumista ei oikeastaan ole tapahtunut, koska lähestymisyrityksiä ei juuri ole tullut. Oikeastaan vain sellaisissa tilanteissa olen tutusunut uusiin miehiin, kun olen ollut jonkun ystäväni kekkereillä ja miehen on ollut luontevaa keskustella ihan muuten vaan, ettei ole tarvinnut paljastaa, että juttelu johtuu kiinnostuksesta. Myös opiskeluporukoissa sekä työpaikalla voi tavata miehen luontevasti suomalaisessa kulttuurissa. Jos edellisistä ei ole itselle pidempi aikaista miestä löytynyt on joutunut tyytymään yksinoloon. Baareista ja ravintoloista ei miestä löydä. Parikymppisenä saattoi helpommin löytää "lihatiskiltä" ympärikännissä olevan (ja itsekin hädin tuskin pysyi pystyssä) kundin, mutta nykyisin tilanne on toinen. Eikä tietenkään sama meininki enää kiinnosta, sillä hakusessa on vakavasti otettava mies.
On valitettavaa, etteivät suomalaiset miehet tule juttelemaan baarissa. Olen kaunis nainen (voin sen rehellisesti sanoa), kuten myös ystäväni, jotka ovat samassa tilanteessa. Olen iloinen ja helposti lähestyttävissä. Kun näen minua miellyttävän miehen haen katsekontaktia ja useimmiten sen myös saan. Vaihdamme katseita ja annan ymmärtää, että minulle voi tulla juttelemaan. Kun kyllästyn odotteluun, menen itse juttelemaan. usein minut otetaan hyvin vastaan, mutta aika usein huomaan, että miehet pelästyvät naisen aloitetta. Viimeisen viiden vuoden aikana kaikki miesjuttuni ovat lähteneet siitä, että minä olen tehnyt aloitteen. Nyt olen alkanut kyllästyä siihen. Toivoisinkin teidän miesten hieman valottavan asiaa. Miksi ihmeessä teille on niin vaikeaa lähestyä naista, joka vielä näyttää vihreää valoa?
Aina, kun olen ulkomailla ympärilläni pyörii todella komeaa miestä, jotka kummastelevat, että miten minulla ei voi olla poikaystävää. Serkkuni asuu Skotlannissa ja hän tuli poikaystävänsä kanssa käymään Suomessa. lähdimme yhdessä ulos. En maininnut tästä asiasta mitään Kevinille (serkkuni poikaystävälle), kun hän itse hämmästeli, että kuinka kukaan mies ei tule minulle juttelemaan. Hän ei voinut käsittää tätä asiaa. Toseni vain, että tällaista tämä Suomessa on. Kevin pyysi minuakin muuttamaan Skotlantiin ja sanoi, että hän tietäisi ainakin kymmenen miestä, jotka kaikki haluaisivat minut välittömästi. No, minäpä tein asialle jotain ja parin kuukauden päästä olen muuttamassa Skotlantiin, josta sain työpaikan. Silti haluaisin vielä kuulla teiltä suomalaisilta miehiltä kommenttia tähän, etteivät kaikki suomineitoset lähde vehreämmille laitumille, kun ette pistä tikkuya ristiin meihin tutustuaksenne. Niin ja tämä ei ole provo. Otan vastaan myös asiallista kritiikkiä suomalaisista naisista, jos meidän käyttäytymisemme on jotenkin tehnyt teistä munattomia.
Kommentit (130)
Oikeastaan pitäisi kai ensin tarkentaa tällä palstalla että mikä on kiinnostuksen osoittaminen? Onko se sitä kun umpikännissä oleva mies nappaa sua ranteesta kiinni ja tokasee että « sä lähdet nyt mun mukaan». Tai se kun tyyppi lähtee seuraamaan sua bussista ja kävelee 50m sun takana koko matkan kotiovelle ja sanoo että « mä tulen teille panemaan». Voisitteko kertoa mulle, lasketaanko nämä kiinnostukseksi vai pelkästään ahdisteluksi?
Siis lopeta tollanen toxinen sexistiinen lepertely eetä sinä, vahva ja itseäinen nainen, tarvitsisit jotain lähestymisyrityksiä!!! Toxinen masguliidisuus on sortanut vahvoja ja itsenäidiä naisia aina, ja kun viimein "voimaantuminen" tapahtuu, ettekä te enöö herätä missän määrin miesten mielenkiintoa, alatte heti uusimaan toxisia, sortavia misoggyynissiä rakenteita! HÄPEÄ!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän itsekin muuttaa Skotlantiin?
N29
Kannattaa opetella paikallinen kieli ensin. Ne ei puhu englantia siellä.
Omalla kohdallani ne tavalliset syyt. Introvertti, epäonnistumisen pelko yms. Ventovieraalle juttelu suomalaisessa kulttuurissa on outoa eikä se ole arkipäiväistä. Siten ei ainakaan minulla ollut nuoreana taitoja "jauhaa paskaa" luontevasti. Silloin kun sitä jollekin naiselle yritti, niin lopputulos epävarmaa änkytystä ja vaivautunutta pälyilyä. En sinänsä ihmettele miksi menestys oli heikkoa. Ja siitä syntyi itseään ruokkiva kierre. Eli kun etukäteen pelkäsi, niin ei se yrityskään kummoinen ollut. Ja seuraavaan yritykseen piti kerätä rohkeutta jokunen kuukausi. Itse lähestyin vain selvinpäin tai korkeintaan pienessä sievässä, sillä sen sentään tajusin ettei känninen sönkötys innosta ketään.
Ja tuohon vakiomantraan "ulkomailla kyllä lähestytään ja kukaan ei usko...." niin varmaan osin totta. Mutta ainakin yksi syy on tuo alussa mainitsemani. Monissa muissa elämänmitaan harjaannutaan noihin taitoihin. Tuntemattomien lähestyminen on luontevaa ja arkipäiväistä. Osa tapakulttuuria. Siten myös vastakkaisen sukupuolen lähestyminen on helpompaa ja torjutuksi tuleminen ei hetkauta.
Miehenä olen itsekin kokenut tuo "ulkomailla on helpompaa" asian. Olen asunut eräässä Välimeren maassa pariin otteeseen ja siellä menestykseni naisrintamalla oli hämmentävästi ihan eri sfääreissä. Eksoottisuus vetoaa, kuten ulkomaalaiset miehet Suomessa tietävät. Mutta isompi syy oli se, että small talk, tutustuminen yms. ovat suomijuntillekin helpompaa kun vastapuoli hallitsee sen taidon.
Ap:n havainnot ovat aivan oikeita. Jos haluat Suomessa saada muun kuin pelimiehen, niin itse saat tehdä aloitteen. Ulkomailla flaksi käy koko ajan. Kerran seurasin suomalaisessa baarissa, miten homma etenee: ainoa mies, joka meni naisille juttelemaan oli ulkomaalainen ja pian hän oli useiden naisten kanssa tanssilattialla. Suomalaiset miehet juttelivat keskenään kaljatuoppien äärellä. Mitä me naiset voitaisiin tehdä tilanteen muuttamiseksi ja yksinäisyyden poistamiseksi tästä maasta?
Suomalaiset on oikeasti aika kylmiä ja tunteettomia ihmisiä kun verrataan moniin muihin kansoihin. Kulttuurissa ja kasvatuksessa on jotain mätää.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n havainnot ovat aivan oikeita. Jos haluat Suomessa saada muun kuin pelimiehen, niin itse saat tehdä aloitteen. Ulkomailla flaksi käy koko ajan. Kerran seurasin suomalaisessa baarissa, miten homma etenee: ainoa mies, joka meni naisille juttelemaan oli ulkomaalainen ja pian hän oli useiden naisten kanssa tanssilattialla. Suomalaiset miehet juttelivat keskenään kaljatuoppien äärellä. Mitä me naiset voitaisiin tehdä tilanteen muuttamiseksi ja yksinäisyyden poistamiseksi tästä maasta?
Mä olen ainakin jo niin monta kertaa yrittänyt lähestyä, että nykyään teen kuten sanoit, juttelen kaverien kanssa tuopin äärellä. Mun osalta ei ainakaan ole enää mitään tehtävissä, en yritä enää ikinä kertaakaan livenä.
M37
Ei multa puutu muu kuin halu. Sitäpaitsi en käy baareissa.
Itse 34v miehenä en ole koskaan tehnyt ns. cold approachia eli lähestynyt tuntematonta naista kasvokkain.
Miksikö? Aikaisemmat kokemukseni naisten treffailusta ovat osoittaneet vahvasti sen, että en ole kovin haluttava mies ja aina jos olen kiinnostunut naisesta niin kiinnostus ei ole molemminpuolista.
Pakkien vastaanottaminen kasvokkain on aivan eri luokan juttu kuin tehdä aloite tinderissä/nettideiteissä.
Siksi jatkan aloitteiden tekemistä netissä, koska en usko saavani vastakaikua aiempien naiskokemusten perusteella.
(En myös ikinä saa mitään silmäpeliä aikaan minua kiinnostavien naisten kanssa joten ei vaikuta siltä että minun aloitteita haluttaisiin)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostumalla muistakin miehistä kuin pelimiehistä ja näyttämällä kiinnostuksen selvemmin.
En usko, että tässä aloitteiden tekemisessä on kyse uskalluksesta vaan siitä, että kannattaako se.
Kuten sanoin tuossa edellisessä viestissä niin pakit tuntuu pahalta eikä omaa itsetuntoa viitsi huonontaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse 34v miehenä en ole koskaan tehnyt ns. cold approachia eli lähestynyt tuntematonta naista kasvokkain.
Miksikö? Aikaisemmat kokemukseni naisten treffailusta ovat osoittaneet vahvasti sen, että en ole kovin haluttava mies ja aina jos olen kiinnostunut naisesta niin kiinnostus ei ole molemminpuolista.
Pakkien vastaanottaminen kasvokkain on aivan eri luokan juttu kuin tehdä aloite tinderissä/nettideiteissä.
Siksi jatkan aloitteiden tekemistä netissä, koska en usko saavani vastakaikua aiempien naiskokemusten perusteella.
(En myös ikinä saa mitään silmäpeliä aikaan minua kiinnostavien naisten kanssa joten ei vaikuta siltä että minun aloitteita haluttaisiin)
Siinäpä hyvä kirjoitus, asia on juuri näin.
M37
Miehen ja naisen välinen suhde on jättimäinen sosiaalinen konsepti opittavaksi eikä sitä opeteta missään kaikille, ja verrattain harva tuntuu oppivan sitä niin hyvin, että itsetunto alkaisi kestämään niitä torjumisiakin syy-seuraussuhteiden ymmärtämisen myötä.
Kyllä nämä kokemukset jotenkin tutuilta kuulostavat. Päiväsaikaan liikkuessa ne, jotka joskus lähestyvät, ovat yleensä ulkkareita tai sellaisia naurettavan komeita salikönsikkäitä tai vähintään ottaneet pohjia, jos ei enemmänkin. Yöelämästä en oikein osaa sanoa, en harrasta. Ehkei meillä ole oikein lähestymiskulttuuria.
Kyllä ne suomalaiset miehetkin lähestyy!
Asun itsekin ulkomailla ja enemmän täällä tehdään aloitteita kuin Suomessa mutten siltikään allekirjoita ap:n väitettä.
Suomen baareissa joka ainut kerta vähintään pari miestä lähestyy ja tekee aloitteen. On joku reipas lähestynyt myös keskellä päivää.
En ole mikään teini mutta uskoakseni ihan kivannäköinen aikuinen nainen.
Siksi koska naiset jostain syystä luulee, että koitan iskeä vaikka vain jonotan vaikka bisseä ja siinä minut tyrmätään :D . Paras tapa saada nainen minulle on netti
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on sinua kiinnostava nainen, livenä ja netissä?
Hyvät miehet eivät ole ainakaan netissä, sen olen jo testannut. Jos livenä ei uskalla minua lähestyä niin ilman jään sitten, olkoot...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän itsekin muuttaa Skotlantiin?
N29
Sehän on Englannissa ison vitsin aihe. Ei muuta kuin sinne vaan häggistä mussuttamaan kiltti päällä ja illalla sitten baggypipe soi :)
Säälittävä suunnitelma varsinkin korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on sinua kiinnostava nainen, livenä ja netissä?
Livenä ja netissä kiinnostaa eniten hyväsydämiseltä vaikuttavat empaattisen oloiset herkät naapurintytöt, toivomuksena olisi, että nainen olisi myös urheilullinen, koska sellainen olen itsekin.
M34
Vain 1/10 000 miehestä saa lähestyä. Muut ovat ilmaa.