Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa työkaveria joka kyselee koko ajan tarkentavia neuvoja ym.

Vierailija
21.06.2020 |

Tosi ihana ja symppis nuori nainen mutta välillä olen miettinyt vaivaako häntä jokin kun kyselee aina tarkentavia kysymyksiä ja tuntuu ettei osaa tehdä jos ei ole tosi tarkkoja ohjeita. Esimerkkejä:

"Pinoa ne tuohon pöydälle"
Vastaus: ai tälle pöydälle? Mihin kohtaan? Onko sama miten päin ne pinoaa? Pitääkö ne kuivata ennen kun ne pinoaa? Onko nää nyt hyvin vai?

"Pyyhitkö sen pöydän kun ehdit?"
Vastaus: Mitä pesuainetta laitan? Miten märällä pyyhin? Pitääkö kuivata kun oon pyyhkinyt? Siirränkö nää tavarat pois vai pyyhinkö vain paljaan pöydän? Jne

"Kokeile aina tehdä muutaman kerran uudelleen ja jos kone ei edelleen tee hyvää jälkeä niin ota kokonaan uusi pussi"
Vastaus: Eli siis miten monta kertaa yritän? Millanen on riittävän hyvä jälki? Entä jos ei tee hyvää jälkeä vaikka otan uuden pussin? Voiko pussia leikata saksilla pienemmäksi ettei menisi kokonaan hukkaan? Onko tää nyt siis hyvä jälki vai ei? Jne

Tätä siis tulee vastaan joka ikisessä asiassa.

Sitten taas toisaalta jos hänelle on kerrottu tosi tarkat ohjeet niin en ole ikinä nähnyt yhtä täsmällistä ja tarkkaa työskentelijää.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en yhtään ymmärrä jatkuvaa kyselemistä. Tai ymmärtäisin, jos väärin tehtynä jonkun henki ja terveys olisi vaarassa tai tulee taloudellista haittaa mutta muuten en.

Mitä väliä sillä on jos paperipino on pöydän vasemmassa laidassa eikä oikeassa?

Aina löytyy ihminen, jolle sillä on väliä ja joka käy siirtämässä sen pinon "oikeaan" paikkaan jonkun typerän kesätyöntekijän jäljiltä. 'Ainahan se on laitettu vasempaan reunaan! Kyllähän tuollainen pitäisi kaikkien tietää..'

Ohiksena: ei löydy. On vaikka kuinka paljon työpaikkoja, joissa omatoimisuutta kannustetaan ja arvostetaan.

Ja vaikka löytyisikin, mitä haittaa tuollaisesta idi..tin besserwisseroinnista on, jos sinä työntekijänä tiedät, että sinua ei ole ohjeistettu kunnolla?

Siinähän sitten sekin selviää, teet seuraavalla kerralla toisin, jos sillä asialla oikeasti on merkitystä.

Te kyselijät tunnutte olevan ihan oma ihmistyyppinsä, jolle oma julkinen erehtymättömyys on aivan kauhean tärkeä asia. Ei minua ainakaan haittaa se, jos teen vähäpätöisissä asioissa virheitä, tai siis tässä tapauksessa "virheitä", eli teen asian hyvin, mutta vaan vähän eri tavalla kuin muut. Se on jopa melkein mille tahansa organisaatiolle HYVÄ asia, että asioita tehdään vähän eri metodeilla, kun ei väärin , siis oikeasti haitallisella tavalla väärin tehdä. Uusista tavoista tehdä ihmiset oppivat!

Kannattaa opetella ajattelemaan noin ja arvostamaan rohkeutta tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. "Tälle pöydälle pitää pinota asiat a, y ja ö, joista ö:ät käytetään tuolla, joten jätän pöydälle tilaa tuohon kulmaan ö:lle ja pinoan a:n ja y:n tähän". "Kappas, onpa tuo uusi Miia pannut nämä toimivalla tavalla tähän, täytyykin tehdä jatkossa näin!"

Jatkuva kyseleminen kertoo epävarmuudesta ja haluttomuudesta kantaa vastuuta. Ei se ole mikään hyvä asia, vaikka tässä ketjussa jotkut - ilmeisesti itse kovat ohjeiden kyselijät - haluavat niin väittää ja alapeukuttavat tietysti tätäkin vastausta.

Yrittäkää edes. Jos saatte kohtuutonta palautetta, siihenkin voi asiallisesti vastata, että "minulle ei sanottu tuosta, mutta jatkossa tiedän sitten toimia noin", ettekä ota palautteesta itsellenne traumaa. Tekemällä asioita oppii.

Vierailija
22/22 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kyselijä ja varmistelija. Tiedän, että on rasittavaa työkavereille, mutta pääsenkin jo kohta eläkkeelle. En tiedä syytä, jonkinlaista epävarmuutta se kai on. Minulle ainakin lapsena aina tiuskittiin, että ei tuosta mitään tule, kun yritin jotain tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän