Pelasimme Aliasta pariskunnittain ja yksi pari ei tajunnut toistensa vihjeistä mitään
Riidaksihan se heillä sitten meni, kun se keskinäisen kommunikaation puute tuli kaikille samalla niin selväksi. Kyseessä vielä "kuningaspariskunta", mutta kun toinen puhuu maasta ja toinen ajattelee avaruutta, ei homma oikein toiminut. Säälitti, mutta toisaalta huvitti. Ne "vaatimattomammat" pariskunnat sitten lukivat toistensa ajatuksia puolesta vihjeestä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen illanvietto tuttavapariskuntien kesken Aliasta pelaten. Enpä paljon luotaantyöntävämpää ajatusta osaa keksiä.
Kuulostat ihmiseltä joka aina häviää älypeleissä mutta ei siedä sitä.
Alias? Älypeleissä? Olen osoittanut älykkyyteni ihan riittävällä tasolla aikoinaan opiskelu- ja nykyään työelämässä, joten en koe tarpeelliseksi osallistua av-mamman Alias-älykkyystestiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko illanviettokin joku kilpailu siitä kuka on paras pariskunta? Kuulostat aika raskaalta ihmiseltä.
Kilvoittelu on elämän suola. Raskaita ovat ihmiset, jotka makaavat sohvalla tai kököttävät päivät pitkät tietokoneella muita moittien.
Feissarimokissa oli toinen pariskuntien Alias-keskustelu.
Toisen vihje: ”Piirsi Aku Ankkaa?”
Toisen vastaus: ”Karl Marx!”
Vihjeen kertoja: ”Oikein!”
Siinä on kyllä jo todistetta yhteensopivuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen illanvietto tuttavapariskuntien kesken Aliasta pelaten. Enpä paljon luotaantyöntävämpää ajatusta osaa keksiä.
Sinä taas kuulostat ihmiseltä, jolla ei ole ystäviä. Hähä. Sori siitä.
No se on vaan sun luulotteluasi. Mulla on ystäviä joiden kaikkien itsetunto kestää peleissä häviämisen. Kuten mullakin.
En ole ikinä pelannut Aliasta eikä ole miehenikään.
Veikkaanpa että voisi aluksi olla vaikeaa, vaikkei meillä ole mitään kommunikaatio-ongelmia oikeassa elämässä.
Peleissä kehittyy, kun niitä pelaa.
Mä olen aliaksessa ihan sairaan hyvä ja mun mies ihan sairaan huono. Mun arvauskierroksella menee kaikki aina oikein vaikka mies selittää tosi hitaasti ja kummasti, ja sit taas sen arvauskierroksella ehditään yleensä yks tai kaks sanaa koska miehen ajatukset menee paineessa vaan aivan totaalisen solmuun. Mun siskot ihmetteli joskus meidän suhteen alussa että miten mun mies ei hiffannut ihan yksinkertaisimpia sanoja tai itsestäänselviä vihjeitä.
Ei siis pelata sitä koska en halua että ujo ja introvertti mieheni joutuu tuntemaan olonsa tyhmäksi ja huonoksi ja loppuilta meneekin sitten hänellä häpeän kanssa painiskeluun. Ja mieheni on kielellisesti lahjakas ja muutenkin älykäs, ei vain sovi tollaset ajan ja paineen kanssa pelaavat jutut sille.
Varmasti joutuivat puolipakolla osallistumaan ap:n lempiharrastukseen, eli hassunhauskojen seurapelien pelaamiseen verenmaku suussa (joita ap on tahkonnut varmaankin tuhansia tunteja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä taas kuulostat ihmiseltä, jolla ei ole ystäviä. Hähä. Sori siitä.
No se on vaan sun luulotteluasi. Mulla on ystäviä joiden kaikkien itsetunto kestää peleissä häviämisen. Kuten mullakin.
Joo, ”ystäviä” joille naureskellaan jälkikäteen kun olivat niin ”huonoja’” siinä sinun hauskassa yhteisessä ajanvietossasi.
Me pelattiin sitä kerran kaveripariskunnan kanssa miehet vastaan naiset. Noh, miehet ei osanneet esinkään selittää yhtään, saati siitä arvata. Me naiset taas arvattiin jo puolesta sanasta. Voitettiin 60-0. Miehet oli satavarmoja että huijattiin. Miehet sentään oli kavereita lapsuudesta asti ja me naiset ei tunnettu ennestään. Eikä sen toisen naisen äidinkieli ole edes suomi. Kertoo vaan miesten ja naisten verbaalisen tason erosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko illanviettokin joku kilpailu siitä kuka on paras pariskunta? Kuulostat aika raskaalta ihmiseltä.
Kilvoittelu on elämän suola. Raskaita ovat ihmiset, jotka makaavat sohvalla tai kököttävät päivät pitkät tietokoneella muita moittien.
Kilvoitelkaa te raskaat kilvoittelijat vaan keskenänne. Työelämä on nykyisin melkoista kilvoittelua, ja sitten pitäisi vielä ”leikkimielisesti” kilvoitella joidenkin runkkareiden kanssa vapaa-ajallakin. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on just huippua. Vähän viiniä, kesäyö ja leikkimielistä kilpailuhenkeä.. itse tykkään!
Leikkimielistä kilpailua voi olla myös ilman sitä nöyryytyselementtiä, joka on esim. Aliaksessa tai Trivial pursuitissa. Siis juuri tuo että yksi pari, tai yksittäinen henkilö ei saa selitettyä/arvattua. Tai Trivial pursuitissa se, että joku ei tiedä jotain helppoa kysymystä jonka kaikki muut tietää.
Yhteinen historia ja kokemus määrittää paljon. Aikanaan tahkottiin perheeni kanssa Aliasta niin paljon, että kun mieheni kanssa pelataan sitä muualla, saatetaan lutviutua selityksistä silkoilla sisäpiiriviittauksilla ja voitetaan poikkeuksetta. Minusta se ei kuitenkaan ole pelin idea että yhdet pääsee loistamaan ja muut ottaa takkiin pahasti, rennoissa illanvietoissa kannattaa pelata mielummin tuuripelejä kuten yatzya.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo aloitus.
Kateellinen pieni ihminen sai tuntea ylemmyydentunnetta toista pariskuntaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alias? Älypeleissä? Olen osoittanut älykkyyteni ihan riittävällä tasolla aikoinaan opiskelu- ja nykyään työelämässä, joten en koe tarpeelliseksi osallistua av-mamman Alias-älykkyystestiin.
Ei sinun tarvitse kokea mitään tarpeelliseksi hävitäksesi älypeleissä silti. Sanaselityspeli liittyy erittäin vahvasti sekä kielelliseen lahjakkuuteen että päättelykykyyn, jotka molemmat ovat keskeinen osa älykkyyden ilmentymistä ja korreloivat väkevästi yleisälykkyyden kanssa. Opiskelu ja työ taas sujuu liki jokaiselta, tyhmäkin pärjää ahkeruudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää, että peliä kauan pelanneet ovat siinä parempia kuin ilmeiset aloittelijat.
Niin tai fiksut ja verbaalisesti lahjakkaat on parempia kuin tyhmät.
Hyvä, että sinäkin pääset edes jossakin tuntemaan olevasi fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse kokea mitään tarpeelliseksi hävitäksesi älypeleissä silti. Sanaselityspeli liittyy erittäin vahvasti sekä kielelliseen lahjakkuuteen että päättelykykyyn, jotka molemmat ovat keskeinen osa älykkyyden ilmentymistä ja korreloivat väkevästi yleisälykkyyden kanssa. Opiskelu ja työ taas sujuu liki jokaiselta, tyhmäkin pärjää ahkeruudella.
Joo, kyllä joku vajaamielisten haistapaskapeli kuvastaa paljon paremmin älykkyyttä kuin menestyminen työelämässä ja elämässä ylipäänsä.
Muistui mieleen yksi sanapeli-ilta vanhojen ystävieni kanssa vuosia sitten. Se oli ainoa kerta, kun pelasin sellaista. En arvannut siis yhtäkään vihjettä oikein, olin siis porukan ainoa, joka ei arvannut. Olen nainen ja monta vuotta olimme jo tunteneet toisemme.
Kyllä siitä tuli vähän outo olo, että olenko ihan eri planeetalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinut valittiin työpaikkaasi, jouduitko psykologiseen soveltuvuustestiin? Kestivät noin 7 h ja osana myös sanalliset/piirtämistehtävät? Miten niihin suhtauduit?
Vierailija kirjoitti:
Muistui mieleen yksi sanapeli-ilta vanhojen ystävieni kanssa vuosia sitten. Se oli ainoa kerta, kun pelasin sellaista. En arvannut siis yhtäkään vihjettä oikein, olin siis porukan ainoa, joka ei arvannut. Olen nainen ja monta vuotta olimme jo tunteneet toisemme.
Kyllä siitä tuli vähän outo olo, että olenko ihan eri planeetalta.
Eikös ollutkin rentouttava ja hauska ilta? Pääsi joku ap:n kaltainen taivastelemaan kuinka huono olit. Saattoi jopa vetää johtopäätöksiä älykkyydestäsi, kuten tässäkin ketjussa joku Alias-kallonmittaaja näyttää tekevän.
Siis miten jokaisesta keskustelusta löytyy niitä joiden lukutaito rajoittuu siihen ettei sitten kuitenkaan ymmärretä luettua. Lainaamassasi tekstissä ei ulistu siitä että peli ei ole kiva, vaan siitä että ”ystävä” selän takana juoruaa keskustelupalstoilla ja varmaan toisille ihmisillekin siitä kuinka sillä yhdellä pariskunnalla sitä tätä tota. Peli on ihan toissijainen seikka.