En jaksa työtäni, olen ihan poikki
Olen töissä eräällä liikenneasemalla, jossa työ on jatkuvasti todella kiireistä, etenkin nyt kesäaikana. Taukoja ei kerkeä kunnolla pitämään, maksimissaan yhden ruokatauon päivässä mutta eihän se riitä tuollaisessa kiireisessä työssä jossa ollaan koko ajan jalkojen päällä. Minulla on lisäksi kotona kolme pientä lasta joista nuorin vuoden ikäinen, joten en voi edes oikeastaan levätä työpäivän jälkeenkään. Olen miettinyt työajan lyhentämistä, koska minulla olisi siihen oikeus kun on alle 3v lapsi mutta en tiedä onko varaa siihenkään koska mies opiskelee. En tiedä mitä teen, olen kohta uupumuksen partaalla. Olen yrittänyt hakea uutta työtä ja olen laittanut hakemuksia mutta toistaiseksi ei ole mitään kuulunut.
Kommentit (43)
Olisiko mahdollista hankkia halvempi auto, josta ei olisi sitten velkaa? Tai pistää asuntolainan lyhennykset tauolle hetkeksi? Eihän miehesi opiskelukaan loputtomiin kestä.
Muutamia ajatuksia:
- lyhennetty tyoaika
- miehesi laittaa opiskelut tauolle/tekee vahemman kursseja niin etta ehdit hakea/loytaa uuden tyopaikan
- haet saikkua. Mutta jos teet taman, mieti mika vaikutus silla on uuden tyon saamiseen
Kuten jo joku muukin vastasi, minaKim olen asiantuntijatehtavissa julkisella terveydenhuoltopuolella (ulkomailla tosin). Aloitin uudessa tyopaikassa muutama viikko sitten, nyt teen lyhennettya tyoaikaa. Jaksan tyotani paljon paremmin, eika viikonloput menee vain toista toipumiseen. Olin itse ihan burn outin partaalla.
Talous on tietysti nyt tiukemmalla,mutta ennemmin niin kuin tyoton/tyokyvyton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on kolme lasta pienillä ikäeroilla? Niin makaa kuin petaa.
Kylläpä tämä erittäin hyödyllinen kommentti auttoi ap:ta varmaan ihan perhanan paljon.
Varmaan se auttaa fiksua ihmistä mutta käenpesässä suu auki huutavaa tuskin.
-eri
Mä en ikinä jätä taukoja pitämättä, vaikka olisi kuinka kiire, enkä tajua miksi kukaan muukaan jättäisi. Nehän on lakisääteisiä. Miksi huonontaisitte teille laissa määrättyjä oikeuksia? Se ei ole huono asia vain teidän itsenne kannalta, vaan kaikkien muiden työntekijöiden, tulevaisuudessa lapsienne jne. Joten Ap, opettele nyt ihan ensimmäisenä vetämään rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisi olla hyvä idea käydä lääkärissäkin ja olla viikko pari sairaslomalla. Sun tilanne ei vielä kuulosta hälyttävältä, mutta usko mua: jos jatkat itsesi ylittämistä, siitä tulee lasku maksettavaksi ja mitä pitempään sitä jatkuu, sitä kovempi se on. Osittainen sairasloma on myös mahdollinen, silloin saat täyden palkan. Sitä osittaisen hoitovapaan mahdollisuutta kannattaa myös kuitenkin miettiä. Voisiko joitakin kuluja pienentää, jostain luopua?
Mutta tällainen saikku on kuitenkin palkaton?
Vähän eri asia hakea saikkua, jos talous sen kestää, nythän ap on se, joka on perheen elättäjä.
No ei kyllä ole palkaton! Jos lääkäri on sitä mieltä, että sairasloma on tarpeellinen ja antaa siitä todistuksen, niin kyllä siltä työstä poissaolon ajalta rahaa saa.
Itse siivooja.
Hirveetä hommaa. Raskasta sekä fyysisesti että henkisesti. Enemmän henkisesti. Kohteita on päivän aikana useita. Helle/ kuumuus pahentaa vielä asiaa. Liikaa vastuuta ja liikaa muistettavaa, liikaa avaimia, liikaa kaikkea. Osa asiakkaista on semmoisia, että valittavat yhdestäkin hiekan murusesta. Joka päivä aloitan 15 minuuttia etuajassa, niin saa hommat tehtyä ajallaan. Siis ensimmäinen vartti ilmaiseksi. Se on semmoista.,
Koko Juhannus meni levätessä. Huomenna taas töihin ja aloitus kello 05.00.
Lapsia ei ole eikä tule. Ei ole aikaa eikä rahaa.
Tämmöinen tämä maailma on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä jätä taukoja pitämättä, vaikka olisi kuinka kiire, enkä tajua miksi kukaan muukaan jättäisi. Nehän on lakisääteisiä. Miksi huonontaisitte teille laissa määrättyjä oikeuksia? Se ei ole huono asia vain teidän itsenne kannalta, vaan kaikkien muiden työntekijöiden, tulevaisuudessa lapsienne jne. Joten Ap, opettele nyt ihan ensimmäisenä vetämään rajat.
Aijaa. Itse kun valitan asiasta esimiehelleni, että en pysty pitämään taukoja, kun on liikaa töitä. Hän vaan vastaa, että kyllä kaikki muutkin saavat työnsä tehtyä. Niin miksi et sinäkin?
Sitten jos pidän tauot, jää työt tekemättä. Ja joudun jäämään ylitöihin. Ylitöistä ei makseta palkkaa, koska työt pitää saada tehtyä sovitussa ajassa. Kun kaikki muutkin tekee.
Pääsen helpommalla toisinaan, kun jätän vaan tauot pois. Se on semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Itse kun valitan asiasta esimiehelleni, että en pysty pitämään taukoja, kun on liikaa töitä. Hän vaan vastaa, että kyllä kaikki muutkin saavat työnsä tehtyä. Niin miksi et sinäkin?
Sitten jos pidän tauot, jää työt tekemättä. Ja joudun jäämään ylitöihin. Ylitöistä ei makseta palkkaa, koska työt pitää saada tehtyä sovitussa ajassa. Kun kaikki muutkin tekee.
Eli juurikin teet hallaa itsellesi ja muille työtekijöille mahdollistamalla työntekijöiden oikeuksien ja sopimusten polkemisen, kuten edellinen sanoi. Tauot ovat lakisääteisiä ja tärkeitä työntekijän jaksamisen kannalta. Jos taukoja ei ehdi pitää työ suunnittelussa ja määrässä on ongelma, joka työnantajan kuuluu ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Meilläkin ihmetellään miten et kerkeä tekemään kun muutkin kerkeää. Eli helpompi jättää tauot pois koska sitten pitää muuten jäädä ylitöihin.
Ap
Miehen otettava vastuuta. Miksi ap sulla enemmän vastuuta? Ei sen noin kuulu mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Meilläkin ihmetellään miten et kerkeä tekemään kun muutkin kerkeää. Eli helpompi jättää tauot pois koska sitten pitää muuten jäädä ylitöihin.
Ap
No pitääkö ne muut taukoja?
Seurailen oman alueeni työpaikkoja ja erääseen liikennemyymälään haetaan melko tiuhaan uutta työntekijää.
Voisi tulla halvemmaksi kohentaa työoloja kuin jatkuvasti perehdyttää uusia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen otettava vastuuta. Miksi ap sulla enemmän vastuuta? Ei sen noin kuulu mennä.
Kyllä mieskin ottaa. Mutta aika usein menee niin että mies on eri aikaan töissä/koulussa kun minä koska vuorotyö. Eli pakko ottaa sillon itse vastuuta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Ajattele sellainen että olet pikku kaupassa ainoana työntekijänä. Asiakkaita lähes katkeamaton virta. Omet ktse siinä jonossa. Paljonko heruu sulla siinä vaiheessa ymmärrystä jos se kassa on vartin tauolla, koska ei vaan jätä taukoa pitämättä?
Miksi naiset juoksee kuin päättömät kanat? Minä en juokse, pidän tauot, jos jotain jää vuorossa tekemättä, seuraava jatkaa ja aina on huominen.
Itse olette aiheuttaneet tuon "kiireen".
Kyllä ne asiakkaat jaksaa muutaman minuutin siinä jonossa olla, jaksaahan ne luuhata kaupan puolella pitempiäkin aikoja.
En menisi enää siihen kauppaan. Kaupan omistajan ongelma on, mitä asiakkaat tykkäävät sen yhden ainoan työntekijän tauoista, ei työntekijän. Mitä jos naisetkin nyt vaan kasvattaisivat selkärangan. Harva mies tuollaiseen suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Ajattele sellainen että olet pikku kaupassa ainoana työntekijänä. Asiakkaita lähes katkeamaton virta. Omet ktse siinä jonossa. Paljonko heruu sulla siinä vaiheessa ymmärrystä jos se kassa on vartin tauolla, koska ei vaan jätä taukoa pitämättä?
Typerää ehdottaa saikkua, ei se poista itse ongelmaa. Lyhennetty työaika voisi olla järkevää, mutta laske tarkkaan onko siihen varaa.
Itsekin olen täysin loppu töihin. Nyt olen ollut kesälomalla viikon (3 edessä) enkä ole oikein vieläkään päässyt lomamoodiin. Olen tosi stressaantunut ja ahdistaa vaan. Nykypäivän työelämä on jotenkin ihan hirveää. En tajua miten kukaan selviää siitä järjissään. Itse olen ”vasta” 39 eli vielä liki 30 vuotta pitäisi jaksaa.
Silloin kun aloitin työelämässä, se oli vielä ihan siedettävää. Nykyään kaikki on tehostettu äärimmilleen.
Tänään sain kutsun työhaastatteluun. Tämäkin olisi säännöllinen päivätyö. Toivottavasti pääsisin nyt sinne, tämä vuorotyö on niin raskasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tunti- vai urakkapalkalla töissä?
Kylläpä tämä erittäin hyödyllinen kommentti auttoi ap:ta varmaan ihan perhanan paljon.