Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aspergerin oireet parisuhteessa

Ymmärrän että en aina ymmärrä
20.06.2020 |

Hei,
Olen kohta nelikymppinen nainen ja seurustellut kymmenen vuotta vanhemman miehen kanssa kohta kolme vuotta. Välitän kumppanistani paljon. Olen ajoittain tuntenut oloni yksinäiseksi, mutta kuvittelin sen johtuvan siitä, että asumme eri paikkakunnilla ja näemme lähinnä viikonloppuisin. Viime aikoina olen yhdistellyt asioita ja olen havainnut, että kumppanillani on paljon aspergerin piirteitä. Hän on hyvin älykäs ja on oppinut selviytymään hyvinkin hänelle haastavista tilanteista. Haluaisin ottaa havaintoni puheeksi, mutta en tietenkään loukata toista mitenkään. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta? Tai ehdotuksia miten asiassa voisi edetä?

Hän itse on välillä hyvin masentunut ja tuntee olonsa yksinäiseksi. Olen nähnyt näiden kolmen vuoden aikana hänen kolme ystävää (puheissa on monia nimiä, mutta hän ei ole tekemisissä kenenkään kanssa) . Minä yritän ymmärtää ja kuunnella parhaani mukaan. Olemme molemmat hyvin perfektionisteja. Tiedän, että molemmat teemme parhaamme, Tästä huolimatta yhteyden tunne ja kummankin kokemus aidosta myötätunnosta on usein kadoksissa.

Kumppanillani on useita intohimoja, joissa olen ollut mukana niin paljon kuin mahdollista. Hän puhuu paljon itsestään. Ja käyttää puhuessaan jostain syystä kolmatta persoonaa. Usein asiat joihin hän keskittyy, vievät kaiken energian aamusta iltaan. Töitä tulee helposti yli 50h viikossa. Lukemaan hän oppi alle neljän vanhana. Urheilu on lähellä sydäntä, mutta vain yksi tietty laji, jonka ympärille koko elämä nivoutui nuorempana. Yliherkkyyttä ilmenee monissa aisteissa (esim makuaisti ja haju- ja tuntoasisti) . Erilaiset kasvojen pakkoliikkeet ja oudot ääntelyt ovat myös minulle jo hyvin tuttuja. Riidoissa emme pääse eteenpäin, kun molemmille jää olo ettei toinen ymmärrä.

Yhteinen kieli on työn ja tuskan takana. Luulisin, että näistä oireista puhuminen voisi helpottaa pidemmällä tähtäimellä, mutta minua pelottaa, että mokaan h-hetkellä, enkä saa enää uutta mahdollisuutta. Kumppani on räiskyvä ja poistuu tilanteesta helposti.

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan <3

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on lieviä assipiirteitä mutta ei todellakaan ole väkivaltainen. On erittäin fiksu oman alansa asiantuntija, työorientoitunut, todella luotettava ja tasapainoinen. Ei osaa valehdella. Tykkää siisteydestä. On huono vapaissa sosiaalisissa tilanteissa, ei osaa puhua niitä näitä tai kysellä ihmisiltä asioita. Minulle saattaa jutella välillä monologimaisesti työstään. Osaa olla hellä, on hyvä isä. Kavereita ei oikeastaan ole eikä osaa tutustua muihin. Tapasimme netin kautta. Minulle introverttinä sopii oikein hyvin että olemme lähinnä perheemme kesken.

Lievät as-piirteet eivät haittakaan. Suurimmalla osalla meistä on joitain aspergeriin yhdistettäviä piirteitä mutta ne eivät aiheuta kohtuuttomasti vaikeuksia esimerkiksi sosiaalisessa kanssakäymisessä. Monilla "vaikeatasoisista" aspergereista, etenkin miehistä, esiintyy kyllä tuota vihanhallintaongelmaa, kyvyttömyyttä nähdä asioita muiden ihmisten näkökulmasta yms. piirteitä, jotka hankaloittavat erityisesti parisuhde-elämää. Samat as-henkilöt ovat yleensä myös enempi vähempi kykenemättömiä itsereflektioon ja saattavat vaikuttaa jopa hieman narsistisilta joustamattomuudessaan ja ylimielisyydessään.

Ja selvennykseksi vielä: nyt oli tosiaan puhe henkilöistä, joilla asperger aiheuttaa huomattavia vaikeuksia jokapäiväisessä elämässä. Lievät tai harvalukuiset as-piirteet eivät tee ihmisistä itsekeskeisiä tai empatiakyvyttömiä.

Vierailija
82/88 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vain että älkää hyvät ihmiset tehkö diagnooseja puolisoillenne jos teillä ei ole siihen vaadittavaa koulutusta. Ei läheskään kaikki tässäkään ketjussa kuulosta aspergerilta ja asperger piirteet on eri asia kun se että jollain on oikeasti asperger.

Moni muukin asia selittää erilaista käytöstä ja on vaarallista alkaa elämään uskoen että itsellään tai läheisellään on jokin dg jos sitä todellisuudessa ei ole. Silloin voi alkaa rajoittaa omia tekemisisään tai hakea apua vääristä paikoista.

Enkä ota mitään kantaa ap:n tekstiin tai arvaile hänen miehensä diagnooseja muutaman rivin perusteella. Kovin pienet luonteen tms. piirteet ei riitä diagnoosin saamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl on kirjoiteltu siitä, että AS-ihminen tulee hyväksyä sellaisenaan eikä häntä saa vaatia muuttumaan.

Kaikkien ihmisten on kunnioitettava toisen fyysistä koskemattomuutta ja rajoja. Jos AS-ihminen ei sitä osaa, häntä tulee kuntouttaa niin, että osaa. Eihän mitä tahansa toiselta tarvitse hyväksyä sillä perusteella, että "ihmistä ei saa yrittää muuttaa". Tietyissä kriittisissä asioissa heiltä pitää voida vaatia samaa kuin neurotyypillisiltä. Sitten he toki saavat pitää monet muunlaiset tyyppipiirteensä.

Monet (eivät kaikki!!!!) AS-miehet ovat omaa puolisoaan kohtaan näitä kovakouraisia, tilannetajuttomia halaajia, mutta eivät he muihin ihmisiin koske. Eli monikin voi sanoa tuntevansa AS-tyyppejä, jotka "eivät ole tippaakaan väkivaltaisia", mutta näiden tyyppien käytöstä läheisessä ihmissuhteessa ei eivät tiedä. 

Vierailija
84/88 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääl on kirjoiteltu siitä, että AS-ihminen tulee hyväksyä sellaisenaan eikä häntä saa vaatia muuttumaan.

Kaikkien ihmisten on kunnioitettava toisen fyysistä koskemattomuutta ja rajoja. Jos AS-ihminen ei sitä osaa, häntä tulee kuntouttaa niin, että osaa. Eihän mitä tahansa toiselta tarvitse hyväksyä sillä perusteella, että "ihmistä ei saa yrittää muuttaa". Tietyissä kriittisissä asioissa heiltä pitää voida vaatia samaa kuin neurotyypillisiltä. Sitten he toki saavat pitää monet muunlaiset tyyppipiirteensä.

Monet (eivät kaikki!!!!) AS-miehet ovat omaa puolisoaan kohtaan näitä kovakouraisia, tilannetajuttomia halaajia, mutta eivät he muihin ihmisiin koske. Eli monikin voi sanoa tuntevansa AS-tyyppejä, jotka "eivät ole tippaakaan väkivaltaisia", mutta näiden tyyppien käytöstä läheisessä ihmissuhteessa ei eivät tiedä. 

Hyvin sanottu. Olen itse jossain määrin asperger-piirteinen mutta diagnoosiin saakka piirteeni eivät ole koskaan yltäneet. Ne ovat ennemminkin vain persoonallisia jippoja, jotka eivät kuitenkaan hankaloita arkielämääni. Kuitenkin jotkut hyvää tarkoittavat ihmiset ovat joskus ehdottaneet, että ehkä minun kannattaisi alkaa deittailla AS-miehiä, koska he ovat itsekin erikoisia. Ei, ei ja ei. Ensiksi, pelkkä erikoisuus ei riitä yhdistäväksi tekijäksi parisuhteeseen. Toiseksi, kokemukseni mukaan monet voimakkaasti assipiirteiset miehet inhoavat tai eivät ainakaan oikein sulata "persoonallisia" naisia. Itse siis saavat olla niin muottiin sopimattomia kuin haluavat mutta naisen pitäisi olla jokin lehdestä leikattu stereotyyppi. Tuo omistamisen halu ja kovakouraisuus läheisyyden osoituksissa on tuttua. En halua mitään omistavaa "mallaajaa" vaan tasavertaisen kumppanin.

Vierailija
85/88 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5vuotta sitten tapasin unelmieni heppatytön, olen melko varma että hän on yksi monista suomalaisista diagnosoimattomista asberger tytöistä.  

1. Ei huumorintajua, nauraa vain kiusaantuneena. Suuttuu huumoristani 

2. Ei pysty keskittymään hevostallin ulkopuolella mihinkään , tarvitsee kaikkeen pikku tarkat ohjeet : ei tuo kaupasta oikein mitään jos ei ohjeita ( jokainen yleensä ymmärtää maitoa leipää yms ostaa ilman erillistä käskyä ).  Selviytyy yksin tunnissa kauppa reissusta jos minä mukana kyselee kaikesta eikä osaa päättää mitään, tästä syystä en voi itse käydä kaupassa ( menee hermo kun en minä voi tietää niihin sataan kysymykseen vastausta ). 3. Ei kykene selviytymään kuin järjestyksessä, itse taas en löydä mitään hänen viikatuista aakkos järjestyksistä.  4. Ei voi erota minusta mitenkään: rupeaa vain suorittamaan enemmän, vaikka me on riidelty kiukuteltu joka päivä 1,5vuotta hän elää elämänsä parasta aikaa eikä ole lähdössä minnekään vaikka olen jättänyt hänet 7x.   Innokas uunin lämmittäjä muttei kykene sulkemaan peltiä. Innokas koiran omistaja , ei lenkkeilytä sitä ollenkaan ja paskoo 200€ pakastimen koska säästää 10€ pakaste koiran ruualla. Asumme siis työmaalla ja on liian kylmä pakastimelle, mutta siellä se hurisee. Sehän vois miehelle olla kiva että sais keskittyä talo remppaan mutta ei : heinät, siirtotallit, lampaat, muumi mukit ja eläinten kallot vievät meiltä aikaa rahaa ja säilytys tilaa ja sen keskittymis kyvyn. Hän kiukuttelee niin paljon remontti hommissa että ei häntä voi siellä pitää lainkaan, saa myös ihan kunnon raivo kohtauksia työ kalut käsissä. On muuten hyvän näköinen blondi ja siskonsa seukkaa miljonäärin kanssa ja vaikuttaa ihan yhtä burgerilta.  

Uskomattomia asioita joita olen opettanut tässä vuoden aikana : jos jättää vettä aurinkoon tulee levää.  Autosi moottori hajoaa jos vedät kylmänä kaasu pohjassa. Autosi hajoaa jos et väistä monttuja. Jos tiellä on eläimiä pitää pysähtyä. Jos tiellä on pysähtynyt auto tms tilanne pitää toimia tilanteen mukaan ei voi vaan tulla bottina.

Vierailija
86/88 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tuo tilanteen mukaan toiminen on mahdottomuus: on valmiit ohjeet oltava ja vaikka ois mitä ilmeistä näkyvillä hän ei mitään tajua. Jos meillä olisi vaikka katto vuotanut hän ei voisi siitä minulle kertoa koska hän ei havainnoi ympäristöä jotenkin ollenkaan tai hyvin erilailla. Jos meillä on jotain oven välissä meillä on ovi auki  kunnes minä havaitsen ja toimin ja ohjeistan. 

Vierailija
87/88 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen siskonsa ja äitinsä täydellinen huumorintajuttomuus sai minut ymmärtämään ettei kyse ole masennuksesta tms, minulla on myös teoria miksi umpi outo siskon pitkä komea miljonääri mies ei vaihda nuorempaan ku sisko lihoo: he ovat samanlaisia ja ymmärtävät toisiaan ties vaikka sielun kumppanit. ( Ja voisko olla että it miljonäärillä on vähän asberger piirteitä) Nyt minä go with The flow Life style romu ukko ja hippi olen ajautunut tälläisen ylisuorittajan kanssa yhteen jonka kanssa pitää kaikki pienimmätkin yksityiskohdat suunnitella ääneen niin voi elämän kevät. Ja varmaan havaitset etten muuta teekkään ku yhdys sana virheitä niin onpa kiva että on tollanen elämän kumppani joka harrastaa niistä huomauttelua. Vihaan niitä muumi mukeja ku niitä ei voi käyttää, pehmoleluihin ei saa varsinkaan lapset koskea ja hänen tavaransa pitää olla siistissä säilössä ja minun voi olla vaikka hangessa ei niillä väliä. Jos tästä selviän ni en enään ikinä pokaile heppatyttöjä ja harkitsen jopa ylikilttinä tossuna että jos kävisin vaa maksullisissa ni en joutuis sosiaalisesti hankaliin tilanteisiin. Tämäkin unelmieni heppa tyttö rupesi 3päivän panemisen jälkeen pakottamaan rakkautta sanomaan ja tässä mää edelleenkin ahdistun.

Vierailija
88/88 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mainitsinko jo ettei hänellä ole minkäänlaista oman ajan tarvetta, ja on niin töhö ettei oikeen voi rentoutua omalla vähällä ajalla koska hän joutuu onnettomuuksiin ja pää ei vaan toimi ( on siis tosi kömpelö laihaksi naiseksi ) ((saattaa jättää esim kasan paperia takan eteen ja viedä märkiä vaatteita läjän johki lattialle homehtumaan yms mitä nyt voikaan ihminen töhötä )) tiesitkö muuten että akkuja ei kannata jättää pakkaseen? No hän ei tiennyt ennenkuin kerroin 33v iässä.

Olen jo noin vuosi sitten puhunut että minun tarvitsee olla kerran viikossa vähintään 1päivä yksin: olen ollut noin 1päivän 2kuukaudessa kiukuttelujen jälkeen yksin. Minä itse olen sellainen luonne että olen aivan murskana jo pelkästä mukavastakin seurasta mutta nyt on kyselijä yli suorittaja aivan 247 seurassani. Jos häneltä kysytään minun pitäisi tulla heppa tallille kukin kuvaamaan sitä elikkoa josta on 10tuhatta kuvaa,taulu,piirustuksia,palkintoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä