Voiko arpisille käsivarsille olla muukin syy kuin viiltely? Olimme kaupassa ja erään nuoren naisen käsivarret oliva kammottavat arpiset, mies
Sanoi että jos olisi tuollainen itsensä viilteljä niin ei kyllä käyttäisi hihattomia! Minä totesin että onhan ne jäljet voineet tulle vaikka kolarissa, mies nauroi pilkallisesti.
Kommentit (67)
Oon hiuka hämmentyny osasta vastauksista, oon ajatellu et ihmiset tuomitsee enemmän
Minun kimppuuni on töissä käyty veitsen kanssa ja siitä jäi arvet. Lisäksi koira on hyökännyt kimppuuni ja siitäkin tuli lisää arpia.
Aina välillä joku luulee niitä omiksi tekemikseni.
Itse jo keski-ikäinen ja minulla on molemmissa käsivarsissani arpia, atopiasta johtuvan raapimisen vuoksi. Kesällä näkyvät hyvin, kun eivät rusketu. Joskus nuorempana peittelin niitä peiteaineella, enää en viitsi. Olen joskus huomannut jonkun katselevan arpiani esim. juuri kaupassa, mutta en välitä.
Vissiin dialyysissä käymisestä voi myös jäädä arpia?
No minä olen nähnyt eniten näitä itseään viiltäneitä nuoria kaiken maailman sukupuolivähemmistö-tapahtumissa. Tulee mieleen että jos on noin pahasti asiat että pitää itseään viillellä vaikka ylpeänä julistaa olevansa mitä on, niin kyllä taitaisi olla silti tarpeen käydä jollain henkisellä auttajalla juttelemassa. Ja siis jää epävarmuus että auttaako se sukupuolen vaihtaminen sittenkään kun huono olo vain jatkuu,
Ja semmoinen ”tuore” arpi on punainen 1-2 vuotta jos on ollut rohkeutta viiltää kunnolla, joten esimerkiksi nämä oman sukupuolensa löytäneet eivät kyllä valitettavasti voi puhua että nää on niitä arpia, jotka tuli ennen kuin löysin ja hyväksyin, ja muut hyväksyi, itseni.
Viiltelyarvet kyllä erottaa muista arvista, naarmuista ja palovammoista. Ei kuulu sinulle tai puolisollesi, miltä muiden ihmisten keho näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden arpien päälle kannattaisi tehdä joku kiva tatuointi peittämään.
Niin kuin minkä vuoksi?
Ettei niitä huomaisi, siksi tietenkin. Kai jokainen niitä katuu jälkeenpäin tehneensä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla toisella puolella kehoa viiltelyarpien näköisiä jälkiä, jotka ovat tulleet nuoruuden moottoripyöräonnettomuudesta. Syitä voi olla monia, ei kannata aina olettaa sitä pahinta.
Moottoripyöräonnettomuus on pahimmasta päästä. Vaarallisempi kuin itselle tehty naarmu.
Mä kadun vain sitä että jäin henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikea käsivarsi jatkuvasti naarmuilla melkein kainaloon asti. Syy: rakas kissani, jonka kanssa leikin päivittäin hippasta, olen elävä käsipaino-leikkiä, puren ja potkin vastustajaani sen minkä kerkiän-leikkiä, nyt saat niiiiin turpaan -leikkiä, paha käsi tulee ja muuttuu täiksi turkissa -leikkiä, kumpi on nopeampi -leikkiä jne jne.
Ei se kissa tosissaan raavi, sillä silloin joutuisin tikattavaksi, vaan leikin tiimellyksessä tulee sellaisia punaisia viiruja, joista suurinta osaa en edes tunne tai huomaa - ennen kuin ruokalassa ojennan käteni ottamaan ruokalautasta ja hoksaan työtoverini hämmentyneen katseen. Hymyilen ja sanon, että kissa, ei huumeet tai muukaan itsetuho. Heh. Ja toinen käsi on ihan siisti.
Lopeta kissasi rääkkääminen. Kissa ei raavi ilman syytä.
Ihana miten hyväksyviä kommentteja täällä on. Itsellänikin on noita arpia, jouduin nuorena väkivallan kohteeksi. Nyt harmittaa kun ei voi helteellä pitää hihatonta mekkoa tai t-paitaa, aina pitkähihainen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikea käsivarsi jatkuvasti naarmuilla melkein kainaloon asti. Syy: rakas kissani, jonka kanssa leikin päivittäin hippasta, olen elävä käsipaino-leikkiä, puren ja potkin vastustajaani sen minkä kerkiän-leikkiä, nyt saat niiiiin turpaan -leikkiä, paha käsi tulee ja muuttuu täiksi turkissa -leikkiä, kumpi on nopeampi -leikkiä jne jne.
Ei se kissa tosissaan raavi, sillä silloin joutuisin tikattavaksi, vaan leikin tiimellyksessä tulee sellaisia punaisia viiruja, joista suurinta osaa en edes tunne tai huomaa - ennen kuin ruokalassa ojennan käteni ottamaan ruokalautasta ja hoksaan työtoverini hämmentyneen katseen. Hymyilen ja sanon, että kissa, ei huumeet tai muukaan itsetuho. Heh. Ja toinen käsi on ihan siisti.
Lopeta kissasi rääkkääminen. Kissa ei raavi ilman syytä.
Buaaahaa, ei elämä näitä röllejä. Mun katti se oikein tulee haastamaan 'riitaa' eli siis vaatimaan leikkiä (sinun trollauksessasi tuo pitäisi tulkita eläinrääkkäysilmoituksen tekemiseksi, joka lomake sillä katilla on valmiina karvaisessa takataskussaan).
Kuten jo mainitsin, jos kissa oikeasti raapisi, joutuisin menemään ensiapuun paikkailtavaksi. Ja kissa jos kuka tekee kyllä selväksi jos leikki ei kiinnosta. Mutta suuurin osa ihmisistä ei ymmärrä kissoista tuon taivaallista, eivät osaa esim. lukea kissan elekieltä, milloin kissa on leikkisällä päällä. Ja suurin osa ihmisistä ei koskaan elämässään saa todellista yhteyttä toiseen eläinlajiin, eivätkä tietysti osaa sellaista kaivatakaan.
Mut sitä tosiaan piti tulla sanomaan, että ei noista naarmuista kyllä ole varsinaisia arpia jäänyt yhtään. Silloin tuoreeltaan ne voivat hehkua, varsinkin meillä töissä, kun on niin syvävalaisevat lamput, lähes röntgenmäiset. Tuntuu, että vaatteiten läpi näkyy peräsuoleen asti.
Vierailija kirjoitti:
Ja semmoinen ”tuore” arpi on punainen 1-2 vuotta jos on ollut rohkeutta viiltää kunnolla, joten esimerkiksi nämä oman sukupuolensa löytäneet eivät kyllä valitettavasti voi puhua että nää on niitä arpia, jotka tuli ennen kuin löysin ja hyväksyin, ja muut hyväksyi, itseni.
Jaa missähän kohtaa tää "muut hyväksyi" mukamas tapahtui? Ainakin vielä vuonna 2020 transfobia on tosi yleista LGBT-porukan sisälläkin, valtaväestöstä puhumattakaan. Voisin kommentoida enemmänkin, mutta en viitsi, kun tuskin tätäkään luetaan ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä ystävällä on tuollaiset käsivarret muistona siitä, että juoksi 13-vuotiaana lomalla ulkomailla lasioven läpi. Kaikilla on tietenkin se yksi tietty oletus ja kun oli odottanut esikoistaan, oli neuvolassa kyselty kovasti noista arvista.
Eräs tuttu meni pää edellä, nenä on aika rivo vaikka sitä on yritetty korjailla monta kertaa.
Jokainen arpi joka meissä on, on osa elettyä elämää. Se voi olla esim. hauska muisto lapsuuden kömmähdyksestä, pelottava muisto pahoinpitelystä, tapaturman aiheuttama tai muistutus siitä, että jokaisesta mustaakin mustemmasta hetkestä selvitään ja noustaan. Oli arpien syy ja syntyperä mikä tahansa, jokaisen tulisi saada kantaa niitä arvokkuudella, häpeilemättä ja miettimättä muiden mielipiteitä.
Mielestäni miehen kommentointi ja ajattelutapa kertoo vain eräänlaisesta kypsymättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hevonvittua se sinulle AP kuuluu
Taidat olla näitä ylpeästi viillellyt käsivarret paljaana ja naama rautaa täynnä tyypejä.
Onneksi tein aikoinaan reisiin - helpompi piilottaa. Muistan elävästi kuinka se helpotti.
N40
Olen kyllä sellaisia arpia nähnyt käsivarressa, jotka eivät ole voineet aiheutua muusta kuin viiltelystä. Suoraan riviin tehtyjä säännöllisiä viiltoja esim. sentin päässä toisistaan, sellaisia ei kyllä onnettomuus tai kissan raapimiset aiheuta.
Mitähän hevonvittua se sinulle AP kuuluu