Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?

Vierailija
19.06.2020 |

Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.

Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.

Kommentit (332)

Vierailija
81/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.

Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€[/quote]

Minä tiedän. Minä saan osinkoja tänä vuonna sellaisen 6000 €. Kyllähän tuo korona söi tuottoja, mutta kyllä ne sieltä palautuu ajan kanssa. Aika moni leikannut osinkoja ihan vain varmuuden vuoksi, kun eivät tiedä miten vaikuttaa tuleviin tuloihin. 

Minkä kokoinen salkku sinulla on? Itsellä vasta noin 4000€:n salkku ja osinkoja tulee muutamia kymppejä

Vierailija
82/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pari menee nuorena yhteen ja hankkii/saa hyvän koulutuksen/työn, ehtii keski-ikään mennessä maksaa lainoja pois ihan kivasti. Yksinkin voi, mutta kahdestaan säästö on suurempi.

Moni puhuu omasta mökistä, mutta se saattaa silti olla vaikka vanhempien, isovanhempien tai jonkun perikunnan mökki. Mökkejä myös vuokrataan.

Se, mitä ei tunnu pystyvän tavallisella palkalla hankkimaan, on saatu yleensä perinnöksi. Ainakin, jos kyseisten henkilöiden vanhemmat ovat kuolleet, asia on aika selvä. Muita vaihtoehtoja on sitten esim. huumekauppa, talousrikokset tai muut vastaavat. Ja sitten yksi vaihtoehto on vielä lottovoitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokapteeneilla vanhemmilla oli hyvä palkka. Niillä on noi ja sijoitusasuntoja ynnä muuta.

On ja ei ole. Jos haluat illaksi kotia ja pysyt pelkästään Suomessa/pohjoismaissa ei palkka ole 3000-5000€/kk. Euroopassakin lentäessä ei palkka ole kuin max 7500€/kk mikä nyt huono ole. Jos oikeasti haluaa tienata, niin sit pitää ruveta viemään Suomituristeja Thaimaaseen ja sitten voikin olla 10000-15000€/kk

Vierailija
84/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei nelikymppisenä ollut kuin tuulenhuuhtoma perse kun erosin vaimosta. Nyt 6-kymppisenä on 1,5 miljoonan omaisuus ja voin tehdä mitä tykkään.

Salaisuus? En ottanut uutta akkaa.

Vierailija
85/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.

Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€[/quote]

Minä tiedän. Minä saan osinkoja tänä vuonna sellaisen 6000 €. Kyllähän tuo korona söi tuottoja, mutta kyllä ne sieltä palautuu ajan kanssa. Aika moni leikannut osinkoja ihan vain varmuuden vuoksi, kun eivät tiedä miten vaikuttaa tuleviin tuloihin. 

Minkä kokoinen salkku sinulla on? Itsellä vasta noin 4000€:n salkku ja osinkoja tulee muutamia kymppejä

Kuhan trollaa. 6000€ Yleensä nuo monesti maksaa noin satanen sisään ja euro ulos. Näin ollen tuolla pitäisi olla se 600.000€ kiinni. Hyvällä tuurilla riittää 500.000€

Vierailija
86/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, on hölmöä verrata jotain kuntoutustukea palkkaan. Kyseessä ihan eri kokoluokan tulot.

Keskituloinen tienaa suomessa noin 3500e, nettona luokkaa 2100e. Se kertaa kaksi pariskunnalle on jo 4200 euroa kuussa. Kyllähän siitä maksaa helposti vaikka tonnin asuntolainaa, 500e autoihin ja säästää vielä päälle.

Sulla on vääristynyt ajatusmaailma jos kuvittelet että omat tulosi kertovat jotain muiden tuloista - tottakai kuntoutustuella olet köyhä, mutta pitäis sulla olla suhteellisuudentajua ymmärtää että keskituloinen tienaa huomattavasti sua enemmän ja siksi on varaa asioihin.

Kova on veroprosentti. 3200€/kk ja käteen 2300€

Vierailija
87/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin näkee ketkä on näitä velkamiljonäärejä. Kauhea kehuskelu joka paikassa ja on niin olevinaan parempia kuin muut. Näytetään kalliita kelloja, vaatteita, koruja ja ollaan niin olevinaan. Todellisia rikkaita ei juurikaan erota taviksista jos vaikka kadulla näkee.

Vanha saninta: köyhä koreilee vaatteillaan.

Näinhän se on. Nämä Suomen turhat julkkikset on juurikin näitä. On LV.tä ja Guccia, mutta kun verotiedot tulee, niin ole edes 10k kasassa. Samaan aikaan Roni Bäck painelee 5€ henkkamaukan t-paidassa ja adidaksen pieruverkkareissa ja vetää +++100k vuodessa.

Vierailija
88/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo aloituksen mainitsemat talot, kesämökit, autot, veneet tulevat 90% avustuksina/lahjoituksina vanhemmilta, sukulaisilta, perintönä jne. Ehkä 10% tapauksista on omalla ahkeruudella vaurastuttu.

Suomessa pitäisi verottaa tiukemmin perintöä, leikata lapsilisät hyvätuloisilta, maksaa opintotukea vanhempien tulojen perusteella myös korkeakoulu-asteella ja vastaavia toimentpiteitä jotka ehkäisisi suurta eriarvoisuutta. Nythän eriarvoisuus määräytyy hyvin pitkälle siitä mihin perheeseen synnyt.

Vastaavasti omaa ahkeruutta pitäisi verottaa kevyemmin, eli verotuksen painopiste siirtyisi perheen siivellä elämiseen. Esim tuloverotusta pienentää, erityisesti keskituloluokassa joka on kansainvälisesti suhteutettuna raskaiten verotettu tuloluokka Suomessa.

Vierailija
89/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla ostetaan. Ilmeisen monelle tulee myös yllätyksenä että vaikka rahaa olisikin niin talo tai mökki on helpoin ostaa lainalla. Omia rahojaan kun ei pankista enää saa ulos ilman selvityksiä.

Enkä ikinä ole ymmärtänyt mikä mörkö se laina edes on. Aina voi tietysti kokeilla säästää vaikka 1000e/kk ja maksaa samalla vuokraa toiselle vaikka sen toisen 1000e/kk. Tai sitten ottaa lainaa ja maksaa 1000e/kk itselleen taloa. Ääritilanteissa pankin kanssa lyhennyksistä voi neuvotella, vuokranantaja taas harvoin vuokrissa joustaa.

Säästämisestä vielä sen verran että säästötilit, rahastot, ym. ei myöskään ilmaisia ole, vaikka niillä paremman tuoton rahoilleen saisikin. Näitäkään rahoja ei ilmaiseksi ja ilman selvityksiä nosteta. Sukan varteen säästäminen taas on helpointa mutta käteisellä ei nykyisin voi enää juuri mitään isompaa ostaa.

Tietysti säästäminen aina kannattaa, mutta lainan ottaminen on yksinkertaisin ratkaisu eikä rahojen alkuperää tarvitse itse selvittää millekään taholle.

Minä olen ostanut kerrostalo-osakkeeni ns. käteisellä eli tililleni säästämilläni rahoilla eikä siihen mitään sen kummempia selvityksiä tarvittu.

Palkkani on julmetun pieni, mutta saatan joskus saada kuussa jopa 500 euroa säästöön. Toki olen asunut sen 15 vuotta vuokralla ja maksanut sen ajan toisten taskuun, mutta toisaalta myös liikuin pätkätöiden perässä yli puolet tuosta ajasta, jolloin asunnon ostaminen ei tullut mieleenkään.

Nyt kivaa on se, ettei ole pankin lieassa eikä tarvitse maksaa korkoa. Muutenkin olen omillani. Perintöjä ei ole tiedossa.

Kyllähän se jossain Pieksämäellä onnistuu tai Jyväskylän Pupuhuhta ja Keltinmäki tarjoaa mielellään edulliseen hintaan kämppiä mistä löytyy nistejä naapurista. Helsingin Malmilta saat myös nämä samat edut, mutta joudut sen 150k maksamaan siitä homeloukusta.

Vierailija
90/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten tapaan vastaan, että velaksihan ne ostetaan. Joku onnekas (kuten minä) saattaa sitten periä ne jo maksettuna omaisuutena myöhemmin, mutta alkuperäinen ostaja maksaa niitä osissa pois.

Itse siis perin omakotitalon ja kesämökin lähes kokonaan maksettuina, kun äitini kuoli. Talon myin ja kuittasin sillä lainat, jäi vielä käteenkin jotain (perintöverojen yms jälkeen). Mökin pidin.

Ja ihan keskituloinen, yksin vuokralla asuva (ja siihen asumismuotoon myös tyytyväinen) helsinkiläinen nainen olen.

Vierailija
91/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€

En tiedä tarkkaan kun viikkotasolla heiluu +-10 000 tasolla tällä hetkellä. Noin 150 000 €

Vierailija
92/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen aina mihin ihmiset rahansa hassaavat jos eivät pysty säästämään. Se nyt on ymmärrettävää ettei kuntoutustuesta jää. Mutta jos palkka lähentelee kahtakin tonnia niin mihin kaikki menee.

Itse olen aina ollut pienituloinen, köyhäkin välillä ja aina olen silti jotain säästänyt ja ihan kivasti silti kokenut eläväni. Ja minäkin kyllä tuhlaan ihan turhaan, ostelen merkkivaatetta yms ja nykyään lapsille aivan liikaa kaikkea. Säästää olisin voinut aina enemmänkin.

Me säästettiin mieheni kanssa asp tilille reilu 15 000e pikkuisen yli kahdessa vuodessa. Yhteenlasketut nettotulot oli tuolloin n. 3000e kuussa, välillä allekin. Ja oltaisiin säästetty nopeamminkin mutta aspissa oli raja kuinka paljon saa säästää tietyssa ajassa. Jouduttiin rahat "taskussa" odottamaan koska saadaan ne laittaa tilille. Ostettiin n. 160 000e maksanut talo.

Nyt muutama vuosi ja 2 lasta myöhemmin talouden nettotulot on n. 2000e enemmän per kuukausi ja hyvin menee. Laina ja korot vie vähemmän kuin aiemman kämpän vuokra. Maksellaan ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, säästetään joka kuukausi niin tilille kuin rahastoihin ja eletään mukavasti.

Vierailija
93/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asunto keskustassa, uusi auto ja vene. Kaikista on lainaa. Asunto on nykyään rutkasti arvokkaampi kuin ostettaessa. Auto ja vene rahoitettiin osittain omalla rahalla, eli niidenkin arvo tällä hetkellä on enemmän kuin mitä meillä on lainaa. Auton arvo ei tietenkään nouse vaan laskee päivä päivältä, mutta käytämme autoa melko vähän ja pidämme siitä hyvää huolta, eli uskon saavamme siitä ihan kelvollisen summan vaihdossa muutaman vuoden kuluttua. Veneiden arvo ei laske samalla lailla kuin autojen, joten saamme varmasti omat rahat takaisin. Näiden lisäksi meillä on sijoituksia, jotka tuottavat muutaman roposen osinkoja. Näillä osingoilla sitten maksetaan veneen ja auton vakuutuksia yms.

Vierailija
94/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo aloituksen mainitsemat talot, kesämökit, autot, veneet tulevat 90% avustuksina/lahjoituksina vanhemmilta, sukulaisilta, perintönä jne. Ehkä 10% tapauksista on omalla ahkeruudella vaurastuttu.

Suomessa pitäisi verottaa tiukemmin perintöä, leikata lapsilisät hyvätuloisilta, maksaa opintotukea vanhempien tulojen perusteella myös korkeakoulu-asteella ja vastaavia toimentpiteitä jotka ehkäisisi suurta eriarvoisuutta. Nythän eriarvoisuus määräytyy hyvin pitkälle siitä mihin perheeseen synnyt.

Vastaavasti omaa ahkeruutta pitäisi verottaa kevyemmin, eli verotuksen painopiste siirtyisi perheen siivellä elämiseen. Esim tuloverotusta pienentää, erityisesti keskituloluokassa joka on kansainvälisesti suhteutettuna raskaiten verotettu tuloluokka Suomessa.

Mikä on "hyvätuloinen", Entä miten leikataan lapsilisät jos toinen on "hyvätuloinen" ja toinen tienaa "pienituloisen verran". Leikataanko silloinkin. progression takia oikeasti tällaisella parilla on korkeampi verotus kuin kahdella keskituloisella (jos verrataan pareja joilla on sama yhteenlaskettu bruttopalkka). Ja miksi vanhempien tulot pitäisi vaikuttaa (aikuisen) lapsen tukiin? Niillä vanhemmilla ei enää ole elatusvelvollisuutta, EIKÄ kaikki edes halua elää vanhempiensa almuilla.  Ja perintöverotus ei ole mitenkään erityisen kevyttä, puhdas kateusvero ja muutenkin ongelmallinen vero. Esim vaikeasti realisoitavaa omaisuutta perittäessä voi todellakin joutua kohtuuttomiin vaikeuksiin. 

Vierailija
95/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan, miten rahansa käyttää. Itse ostin asunnon jo 19 vuotiaana, heti töihin mentyäni. Moni nuori vain asuu vuokralla, minä samalla summalla lyhensin omaa kuin olisin maksanut vuokraa.

Siitä sai hyvän pesämunan, kun sitten miehen kanssa aikanaan rakennettiin talo (miehellä oli myös asunto-osake, mutta laitettiin se vuokralle ja asunto on ”maksanut itse itsensä” nyt).

Autot on molemmilla suht edulliset pitää eikä kumpaakaan ole ihan uutena ostettu. Arvo kun tippuu niin nopeasti.

Koko ajan ollaan myös säästetty, sijoitettu ja kasvatettu rahastoja. Ei mitään suurta ja ihmeellistä, mutta jonkilaista omaisuutta niissäkin ja vuosien varrella pikku hiljaa tuottoakin on tullut.

Kesämökki tuli vastaan oikeastaan vahingossa. Sellainen, joita ei usein kohdalle satu. Ei voinut kauaa miettiä, onneksi pankista sai nopeasti lainan, koska vakuudet meillä on vahvat.

Kesämökkiä ollaan vuokrattu lähes aina kesäkuussa, koska itse emme silloin juuri ehdi sitä käyttää. Satunnaisia viikkoja myös syksyllä. Näillä tuloilla katetaan mökin ylläpito oikeastaan täysin.

Ja olemme ihan keskituloisia, mutta voimme elää ihan kivaa elämää kun käytetään rahat fiksusti. Velkaakaan ei ole mitään järkyttäviä summia ja jos näin menee, niin ennen 50v synttäreitä ollaan velattomia. Emme siis lyhentele velkaa niin, että pitää köyhäillä, vaan järkevän summan joka kk ja asuntolaina on nyt niin halpaa velkaa muutenkin, että mieluummin sijoitetaan joka kk jotain, kuin maksettaisiin hirveällä kiireellä asuntolainaa.

Sinäkään et omistaisi juuri mitään ellet olisi lyönyt hynttyitä yhteen. Eli ei ole rahankäytöllä sinällään tekemistä van sillä että pariutuu rahapussia silmälläpitäen.

Mistäs sinä tiedät, mitä olisin omistanut, jos en olisi puolisoa löytänyt?

Rahankäytöllä nimenomaan on merkitystä. Aloitin järkevän rahankäytön jo ensimmäisestä kesätyöstä ja mieheni on aikanaan tehnyt samoin. Ja on aika selvää, että kaksi samat arvot omaavaa ihmistä tykkää lyödä ne hynttyyt yhteen. En minä voisi rinnalleni kuvitella mitään huithapelia, joka elää miten sattuu, törsää ja ottaa hetken huumassa kulutusluottoja tms.

Rahapussia silmällä pitäen tuskin meistä kumpikaan nuorina pariutui, ei se mun miehellä mikään suuri omaisuus silloin parikymppisenä ollut eikä minullakaan. Hyvä puoli kuitenkin, että olimme olleet kaukaa viisaita ja heti hankkineet nuorina omistusasunnon, sillä esim kun omani myin, sain voittoa oikein mukavastikin ja se voitto oli suoraan hyvä käsiraha talon rakennukseen. Muuten rakentaminen olisi siirtynyt jonnekin tulevaisuuteen, kunnes tarpeeksi olisi saatu säästettyä.

Nää on asioita, jotka harvalle lankeaa itsestään. Suurin osa meistä ”hyväosaisista” on vain tehnyt pitkäjänteistä työtä asioiden eteen. Ei olla saatu perintöjä ja omalla kohdalla mitään tuskin tulen saamaankaan. Omille lapsille ehkä aikanaan jotain jää, mutta emme elä kuitenkaan sitä silmällä pitäen. Jokainen tekee oman elämänsä.

Vierailija
96/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki, melkein miljoonan koti, 60 000€ vene paljon autoja ja kaikkimahdolliset härpäkkeet. Kaksi työssäkäyvää. Asuntokaupoilla tianannu aika hyvin. Mutta velkarajalla meidän asunto eli lähemmäs miljoona lainaakin. Mut koitetaan elää tää lyhyt elämä. Matkustella yms.

Vierailija
97/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomaa miten eri lähtökohdista ihmisiä onkaan. Itse olen asunut opiskellessa yksin ja joutunut ottamaan opintolainat jo elämiseen vaikka kävin osa-aikatöissäkin opiskelun ohella. Vaikka olen kolmekymppinen maisteri niin pienipalkkaista pätkätöitä olen tehnyt valmistuttuani ja joutunut asumaan miehen kanssa eri paikkakunnilla joten miten säästät mihinkään omistusasuntoon? Nyt olen kyllä hakeutunut ja päässyt jo haastatteluun varmemmin työllistävammalta alalta jotta päästäisiin miehen kanssa saman katon all molemmat vakitoihin ja säästämään talon käsirahaa varten. Ei ole perintöä tullut eikä varakkaita vanhempia. Joskus kieltämättä ihmettelee miten helpolla joidenkin elämää menee ja toiset näkemään vaivaa ja silti tuntuu haastavalta.

Vierailija
98/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap nähnyt ne mökit?

Olen kahvipöytäkeskusteluissa huomannut miten paljon asioita suurennellaan varsinkin mökkiin liittyviä. Tiedän useampia tyyppejä, jotka ihan pokkana selittää meidän mökistä vaikka todellisuudessa se on vanhempien tai anopin mökki. Ja se mökki voi olla kämäne 20 neliöö ilman sähköä ja vettä, rantaankin ”vaan” 3 km, jossain hyttysryteikössä. Vene voi olla joku soutupaatti perärutkulla.

Summa summarum: hirveän harvoin asiat on niin kuin ihmiset väittävät, turhaan kadehdit. Sun ei ainakaan tarvi maksaa kiinteistöveroa mistään homekopista.

Meidän mökki=perheen/suvun mökki. Yhdessä omistetaan ja yhdessä ja erikseen isovanhempien, sisarusten ja serkkujen perheiden kanssa aikaa vietetään. Jossain kahvipöytäkeskusteluissa ei viitsi alkaa erikseen selostamaan omistusprosentteja joten helpoin on vaan puhua meidän mökistä.

Meidän mökki voi tarkoittaa myös pitkäaikaista vuokramökkiä. Silloinkin helpoin puhua meidän mökistä.

Jotkut myös saattaa oikeasti viihtyä sähköttömällä mökillä jossa kantovesi.

En tiennytkään että erikseen täytyisi mainita kuka tai ketkä mökin omistaa jos puhuu meidän mökistä.

Vierailija
99/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainalla suurin osa ostaa ja sitten näyttelee ulospäin niin varakasta vaikka on pelkkää velkaa.

En kyllä näyttele mitään. Velkaa melkein miljoona ja kerron avoimesti. Haluan vaan elää hyvin tän lyhyen elämän. Taskurahoilla ei onnistu. Pakko ottaa velkaa ja toivoa et pystyy maksamaan. Mut muiden takia en elä varakkaasti vaan itseni. Jotta tää lyhytelämä olisi kiva.

Edellinen.

Vierailija
100/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutustavoilla on muuten aika iso merkitys. Tätä ei kovin moni tunnu ymmärtävän. Jopa pienempää palkkaa saava voi oikeanlaisissa kulutustottumuksilla saada kuukausittain aina rahaa säästöön. Minä olen ihan keskituloinen, mutta elän kurinalaista elämää enkä ole muutamien nuoruusvuosien jälkeen tuhlannut juuri ollenkaan rahaa tupakointiin, ryyppäämiseen ja turhuuksiin (merkkivaatteet yms.) joita ilmankin voi elää mielekästä elämää. Ja kyllä minulla jää kuukausittain ihan mukavasti ylimääräistä jonka laitan sijoituksiin. En tosin elä pk-seudulla jossa vuokrat ja vastikkeet ovat kalliita. Mutta asuinpaikkansakin voi valita.

Vierestä olen seurannut kuinka monet vanhat kouluaikojen kaverit ovat tuhlanneet aivan poskettomia summia merkkivaatteisiin, kosmetiikkaan yms. tälläytymiseen, tatuointeihin, koruihin, joka viikonloppu rällätään baareissa ties kuinka isojen summien kanssa ja tupakkaa palaa, sekään ei ole ilmaista. Ja sitten valittavat kun ei ole ylimääräistä rahaa vaikka osa tienaa jopa paremmin kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme