Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?
Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.
Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.
Kommentit (332)
Lentokapteeneilla vanhemmilla oli hyvä palkka. Niillä on noi ja sijoitusasuntoja ynnä muuta.
Oletko ap nähnyt ne mökit?
Olen kahvipöytäkeskusteluissa huomannut miten paljon asioita suurennellaan varsinkin mökkiin liittyviä. Tiedän useampia tyyppejä, jotka ihan pokkana selittää meidän mökistä vaikka todellisuudessa se on vanhempien tai anopin mökki. Ja se mökki voi olla kämäne 20 neliöö ilman sähköä ja vettä, rantaankin ”vaan” 3 km, jossain hyttysryteikössä. Vene voi olla joku soutupaatti perärutkulla.
Summa summarum: hirveän harvoin asiat on niin kuin ihmiset väittävät, turhaan kadehdit. Sun ei ainakaan tarvi maksaa kiinteistöveroa mistään homekopista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut perintöä. Miehelläni on menestyvä yritys. Mutta ihan samat ongelmat ihmisillä on siellä uudessa autossa istuessa ja hienossa talossa kököttäessä. Ei kannata kadehtia.
Itseäni esim. Ärsyttää kun ystävilläni ei ole varaa matkustella yhtä paljon kuin minulla. Yksin matkailu ei kiinnosta ja mies ei aina työnsä puolesta pääse. Yksinäisyyttä on rikkaallakin.
On sulla ongelmat. Yksinkin on kiva matkustella. Ei tarvi tehdä mitään toisten tahdissa.
Lainalla ostetaan. Ilmeisen monelle tulee myös yllätyksenä että vaikka rahaa olisikin niin talo tai mökki on helpoin ostaa lainalla. Omia rahojaan kun ei pankista enää saa ulos ilman selvityksiä.
Enkä ikinä ole ymmärtänyt mikä mörkö se laina edes on. Aina voi tietysti kokeilla säästää vaikka 1000e/kk ja maksaa samalla vuokraa toiselle vaikka sen toisen 1000e/kk. Tai sitten ottaa lainaa ja maksaa 1000e/kk itselleen taloa. Ääritilanteissa pankin kanssa lyhennyksistä voi neuvotella, vuokranantaja taas harvoin vuokrissa joustaa.
Säästämisestä vielä sen verran että säästötilit, rahastot, ym. ei myöskään ilmaisia ole, vaikka niillä paremman tuoton rahoilleen saisikin. Näitäkään rahoja ei ilmaiseksi ja ilman selvityksiä nosteta. Sukan varteen säästäminen taas on helpointa mutta käteisellä ei nykyisin voi enää juuri mitään isompaa ostaa.
Tietysti säästäminen aina kannattaa, mutta lainan ottaminen on yksinkertaisin ratkaisu eikä rahojen alkuperää tarvitse itse selvittää millekään taholle.
Nyt jo velaton maltilllisen kokoinen okt yhdessä miehen kanssa. 4. auto, joista 2 uutena ostettu, menossa. Kaikkiin autoihin on aikoinaan ollut pieni laina. Mies on omat autonsa ostanut köteisellä. Nämä ihan palkkatuloista.
Perintörahaa on laitettu kakkosasuntoon pienen lainan lisäksi ja nyt viimeksi lainarahalla lunastin perikunnalta yksiön sijoitusasunnoksi. Vuokralainen maksaa sijlitusasunnon lainat.
Lainoihin on minimaaliset kk-erät, tyyliin 100€/kk. Silloin palkkatuloista voi tarpeen mukaan ohjailla kulutukseen, säästöön ja ylimääräisiin lyhennyksiin.
Joka palkkapäivä siirrän asumiskulujen jälkeen ensin säästöön itselleni.
Kyllähän minäkin olin lukion jälkeen mm. koulunkäyntiavustajana. Sitten lueskelin yhteishskuopasta ja palkkataulukoita, opiskelin lukion yleisen fysiikan itsekseni ja menin lukemaan konetekniikkaa amk. Viimeiset 20v olen tehnyt alan töitä
Meillä on miehen kanssa bruttotulot 7000-8000 euron väliltä yhteensä. Meillä on velaton auto ja asunto, mutta ei meillä ole mihinkään ylimääräiseen hirveästi varaa, toki säästöön jää jonkin verran. Mutta ei me noin vain voida ostaa kunnollista kesämökkiä, kun ei haluta ottaa velkaa. Emme edes matkustele kovin paljon, miehellä on tosin harrastus, johon menee rahaa. Kotimaassa vuokrataan mökki viikoksi kerran vuodessa, eräältä yhdistykseltä ja se on edullisempi kuin mitä yrityksiltä saisi. Vuokra on 900 euroa/viikko sisältäen soutuveneen ja täysin kalustettu, hintaan kuuluu myös vessapaperit, tiskiaineet yms. Kauan saisi säästää, että samanlaisen ostaisi jos jättäisikin vuokraamatta. Minun harrastuskulut on alle 100 euroa / kk useasta harrastuksesta ja tuohon sisältyy salijäsenyyskin. Veneeseen on nyt säästetty ja se varmaan ostetaan. Ei haluta vetää säästötiliä tyhjäksi jonkin luksuksen takia.
Älä suotta rasita päätäsi tällaisilla asioilla.
Ap, on hölmöä verrata jotain kuntoutustukea palkkaan. Kyseessä ihan eri kokoluokan tulot.
Keskituloinen tienaa suomessa noin 3500e, nettona luokkaa 2100e. Se kertaa kaksi pariskunnalle on jo 4200 euroa kuussa. Kyllähän siitä maksaa helposti vaikka tonnin asuntolainaa, 500e autoihin ja säästää vielä päälle.
Sulla on vääristynyt ajatusmaailma jos kuvittelet että omat tulosi kertovat jotain muiden tuloista - tottakai kuntoutustuella olet köyhä, mutta pitäis sulla olla suhteellisuudentajua ymmärtää että keskituloinen tienaa huomattavasti sua enemmän ja siksi on varaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Lainalla ostetaan. Ilmeisen monelle tulee myös yllätyksenä että vaikka rahaa olisikin niin talo tai mökki on helpoin ostaa lainalla. Omia rahojaan kun ei pankista enää saa ulos ilman selvityksiä.
Enkä ikinä ole ymmärtänyt mikä mörkö se laina edes on. Aina voi tietysti kokeilla säästää vaikka 1000e/kk ja maksaa samalla vuokraa toiselle vaikka sen toisen 1000e/kk. Tai sitten ottaa lainaa ja maksaa 1000e/kk itselleen taloa. Ääritilanteissa pankin kanssa lyhennyksistä voi neuvotella, vuokranantaja taas harvoin vuokrissa joustaa.Säästämisestä vielä sen verran että säästötilit, rahastot, ym. ei myöskään ilmaisia ole, vaikka niillä paremman tuoton rahoilleen saisikin. Näitäkään rahoja ei ilmaiseksi ja ilman selvityksiä nosteta. Sukan varteen säästäminen taas on helpointa mutta käteisellä ei nykyisin voi enää juuri mitään isompaa ostaa.
Tietysti säästäminen aina kannattaa, mutta lainan ottaminen on yksinkertaisin ratkaisu eikä rahojen alkuperää tarvitse itse selvittää millekään taholle.
Minä olen ostanut kerrostalo-osakkeeni ns. käteisellä eli tililleni säästämilläni rahoilla eikä siihen mitään sen kummempia selvityksiä tarvittu.
Palkkani on julmetun pieni, mutta saatan joskus saada kuussa jopa 500 euroa säästöön. Toki olen asunut sen 15 vuotta vuokralla ja maksanut sen ajan toisten taskuun, mutta toisaalta myös liikuin pätkätöiden perässä yli puolet tuosta ajasta, jolloin asunnon ostaminen ei tullut mieleenkään.
Nyt kivaa on se, ettei ole pankin lieassa eikä tarvitse maksaa korkoa. Muutenkin olen omillani. Perintöjä ei ole tiedossa.
Ap, on hölmöä verrata jotain kuntoutustukea palkkaan. Kyseessä ihan eri kokoluokan tulot.
Keskituloinen tienaa suomessa noin 3500e, nettona luokkaa 2100e. Se kertaa kaksi pariskunnalle on jo 4200 euroa kuussa. Kyllähän siitä maksaa helposti vaikka tonnin asuntolainaa, 500e autoihin ja säästää vielä päälle.
Sulla on vääristynyt ajatusmaailma jos kuvittelet että omat tulosi kertovat jotain muiden tuloista - tottakai kuntoutustuella olet köyhä, mutta pitäis sulla olla suhteellisuudentajua ymmärtää että keskituloinen tienaa huomattavasti sua enemmän ja siksi on varaa asioihin.
- Ota koulunkäynti vakavasti ja valitse ammatti jossa palkka on asiallinen.
- Valitse sellainen puoliso kolla on hyvä palkka ja josta et kasva erilleen.
- Tehkää 20 vuoden suunnitelma: Mitä haluatte silloin teillä olevan ja mitä siihen tarvitaan.
- Pitäytykää suunnitelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)
Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.
Missä ajassa oot saanut herrajumala 40k säästettyä? :O
- 10 vuotta säästetty, asp-tilillä 15k... Tulot 27k/vuosi olleet jo pitkään, rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen.
Olet säästänyt viittätoista tonnia 10 vuotta?!? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kun vielä asuin suomessa, jäi tuon verran säästöön vuodessa. Vuositulot oli 55 tonnin luokkaa. Tällä hetkellä vuodessa säästyy 30 tonnia. Tavoitteena taloudellinen itsenäisyys, ts voi jäädä töistä pois, viimeistään 50-vuotiaana.
Jos raha on tärkeää ja haluaa oikeasti säästää, silloin pitää tehdä ura- ja asuinpaikkavalinnat sen mukaisesti. Eikä jäädä kummastelemaam vuosikymmeniä pienipalkkaisiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)
Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.
Tuota noin, en tiedä missä piireissä kysellään tuttavilta raha-asioista, mutta mitä se sinulle kuuluu millä tuttavasi asuntokauppansa rahoittaa. Pankki sen viimekädessä päättää onko laina realistinen vai ei, mutta tuo on jo noloa udella toisen raha-asioista.
Perinnöillä varmaan aika monet. Nykyisin on tapana antaa perintöä ennakkoon pienissä osissa. Se on järkevääkin kun nykyään ihmiset elävät 100-vuotiaiksi, jolloin lapsetkin ovat jotain 80-vuotiaita. Asunnot ostetaan noin kolmikymppisenä, ennen lasten hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ikinä ole ymmärtänyt mikä mörkö se laina edes on. Aina voi tietysti kokeilla säästää vaikka 1000e/kk ja maksaa samalla vuokraa toiselle vaikka sen toisen 1000e/kk. Tai sitten ottaa lainaa ja maksaa 1000e/kk itselleen taloa. Ääritilanteissa pankin kanssa lyhennyksistä voi neuvotella, vuokranantaja taas harvoin vuokrissa joustaa.Säästämisestä vielä sen verran että säästötilit, rahastot, ym. ei myöskään ilmaisia ole, vaikka niillä paremman tuoton rahoilleen saisikin. Näitäkään rahoja ei ilmaiseksi ja ilman selvityksiä nosteta. Sukan varteen säästäminen taas on helpointa mutta käteisellä ei nykyisin voi enää juuri mitään isompaa ostaa.
Tietysti säästäminen aina kannattaa, mutta lainan ottaminen on yksinkertaisin ratkaisu eikä rahojen alkuperää tarvitse itse selvittää millekään taholle.Minä olen ostanut kerrostalo-osakkeeni ns. käteisellä eli tililleni säästämilläni rahoilla eikä siihen mitään sen kummempia selvityksiä tarvittu.
Palkkani on julmetun pieni, mutta saatan joskus saada kuussa jopa 500 euroa säästöön. Toki olen asunut sen 15 vuotta vuokralla ja maksanut sen ajan toisten taskuun, mutta toisaalta myös liikuin pätkätöiden perässä yli puolet tuosta ajasta, jolloin asunnon ostaminen ei tullut mieleenkään.
Nyt kivaa on se, ettei ole pankin lieassa eikä tarvitse maksaa korkoa. Muutenkin olen omillani. Perintöjä ei ole tiedossa.
Ei velka tarkoita että on "pankin lieassa". Jos velkaa käyttää järkevästi, auttaa se vaurastumisessa mukavasti. Lainaneuvottelut ovat aivan erilaisia kun tilanne kääntyy päälaelleen. Minäkin juuri kysyin lainaa suomalaisen keskivertopalkan verran, vaikka en tarvinnut. Ensimmäinen tarjous oli naurettava ja totesin vain että "en minä tätä mihinkään tarvi eli parempi tarjous on tultava". Lopulta 4 tarjouksen jälkeen hinta oli kohdillaan ja tehtiin diili. Pankilla oli tasan 2 vaihtoehtoa. Joko myydä laina sillä hinnalla minkä minä hyväksyn tai jäädä kokonaan ilman korkotuloja. Sijoituksiin meni ne rahat ja ensimmäisen vuoden tulot kuittaa koko laina-ajan kulut, ja osan lyhennyksistä. Loppu laina-ajasta onkin sitten nettona taskuun tuottoina.
Olisi pitänyt olla fiksu jo tosi nuoresta lähtien. Itse en nuorempana halunnut omistusasuntoa "koskaan" sillä halusin olla vapaa vaikka muuttamaan ulkomaille jos tilaisuus tulee. Vanhemmillani oli aikoinaan hyvinkin rahaa, mutta tuhlailin kaiken matkusteluun ja shoppailuun. Avioero söi vanhempien varallisuutta niin, ettei heiltä kehtaa pyytää nyt mitään. Nyt 27 vuotiaana heräsin siihen että haluaisin sittenkin sen omakotitalon ja pitäisi autokin olla... Mutta minkäs teet kun säästöjä on naurettavan vähän, palkkatulot opiskelun takia pienet eikä mahdollisuutta muuttaa pois uusimaalta halvemmille alueille ellei halua irtisanoutua vakityöstä Helsingissä (tai 2 tunnin työmatkaa per suunta). En saanut lainaa. Tai olisin saanut sen verran, että sillä olisi saanut ehkä yksiön Kajaanista.
Tässä iässä mahdollisuudet on jo melko heikot eikä voi sanoa muuta kuin että, olisi pitänyt olla fiksu jo vuosia sitten. Omille lapsilleni aion opettaa säästämistä ja antaa heille pesämunat ensiasunnon ostoon jo nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€
Mersu ja BMW.
Eikä penniäkään velkaa.
Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.
Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt olla fiksu jo tosi nuoresta lähtien. Itse en nuorempana halunnut omistusasuntoa "koskaan" sillä halusin olla vapaa vaikka muuttamaan ulkomaille jos tilaisuus tulee. Vanhemmillani oli aikoinaan hyvinkin rahaa, mutta tuhlailin kaiken matkusteluun ja shoppailuun. Avioero söi vanhempien varallisuutta niin, ettei heiltä kehtaa pyytää nyt mitään. Nyt 27 vuotiaana heräsin siihen että haluaisin sittenkin sen omakotitalon ja pitäisi autokin olla... Mutta minkäs teet kun säästöjä on naurettavan vähän, palkkatulot opiskelun takia pienet eikä mahdollisuutta muuttaa pois uusimaalta halvemmille alueille ellei halua irtisanoutua vakityöstä Helsingissä (tai 2 tunnin työmatkaa per suunta). En saanut lainaa. Tai olisin saanut sen verran, että sillä olisi saanut ehkä yksiön Kajaanista.
Tässä iässä mahdollisuudet on jo melko heikot eikä voi sanoa muuta kuin että, olisi pitänyt olla fiksu jo vuosia sitten. Omille lapsilleni aion opettaa säästämistä ja antaa heille pesämunat ensiasunnon ostoon jo nuorina.
Elämäsi on täysin menetetty, ei ole enää montaa vuotta kun olet 30v ja ikäloppu. Itse aloitin aspin 31v viime vuonna ja täytyy sanoa, että olisin ollut fiksu jos olisin heti valmistuttuani aloittanut säästämisen eli 27v ja kun ei vuoteen tarvinnut opintolainaan koskea, niin olisi helposti pystynyt säästämään 400€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€
Mersu ja BMW.
Eikä penniäkään velkaa.
Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€[/quote]
Minä tiedän. Minä saan osinkoja tänä vuonna sellaisen 6000 €. Kyllähän tuo korona söi tuottoja, mutta kyllä ne sieltä palautuu ajan kanssa. Aika moni leikannut osinkoja ihan vain varmuuden vuoksi, kun eivät tiedä miten vaikuttaa tuleviin tuloihin.
Yrittäjiä.