Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?

Vierailija
19.06.2020 |

Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.

Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.

Kommentit (332)

Vierailija
21/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.

Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.

Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia. 

AP

Me ollaan miehen kanssa pieni/keskituloisia mutta varmat työpaikat. Eka asunto ostettu yli 20v sitten ja siirrytty pikkuhiljaa isompaan. Kaikki hankinnat tehty maltilla ja harkitusti. Pieni perintö myös auttanut. Ulkopuolisen silmin tuloihin nähden meillä hulppea elämä mutta ei se aina ole ollut, on sitä penniäkin jouduttu venyttämään. Nyt tuntuu että pitkäjännitteinen toiminta on tuonut hyvät elämän puitteet.

Vierailija
22/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.

Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.

Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia. 

AP

Ei kannata tuntea itseään luuseriksi. Olet vain samanlainen kuin noin puoli miljoonaa vasemmiston kannattajaa. Mutta ei hätää. Sanna Marin lupasi poistaa tuloerot, joten sinulle annetaan kohta jonkun riistoporvarin kesämökki. Ei tarvitse ottaa lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan, miten rahansa käyttää. Itse ostin asunnon jo 19 vuotiaana, heti töihin mentyäni. Moni nuori vain asuu vuokralla, minä samalla summalla lyhensin omaa kuin olisin maksanut vuokraa.

Siitä sai hyvän pesämunan, kun sitten miehen kanssa aikanaan rakennettiin talo (miehellä oli myös asunto-osake, mutta laitettiin se vuokralle ja asunto on ”maksanut itse itsensä” nyt).

Autot on molemmilla suht edulliset pitää eikä kumpaakaan ole ihan uutena ostettu. Arvo kun tippuu niin nopeasti.

Koko ajan ollaan myös säästetty, sijoitettu ja kasvatettu rahastoja. Ei mitään suurta ja ihmeellistä, mutta jonkilaista omaisuutta niissäkin ja vuosien varrella pikku hiljaa tuottoakin on tullut.

Kesämökki tuli vastaan oikeastaan vahingossa. Sellainen, joita ei usein kohdalle satu. Ei voinut kauaa miettiä, onneksi pankista sai nopeasti lainan, koska vakuudet meillä on vahvat.

Kesämökkiä ollaan vuokrattu lähes aina kesäkuussa, koska itse emme silloin juuri ehdi sitä käyttää. Satunnaisia viikkoja myös syksyllä. Näillä tuloilla katetaan mökin ylläpito oikeastaan täysin.

Ja olemme ihan keskituloisia, mutta voimme elää ihan kivaa elämää kun käytetään rahat fiksusti. Velkaakaan ei ole mitään järkyttäviä summia ja jos näin menee, niin ennen 50v synttäreitä ollaan velattomia. Emme siis lyhentele velkaa niin, että pitää köyhäillä, vaan järkevän summan joka kk ja asuntolaina on nyt niin halpaa velkaa muutenkin, että mieluummin sijoitetaan joka kk jotain, kuin maksettaisiin hirveällä kiireellä asuntolainaa.

Vierailija
24/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen kolmikymppinen ja tulen ihan hyvin toimeen. Olisi ihanaa omistaa mökki, mutta se todennäköisesti vaatisi myös auton ostamista, ja ei minulla ole varaa molempiin asuntolainan lisäksi. Eikä pelkkään mökkiinkään, koska en ole valmis velkaantumaan niin tolkuttomasti. Ärsyttää aina lukea niitä uutisia, joissa ihmetellään, miksi meidän ikäluokkaa “ei kiinnosta” mökkielämä. Kiinnostaisi kyllä, mutta en ymmärrä, miten kenelläkään on varaa näillä asuntojen hinnoilla lisäksi mökkiin. Ehkä ne tosiaan on ihan veloissa, koska ei kovin moni tämän ikäinen ole ehtinyt periä vanhempiaan.

Vierailija
25/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)

Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.

Missä ajassa oot saanut herrajumala 40k säästettyä? :O

- 10 vuotta säästetty, asp-tilillä 15k... Tulot 27k/vuosi olleet jo pitkään, rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. 

Rippi-iästä aina työtuloihin asti :) Tasaisesti olen hamstrannut 200-800 euroa kuussa ja laittanut eri tilille, ja kun tuon jakaa kymmenelle vuodelle niin keskimäärin olen säästänyt vain 300 kuussa. Nyt nipistän ekstraa eli esim. syön vähemmän ja en osta mitään että ei tarvitse ottaa isoa lainaa. Harmittaa maksaa 500 euron vuokraa ja säästää 500, mieluummin maksaisin samalla vaivalla omaa kämppää ja kitkutella vähemmän.

Vierailija
26/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä tapoja. Itse tunnen yhden perheen, joilla on ns. kaikki herkut ja rahat on tulleet kryptovaluutoista. On sitä muitakin sijoituskohteita, joilla voi rikastua. Toisaalta tuollaisen omaisuuden ylläpito ja hoito vaatii yllättävän paljon aikaa ja rahaa, joten töissäkäynnin saa melkein unohtaa., ellei halua asua palatsissaan sotkun keskellä ja nauttia mökkeilystä ilman laitureita, yms pikkuhommia, joita joutuu joka kesä järjestelmään.

Vierailija
27/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Me ollaan miehen kanssa pieni/keskituloisia mutta varmat työpaikat. Eka asunto ostettu yli 20v sitten ja siirrytty pikkuhiljaa isompaan. Kaikki hankinnat tehty maltilla ja harkitusti. Pieni perintö myös auttanut. Ulkopuolisen silmin tuloihin nähden meillä hulppea elämä mutta ei se aina ole ollut, on sitä penniäkin jouduttu venyttämään. Nyt tuntuu että pitkäjännitteinen toiminta on tuonut hyvät elämän puitteet.

Tämä. Pitkäjänteisyys. Suurin osa suomalaisista kerää omaisuutensa näin. Suurin osa on keskituloisia, moni myös pienituloisia, mutta harkituilla päätöksillä ja maltillisilla ostoksilla saadaan omaisuutta kerättyä. Tärkeää on kuitenkin päästä kiinni omistusasumiseen sillä jos ikänsä elää vuokralla ei suurta omaisuutta pysty tavallisella palkalla keräämään. 

Toinen olennainen asia on kahden ansaitsijan talous. Yhden hengen talouksissa tai yksinhuoltajatalouksissa on sanomattakin selvää vaikeampaa ostaa asuntoa. 

Vierailija
28/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eli miehen siivellä pärjää. Sääli ettei itsenäisillä ihmisillä ole aina mahdollisuutta. Tulot sen verran pienemmät kun ei nahkavisalla vingauta.

Vierailija
29/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan, miten rahansa käyttää. Itse ostin asunnon jo 19 vuotiaana, heti töihin mentyäni. Moni nuori vain asuu vuokralla, minä samalla summalla lyhensin omaa kuin olisin maksanut vuokraa.

Siitä sai hyvän pesämunan, kun sitten miehen kanssa aikanaan rakennettiin talo (miehellä oli myös asunto-osake, mutta laitettiin se vuokralle ja asunto on ”maksanut itse itsensä” nyt).

Autot on molemmilla suht edulliset pitää eikä kumpaakaan ole ihan uutena ostettu. Arvo kun tippuu niin nopeasti.

Koko ajan ollaan myös säästetty, sijoitettu ja kasvatettu rahastoja. Ei mitään suurta ja ihmeellistä, mutta jonkilaista omaisuutta niissäkin ja vuosien varrella pikku hiljaa tuottoakin on tullut.

Kesämökki tuli vastaan oikeastaan vahingossa. Sellainen, joita ei usein kohdalle satu. Ei voinut kauaa miettiä, onneksi pankista sai nopeasti lainan, koska vakuudet meillä on vahvat.

Kesämökkiä ollaan vuokrattu lähes aina kesäkuussa, koska itse emme silloin juuri ehdi sitä käyttää. Satunnaisia viikkoja myös syksyllä. Näillä tuloilla katetaan mökin ylläpito oikeastaan täysin.

Ja olemme ihan keskituloisia, mutta voimme elää ihan kivaa elämää kun käytetään rahat fiksusti. Velkaakaan ei ole mitään järkyttäviä summia ja jos näin menee, niin ennen 50v synttäreitä ollaan velattomia. Emme siis lyhentele velkaa niin, että pitää köyhäillä, vaan järkevän summan joka kk ja asuntolaina on nyt niin halpaa velkaa muutenkin, että mieluummin sijoitetaan joka kk jotain, kuin maksettaisiin hirveällä kiireellä asuntolainaa.

Sinäkään et omistaisi juuri mitään ellet olisi lyönyt hynttyitä yhteen. Eli ei ole rahankäytöllä sinällään tekemistä van sillä että pariutuu rahapussia silmälläpitäen.

Vierailija
30/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni aloittaa säästämisen heti täysi-ikäistyttyään.

Vierailija
31/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)

Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.

Missä ajassa oot saanut herrajumala 40k säästettyä? :O

- 10 vuotta säästetty, asp-tilillä 15k... Tulot 27k/vuosi olleet jo pitkään, rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. 

Mitä ihmettä? Sain opiskeluaikanakin säästettyä enemmän kuin 1,5k€ per vuosi

ohis

Vierailija
32/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin näkee ketkä on näitä velkamiljonäärejä. Kauhea kehuskelu joka paikassa ja on niin olevinaan parempia kuin muut. Näytetään kalliita kelloja, vaatteita, koruja ja ollaan niin olevinaan. Todellisia rikkaita ei juurikaan erota taviksista jos vaikka kadulla näkee.

Vanha saninta: köyhä koreilee vaatteillaan.

Vierailija
33/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas tyhjäntoimittajat ulisemassa lainoista. No totta vitu*sa niihin otetaan lainoja ei kai nyt kenellakään tavallisella työntekijällä sellaisia säästöjä ole mahdollista kerätä, mutta kun pariskunnan yhteiset tulot lasketaan useammassa tonnissa per kuukausi, niin mikä siinä on niitä lainoja pikkuhiljaa maksella pois.

Vaikuttaa vaan että ihmiset ottaa (ja myöskin ihmeellisesti saavat) aivan kammottavan suuria lainoja. Mielestäni joku 400 000 euron laina jota sitten peruspalkalla maksellaan on aivan järkyttävä. Kun jo 150 000 e riittää ihan kivaan taloon, esimerkiksi.

Vierailija
34/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on varmaan lainaa. Sitten on perintöjä.

Ymmärrän tunteen. Ei pienestä naisvaltaisen alan palkasta jää juuri mitään käteen. Mietin usein, miten ihmisillä on varaa ostaa esimerkiksi kalliita merkkivaatteita. Jotkut 200 euron kengät jne.

Itsellänikin on tuttu, joka on ollut työttömänä suurimman osan ajastaan, mutta hänelle ovat vanhemmat ostaneet asunnon. Tai moni perii varakkaita sukulaisiaan ja elelee mukavasti. Joskus ottaa päähän, kun itselle ainoa mahdollisuus esimerkiksi matkustaa on säästää kituuttaa. Toisaalta parempi se kuin elää lainarahalla. Mutta joskus kanssa ottaa päähän se toisten helppo raha.

Vierailija
35/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.

Mistä sai osingot?

Vierailija
36/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa velan päälle. Sitten kun kupla puhkeaa tekee kipeää.

Vierailija
37/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pelkkä asuntolaina, ok-talo, kesämökki saimaalla ja autoja.

Autoa varten en ole ikinä ottanut velkaa.

Vierailija
39/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan taloja hyvin halvallakin, jos ei kaipaa sijaintia eikä luksusta. Tosin talon ylläpitäminen maksaa ja vaaditaan jonkinlainen kärry. Niitäkin saa todella edullisesti eli eihän noista asioista mikään oikeasti ole ulottumattomissasi. Tarvitaan vain suunnitelma.

Olen 50+ ja en ole vielä perinyt mitään, vaan ostanut talon ja autoja velaksi. Velan ottaminen on säästämisen toinen muoto, vuokralla asumisestahan ei jää mitään säästöön. Talo on maksettu ajat sitten, perintönä tulen saamaan kesämökin, kaksi asuntoa ja soutuveneen :)

Työllä ei rikastu, mutta kyllä useimmat pystyvät jonkinlaisen asunnon ja auton työnteolla hankkimaan. Se vain edellyttää suunnitelmallista taloudenpitoa. 

Vierailija
40/332 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne käy töissä ja käyttää fiksusti ja säästäväisesti rahat.