Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?

Vierailija
19.06.2020 |

Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.

Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.

Kommentit (332)

Vierailija
281/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.

Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.

Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia. 

AP

Kyllä työssäkäyvillä on varaa maksaa lainoja. Meillä kahdella työssäkäyvällä bruttotulot 76000€/vuosi, ei ole ok-taloa mutta asunto-osake on. Auto on rahoituksella (edullisella korolla), vene ostettiin säästöillä ja kesämökki olisi tarkoitus ostaa (mökkilainalla). Lainojen lyhennyksen ja peruselämisen kulujen jälkeen jää vielä 1500€/kk ylimääräistä, joka menee suurimmalti osin säästöön.

Vierailija
282/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.

Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€

Minä tiedän. Minä saan osinkoja tänä vuonna sellaisen 6000 €. Kyllähän tuo korona söi tuottoja, mutta kyllä ne sieltä palautuu ajan kanssa. Aika moni leikannut osinkoja ihan vain varmuuden vuoksi, kun eivät tiedä miten vaikuttaa tuleviin tuloihin. 

Minkä kokoinen salkku sinulla on? Itsellä vasta noin 4000€:n salkku ja osinkoja tulee muutamia kymppejä

En tiedä tarkkaan kun viikkotasolla heiluu +-10 000 tasolla tällä hetkellä. Noin 150 000 €

"En tiedä tarkkaan..." Kirjaudu nordnetiin ja näät heti.

Ei ole nordnetissä. Minulla on 4 eri salkkua, eri välittäjillä ja lisäksi sijoituksia on 5 eri valuutassa.. Ei ihan sekunnissa saa räknättyä tarkkaa arvoa.

Fiksulla on Nordnetissa ja Lynxissä. Idiootilla on muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljonääripitäisi olla kirjoitti:

Olemme vahvasti keskiluokkaisia. Meillä nettotulot melko hyvät, n.7500 euroa/kk. Ei voisi kuvitella mitään mökin, veneen tai ison ok-talon ostamista.

Joko teillä on monta lasta ja asutte kalliisti Helsingissä, tai sitten sinun pitäisi tehdä budjetti. Jonnekin rahaa valuu.

Ei se raha mihinkään valu. Nelihenkisellä perheellä on kulunsa. Jos pari tonnia/kk säästöön saa, niin aika monta vuotta saa töitä tehdä että sillä rahalla ostetaan kaupungista iso talo, hankitaan mökki ja vene, sekä auto.

Vierailija
284/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset vanhemmat auttaneet alkuun säästetyillä lapsilisillä, tuo alkuun auttaminen on se ratkaiseva asia.

Siksi hyvätuloisille ei tulisi maksaa lapsilisiä, aiheuttavat suurta eriarvoistumista. Järjetöntä veronmaksajien rahoilla rahoittaa joillekin luksuselämää.

Vierailija
285/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomilla työssä käyvillä pariskunnilla on varaa :)

Vierailija
286/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla keskipalkkaiset vakityöt. Meillä lainalla talo. Kesämökki miehen ja tämän veljen perintömökki. Kaks autoa, ei mitään ökyjä max 10 000 e per auto. Tää on varmaan aika perustilanne monessa perheessä.

Tän päälle meillä auttaa taloudellisessa tilanteessa paljon mun vanhemmat. Molemmat todella hyvätuloisia, haluavat maksaa lastenlastensa harrastukset, viedä meidän ja mun siskon perhettä ulkomaille, ostavat synttärilahjoiks pyöriä, harrastusvälineitä ym. isompia juttuja. Eli meidän "ökyys" on oikeasti mun vanhempien ansiota.

Vierailija
287/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mainitsemia asioita ostellaan pääasiassa perityillä rahoilla ja toissijaisesti velkarahalla. Kolmas äärimmäisen harvinainen kategoria on ihmiset, jotka ovat omalla työllään tienanneet riittävästi ostaakseen em. hyödykkeet, mutta kuten sanottu, näitä on vain mitättömän pieni prosentti. Tässä maassa ei keski- tai edes hyvätuloinen palkansaaja herroiksi elele.

Vierailija
288/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa jonkun kanssa yhdessä niin silloinhan se on helpompaa. Ei tarvitse saada kuin puolet pienempi laina kuin normaalisti.

Itse valmistuin 21-vuotiaana maisteriksi. Sen jälkeen oon melkein koko ajan ollu töissä ja sitä ennenkin olin tietysti osa-aikaisena koulun ohella ja kaikki kesät. En edes omasta mielestäni ole mikään kovin tuhlari vaan säästeliäs ja silti aina ihan persaukinen!

Välissä tein vuoden ajan kahta työtäkin. Olin aina toisen työpaikkani vapaapäivät töissä toisessa paikassa eli 7 päivää viikossa töissä vuoden ajan. Käteen ei jäänyt sen enempää ja veronpalautuksiakin tuli normaalia vähemmän. Suorastaan tuntui, että kaikki tulot menivät veroihin ja koska jäi niin paljon vähemmän vapaa-aikaa, tuli syötyä ulkona kun ei ehtinyt eikä jaksanut enää kotona tehdä ruokaa ku kävi vain kotona nukkumassa. Siis ihan yhtä köyhä olin runsaammasta työnteosta huolimatta!

Ja oon yrittänyt keksiä tapoja saada rahaa: oon nyt yrittänyt sijoittamista (ja korona tuli ja kaikki romahti ja otin takkiini suurimman osan säästöistäni).. hajautin myös sijoittamalla lainalla matkailualan rakennusprojektiin (noh, saa nähdä miten käy koronan vuoksi sillekin.. velkaa siitä on pariksi vuodeksi). Nyt oon miettinyt, etta jos sitä työn ohessa perustaisi yrityksen, jolla tienais vaikka edes viitisen kymppiä lisärahaa kuukaudessa.. mutta vaikka oonkin hyvä koodaan (kävin välissä koodarina, kun ajattelin jos sillä tienaisi paremmin) ja voisin itse rakentaa verkkokaupan, osaisin hoitaa kirjanpidon, sitten pitäisi kuitenkin osata vielä markkinoida itseä, perustaa tili yritykselle, huolehtia suhteista asiakkaisiin.. ja osakeyhtiön tuotostakin menee 20% yhteisövero minkä jälkeen vielä osinkojen verotus... tai sitten jos maksaa palkkaa niin siitähän nousee taas veroprosentti..

Myönnän, ettei mulla ehkä ole sitten yhtään bisnesvainua eikä taitoa.. mutta kyllä minustakin tuntuu, että rikastumiseen tarttisi rahaa että olisi varaa rikastua tai sitten pitäisi voittaa lotossa

Vierailija
289/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykky kirjoitti:

Totta. Olemme 5-lapsinen perhe jossa alateemiset työssäkäyvät vanhemmat (kohtuu hyvätuloiset) ja joka penni menee elämiseen. Pelkkä normaali kuukausielämisen volyymi yli 5000e/kk. Siis lainat, ruoka, autot, vakuutukset.

Ilman lapsia oltaisiin hyvätulosia, nyt ei ole tod varaa mökkiin tai lomiin tai veneessen

Vierailija
290/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset vanhemmat auttaneet alkuun säästetyillä lapsilisillä, tuo alkuun auttaminen on se ratkaiseva asia.

Siksi hyvätuloisille ei tulisi maksaa lapsilisiä, aiheuttavat suurta eriarvoistumista. Järjetöntä veronmaksajien rahoilla rahoittaa joillekin luksuselämää.

Höpöhöpö. Me säästetään lapsille lapsilisät. Just ja just saatiin ostettua oma asunto, pieni/keskituloisia ollaan. Ollaan vaan tehty periaatepäätös, että lapsille enemmän apua kuin mitä me saatiin jos vaan mahdollista. Itsekin olen saanut apua vanhemmiltani aika paljon opiskeluaikoina. Se on vähemmän sitten käyttörahaa arjessa mutta niin kauan kun ei nälkää nähdä säästämme lapsilisät. 

Vierailija
291/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollasta aloitettu yhdessä mieheni kanssa. Lainaa on pitänyt ottaa, kun ei ole perintöjä tms. Nyt ollaan lähemmäs viisikymppisiä ja omaisuutta on paljon enemmän kuin velkaa ja tulotkin paljon paremmat kuin silloin alle kolmekymppisenä.

Korkeat koulutus, hyvät tulot, jatkuva tauoton työura (ei ole tietenkään itsestäänselvyys aina), harkittuja riskejä (asunto ja kiinteistöt halutuilla sijainneilla), järkevät kulutustottumukset, kärsivällisyys. Siinä ne kai on. Ajan kuluessa sitä omaisuutta sitten vain kertyy.

Yksi suuri tekijä omaisuuden karttumisessa on myös se, että ollaan pysytty yhdessä. Avioero on usein myös taloudellinen takaisku. 

Vierailija
292/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykky kirjoitti:

Ei ole.

t: Työssäkäyvä yli mediaanitulon tienaava lapseton pariskunta

Vierailija
293/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisitte töihin. 

Vierailija
294/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa jonkun kanssa yhdessä niin silloinhan se on helpompaa. Ei tarvitse saada kuin puolet pienempi laina kuin normaalisti.

Itse valmistuin 21-vuotiaana maisteriksi. Sen jälkeen oon melkein koko ajan ollu töissä ja sitä ennenkin olin tietysti osa-aikaisena koulun ohella ja kaikki kesät. En edes omasta mielestäni ole mikään kovin tuhlari vaan säästeliäs ja silti aina ihan persaukinen!

Välissä tein vuoden ajan kahta työtäkin. Olin aina toisen työpaikkani vapaapäivät töissä toisessa paikassa eli 7 päivää viikossa töissä vuoden ajan. Käteen ei jäänyt sen enempää ja veronpalautuksiakin tuli normaalia vähemmän. Suorastaan tuntui, että kaikki tulot menivät veroihin ja koska jäi niin paljon vähemmän vapaa-aikaa, tuli syötyä ulkona kun ei ehtinyt eikä jaksanut enää kotona tehdä ruokaa ku kävi vain kotona nukkumassa. Siis ihan yhtä köyhä olin runsaammasta työnteosta huolimatta!

Ja oon yrittänyt keksiä tapoja saada rahaa: oon nyt yrittänyt sijoittamista (ja korona tuli ja kaikki romahti ja otin takkiini suurimman osan säästöistäni).. hajautin myös sijoittamalla lainalla matkailualan rakennusprojektiin (noh, saa nähdä miten käy koronan vuoksi sillekin.. velkaa siitä on pariksi vuodeksi). Nyt oon miettinyt, etta jos sitä työn ohessa perustaisi yrityksen, jolla tienais vaikka edes viitisen kymppiä lisärahaa kuukaudessa.. mutta vaikka oonkin hyvä koodaan (kävin välissä koodarina, kun ajattelin jos sillä tienaisi paremmin) ja voisin itse rakentaa verkkokaupan, osaisin hoitaa kirjanpidon, sitten pitäisi kuitenkin osata vielä markkinoida itseä, perustaa tili yritykselle, huolehtia suhteista asiakkaisiin.. ja osakeyhtiön tuotostakin menee 20% yhteisövero minkä jälkeen vielä osinkojen verotus... tai sitten jos maksaa palkkaa niin siitähän nousee taas veroprosentti..

Myönnän, ettei mulla ehkä ole sitten yhtään bisnesvainua eikä taitoa.. mutta kyllä minustakin tuntuu, että rikastumiseen tarttisi rahaa että olisi varaa rikastua tai sitten pitäisi voittaa lotossa

Johonkin sun rahat uppoaa. Sain säästettyä jopa työttömyyskorvauksesta vaikkei omaisuutta silloin ollutkaan. 

Vierailija
295/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen usein samaa asiaa kuin AP ja minä sentäs lukeudun keskituloisiin 😂 just okt oon lainarahalla hankkinu muuten elän alle 500e/kk ja rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen.

Vierailija
296/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee palkasta aika paljon lähisukulaisten auttamiseen ja autettavia on useita. Autan siis ostamalla ruokaa ja käymällä. Olen suvussa ns. nettomaksaja. Aina kun on jotkut suvun tapaamiset, maksan kaiken. Isäni hautajaiset piti olla pienet ja lupasin kustantaa. Veli kutsui sinne sata ihmistä ilman virallista kutsua.

Vierailija
297/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sama kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljonääripitäisi olla kirjoitti:

Olemme vahvasti keskiluokkaisia. Meillä nettotulot melko hyvät, n.7500 euroa/kk. Ei voisi kuvitella mitään mökin, veneen tai ison ok-talon ostamista.

Joko teillä on monta lasta ja asutte kalliisti Helsingissä, tai sitten sinun pitäisi tehdä budjetti. Jonnekin rahaa valuu.

Ei se raha mihinkään valu. Nelihenkisellä perheellä on kulunsa. Jos pari tonnia/kk säästöön saa, niin aika monta vuotta saa töitä tehdä että sillä rahalla ostetaan kaupungista iso talo, hankitaan mökki ja vene, sekä auto.

Jotkut uskaltaa ottaa riskiä eli lainaa, ja toiset ei. Jotkut kasvattaa varallisuutta lainarahalla ja toiset ei. Tuosta säästöön jäävästä 2000e voisi hyvin maksella mökki- tai venelainaa vaikka tonnin kuussa. Sillä lyhentää jo aikamoista lainaa.

Säästämällä ja maksamalla sitten joskus käteisellä niin tosiaan aika kauan saa odottaa. No, joku jaksaa odottaa ja säästää 20 vuotta ja sitten ostaa mitä haluaa, minä mieluummin ostan lainalla lähes nollakorolla, maksan takaisin sen 20 vuotta ja samalla kokoajan nautin siitä hankinnasta.

Vierailija
298/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta jää käteen palkasta 2100 e ja mieheltä 1900 e.

Vuokra 900 e

Ruoka 600 e

Laskut 200 e

Johan tossa jää 2300 e elämiseen, joten säästöjä kertyy.

Vierailija
299/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen usein samaa asiaa kuin AP ja minä sentäs lukeudun keskituloisiin 😂 just okt oon lainarahalla hankkinu muuten elän alle 500e/kk ja rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen.

Mihin sun rahat menee?

T. tuleva keskituloinen, nyt opiskelija

Vierailija
300/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tietysti ottaa ainakin omistusasunnon hankkimiseksi velkaa. Ihan normaalia kun noin iso investointi kyseessä, harva nyt lataa tiskiin saman tien satojatuhansia euroja. Pitemmällä tähtäimellä se kuitenkin kannattaa paljon paremmin kuin vuokralla asuminen.

Lainaa saa jos on säännölliset tulot, yleensä siis vakityö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi