Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?
Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.
Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.
Kommentit (332)
Olen käynyt töissä 16-vuotiaasta saakka. Tein nuorena kaikkea maataloustöistä ja lastenhoidosta toimistotöihin. Opiskelin töiden ohessa (akateemisen) ammatin, jossa työstä maksetaan hyvä korvaus. 30-vuotiaana ostin kotiseuduilta säästöillä ja pienellä lainamäärällä omakotitalon sekä metsää (jota olen ostanut pikkuhiljaa lisää). Käyn palkkatöissä, teen toiminimellä satunnaisia töitä sekä hoidan metsää. Tapasin yli kolmikymppisenä mieheni, jolla on suurinpiirtein samanlaiset tulot ja omaisuutta kuin minulla. Lapsia ei saatu eikä saada, kun tavattiin liian myöhään. Ikää on nyt 40. Meillä on kaikkea tarpeeksi. Kaksi velatonta taloa, joista toisessa asutaan ympärivuoden ja toinen on kesäpaikkana, kun on vesistön lähellä. Autot. Metsää sen verran, että jos jommaltakummalta tai molemmilta loppuisi yhtäkkiä työt, pärjättäisiin hallitulla puun myynnillä pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kyykky kirjoitti:
Lapsettomilla työssä käyvillä pariskunnilla on varaa :)
Totta. Olemme 5-lapsinen perhe jossa alateemiset työssäkäyvät vanhemmat (kohtuu hyvätuloiset) ja joka penni menee elämiseen. Pelkkä normaali kuukausielämisen volyymi yli 5000e/kk. Siis lainat, ruoka, autot, vakuutukset.
Ilman lapsia oltaisiin hyvätulosia, nyt ei ole tod varaa mökkiin tai lomiin tai veneessen
Huvikseni laskeskelin että sama n. 720€ per lätty/kk kuin meilläkin. Mutta meillä vain 1 lapsi sekä kakkosasunto ja sijoitusyksiö. Valintoja.
Moni pariskunta tekee niin kuin tuttuni: ostaa lainarahalla ensiasunnon, myy sen muutaman vuoden kuluttua niin että saa voittoa (Helsingissä saa aina myydessä paljon enemmän kuin sen mitä sijoitti). Sitten seuraavassa asunnossa eletään taas muutama vuosi, vähän rempataan ja saadaan myydessä lisää voittoa. Esim. ensimmäisestä asunnosta saadaan voittoa myydessä 30.000 ja seuraavasta voittoa myydessä 45.000. Siinä on jo mukavasti säästöä. Ja jos paruskunnalla on tulot kuukaudessa edes 2000-3000 kummallalkin niin jo sillä saa pankista tosi muhkean lainan kun on nuo aiemmat rahat, yli 70 000 säästössä.
Eli esim. 5000 e nettotuloilla pariskunta voi asua jo vaikkapa 300 000 e asunnossa. Sitten kun tulee perintöä niin ostetaan kesämökki, hienompi auto ja matkustellaan.
Itselläni on säästöjä yli 150 000 mutta koska ei ole miestä niin en saa pankista paljoakaan lainaa. Eli kannattaa olla parisuhteessa jos haluaa nuo hienon talon, mökin tai veneen.
En tiedä puhutaanko tässä nyt "meidänlaisista", ehkä ei. Sillä ei olla mitenkään ulospäin suuntautuneita, mutta lainaa on paljon. Olemme kolmihenkinen perhe, eli itseni lisäksi mies ja yksi lapsi. Ostettiin juuri uusi asunto ja lainaa on 300 000 euroa. Maksamme asuntolainaa takaisin n. 1000e/kk.
Perheemme yhteenlasketut tulot bruttona ovat 5600e/kk. Samainen summa on nettona n. 3800-3900e/kk. Isossa asunnossamme on kohtalaisen suuret sähkö ja vesilaskut, joten hyvin tarkkaan pitää laskea lainanlyhennyksen jälkeen, että pärjäämme kuukauden verran. Harrastuksiin menee myös osa. Ja päiväkotimaksu on sen maksimin verran.
Meillä ei ole perintöä tms. Meillä on ihan puhtaasti lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta jää käteen palkasta 2100 e ja mieheltä 1900 e.
Vuokra 900 e
Ruoka 600 e
Laskut 200 eJohan tossa jää 2300 e elämiseen, joten säästöjä kertyy.
Te olette näköjään valinneet asumismuodoksi kerrostalon, jossa on hyvin pienet elinkustannukset. Jos asuu omakotitalossa, menee 200 euroa kuussa pelkästään sähköön. Ette myöskään maksele vakuutuksia (eli ei ole autojakaan) eikä teille tule lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni pariskunta tekee niin kuin tuttuni: ostaa lainarahalla ensiasunnon, myy sen muutaman vuoden kuluttua niin että saa voittoa (Helsingissä saa aina myydessä paljon enemmän kuin sen mitä sijoitti). Sitten seuraavassa asunnossa eletään taas muutama vuosi, vähän rempataan ja saadaan myydessä lisää voittoa. Esim. ensimmäisestä asunnosta saadaan voittoa myydessä 30.000 ja seuraavasta voittoa myydessä 45.000. Siinä on jo mukavasti säästöä. Ja jos paruskunnalla on tulot kuukaudessa edes 2000-3000 kummallalkin niin jo sillä saa pankista tosi muhkean lainan kun on nuo aiemmat rahat, yli 70 000 säästössä.
Eli esim. 5000 e nettotuloilla pariskunta voi asua jo vaikkapa 300 000 e asunnossa. Sitten kun tulee perintöä niin ostetaan kesämökki, hienompi auto ja matkustellaan.
Itselläni on säästöjä yli 150 000 mutta koska ei ole miestä niin en saa pankista paljoakaan lainaa. Eli kannattaa olla parisuhteessa jos haluaa nuo hienon talon, mökin tai veneen.
Tässä hienosta teoriasta puuttuu myös se, että lainaa myönnetään tulojen mukaan sekä ne ostettavien asuntojen hinnat nousee samaan tahtiin.
Me ollaan molemmat miehen kanssa sen verran vähävaraisista perheistä, että perintöjä ei ole ja muutenkin auttaminen on ollut siitä asti, kun olemme olleet työelämässä, siihen suuntaan, että me olemme auttaneet vanhempiamme. Minä myös jäin työttömäksi konkurssin vuoksi äitiysloman aikaan ja vaihdoin alaa työllistävämpään, ei kovin suuria tuloja ollut siihen aikaan, kun opiskelin. Mieheni harrastaa perhokalastusta, mikä on kallis harrastus ja hän on vähän huoleton rahankäyttäjä. Minun nettopalkkani on pienempi, mutta säästöjä ja talousrahaa perheelle jää silti enemmän minulla. Minä harrastan pääasiassa sellaisia harrastuksia, mitkä ei maksa mitään tai kustannukset on pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 900 e
Ruoka 600 e
Te olette näköjään valinneet asumismuodoksi kerrostalon, jossa on hyvin pienet elinkustannukset. Jos asuu omakotitalossa, menee 200 euroa kuussa pelkästään sähköön. Ette myöskään maksele vakuutuksia (eli ei ole autojakaan) eikä teille tule lehtiä.
Eikä mene! Idiootti lämmittää sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)
Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.
Missä ajassa oot saanut herrajumala 40k säästettyä? :O
- 10 vuotta säästetty, asp-tilillä 15k... Tulot 27k/vuosi olleet jo pitkään, rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen.
Omat tulot vuodessa alle 10 000€ ja 2,5 vuodessa sain säästöön reilut 16000 euroa. Enemmänkin olisi jäänyt,jos olisi jaksanut nipistää kahvin, tupakat ja satunnaiset herkut/oluset pois (pitää ihmisellä kai edes joku nautinto joskus olla), mutta miten ei onnistu säästäminen lähes kolminkertaisilla tuloilla, sitä en kyllä käsitä.
Omakotitalo, auto, lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.
Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.
Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia.
AP
Eri kaupungeissa on paljon hienoja paikkoja joista voi saada aikalailla saman ilon kuin kesämökistä, ilman bussilippua kummempaa investointia! Autot..nykyään saa tonnillakin ihan nättejä toimivia autoja, ja mitä nyt tullut tuttavien kyydissä oltua ja itsekin joskus 100 000 euron vuokra-autoja ajeltuani, en loppujen lopuksi huomaa sen vaikuttavan juurikaan hyvinvointiini millään tapaa verrattuna tonnin oma autoni, melkeinpä se on mukavampi kun ei mitään tartte stressata sen suhteen vaikka vähän naarmuuntuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 900 e
Ruoka 600 e
Eikä mene! Idiootti lämmittää sähköllä.
Meillä on maalämpö, mutta pönttö toimii sähköllä. On myös takka talvea varten. Kodinkoneet, televisiot, tietokoneet... Sähköön menee 80 euron verran, mutta siihen siirto satasen ja verot päälle, niin menee kahteensataan euroon myös kesällä. Aiemmin sähkölasku oli kesäisin alle satasen, mutta sitten kun sähköverkko myytiin norjalaisille, on tuo siirtomaksu noussut huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihan perkeleesti suvun varallisuutta. Mutta ollaan hiljaa kuin kusi sukassa. Kel onni on, se onnen kätkeköön. Varsinkin kasvualueilla (=pks) eläneet vetävät perintöinäkin niin valtavia omaisuuksia, että perus palkkatulot ovat ihan vain mukava lisä siihen.
Se on juuri näin. Omasta tuttavapiiristäni joka ikinen, jolla on lomakiinteistö tai maaomaisuutta, on saanut sen joko kokonaan tai ainakin osittain perintönä. Puhumattakaan muista, kuten kaupunkiasunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.
Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.
Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia.
AP
Ei kannata tuntea itseään luuseriksi. Olet vain samanlainen kuin noin puoli miljoonaa vasemmiston kannattajaa. Mutta ei hätää. Sanna Marin lupasi poistaa tuloerot, joten sinulle annetaan kohta jonkun riistoporvarin kesämökki. Ei tarvitse ottaa lainaa.
Riistoporvarit on perseestä. Ei maailman pitäs olla sellanen et muutamilla on kaikkea ja enemmänkin kun monilla ei ole juuri mitään jos sitäkään.
No meillä voisi näyttää tuolle ulkopuolisen silmin; mut minä ja mies peritty mökit, minä sain lahjaksi auton vanhemmiltani.
Joten perittyä omaisuutta on osalla mukana, jolla rahoitettu osa hankinnoista esim.
Itsellä ihan hyvät tulot asianajajana. Tosin pikkuinen yritys, jossa teen täysin yksin töitä, ei edes sihteeriä eli ei mitkään huipputulot. Täysin omilla tuloilla, kun sinkkuna elelen ja elellyt jo 7 vuotta yksin. Edellisessä seurustelusuhteessakin maksoin kaiken, kun työtön oli suurimman osan ajasta (viimeisin kesti 6 v, ei asuttu yhdessä).
Koska minulla ei lapsia, niin kaiken voin laittaa itseeni. Ratsastukseen menee noin 7000 vuodessa. Hampaiden hoito kesken (noin 10k), kasvokohotukseen meni viime vuonna (10k).
Isä kuoli vuosi sitten. Käteisenä sain 70k. Ostin uuden auton 20k. Suurimman osan sijoittanut.
Toimiston perustin 14 v sitten. Kun jaloilleen pääsin 10 v sitten, säästin 400/kk säästötilille ja 300/kk sijoituksiin.
Eli kyllä se totuus on, että jos lapsia, niin sinne se raha menee. Myös pienikin perintö auttaa sijoitusasioissa. Toinen on tuo pitkäaikainen säästäminen.
Ei ole kesämökkiä eikä venettä. Mökin vuokraamista tosin ole harkinnut. Toinen mikä kiinnostaisi, olisi olla ulkomailla kuukausi vuodessa. Ehkä sitten, kun täyttänyt 50 kokeilen. Parin vuoden päästä.
Fatalji
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hienosta teoriasta puuttuu myös se, että lainaa myönnetään tulojen mukaan sekä ne ostettavien asuntojen hinnat nousee samaan tahtiin.
Kyllä tuo toimii. Uuden lainan myötä laina kipuaa aina ensin hirvittäviin lukemiin, mutta jos sitä vaan sinnikkäästi lyhentää, on lopulta viisikymppisenä velattoman perheasunnon omistaja.
Juuri siinä kohtaa lapset muuttavatkin omilleen, ja hups, elintaso on hulppea.
Julkisuudessa pidetään yllä keskiluokkaista kuplaa että omakotitalo, kesämökki, vene, auto olisivat kaikkien kokopäivätyössä olevien ulottuvilla. Todellisuudessa noita mökkien ja veneiden (en tarkoita soutuvenettä) omistavia on vähemmistä. Se kaupunkijuhannus on todellisuutta suurimmalle osalle rahvaasta. Aina on joku hyvätuloinen suurteollisuuden prosessin hoitajana oleva duunari jolla on varaa mökkiin. Mutta näitä on häviävän pieni promille kaikista. Ei tavallisella mediaanituloisella palkansaaja perheellä jolla on 2 tai 3 lasta ja jonka on elettävä vain palkkatuloillaan ole niin paljoa ylimääräistä rahaa. Varsinkin pk seudulla tuollainen perhe miettii hyvin tarkasti miten rahat saa riittämään.
Jos asuu jossain pikkupaikkakunnalla jossain pohjoisessa saa nuo kaikki helposti vaikks yhden tuloilla. Tuttavani yh äiti asuu Kajaanissa ja osti 4h asunnon 120 000 eurolla. Asui vuokralla ja säästi pari vuotra 400 euron vuokraa maksamalla käsirahan. Aikoo hankkia mökin ja sen veneen myös. Minä olen myös yh ja asun Heldingissä enkä voi edes haaveilla samoista asioista kuin tuttabsni, palkka on meillä melkein sama ( opettajia).
Kesämökkien lukumäärä on Suomessa niin suuri, että onhan liki jokaisella lähipiirissä joku mökki.
Ihan ekana sun pitäs päästä töihin, että saisit sitä lainaa, jota maksaa pois. Kyllä se lainakin joskus loppuu ja nyt on ollu korot matalalla.